Auteur Topic: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee om?  (gelezen 10578 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee om?
« Reactie #15 Gepost op: maart 15, 2006, 12:00:07 pm »
Kijken is inderdaad al voldoende. Ik negeer het gedrag volkomen, kijik niet reageer niet, ga gewoon door met mijn werk of boek of computer..  ;) Het fijnste is als het je zo weinig meer doet dat je gewoon in je boek zit en het niet meer hoort! Ik moet zeggen dat ik er erg goed in ben. Orrie trekt nu ook aandacht met haar bel en dat is echt niet leuk als je er op gaat letten en het niet wil. Ik let er niet op en ga door met computeren, dan hoor ik het dus ook echt n iet meer! :)

Africangrey

• Gast
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee om?
« Reactie #16 Gepost op: maart 15, 2006, 12:04:02 pm »
Ja dat bedoel ik dus. Want alleen al zijn kant opkijken als hij schreeuwt kan al voldoende zijn toch? Is het dan niet beter om gewoon effe de kamer uit te lopen ofzo? Of moet je dan juist, als hij schreeuwt, in de buurt iets 'interessants' gaan doen met een speeltje ofzo, met de rug naar hem toe. Zodat hij nieuwsgierig wordt en zijn aandacht ergens anders op gefocust heeft? En dan hopen dat het schreeuwen ophoudt?  :)

De beste manier is totaal geen aandacht of reactie geven.
Op het moment dat hij weer rustig is even kort aandacht geven, dan wordt hij beloond.
Bij mij doet Jamie die aandacht opeisen niet in de vorm van schreeuwen, maar met de vleugels wapperen en piepen enzo, net een jong hondje ;D
Tot nu toe nog geen resultaat door te negeren, maar ik hou stug vol :)

Gr
Ineke

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #17 Gepost op: maart 15, 2006, 18:16:48 pm »

De beste manier is totaal geen aandacht of reactie geven.
Op het moment dat hij weer rustig is even kort aandacht geven, dan wordt hij beloond.
Bij mij doet Jamie die aandacht opeisen niet in de vorm van schreeuwen, maar met de vleugels wapperen en piepen enzo, net een jong hondje ;D
Tot nu toe nog geen resultaat door te negeren, maar ik hou stug vol :)

Gr
Ineke

wat jij zegt ineke,
daar herken ik onze flip ook volledig in
negeren negeren,niet altijd makkelijk hoor
laatst vloog hij gewoon in men bord,en dan werd hij gestraft met de kooi dicht,en mompelen in zichzelf dat hij dan doet
maar t helpt wel even

grtzz vivke

..ingrid..

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maart 15, 2006, 18:25:33 pm »
als je niet oplet proberen dingetjes te slopen is ook vervelend.maar idd ik pak m dan op en zet m in zn kooi met het deurtje dicht.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #19 Gepost op: maart 15, 2006, 20:34:47 pm »
of zoals daarnet
telkens ik ga douchen neem ik hem mee om aan de badkamer en het geluid van de sproeier te wennen,hij zit dan op de wand van de cabine,nu word hij al een beetje franker en begint rond te lopen op de rand van de cabine,en wat doet meneerke daarnet,
al de flesjes parfum de grond op,wat een gekletter,hij schrok wel degelijk van het lawaai,ik was ineens snel gewassen en het toppunt,(wat een geluk) geen één flesje kapot
baasje nat en boos ,flip geschrokken en verdwaasd ,allebei op kot !!!

grtzz vivke

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #20 Gepost op: maart 15, 2006, 20:43:15 pm »
of zoals daarnet
telkens ik ga douchen neem ik hem mee om aan de badkamer en het geluid van de sproeier te wennen,hij zit dan op de wand van de cabine,nu word hij al een beetje franker en begint rond te lopen op de rand van de cabine,en wat doet meneerke daarnet,
al de flesjes parfum de grond op,wat een gekletter,hij schrok wel degelijk van het lawaai,ik was ineens snel gewassen en het toppunt,(wat een geluk) geen één flesje kapot
baasje nat en boos ,flip geschrokken en verdwaasd ,allebei op kot !!!

