Auteur Topic: Grit?  (gelezen 12409 keer)

pipo

• Gast
Re: Grit?
« Reactie #15 Gepost op: februari 14, 2006, 17:11:01 pm »
Hoi,

Ja, dat zou goed kunnen, maar dan blijf ik met de vraag zitten of het echt nodig is. En ik heb nu toch wel de indruk dat het niet nodig is.
Voor de toevoegende waarde van het Ca en andere stoffen,  daar heb ik m'n pellets voor en wat betreft de spiermaag heb ik de indruk dat het niet nodig is om de zaden te verteren, omdat ze de zaden pellen in tegen stelling tot kippen en duiven. Als je het in een bakje apartgeeft zouden ze het toch  moeten pakken als ze er behoefte aan hebben. Nou dat doet ie niet, dus geen behoefte. Of is dit erg kort door de bocht? :)
mvg

arnootje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: februari 14, 2006, 20:23:15 pm »
Ik denk dat ik het antwoordt heb op veel vragen, heb eens even zitten googlen. Door in te toetsen 'functie spiermaag vogels' kwam ik bij het volgende terecht.

De werking van voedsel opname en de vertering ervan
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2006, 20:29:18 pm door arnootje »

Wickingh

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: februari 14, 2006, 20:39:14 pm »
lang leve google  :thumsup:

arnootje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 14, 2006, 20:42:24 pm »
Hai pipo,

dan zou de volgende vraag zijn is het verstandig en ook motiverend voor de papegaai om uitsluitend pellets te geven?
Zouden ze hun spiermaag voor niets hebben?

mvg Frank

Ik denk dat hoe beter en makkelijker het verteert wordt, des te beter alle stoffen eruit gehaald kunnen worden.

pipo

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: februari 14, 2006, 21:43:06 pm »
Hoi,
Klopt allemaal. Dus eigenlijk zouden we kiezel moeten geven ipv grit, als het tenminste gaat om het vermalen van het zaad in de spiermaag.
mvg

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #20 Gepost op: februari 14, 2006, 21:49:01 pm »
ik geeft zowel grit en maagkiezel, gemengd in de pellets / zaad

Pluisje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: februari 14, 2006, 22:11:21 pm »
Hoi Arno,
Dat is een goed stukje over het spijsverteringsstelsel van vogels  :elvis:. Alleen gaat het niet over papegaaien maar over gemiddelde zaadetende vogels,
en de meeste slikken hele zaden met schil in. Papegaaien zijn een iets ander verhaal. Ze pellen eerst hun zaadjes.

Ik post hier nog even dat stukje wat ik bij het dwergpapegaaien forum heb gepost omdat het niet alleen over dwergpapegaaien gaat.
Ik wil alleen zeggen dat in literatuur er meer gevallen bekend  zijn met probleem van overmatige grit consumptie (onoplosbare grit, maagkiezel dus),
dan problemen van afwezigheid van deze grit.
Voor de rest mag iedereen voor zichzelf beslissen  :-*.
Groetjes, 

Quote:
Er zijn 2 soorten grit.
Een is oplosbaar grit, het bestaat uit calcium carbonaat, meestal gewonnen uit schelpen en gemalen zeeschuim (of sepiabeen).
Het is in de maag snel opgelost en heeft niks te maken met zaad vermalen.
Je kan het bij tekort van calcium aan het dieet toevogen, maar vaak komt deze grit (schelpen) uit vervuild
water en de kans is goot dat het veel toxische zware metalen bevat.
Calciumtekort is vaak het probleem van ongebalanceerd dieet (zoals alleen zaad) en het kan  tot
problemen leiden, omdat in zaad veel te weinig calcium en veel te veel fosfor zit

Wickingh

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: februari 14, 2006, 22:15:41 pm »
 :-X

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #23 Gepost op: februari 14, 2006, 22:26:16 pm »
dit staat op mijn bus grit : Mineraalmengsel
Geeft kracht en gezondheid aan alle vogels.
Het is onmisbaar voor de beendervorming en zorgt voor stevige eierschalen
Bovendien verzekert het grit de assimilatie van het voer en bevordert de spijsvertering.

dus :
a. het is niet enkel voor de spijsvertering
b. het is voor ALLE vogels
c. overmatig gebruik van eender welk goed is altijd slecht.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2006, 22:27:49 pm door Leon »

Tommy

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: februari 14, 2006, 22:31:21 pm »
En dit staat in de FAQ van de pakara site.

Moet je naast pellets of zaad ook grit geven?
Voor het malen van zaden in de spiermaag krijgen veel papegaaien, naast hun normale voer grit aangeboden. Er zijn twee soorten grit, maagkiezel en schelpengrit.

Wat is het verschil tussen maagkiezel en schelpengrit?
Maagkiezel wordt niet afgebroken in het maag/darm kanaal en draagt alleen bij in het vermalen van de zaden. Daar papegaaien hun zaden pellen hebben zij geen maagkiezel nodig.

Schelpengrit zal door het maagzuur uit de kliermaag opgelost worden en zo bijdragen aan de kalkvoorziening. Uit onderzoek is gebleken dat grit het verteringsproces gunstig kan be

Africangrey

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: februari 14, 2006, 23:37:11 pm »
Heb het even doorgelezen.
Ik geef mijn papegaai dus maagkiezel (of hij het ook daadwerkelijk eet weet ik niet), dat werd mij aanbevolen.
Maar zoals ik uit bovenstaand stukje begrijp moet je dus grit geven en geen maagkiezel?

Gr
Ineke

arnootje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: februari 15, 2006, 06:04:39 am »
Denk niet dat dat verschil maakt, als het maar hard is en beetje scherp, grit heeft meer eigenschappen het verteerd ook waardoor vogel calcium en koolstof krijgt. en das bij steen niet. :wow:

pipo

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: februari 15, 2006, 11:40:43 am »
hoi,
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik heb mijn conclusie getrokken :thumsup: :-*
Mvg

dutchgerard

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2006, 11:53:29 am »
Die van mij at het ook niet maar ik doe het nu door het vochtige eivoer en het gaat schoon op! :thumsup:

Pluisje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: februari 25, 2006, 21:57:39 pm »
Ter info voor grit-liefhebbers

Dit artikel is geschreven door een stichter van non-profit opvang van papegaaien  in Amerika, Oasis
(een soort NOP) met op dit moment meer dan 400 vogels.

Hun website is www.the-oasis.org
Als er nog meer vragen over dit artikel zijn kan je direct met de auteur contact opnemen (oasis@theriver.com).
Ik heb toestemming gevraagd om deze artikel hier te posten (omdat het copyright is) en bijna meteen een
mail terug gekregen.
P.S.
Als je geen engels leest en alsnog dit artikel wilt doornemen stuur me een pb'tje ik wil het wel vertalen.

WARNING!! --- The Dangers of Grit in a Parrot's Diet
By Sybil Erden, November 2004

Many birds arrive at The Oasis with a box filled with seed, pellets, toys ...
the things the bird had used in their former home.
Homer (name changed) is a Citron cockatoo who arrived with, among other things, a bag of grit.
Grit is generally a calcium fortified sand, rock and/or shell mix.
Grit is an important aid in helping certain birds digest food but NOT parrots!!
Birds such as finches and canaries (Passerines) and even chickens, must have
access to grit or sand to help digest seed, as their system does not have the powerful
muscles that the parrot's (Psittacines) system has. Passerines also have a larger opening
to pass these non-digestable particles out into the intestine. Parrots have strong muscles
to grind their foods internally, but a small exit opening, so that rocks, sand and shell can
remain trapped within the bird.
Homer's blood tests prior to his arrival at The Oasis six months ago appeared normal.
However, we noticed he displayed faint neurological problems. His neurological problems
intensified over time. A few days ago it was obvious something was seriously wrong and
we realized that he had begun to lose weight and was quite thin. We immediately took
him to our veterinarian in Phoenix, Dr. Todd Driggers who did new bloodwork on him and
took x-rays of the sick bird. The diagnosis was not good. Homer, fed this long-term diet of grit, is impacted ...
He cannot get enough nourishment to sustain himself. Food is not properly digested.
He cannot even get enough fluids to keep his kidneys functioning properly. As his kidneys
became involved, and high uric acid levels were released, calcium began to be deposited
throughout his body, attaching to his spine, fusing vertebrae.
Homer is in foster care at our Veterinarian's office, on life supporting gavage feedings and fluids.
We do not know what his prognosis is at this time; i.e., we are not sure whether the grit will
pass through and the kidneys will regain full use.
Homer may die ....
We ask you to take note! If you are feeding your parrots grit, throw it away. If your bird -
including little ones like Parakeets and Conures - no matter what the "pet store" told you - has
been on this diet for any sustained period, please take him to your avian Veterinarian for an exam and,
 if necessary, an x-ray.
The life you save may be the life of the bird you love!