Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien  (gelezen 109889 keer)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
Re: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien
« Reactie #765 Gepost op: januari 25, 2008, 22:11:40 pm »
Citaat
hoe zit het eigenlijk met de opleidingskosten voor de eerste opleiding?

vogels aanschaffen  ;D ;D

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #766 Gepost op: januari 25, 2008, 22:32:29 pm »
Ik vraag mij wel eens af waar de standaardwaarden voor een TT grasparkiet nu eigenlijk vandaan komen. Ik weet niet hoe het bij andere kromsnavelsoorten zit, maar de engelse TT gras heeft helemaal niets meer van de oorspronkelijke australische gras in zich.. Het heeft eigenlijk helemaal niets meer met een grasparkiet te maken vind ik...

Hoe staan jullie daar tegenover als keurmeesters en is dit bij andere kromsnavelsoorten ook zo opvallend aanwezig?

Over smaak valt te twisten, maar ik vind de engelsen ook vreselijk lelijk...

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #767 Gepost op: januari 25, 2008, 22:38:32 pm »
En de boeken etc? Ik neem aan dat je deze dan wel zelf zou moeten bekostigen.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #768 Gepost op: januari 25, 2008, 22:41:38 pm »
En de boeken etc? Ik neem aan dat je deze dan wel zelf zou moeten bekostigen.
de standaarseisen krijg je vanuit de opleiding. Daar kom je al een heel eind mee. Boeken dien je inderdaad zelf aan te schaffen maar qua aantal valt dat mee. Het is niet verplicht maar soms kan een boek handig zijn.
Ik heb enkele boeken via marktplaats gekocht en via het forum gekregen. Op die manier vallen die kosten ook wel mee.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #769 Gepost op: januari 25, 2008, 22:46:23 pm »
Ik vraag mij wel eens af waar de standaardwaarden voor een TT grasparkiet nu eigenlijk vandaan komen. Ik weet niet hoe het bij andere kromsnavelsoorten zit, maar de engelse TT gras heeft helemaal niets meer van de oorspronkelijke australische gras in zich.. Het heeft eigenlijk helemaal niets meer met een grasparkiet te maken vind ik...

Hoe staan jullie daar tegenover als keurmeesters en is dit bij andere kromsnavelsoorten ook zo opvallend aanwezig?

Over smaak valt te twisten, maar ik vind de engelsen ook vreselijk lelijk...

De standaard grasparkiet is t.o.v. de wildvorm inderdaad behoorlijk aangepast. De bonden stellen de standaardeisen vast i.s.m. kwekers, speciaalclubs etc.
Als je kijkt naar andere soorten zijn de verschillen minder maar wel degelijk aanwezig.
Neem de roseicolls. Zoals ze op de TT zitten zie jij ze niet in Africa vliegen hoor.
De catharinaparkiet is hetzelfde verhaal. Eigenlijk is dit een resultaat van het (in het begin) jaren lang kruisen van 2 (onder) soorten. Uiteindelijk kwam men daar achter maar was men niet meer in staat om de 'echte' catharina te behouden. Vandaar de wetenschappelijke benaming domestica (gedomesticeerd). Voor de TT's worden de vogels veelal op formaat en model geselecteerd, dus de vogels die wij hier houden zijn 9 van de 10 keer groter dan de wildvormen.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #770 Gepost op: januari 25, 2008, 23:02:51 pm »
ik hou niet van een geföhnde suikerspin op het hoofd :)

cheesy3 cheesy2

ferret

• Gast
« Reactie #771 Gepost op: januari 26, 2008, 13:11:34 pm »
Ik weet niet hoe het bij andere kromsnavelsoorten zit, maar de engelse TT gras heeft helemaal niets meer van de oorspronkelijke australische gras in zich.. Het heeft eigenlijk helemaal niets meer met een grasparkiet te maken vind ik...