grtzz vivke

effe denken, als je onder de douche staat wordt jij naar gewoonte niet nat dan?
en dan verschiet ik er niet van dat flip verschoten is, nu je nat bent.
 ;D ;D

leuk verhaal trouwens   :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #21 Gepost op: maart 15, 2006, 21:16:59 pm »
 ;D je wilde hem toch laten wennen.....
.....hij went dus zoals je hebt kunnen merken  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2006, 22:58:42 pm »
;D je wilde hem toch laten wennen.....
.....hij went dus zoals je hebt kunnen merken :thumsup:

idd hij went ,en sneller dan ik precies

effe denken, als je onder de douche staat wordt jij naar gewoonte niet nat dan?
en dan verschiet ik er niet van dat flip verschoten is, nu je nat bent.
 ;D ;D

leuk verhaal trouwens :thumsup:

tis niet altijd zever hé,zelfs ik kan eens serieus zijn,ook al zie jij het nut er niet van in !! :P

grtzz vivke

ps,en dan spijtig dat men hem niet hoort bazelen terwijl ik daar sta onder dat droog water

Sanco

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: maart 16, 2006, 08:48:13 am »
Hoi Vivke,

Echt een grappig verhaal! Die 'vervelende gewoontes' kunnen dus ook echt lachwekkend zijn. Ik zou er op het moment zelf ook niet om kunnen lachen hoor, maar achteraf gezien is het echt grappig!  ;D

Riboet

• Gast
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee
« Reactie #24 Gepost op: maart 16, 2006, 09:07:24 am »
maar idd ik pak m dan op en zet m in zn kooi met het deurtje dicht.

Dat lees ik nog een paar keer: als de gaai stout is, gaat hij in de kooi. Ik heb er toch wat moeite mee. De kooi moet leuk blijven, een veilig eigen plekje. Geen strafplek.

Ik heb Favo daarom wel eens in zijn eentje in de kale gang gezet. Ik geef toe dat als ik het zat ben met de gaaien hier, ze ook wel in de kooi teruggezet worden, maar dit doe ik altijd zonder veel omhaal. Eigenlijk zou je een apart kooi zonder speeltjes ofwat ook moeten hebben om te ´straffen´ hoewel je volgens mij een gaai niet kunt straffen, hoogstens negeren. Zelf de kamer uitlopen, is wat bij mij werkte bij Favo d´r plukgedrag. Ik ging gewoon weg, onder het motto: je zoekt het maar uit, ik vind jou niet leuk, ik ga wel ergens anders kijken!

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #25 Gepost op: maart 16, 2006, 09:13:01 am »
tis niet altijd zever hé,zelfs ik kan eens serieus zijn,ook al zie jij het nut er niet van in !! :P

grtzz vivke

hmm ik mag niet altijd zeveren terwijl je hier spreekt dat je nat wordt in de douche.  ;D
ik kan echt niet inhouden op zo een onbewaakt moment en met zo een grappig verhaal  ;D

maar ik kan ook wel serieus zijn hoor  :CENS

[serieus mode ] gelukkig niets gebroken, stel dat je over zo een flesje had gevallen [/serieus mode]
 ;)

Dat lees ik nog een paar keer: als de gaai stout is, gaat hij in de kooi. Ik heb er toch wat moeite mee. De kooi moet leuk blijven, een veilig eigen plekje. Geen strafplek.

