Auteur Topic: Wierook en kaarsen  (gelezen 9005 keer)

sonjav

• Gast
Wierook en kaarsen
« Gepost op: februari 02, 2006, 16:43:14 pm »
In een andere topic las ik dat geurkaarsen schadelijk kunnen zijn voor vogels. Hoe zit dat met gewone kaarsen en waxinelichtjes?
En hoe zit het met wierook? Ik brand nog weleens een wierookje in de huiskamer waar ook de gaaien zitten. Zou dat kwaad kunnen?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Wierook en kaarsen
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2006, 19:04:38 pm »
Wierook is ook niet gezond,ook niet voor ons dus voor de gaaitjes ook niet denk ik.

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2006, 21:20:54 pm »
Wierrook zou ik niet doen :(
Maar gewone kaarsen zijn niet schadelijk ;)

sonjav

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2006, 22:20:41 pm »
Maar waarom is wierook dan schadelijk?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: februari 03, 2006, 09:56:51 am »
Pff, ik weet het ook allemaal niet. Ik heb geregeld wierook gebruikt, gelukkig niets gemerkt bij Sjakko. Ligt er ook aan hoe groot je ruimte is misschien. Waxinelichtjes brand ik in de winter ook geregeld! Sjakko zit al 5 jaar bij mij en is springlevend!

sonjav

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2006, 05:20:30 am »
Ik heb eens een tijdje zitten Googlen en daarbij kwam ik diverse (engelstalige) sites tegen waarop inderdaad wordt gewaarschuwd voor o.a. geurkaarsen, sigarettenrook en "incense" (wierook dus). Eigenlijk zo'n beetje alles waar luchtijes of rook vanaf komt en over kaarsen lijken de meningen verdeelt.
Nou valt me wel op dat vaak dit soort waarschuwingen komen van sites die direct of indirect met van die zuiverings/ionisatieaparaten te maken hebben  ::)

Inmiddels heb ik begrepen dat e.e.a. met de bouw van het ademhalingsstelsel van de vogel te maken heeft. Wat ik echter mis is een gedegen onderzoek waarbij daadwerkelijk wordt aangetoond dat wierook slecht voor vogels is. Naar mijn idee zitten er nl geen schadelijke stoffen in wierook. Bij echt chemische stoffen zoals teflongassen en ook sigarettenrook kan ik me indenken dat het schadelijk is maar wierook? Ik zoek dus eigenlijk een gedegen onderzoek zoals in dit topic over gourmetten te vinden is.  

Overigens verbaas ik me ook over de opmerking van Antonia:
Wierook is ook niet gezond,ook niet voor ons dus voor de gaaitjes ook niet denk ik.

Hoezo is wierook schadelijk voor mensen? Ik heb eigenlijk altijd begrepen dat het juist een rustgevende en zelfs zuiverende werking heeft en dus goed is. Waarom wordt het anders o.a. verkocht in veel natuur-/ kruiden-/homeopathiezaken? zoals De Tuinen?

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik neig ernaar te zeggen dat het meevalt zolang je maar goed ventilieert en niet verdrijft.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2006, 05:23:09 am door sonjav »

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2006, 11:39:22 am »
Citaat
Naar mijn idee zitten er nl geen schadelijke stoffen in wierook.
Wat gebeurt er als je met je neus precies boven de wierookrook hangt?

Juist, je komt in hogere sferen. Het heeft dus weldegelijk een uitewerking op je zenuwgestel.
Of je dit als schadelijk ervaart, is persoonlijk.

Als je een vogel de keuze geeft om wel/niet in die soort rook te gaan zitten, zal deze er altijd voor kiezen om te vluchten.

Vluchten, waarom? Omdat er iets is dat hij niet als normaal cq gezond ervaart.

Schadelijk? Ja dus. Vraag het de vogel zelf maar!

Citaat
zolang je maar goed ventilieert en niet verdrijft
Als je een half uur niet ventileert in huis, verstikt de lucht sowieso al.

Daar is dus geen onderzoek voor nodig, maar gezond nadenken.

;) Peter

sonjav

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2006, 18:13:05 pm »
Hoi Peter,

Nou dan rook ik waarschijnlijk andere wierook dan jij kent want ik raak daar echt niet van in hogere sferen, ook niet als ik m'n neus erboven hang, ik denk dan alleen 'hmmm wat ruikt dat lekker' (en dat is een kwestie van smaak waarschijnlijk)

En mijn vogels reageren er totaal niet op. Ze gaan bijvoorbeeld niet aan de andere kant van de kamer ofzo zitten.

Daarom nogmaals; ik zeg niet dat het niet schadelijk is (daarom stel ik de vraag juist ook) maar ik blijf het een vraag vinden zolang er geen duidelijk onderzoek cq bewijs is.

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2006, 00:27:47 am »
In hogere sferen door wierrook? :CENS :o ;D Nou nee, dat is dan echt iets anders geweest :)

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2006, 11:03:20 am »
Enig idee waarom al die spiritistische zwevers dan wierook gebruiken en geen reukkaarsje of zoiets?

dutchgerard

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2006, 11:22:01 am »
Enig idee waarom al die spiritistische zwevers dan wierook gebruiken en geen reukkaarsje of zoiets?

Spiritistische zwevers? Waarom noem je die zo?
Heb je wel eens iets spiritistisch meegemaakt?
Dan zou je wel anders praten.
m.v.g. dutchgerard

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2006, 11:56:13 am »
Ik heb het niet zelf gelezen,maar gehoord dat geurkaarsen en wierook kankerverwekkende stoffen zouden bevatten die voor de mens bij veelvuldig en langdurig gebruik schade kunnen veroorzaken.
En het lijkt mij dat als dit voor de mens niet goed is dat voor de papegaai ook niet goed is,daar zij veel kleiner zijn en dus nog minder kunnen hebben.

En of er nou chemische en niet-chemische wierook bestaat weet ik niet,wat ik wel weet is wanneer ik ergens kom waar veel wierook gebrandt wordt is er verschrikkelijk misselijk van word en last van mijn keel krijg.En niet omdat ik de geur vies vind ofzo.
Ik brand soms een wierookstaafje op het toilet,maar laat het niet langer branden dan een paar minuten.

En ik heb ook gehoord/gelezen dat je moet oppassen met parfum en spuitbussen,dus ik neem geen risico en gebruik bepaalde produkten op grote afstand van de vogels of helemaal niet.
Je kunt het ook zo zien:je hebt geen wierook of geurkaarsen nodig,dus geen probleem.

Groetjes,Antonia

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2006, 12:09:05 pm »
Dutchgerard,

Als je het dikke boek van Madam Blavatski doorgenomen hebt, denk ik wel dat ik e.e.a meegemaakt heb, ja.
Gelukkig ben ik tot inkeer gekomen. En met goed fatsoen ervanaf.

Maar dat wijkt te ver af.

De ervaring van Antonia maakt eigenlijk wel duidelijk dat je er in ieder geval niet voorzichtig genoeg mee om kunt gaan bij je vogels. Beter voorkomen dan dat het te laat is.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2006, 12:22:39 pm »
Daar heb je gelijk in......... en nee dat boek heb ik niet gelezen en is eigenlijk erg "off topic" sorry daarvoor.
m.v.g. dutchgerard.

sonjav

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2006, 12:41:56 pm »

Nou ben ik geen 'spiritistische zwever' (wat een nare term eigenlijk)
IK brand wierook omdat ik het lekker vind ruiken, en ook omdat het soms vieze luchtjes verdrijft.
Wierook vind ik persoonlijk lekkerder ruiken dan geurkaarsen. Ik word in tegenstelling tot Antonia juist vaak week in m'n maag van geurkaarsen en juist niet van wierook.

Er zijn ook nog van die geur-olie gevallen, enig idee of die schadelijk zijn?