Auteur Topic: Plukkende gaai te logeren!  (gelezen 6871 keer)

proppertje

• Gast
Re: Plukkende gaai te logeren!
« Reactie #15 Gepost op: december 14, 2005, 08:00:27 am »
ach gos wat sneu nou ,het is natuurlijk achteraf gepraat maar bij een te lage kalkspiegel krijgen ze stuipjes ,zou het niet kunnen dat het gaaitje longontsteking gehad heeft?want een kale vogel meenemen naar strand en tuincentrum en op de fiets lijkt me niet zo verstandig , ook al heb je ze onder je jas ,ze kunnen zich niet warm houden , maar voor beide ziektes had er sectie gepleegd moeten worden en ook daar is het nu te laat voor , veel sterkte hoor ,

groeten heleen .

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: december 14, 2005, 16:53:28 pm »
Ach wat sneu  :cry:
Toch mooi dat ze een paar mooie weken heeft gehad.

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: december 14, 2005, 18:32:51 pm »
Ik kan me voorstellen dat mensen aan een longontsteking denken, maar dat is uitgesloten. Dan zou ze namelijk koorts hebben gehad in plaats van een ondertemp. Bovendien zou haar ademhaling hoorbaar zijn geweest en dat was niet het geval. Ze was tot en met haar laatste avond, behalve dan dat ze kaal was, qua houding een voorbeeld van een gaai die zich goed leek te voelen. Niet bol zitten, maar ontspannen met

Wickingh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 14, 2005, 18:41:10 pm »
Tja,

ik roep al heel vaak op dit forum, afrikaanse gaaien hebben extra kalk nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit voorkomt al veel problemen , het is goed dat je dat aanhaalt Nina  :thumsup: , het kan niet vaak genoeg gezegd worden,

mvg Frank

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 14, 2005, 19:06:18 pm »
De kalk moet dan wel in een opneembare vorm toegediend worden, hetzij vloeibaar, hetzij via injecties. In sommige pellets zit voldoende calcium, maar bij een bestaande hypocalcemie blijkt dit onvoldoende. Als een grijze roodstaart vanaf het begin op goed uitgebalanceerd voer zit dan ontstaat dit probleem niet. Als een vogel jarenlang standaard papegaaienvoer uit de dierenwinkel krijgt kan dit tekort langzamerhand ontstaan, zoals in het geval van Catootje. Er is dan vaak een wankel evenwicht, dat bijvoorbeeld door een veranderde situatie door kan slaan naar de verkeerde kant. Ze had misschien nog gered kunnen worden, als haar kalkspiegel getest was. Hoewel ze thuis extra kalk kreeg en bij mij ook"recovery" van Harrisson's, waar calciumcarbonaat in zit. Gezien haar dieet van de afgelopen jaren is het ook waarschijnlijk dat ze aan aderverkalking leed. Dit laatste kun je alleen zeker weten als je sectie verricht, we gaan hier dus uit van een waarschijnlijkheid. Er is overigens, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, geen direct verband tussen kalk en plukgedrag. Ik denk zelf wel dat er een indirect verband bestaat: als een vogel een tekort heeft aan voedingsstoffen, zal hij niet altijd lekker in zijn vel zitten. Als gevolg daarvan zal hij zich onzekerder kunnen voelen en sommigen gaan dan wat aan hun veren zitten plukken. De reactie van de eigenaar daarop, kan ertoe leiden dat de vogel gemotiveerd wordt om het gedrag te herhalen. Maar dat is slechts

Wickingh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: december 14, 2005, 19:18:25 pm »
Hai Nina,

het klopt uiteraard dat het wel opgenomen moet kunnen worden, maar om het gelijk maar weer in te spuiten gaat me wel wat ver, tenzij het om een vogel gaat die al ziek is door het tekort.

Ik ben er zelf van overtuigd en met mij velen die zich wat beter in de voeding voor kromsnavels verdiepen, dat plukken als voornaamste oorzaak te korten in de voeding heeft.
Als het zou gaan om kalk dan zouden alleen de Afrikanen last van plukken moeten hebben, maar ja helaas is dat niet zo.Het gaat om een combinatie van verschillende voedingsstoffen en vitamines.

Het plukken zal ook getrickert worden door de andere aangehaalde oorzaken, zoals stress en verveling, maar de hoofdoorzaak ligt toch vnl.in de voeding.
Het afleren zal een moeilijker verhaal zijn dit is helaas niet alleen te verhelpen met goede voeding, maar hier staan al heel wat topics over.
Ik hoop dat Pascal weer eens laat zien, hoe het met Japie gaat na het overzetten op andere pellets,

mvg Frank

jeske5

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: december 14, 2005, 23:09:02 pm »
Heeft dat eigenlijk wel nut, om calcium in te spuiten? Want om calcium goed op te kunnen nemen is toch ook vitamine D nodig? of stel ik nu een hele domme vraag?

Wickingh

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 14, 2005, 23:15:29 pm »
Heeft dat eigenlijk wel nut, om calcium in te spuiten? Want om calcium goed op te kunnen nemen is toch ook vitamine D nodig? of stel ik nu een hele domme vraag?

Volgens mij niet hoor  :CENS ,ik vroeg me dat inspuiten nl. ook al af,

mvg Frank

proppertje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 15, 2005, 01:38:30 am »
inspuiten heeft alleen zin bij een accuut kalk tekort ,en dan bij alle soorten vogels nog heel voorzichtig ,
bij acute longontsteking  hoeven die verschijnselen niet aanwezig te zijn   ook dan strekt de vogel zich in een soort kramp  maar de meeste vogels die doodgaan krampen even ,maar dan blijft nog het verhaal dat het niet verstandig is om een kale vogel mee naar tuincentra zee en op de fiets mee te nemen ,

groeten heleen

Wickingh

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: december 15, 2005, 01:40:06 am »
Tja,

ik zeg niets  :-X ,

:-X g Frank

proppertje

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: december 15, 2005, 01:52:51 am »
Tja,

ik zeg niets  :-X ,

m  :-X g Frank

toch stel ik prijs op jou mening

groeten heleen

Wickingh

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: december 15, 2005, 01:57:44 am »

toch stel ik prijs op jou mening

groeten heleen

Hai Heleen,

dat vind ik prettig om te horen , maar uh deze keer per PB ok?  ;)

;) g Frank

proppertje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: december 15, 2005, 02:10:52 am »
Hai Heleen,

dat vind ik prettig om te horen , maar uh deze keer per PB ok?  ;)

m  ;) g Frank

Hoi Frank

prima , :)

groetjes heleen

Koko

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: december 15, 2005, 02:37:15 am »
hm das jammer dat het PB gaat, zelf ben ik eigenlijk ook best benieuwd, wat nu de oorzaak was/ is.
of wat de kenners onder ons er van denken (we kunnen tenslote allemaal leren lijkt me)

zelf denk ik ook eigenlijk eerder aan een long ontsteking, want zeg nu eerlijk heel slim is het nit om een kale vogel die altijd binnen zit om deze op eens mee naar buiten te nemen.

Ik kan me nog herinneren, dat ik ooit het advies gekregen had dat je geen kale vogel mee naar buiten moest nemen, zowel zomer niet als winter

gelukkig zitten die van mij goed in de veren

Groetjes
Boudewijn ( nou Heleen en frank gooi jullie medische wijsheid op ut forum)

proppertje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: december 15, 2005, 07:45:05 am »
Hoi Boudewijn

Inderdaad dient het verenpak om de vogel te beschermen tegen kou en natheid ,
meenemen of vogel het nu wel of niet gewend is is bij een kale zeer onverstandig (mijn mening hoor )
Zeker naar de zee om deze tijd van het jaar  (veel wind )  en een tuincentrum onder een jas ziet vogel ook niet veel , op de fiets pakt een kale vogel ook snel een koudje  , net wat ik al eerder tikte een acute longontsteking hoeft geen rochelen te geven  ,daar hebben de longen geen tijd voor  om de zooi op te hoesten ,ik heb hier de stokoude Coco zitten die niet veel meer beweegt en net als met oude mensen heeft ook hij het sneller koud en komt echt niet meer buiten nu , deze vogel was nog relatief jong ,kaal maar jong en alleen daardoor had ik al sectie laten doen , wat een dierenarts mij ook verteld  want ook hij of zij kan niet door de dode vogel heenkijken :(

groeten heleen