Ik heb Favo daarom wel eens in zijn eentje in de kale gang gezet. Ik geef toe dat als ik het zat ben met de gaaien hier, ze ook wel in de kooi teruggezet worden, maar dit doe ik altijd zonder veel omhaal. Eigenlijk zou je een apart kooi zonder speeltjes ofwat ook moeten hebben om te ´straffen´ hoewel je volgens mij een gaai niet kunt straffen, hoogstens negeren. Zelf de kamer uitlopen, is wat bij mij werkte bij Favo d´r plukgedrag. Ik ging gewoon weg, onder het motto: je zoekt het maar uit, ik vind jou niet leuk, ik ga wel ergens anders kijken!

hmm, straffen is een beschrijving van wat de bedoeling van negeren is, niet?
elke dier heeft zijn manier, alsook een mens..de één de gang op de ander in de kooi.
ik denk je het zelf moet bekijken wat de beste methode is, zolang het negeren behouden blijft.
trouwens hier zijn al verschrikkelijk veel topic's/discuties over.

Africangrey

• Gast
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee
« Reactie #26 Gepost op: maart 16, 2006, 09:41:39 am »

Hier ben ik het volledig mee eens.
De kooi hoort geen strafplek te zijn en inderdaad een gaai kan je niet straffen.
En bovendien zal de gaai vervelend gedrag= in de kooi zetten wel begrijpen als straf; eer dat hij in de kooi zit, weet hij waarschijnlijk niet eens meer waar het over ging.

Maar ieder zijn eigen mening hierover, misschien dat het bij sommigen toch helpt ;)

Gr
Ineke

Sanco

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maart 16, 2006, 09:57:47 am »

Hier ben ik het volledig mee eens.
De kooi hoort geen strafplek te zijn en inderdaad een gaai kan je niet straffen.
En bovendien zal de gaai vervelend gedrag= in de kooi zetten wel begrijpen als straf; eer dat hij in de kooi zit, weet hij waarschijnlijk niet eens meer waar het over ging.

Maar ieder zijn eigen mening hierover, misschien dat het bij sommigen toch helpt ;)

Gr
Ineke

Hoi Ineke,

Wat is jouw manier van 'straffen' dan? Ik las net dat de kamer uitlopen ook een optie is, maar dat zal ik denk ik niet durven want dan kan ik niet in de gaten houden of ze misschien stiekem aan het slopen gaat..?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #28 Gepost op: maart 16, 2006, 10:34:34 am »
Inderdaad, de kamer uitlopen is ook al straf. Als jouw gaai op bijvoorbeeld een klimboom zit, hoef je toch niet bang te zijn dat ie gaat slopen? Het is hier zelfs zo dat als ik mijn hoofd omdraai (demontratief) Sjakkie al reageert. Soms wil ze bijv. niet afstappen als ik haar op de kooi wil zetten  (liever bij het vrouwtje blijven). Dan draai ik mijn hoofd de andere kant op en meteen stapt ze dan toch maar af...  :)

Africangrey

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: maart 16, 2006, 10:51:19 am »
Hoi Ineke,

Wat is jouw manier van 'straffen' dan? Ik las net dat de kamer uitlopen ook een optie is, maar dat zal ik denk ik niet durven want dan kan ik niet in de gaten houden of ze misschien stiekem aan het slopen gaat..?

Ja inderdaad, de kamer uitlopen, hoofd omdraaien is allemaal een vorm van totaal geen aandacht schenken aan het ongewenste gedrag.
Wij ervaren dat niet zozeer als straf, zijn meer gewend aan drastische maatregelen, wat bij een hond bv. wel zal helpen.
De papegaai ervaart dit negeren wel als straf, want het is een zeer sociaal dier, wil overal bij betrokken worden. Op het moment dat hij aandacht opeist op een ongewenste manier en je geeft totaal geen reactie, zal hij inzien dat het geen effect heeft.
Als de papegaai rustig in de kooi of speelboom zit en hij is tevreden aan t spelen of wassen eten, takken slopen etc dan wel aandacht geven door tegen m te kleten of even aaien.
Op een gegeven leert hij dat hij aandacht krijgt als hij 'normaal' doet.
En wat het slopen betreft, papegaaien zijn van nature slopers, dus takken en speeltjes mogen gesloopt worden.
Mocht hij je bank beginnen ;D of wat anders ergens anders neerzetten, de gaai dan :)

Gr
Ineke