Hallo,
Dit is allemaal niet om iemand te overtuigen wat wel of niet te doen, voor mij zou het geen optie zijn – mening.
Je moet je beslissing (die is overigens volgens mij al genomen) op je eigen overwegingen baseren.
Groetjes,
Nou, Pluisje, dat zit tóch een beetje anders in elkaar....
Inderdaad is er (bij mijn weten) weinig onderzoek gedaan naar de effecten van het aanzuren van drinkwater bij volièrevogels.
Echter, deze handelwijze neemt wél steeds meer toe.
De manier van aanzuren (wélk product, wélke pH-waarden) verschilt echter nogal, net als de frequentie waarin het aangezuurde water wordt gegeven, mét/zonder interval.
Ik ben er voor mezelf nog hélemaal niet aan uit....
Voor de goede orde; ik zuur sinds een jaar of twee het drinkwater voor m'n vogels aan.
Dit doe ik met een frequentie van twee dagen (week-end) per week.
Ik zuur dan aan, tot een pH-waarde van +/- 6.
Deze vraag, hier op het forum, is bedoeld om ervaringen van ándere kwekers/liefhebbers (positief én negatief) te krijgen.
Met name het verhaal van Drs. van der Horst dat zij een dagelijkse toediening van aangezuurd water met een pH van +/- 4 aanraad, heeft mij doen besluiten deze vraag hier te stellen.
Ik ben namelijk benieuwd wat er gebeurd als zo'n vogel naar een andere liefhebber verhuisd waar b.v. géén water wordt aangezuurd.
De overstap lijkt me namelijk héél groot voor zo'n beest.....

Daar staat tegenover, dat er overwegend positieve verhalen de ronde doen over het aanzuren van water.
Maarrrrrr, in hoeverre bestaan die verhalen uit het "napraten" van anderen?
Ook wordt er vaak "maar wat gedaan", zonder te weten waarom en hoe.
Bijvoorbeeld; op een bepaald merk appelazijn is als dosering sprake van één soeplepel per liter water.
Hierbij wordt compleet voorbijgegaan aan de hardheid van het (lokale) water, en de grote van de (lokale

) soeplepel.....
Dus als de gebruiker deze dosering handhaaft is hij, in mijn ogen, zomaar wat aan het doen, terwijl hij/zij juist denkt het goed te doen.....
Dus, graag had ik van méér mensen reactie gehad over de handelwijze die zij hier toepassen.
Negatief of postief....
Groeten, J. Santegoeds