Ik vind ook dat er meer naar de wildvorm gekeken zou moeten worden. Dat er met verder gekweekt gaat worden met de huidige vogels is wel oke maar nu worden bijvoorbeeld de kleine grasjes vergeten. Ze mogen nu wel op de onderlinge en rayon meedoen maar nog niet op de "grote" TT's. Dit oa omdat de kwekers ze niet mooi vinden, het is geen gezicht. Toch zijn er meer vogelliefhebbers die een kleine gras hebben dan liefhebbers met de engelse.
Men is zich tegenwoordig meer bewust van de natuur en de bescherming van de dieren. Daarom vind ik dat van alle soorten vogels de wildvorm voorrang zou moeten krijgen omdat dat de enige juiste is.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #772 Gepost op: januari 26, 2008, 13:24:40 pm »
dit gaat me nu ver over mijn pet hoor, dus ik stel misschien een nogal rare vraag,

Daarom vind ik dat van alle soorten vogels de wildvorm voorrang zou moeten krijgen omdat dat de enige juiste is.

de wild vorm, is dat dan de vorm van origine? en houd dit in dat er dan gekweekt wordt om "mooier ogende" vogels te krijgen, dan het origine al is ???

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #773 Gepost op: januari 26, 2008, 19:45:15 pm »
Citaat
Hoor morgen wel of het goeie vogels zijn, om TT vogels te kweken uit deze vogels. 

Nou ik heb het gezien en gehoord  ;)
Ze kunnen beter in de voliere blijven vliegen  ;D
Ze kwamen nogal wat te kort in de grote van de kop en breedte  :)

Henk

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #774 Gepost op: januari 26, 2008, 21:38:17 pm »
Volgens mij is Sjon moe van zijn eerste lesdag  ;D
Hij heeft een hele hoop te verwerken gehad, dat weten wij inmiddels uit ervaring.

We hebben nog even met z'n drieen zitten kleppen over vogels en een peukie gerookt.

bull

• Gast
« Reactie #775 Gepost op: januari 27, 2008, 10:05:18 am »
goeie moggel,

dat ik een punt hoofd had gisteren avond dat is een ding wat waar is. :thumsup:
had gisteren avond nog een feest van mijn werk normaal sta ik te springen maar toen ff niet.maar ja na ff te hebben gebabbeld met het vrouwtje en wat te hebben gedronken ben ik lekker naar beneden gegaan en heb lekker op mijn gemakkie de vogels gedaan.
en was het onder tussen tijd om naar het feest te gaan.

maar zo'n eerste dag is een bult van info tjonge tjonge :CENS
en zeker als je al een tijdje niet in de school banken heb gezeten.
dat is ff wennen. dat het zwaar is en gaat worden ben ik zeker geen bang van, maar goed we doen ons best en meer kunnen we niet doen.
ik denk dat het ookwel een leuke groep is waar ik in zit dus dat is al een plus punt.
we zaten gisteren samen met de tropen en parkieten mensen was een aardige groep zo bij elkaar. maar de volgende keer word het gescheiden,want ja ik vind een sijs, kanarie,putter wel mooi maar ja daar houd het op ook voor mij. ben een echte kromsnavel mens.
maar het was een spannende dag zo voor de eerste keer vol met verrassingen.
einde van de les kregen we ons huiswerk terug wat we hadden gemaakt en dat viel niet tegen. had maar zeven fout van de 38 vragen, dus dat was mooi.
moesten gelijk al vanaf foto/dia's keuren en keurbriefjes schrijven. ik dacht dat doe ik wel ff maar dat viel goed tegen. maar we hebben nog een lange weg te gaan dus komt het wel goed hoop ik.

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #776 Gepost op: januari 27, 2008, 10:10:03 am »
Leuk dat je dit topic voortzet :thumsup:

Weet zeker dat je het steeds leuker gaat vinden , wat de cursus betreft  ;)

Henk

cosch

• Gast
« Reactie #777 Gepost op: januari 27, 2008, 12:17:51 pm »
Leuk hoor. Zo'n eerste dag!

Veel plezier als je weer mag!

ferret

• Gast
« Reactie #778 Gepost op: januari 28, 2008, 11:25:40 am »
Daarom vind ik dat van alle soorten vogels de wildvorm voorrang zou moeten krijgen omdat dat de enige juiste is

de wild vorm, is dat dan de vorm van origine? en houd dit in dat er dan gekweekt wordt om "mooier ogende" vogels te krijgen, dan het origine al is ???

Ja, de wildkleur/vorm is de originele vorm. Men kweekt om mooiere vogels te krijgen die dan meestal groter en voller zijn. De wildkleur wordt dan door de keurmeesters niet mooi meer gevonden, ze kiezen vaak voor de grotere vogels.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #779 Gepost op: januari 28, 2008, 11:33:05 am »
Veel plezier en succes met de opleiding  :thumsup: