Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien  (gelezen 109934 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2006, 09:35:20 am »
Wat gaaf is dit...wel moeilijk zeg  :o
Veel succes hoor!  :-*

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2006, 19:13:59 pm »
jezus..je moet maar zin hebben.  :-[
veel studeergenot en moed/volhouding  :thumsup:
je zal het nodg hebben denk ik.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2006, 19:34:34 pm »
klinkt niet makkelijk zeg!
wat voor huiswerk krijg je eigenlijk? Dus wat voor soort vragen?

• In welke groepen zijn Tropische vogels keurtechnisch te verdelen? Geef voorbeelden en waarom is dit?
  • Hoe moet een keurmeester handelen, indien hij een vogel te keuren krijgt met:
    a)   een te grote vaste voetring om;
    b)   een doorgezaagde voetring om;
    c)   twee vaste voetringen om,
    d)   een breekring om;
    e)   een vaste voetring en een breekring om?
  • Welke vogels worden, op het gele keurbriefje, in schaal 2 gekeurd?
  • Wanneer en in welke rubriek(en), op het gele keurbriefje, mag u van het maximum te geven punten afwijken?
  • Wat is er bepaald ten aanzien van mutatiecombinaties, van kleur- of tekeningmutaties, in combinatie met bontvorming?

Dit zijn er slechts enkele :)

jeske5

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2006, 19:36:31 pm »
pffff, pittig!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2006, 20:49:59 pm »
Klinkt zeker pittig,
heel veel succes hoor  :-*

Rika1963

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2006, 21:01:55 pm »
George harstikke goed en ik wil je veel succes wensen met je opleiding !!! :-*

Groetjes Rika

marian53

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 30, 2006, 12:39:02 pm »
Nou ik heb je vragen gelezen , helaas ben ik al gelijk gezakt  ;D want ik kon op geeen enkele vraag een antwoord geven nou dan weet jij het wel  :P sterkte ermee  :)

eddykiprich

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: februari 04, 2006, 00:24:27 am »
  • In welke groepen zijn Tropische vogels keurtechnisch te verdelen? Geef voorbeelden en waarom is dit?
  • Hoe moet een keurmeester handelen, indien hij een vogel te keuren krijgt met:
    a)   een te grote vaste voetring om;
    b)   een doorgezaagde voetring om;
    c)   twee vaste voetringen om,
    d)   een breekring om;
    e)   een vaste voetring en een breekring om?
  • Welke vogels worden, op het gele keurbriefje, in schaal 2 gekeurd?
  • Wanneer en in welke rubriek(en), op het gele keurbriefje, mag u van het maximum te geven punten afwijken?
  • Wat is er bepaald ten aanzien van mutatiecombinaties, van kleur- of tekeningmutaties, in combinatie met bontvorming?

Dit zijn er slechts enkele :)

Daar kun je een leuke quiz van maken ;D

Edjuh

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: februari 04, 2006, 16:00:48 pm »
a. wat verstaat men onder te groot? een rosella met ringmaar 8 zou ik niet keuren kan erover heen zijn geschoven.

b. niet keuren.

c. zou in principe mogen vind ik.

d. bepaalde soorten, parkieten weet ik niet, mogen een breekring om.

e. dat mag lijkt me.

Ik mis eigenlijk wel de vraag F. Namelijk wat als er een vogel op de tafel komt in een niet door de bond erkende kooi.
Zoals een huis/ tuin/ keuken kooi.

Lijkt me wel een hele mooie maar ook een moeilijke uitdaging omdat je over alle kromsnavels zoveel mogelijk moet weten.

Veel succes metd eze opleiding en misschien keur je misschien over een 10 jaar mijn vogels.

Groeten Edjuh

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2006, 19:20:42 pm »
Ik mis eigenlijk wel de vraag F. Namelijk wat als er een vogel op de tafel komt in een niet door de bond erkende kooi.
Zoals een huis/ tuin/ keuken kooi.
Die stond er ook in maar die heb ik niet vermeld. Heb een kleine selectie gepakt van vragen.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #26 Gepost op: februari 18, 2006, 19:50:58 pm »
Vandaag weer een lesdag gehad. Dit keer met echte vogels :thumsup:.
Als huiswerk (=theorie) hadden we al heel wat vragen mee gekregen m.b.t. de Neophema's en de Rosella's.
Toen ik dit huiswerk gemaakt had bleek dat ik maar liefst 8 A4-tjes op kon sturen.
Vandaag kregen we het huiswerk gecontroleerd terug en tot mijn schrik had ik maar 1 foutje  :thumsup:.

Na nog 10 vragen ter plekke ingevuld te moeten hebben begonnen we met de les.
Alles cursisten kregen een vogel op tafel en die moesten we maar even gaan beoordelen en daarvan een keurbrief invullen.
Er stonden behoorlijk wat vogels, welke altijd door de cursisten zelf meegebracht dienen te worden.
Na 6 minuten moest iedereen de keurbrief af hebben en werden de vogels doorgeschoven zodat je weer een nieuwe vogel voor je had staan. Ook deze moest natuurlijk gekeurd worden.
Dit herhaalde zicht totdat de eerste 5 vogels dus bij iedereen op tafel hadden gestaan. Terwijl wij zaten te 'keuren' werd uitleg gegeven over de aspecten waar bij op beoordeeld worden het eerste jaar. Ook word en van elke lesdag een persoonlijk verslag over je geschreven wat in je 'dossier' gaat.

De ingevulde keurbrief werd ingenomen en dat wordt dus nagekeken/beoordeeld. Niet alleen op punten die je gegeven hebt maar meer op de aanmerkingen die je erbij geschreven hebt. Die zijn misschien nog wel belangrijker als die punten.
Na de inname van de brieven werden we stuk voor stuk naar voren geroepen en moesten (zonder je eigen keurbrief dus als spiekbriefje te kunnen gebruiken) maar even een vogel bespreken t.o.v. de medecursisten.
Je raad het al, i.p.v. dat ik een Neophema kreeg voorgeschoteld mocht ik een bleekkoprosella bespreken.
In het begin denk je echt dat het je niet gaat lukken maar als heel snel had ik de draad te pakken.
Gewoon de rubrieken van de keurbrief nalopen en dan per rubriek aangeven wat je in die rubriek bij de vogel ziet.
Nadat je alle rubrieken gehad hebt ga je de punten toekennen. "Fouten" in de vogel worden bestraft en dat kost dus punten. Als je uit gaat van het maximale puntentotaal van 92 volgt er dan een aftreksom. Je haalt de strafpunten er van af (die heb je dus al bij de desbetreffende rubriek ingevuld) en zo kom je op een totaalscore. Je leert heel snel om zo een vogel te beoordelen op kwaliteit. Waar we nu nog meite mee hebben is om te bepalen in welke rubriek we een foutje dienen te bestraffen. Als voorbeeld een splendidman met wat koprui. Bestraf je die in de rubriek conditie? of in bevedering? of in de tekening daar het mooie blauwe masker naar de knoppen is door de rui?

Na deze 'spreekbeurt' gingen we wat dia's bekijken van de Neophema's en Rosella's. De wildvormen werden uitvoerig besproken en de mutaties werden slecht genoemd daar we in het eerste jaar alleen de wildvormen behandelen.

Na de lunch gingen we weer verder met het 'keuren'.
De overgebleven vogels kwamen op tafel en wij moesten als groep discusieren iver de goede en minder goede eigenschappen van die vogel. Uiteindelijk kwam daar ook een puntentotaal uit en werd ons nogmaals duidelijk gemaakt hoe je tot een puntentotaal komt.

Als klap op de vuurpijl zette de docent een elegant en de door mij meegebrachte blauwvleugels op tafel. Hij stelde dat beide mannen 91 punten verdient hadden en dit waren de hoogste vogels op een TT. Onze opdracht was om met z'n vijfen te komen tot het aanwijzen van een 'kampioen'.
Dan moet je dus met elkaar in discussie en moet er uiteindelijk, gemotiveerd en wel, een winnaar aangewezen worden. Uiteindelijk was de 'tussenstand' 2-3. De docent had dus een belangrijke (lees beslissende  ;D) stem te vergeven en legde uit waarom hij tot zijn keuze gekomen was. Ook werd er aangegeven hoe je die keuze kunt verantwoorden op een keurbrief middels de puntentoekenning.

Al met al kijk ik terug op een leuke lesdag. Hij was redelijk praktisch en dat spreekt me wel aan. Thuisgekomen heb ik de 7 meegenomen vogels weer losgelaten in de voliere/kweekkooi.
Nu kan ik aan de slag met het huiswerk voor de volgende keer, Forpussen en Bolborhynchus-soorten.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2006, 20:09:40 pm door Neophema Plaza »

Bozzee

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: februari 18, 2006, 20:29:23 pm »
Klinkt allemaal erg interessant, lijkt me niet zo'n makkie keurmeester worden.
Forpussen ken ik, maar wat zijn Bolborhynchus-soorten  ???

Groeten Edwin.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #28 Gepost op: februari 18, 2006, 20:33:59 pm »
wat zijn Bolborhynchus-soorten
De dikbekparkieten zoals de catharina, de aymara etc.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: februari 19, 2006, 09:34:38 am »
Een zeer leerzame dag, zo te lezen! Goed hoor! Tis niet niks! :thumsup: