Hoi Ineke,
Wat is jouw manier van 'straffen' dan? Ik las net dat de kamer uitlopen ook een optie is, maar dat zal ik denk ik niet durven want dan kan ik niet in de gaten houden of ze misschien stiekem aan het slopen gaat..?
Ja inderdaad, de kamer uitlopen, hoofd omdraaien is allemaal een vorm van totaal geen aandacht schenken aan het ongewenste gedrag.
Wij ervaren dat niet zozeer als straf, zijn meer gewend aan drastische maatregelen, wat bij een hond bv. wel zal helpen.
De papegaai ervaart dit negeren wel als straf, want het is een zeer sociaal dier, wil overal bij betrokken worden. Op het moment dat hij aandacht opeist op een ongewenste manier en je geeft totaal geen reactie, zal hij inzien dat het geen effect heeft.
Als de papegaai rustig in de kooi of speelboom zit en hij is tevreden aan t spelen of wassen eten, takken slopen etc dan wel aandacht geven door tegen m te kleten of even aaien.
Op een gegeven leert hij dat hij aandacht krijgt als hij 'normaal' doet.
En wat het slopen betreft, papegaaien zijn van nature slopers, dus takken en speeltjes mogen gesloopt worden.
Mocht hij je bank beginnen

of wat anders ergens anders neerzetten, de gaai dan

Gr
Ineke