Auteur Topic: met 3 papegaaien op gedragsconsult  (gelezen 6777 keer)

qliqi

• Gast
Re: met 3 papegaaien op gedragsconsult
« Reactie #30 Gepost op: februari 08, 2006, 10:28:42 am »
ja klopt maar wat we me echt opvalt is zijn eigen opluchting als 'het mens' niet bang blijkt te zijn.. Ik heb daar echt over na zitten denken - hoe wij het vinden als iemand steeds bang op ons reageert. Op een gegeven moment heb je echt de neiging de handeling die iemand bang maakt van pure frustratie te gaan herhalen en ik vrees dat het niet veel anders is voor onze papegaaien. Wat nou bang? - wacht maar  >:D
Eigenlijk best logisch

dutchgerard

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2006, 10:52:20 am »
Hallo Corina en de andere lezers natuurlijk.

Eigenlijk doe ik het nog verkeert want ik stap gewoon op zijn kooi af, doe de deur open en dan zit meneertje al klaar.
Alleen zegt hij niet stap op maar kom op, echt grappig.
Meestal loop ik dan een stukje met hem en zet hem ergens neer (liefst waar hij wat naar beneden kan gooien)  :) want dat vindt hij een leuk spelletje.
Het belangrijkste wat ik geleerd heb is mijn houding te veranderen. Ook bij vreemden stapt hij nu gewoon op!
gr. dutchgerard.

qliqi

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2006, 11:07:58 am »
wat heet verkeerd..... De papegaai schijnt te snappen wat je wilt en zo te reageren.... Je hebt zn aandacht want JIJ bent het die iets van hem wil immers... Hij zit al klaar, yeah opstappen - leuk! Hij weet wat ie aan je heeft op dat moment.

Ik merk nu ik een poosje bezig ben dat ik niet echt zo vreselijk bewust meer met de volgorde bezig ben. Het trekken van de aandacht van de papegaai gaat me al heel wat soepeler af - wordt steeds makkelijker.

Maar wel 'herken' ik nu de momenten waarop mijn papegaai me niet snapt.... zowel Kinky als Rocko beginnen meteen aan hun teennagels te kluiven als ze even verward zijn en ik houd daar bij een volgende poging tot benaderen rekening mee. Ik zie dat het gebeurt en weet wat te doen - dat scheelt (geestelijk) echt en maakt me zelf een stuk zekerder in mn omgang met het stel.

Ik heb het gevoel de cirkel een beetje te kunnen doorbreken en ik geloof dat het dat is wat me nog het meeste heeft geholpen - het idee dat ik wel degelijk wat kan doen.

Jefta

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2006, 13:13:33 pm »
wat heet verkeerd..... De papegaai schijnt te snappen wat je wilt en zo te reageren.... Je hebt zn aandacht want JIJ bent het die iets van hem wil immers... Hij zit al klaar, yeah opstappen - leuk! Hij weet wat ie aan je heeft op dat moment.

ja dat ligt eraan...
het kan zo zijn dat de kromsnavel zo gaat zitten om de situatie te bepalen...
en zoals jij ook duidelijk aangeeft geleerd te hebben is het zeer belangrijk om eerst de aandacht te trekken en op jezelf te vestigen...
en vanuit daar verder te gaan met beschreven situatie...
en zoals gerard het beschrijft ontbreekt het aandacht op zichzelf vestigen en loopt hij er recht op af..
dat zou behoorlijk verschil uit kunnen maken...
maar voor het zelfde geval gaat het wel goed hoor... het zou in deze situatie beide kanten op kunnen..

gr jefta

qliqi

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: januari 10, 2007, 12:54:37 pm »
ondertussen zijn we bijna een jaar verder en herken ik nog maar weinig van de problemen waarmee ik destijds naar Dr H. ging terug. Gek, hoe je in een jaar tijd zo anders met je papegaaien leert om te gaan en stapje voor stapje erachterkomt waarom ze doen zoals ze doen.,

Het stappenplan? Ik gebruik veel van de tips nog dagelijks al is het niet meer zo geforceerd als in het begin. Maar ook ben ik erachter gekomen dat de ene papegaai de andere niet is en wanneer ze zich helemaal op hun gemak gaan voelen in de nieuwe situatie ze ook weer nieuwe manieren vinden om hun wil aan je op te leggen.

Ik ben me wat meer gaan verdiepen in het gedrag en de psyche van de papegaai - iets waar ik voor ik deze gedragscursus volgde eigenlijk minder mee bezig was. Zocht het meer in speeltjes en zo. Nu achteraf denk ik dat een boel problemen al te tackelen zijn als je de moeite neemt je wat beter in de papegaai en zijn lichaamstaal te verdiepen. Hierdoor heb ik denk ik nog wel het meeste geleerd.

Pino heeft de gelederen versterkt ondertussen ;) Een zeer lieve grijze roodstaart die er ook al een aantal 'baasjes' op had zitten, voer opgaf en me voor hele nieuwe raadsels qua opvoeding heeft gesteld. Ik zie het nu ook niet meer als een probleem maar een vraagstuk en daar kom je wel uit hahahaha (zie ook mijn stuk over Pino wil eraf)

In het nieuwe jaar staan de gedragsmodules van Tinley op de agenda, ik wil ze allemaal gaan doen. Maar vaak komen adviezen op hetzelfde neer. Ik kan iedereen dan ook aanraden een dergelijke cursus te gaan volgen - waar? Dat maakt m.i. niet zo heel veel uit :)
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2007, 12:56:24 pm door qliqi »

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #35 Gepost op: januari 10, 2007, 13:03:33 pm »
Heb je wat meer info over die curcus? Ik ben namelijk zeer geintresseerd in gedrag van gaaitjes, niet omdat ik problemen heb maar echt uit intresse. Ik zit namelijk aan een carriere move te denken. Heb al geinfomeerd bij een stageplaats (papegaaiencentrum in de omgeving, niet het NOP maar blijkt een kweker te zijn) als je dan ook nog eens zulk soort cursussen kunt gaan volgen is dat alleen maar meegenomen!

qliqi

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: januari 10, 2007, 15:17:20 pm »
Hier kun je over de Workshop http://www.papegaaienhulp.nl/H/Informatie/frameWORKSHOP.htm van Stichting Papegaaienhulp lezen. Deze is i.s.m. Pet entertaining.

De kliniek voor vogels geeft ook gedragsconsulten http://www.kliniekvoorvogels.nl/, daarvan is het verslag in mijn eerste post.

Dan bij Martin Gaus zijn er diverse opleidingen kijk daarvoor hier: http://www.martingaus.nl/003opleidingen/basisopleidingen/opleidingenbasis.html

Als laatste Tinley: 2 modules zijn hier te volgen op http://www.tinley.nl/ onder papegaaien.

Succes!

Nog even dit: hier is ooit door cheetah de discussie over het 5 stappenplan in de praktijk neergezet. Vond ik ook heel leuk om te lezen :) https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,10437.0.html
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2007, 15:20:49 pm door qliqi »

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #37 Gepost op: januari 10, 2007, 16:41:06 pm »
Bedankt Gligli! Dat wordt sparen voor de cursus!  :)

Maar lijkt me zeker de moeite waard, zeker de cursus van Bonnie Talsma heb ik wel oren naar!