Auteur Topic: Volwassen papegaai aan laten sterken met opfokvoer (pap)  (gelezen 8441 keer)

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
Re: Volwassen papegaai aan laten sterken met opfokvoer (pap)
« Reactie #15 Gepost op: januari 27, 2006, 22:17:29 pm »
Frank attendeert me net op het gekookte ei. Dat geef ik ze wel, maar niet zo vaak. Omdat ik zelf niet zo vaak een eitje kook voor mezelf, vergeet ik het om voor de vogels te koken. Ik neem morgen bij Appie Hein gelijk even een doosje mee.  :thumsup:

Dit kwam eigenlijk ter sprake doordat ik zei dat ik geen eivoer ed. kan geven doordat ik fruit en groente los geef. Eivoer los, kijkt ie niet naar om.

Hoe geef je je eivoer en wat voor eivoer?

gr kees.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: januari 27, 2006, 22:30:42 pm »
Hoi Pascal,nog even een paar vragen,hoe oud is hij,hoe lang heb jij hem en wat at hij voordat jij hem in huis kreeg,het is toch een grijze he,misschien wel wat veel vragen maar ik had nog niets over Japie gelezen,m.u.v. dit topic.
In potentie ziet je voeding er redelijk uit,kan waarschijnlijk toch wel iets steviger naar aanleiding van jouw verhaal.
Kun je ook vertellen of hij erg actief is,m.a.w. zijn normale dagelijkse gedrag.

gr kees.

Kees,

die vragen zijn niet erg hoor. Ik beantwoord ze graag. Het is voor jou dan ook niet te doen om de topics van Japie erbij te zoeken en alles in elkaar te puzzelen.

Japie is nu 30 jaar oud. Ik ben zijn 2e eigenaar. Ik heb hem 2,5 jaar geleden erbij gekregen van de vader van de vriend van mijn moeder. Die man werd het door zijn leeftijd allemaal veels te veel en kon Japie niet meer zo goed verzorgen.

Japie heeft altijd op zaadmengsel geleefd. Kreeg altijd extraatjes, maar altijd de dingen die niet goed voor hem waren. Japie is altijd een plukkertje geweest. Toen ik hem kreeg zat hij ook niet goed in zijn veren.

Nadat ik hem heb laten wennen aan mij en aan zijn nieuwe omgeving, heb ik hem overgezet op pellets. Nutribird P15. Hier is hij enorm van opgeknapt. Zijn verenpak is toen weer helemaal mooi geworden. Doordat zijn ontlasting op NB enorm slecht was (waterig, slijmerig, stinken etc.) heb ik van Frank (Wickingh) Ecobird meegekregen voor de Grijze Roodstaart.

Zijn gewicht is in 2,5 jaar tijd gelijk gebleven. Soms een schommeling van wat minder naar wat meer. Maar gemiddeld zit ie op de 400 gram. Japie is ook niet zo groot. Vergeleken met andere roodstaarten is het een ukkie. Hij heeft ongeveer het formaat van een Thimney.

Wat betreft zijn gedrag. Hij is niet super actief. Ik weet ook niet vanaf welke leeftijd een gaai rustiger wordt. Het qua ontdekken ed. een rustige vogel dus. Hij kan bijvoorbeeld wanneer hij op de grond zit, minutenlang op 1 plekje gaan zitten dutten terwijl er een walhalla rondom hem heen is wat hij kan verkennen (lees slopen). Het is wel een entertainer. Wanneer hij in "the mood" is, dan kan hij een huis vol visite vermaken met zingen en dansen.

Op de kooi en in de kooi is het wel een ontdekker. Hij klimt graag naar de kooi van Orrie om daar de boel op stelten te zetten. Gymen aan het opengeslagen deurtje vindt ie geweldig. Om en om aan 1 poot op zijn kop hangen en heen en weer slingeren.

Ik laat hem regelmatig vliegen vanaf mijn hand naar zijn kooi. Hij is dus niet gewiekt.

Hij heeft een drietal speeltjes in zijn kooi hangen waarvan de touwring het leukst is voor hem. Met 1 poot vasthouden en dan in gevecht gaan. Wat hij ook leuk vindt is met mij vechten. Mijn vinger proberen te pakken die willekeurig delen van hem proberen te pakken. Dus staart, pootjes, snavel en dat heel snel. Vindt ie erg leuk om te doen.

Misschien dat je nu een beetje een beeld hebt hoe Japie in het dagelijkse leven is.

Pascal

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #17 Gepost op: januari 27, 2006, 22:33:52 pm »
Hoe geef je je eivoer en wat voor eivoer?

Ik gaf het eivoer door zijn 'maaltijd' van groenten en fruit. Maar doordat hij zijn fruit en groente niet at op deze manier, geef ik nu geen eivoer meer. Dit omdat hij er toch niet naar omkijkt.

Ik heb het eivoer staan van Orlux. Die met die insecten erin.

Tommy

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: januari 27, 2006, 22:37:02 pm »
Juvenille kun je inderdaad geven voor "de extra". En over het algemeen vinden de vogels het erg lekker. je kunt het met vanalles aanmaken, met thee, sap of gewoon water. ook kun je er lekkere dingen doorheen prakken.
Je kunt er het beste balletjes van draaien, dat kliedert niet zo. :)

Met ander handopfokvoer wil dat ook. Onze vogels vinden t geweldig om soms een papbolletje te krijgen.  ;)

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2006, 22:46:49 pm »
Pascal nu ken ik een beetje zijn geschiedenis,als hij idd de grootte heeft van een Thimney zou dit niet eens zo slecht zijn qua gewicht maar ook in deze onder soort vari

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2006, 22:47:04 pm »
Met ander handopfokvoer wil dat ook. Onze vogels vinden t geweldig om soms een papbolletje te krijgen. ;)

Daphne,

hoe doe je dat dan?

Ik heb een pot Nutribird gehaald. Lukt het daar ook mee? Moet je het verwarmen? of met koud water maken?

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #21 Gepost op: januari 27, 2006, 22:51:08 pm »
Ik gaf het eivoer door zijn 'maaltijd' van groenten en fruit. Maar doordat hij zijn fruit en groente niet at op deze manier, geef ik nu geen eivoer meer. Dit omdat hij er toch niet naar omkijkt.

Ik heb het eivoer staan van Orlux. Die met die insecten erin.
Pascal heeft elkaar gekruist,vrag over eivoer is me nu duidelijk,wel eens een ander merk geprobeerd?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #22 Gepost op: januari 27, 2006, 22:52:41 pm »
Pascal heeft elkaar gekruist,vrag over eivoer is me nu duidelijk,wel eens een ander merk geprobeerd?

Geeft niet.

wel eens een ander merk geprobeerd?

Nee Eigenlijk niet. Kan dat natuurlijk ook eens proberen.

Africangrey

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: januari 27, 2006, 22:54:17 pm »
Fruit is natuurlijk goed voor papegaaien.
Maar ik heb weleens gehoord of ergens gelezen dat het met mate toegediend moet worden.
In tegenstelling tot groente (mag wat meer van gegeven worden)
Van( iets te veel) fruit schijnen ze af te vallen of in jouw geval een vogel met wat ondergewicht niet aan te komen.
Misschien iets ter overweging?
Gr
Ineke

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #24 Gepost op: januari 27, 2006, 22:54:25 pm »
als hij idd de grootte heeft van een Thimney zou dit niet eens zo slecht zijn qua gewicht maar ook in deze onder soort vari

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2006, 22:56:04 pm »
Fruit is natuurlijk goed voor papegaaien.
Maar ik heb weleens gehoord of ergens gelezen dat het met mate toegediend moet worden.
In tegenstelling tot groente (mag wat meer van gegeven worden)
Van( iets te veel) fruit schijnen ze af te vallen of in jouw geval een vogel met wat ondergewicht niet aan te komen.
Misschien iets ter overweging?
Gr
Ineke

Deze had ik nog niet eerder gehoord.

Gezien je zelf al zegt "ergens gehoord of gelezen" ga ik toch aan de ervaren kromsnavelhouders vragen in hoeverre hier waarheid in kan zitten.

Ben wel benieuwd. Zou wel het een en ander weer kunnen verklaren. Het is natuurlijk wel per soort verschillend, omdat bijv. een Edepapegaai juist veel fruit MOET krijgen.

Groet,

Pascal

Wickingh

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2006, 23:09:58 pm »
Hai,

het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat ze van fruit mager worden, ze zullen er idd niet dikker van worden.
De vergelijking met de edelpapegaai is echter niet zo'n goede, de edelpapegaai ligt qua DNA veel dichter bij de lori's dan bij de papegaaien.

Ik heb Japie een aantal keer meegemaakt en heb niet de indruk dat op dat magere na er een heel groot probleem is. Dit magere heeft hij m.i. door verkeerde voeding in het verleden gekregen.
Het is maar giswerk hoe het de lever en spiermaag heeft geschaad, daarom is het niet onverstandig om hem eens te laten onderzoeken door een vogelarts,

mvg Frank

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2006, 23:22:36 pm »
Pascal ik denk dat Japie een grote komediant is die het lekker vind om aandacht te krijgen b.v doormiddel vanuit de hand lekker zijn fruitje aangeboden te krijgen,hij heeft natuurlijk jarenlang w.s te korten in zijn voeding gehad,ook heeft hij door de jaren heen zich natuurlijk bepaalde eigenaardigheden aangeleerd,dat doen wij ook wel denk ik.

Het is natuurlijk een hele stap voorwaarts,dat hij er al een stuk beter uitziet,zelf geef ik tot op heden nog geen pellets,ben er geen tegenstander van hoor,maar aangezien jij je zorgen maakt over zijn gewicht mag je volgens mij toch echt wel iets ruimer voeren hoor,gemengd,als ik zelf jongen heb laat ik ze echt alles eten en het liefst zo jong mogelijk en met alles bedoel ik alles wat ze eventueel geprobeerd hebben en lekker vinden,daarentegen[het klinkt misschien tegenstrijdig] verwen ik ze niet en moeten ze ook wel eens eten wat de pot schaft,is zo lastig uit te leggen.

To the point

Als je zeker weet dat hij geen wormen heeft,kun je misschien het utrechtse mengsel eens proberen.

Het gedrag van Japie lijkt mij volkomen normaal qua kooigedrag bedoel ik.

Je kunt ook eens een ei in de koekepan doen roeren tot je kleine sliertjes krijgt,je weetwel chinees,met maar een heel klein beetje boter in de pan hoor.

\Dus twee eetlepels utrechts,wat ei ,wat clausbraun mengen met fruit, of mengen met wat water tot je een papje krijgt,en aanbieden in TOCH een bakje,of om het misschien voor hem leuker te maken vanaf een lepel.

Niet de hele dag hapjes,dat wil niet zeggen dat je geen aandacht aan je vogel mag geven alleen in princ. s,morgens en s,avonds gewoon zijn portie.

gr kees.

Cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: januari 28, 2006, 10:59:54 am »
Ik heb voor Coco ook Juvenile gehad van Hooimeijer, toen coco over ging op Harrisons. Hierbij moest ik 8 druppels van een bepaalde olie bij doen. Weet niet wat voor een olie het is. En een mesje puntje andere poeder. En dan plakkerig maken met water! Gewoon koud water. Ik gaf het in een lepeltje omdat Coco het dan beter wil eten. Maar je kunt er balletjes van maken!

Ik had het nog liggen voordat ik ging verhuizen. Maar toen heb ik de olie en die andere poeder allemaal weg gegooid.
Ik weet niet of je dat wil, maar misschien kun je Hooimeijer bellen en vragen naar dat spul.

Gr Corina
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2006, 11:05:54 am door Cosch »

Riboet

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: januari 28, 2006, 12:13:23 pm »
Deze had ik nog niet eerder gehoord.

Gezien je zelf al zegt "ergens gehoord of gelezen" ga ik toch aan de ervaren kromsnavelhouders vragen in hoeverre hier waarheid in kan zitten.

Ik heb van dierenkliniek Centrum-Oost (Doornmalen) gehoord dat groenten altijd beter zijn dan fruit. Toen ik nog mijn twee stinkdiertjes had en ik zelf uitgebalanceerde maaltijden moest samenstellen en me inlas in dat soort dingen, kwam ook, vanwege de suikers in fruit, altijd uit dat groente beter is dan fruit. Hier in het groente- en fruit mengsel ook altijd meer soorten groenten dan fruit.

Overigens denk ik niet dat dat DE reden is dat Japie scherp op het borstbeen voelt.