Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met het aanzuren van drinkwater?  (gelezen 4112 keer)

J. Santegoeds

• Gast
Wie heeft er ervaring met het aanzuren van drinkwater?
« Gepost op: april 13, 2006, 10:48:28 am »
Hallo,

Vorige maand hebben we bij onze vereniging een interessante lezing gehad van "Vogeldierenarts" Hedwig van der Horst.
Zij tipte óók even het onderwerp: "aanzuren van het drinkwater" aan.

In het kort gezegd kwam het hier op neer; meer en meer wordt duidelijk dat het aanzuren van het drinkwater voor volière vogels, nogal wat voordelen heeft.
Deze handelwijze is terug te voeren tot een eenvoudig principe; bacteriën en/of micro-organismen groeien namelijk slecht in een zuur milieu.

Het aanzuren van het drinkwater voor volière vogels leidt niet alleen tot een betere gezondheidstoestand, maar kan ook tot een algehele afname van antibioticagebruik leiden.
Belangrijk is echter de dosering van het toegevoegde zuur!

Nu heeft onze vereniging op dinsdag 25 april wéér een lezing waarop een gastspreker is uitgenodigd die deze materie wat "dieper" uit gaat spitten.

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wie van de leden van dit forum ervaring heeft met het aanzuren van het drinkwater?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten, J. Santegoeds

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Wie heeft er ervaring met het aanzuren van drinkwater?
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2006, 20:34:31 pm »
ik heb net gevonden dat ze het al wel voor biggen hebben gedaan

Aangezuurd drinkwater voor biggen
Auteur: Gerard Plagge

Op het Varkensproefbedrijf te Raalte zijn twee proeven uitgevoerd met aangezuurd drinkwater voor biggen. De bedoeling van het onderzoek was het aantal gevallen van speendiarree te verminderen. Toevoeging van citroenzuur aan het drinkwater leidde tot aantasting van metalen leidingen, drinknippels en metalen roosters onder de drinknippels. Toevoeging van een mengsel van zouten en organische zuren aan het drinkwater gaf slijmvorming in het water. Hierdoor raakten de nippels regelmatig verstopt. Om deze redenen zijn beide onderzoeken voortijdig beëindigd.
Wilt u het hele artikel lezen? Dat kan. Bestel Praktijkonderzoek van februari 1990 hier voor de prijs van € 10.50 (excl BTW) of lees het hele artikel in PraktijkNet. Praktijkonderzoek was de voorganger van het vakblad PraktijkKompas.

Varkens praktijkonderzoek februari 1990, Aangezuurd drinkwater voor biggen, pagina  23 t/m 24

Zie ook:
Calprona-P® en Exenta kruidentinctuur
Salmonellabeheersing op maat
Melkzuur voor gespeende biggen
Alternatieven voor antimicrobiële groeibevorderaars (AMGB’s) in biggenvoeders
Gebruik van vochtrijke bijproducten. Een literatuurstudie

en hier vind je er nog info over

http://www.demolenaar.nl/artikelen/show.asp?id=1311

Pluisje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2006, 22:00:48 pm »
Gewoon bakjes verschonen en vers water erin doen.
Een keer per dag is in Nederlandse klimaat voldoende 
Wat is het probleem  ???

J. Santegoeds

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2006, 12:59:50 pm »
Hallo.

Bedankt voor jullie reactie!

Gewoon bakjes verschonen en vers water erin doen.
Een keer per dag is in Nederlandse klimaat voldoende
Wat is het probleem ???

Géén probleem Pluisje, ik was gewoon benieuwd naar de ervaringen met het aanzuren van drinkwater van leden van dit Forum.....
Ik neem aan dat jij je water niet aanzuurt?
Omdat je reageert op mijn vraag, mag ik aannemen dat je jezelf een beetje in de materie hebt ingelezen, wat heeft je doen besluiten om je water niet aan te zuren?
Heb je slechte ervaringen met het aanzuren?

Vivke; heb je zélf óók ervaring met het aanzuren van water?
Kun je me wat méér over je eigen ervaringen hiermee vertellen?

Alvast bedankt, groeten, J. Santegoeds

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: april 14, 2006, 13:52:25 pm »
nee ,sorry geen ervaring ermee
kheb geen voliere
ik wou je alleen ff helpen met het op te zoeken via google  :-[
grtzz vivke

Pluisje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 14, 2006, 14:32:10 pm »
Lage pH (verzuring) is kiemdodend en het wordt vaak gebruikt voor desinfectie in landbouw
(om de groei van Pseudomonas aeruginosa en andere gram negatieve bacteria (E. coli) in water te remmen).   
Grampositieve bacteriën worden niet goed er mee geremd, die hebben een steviger celwand en kunnen beter tegen een zuur milieu.
In Noord Amerika wordt het ook soms gebruikt omdat in vele steden drinkwater vanzelf te basisch is (en dus verzuring tot normale pH leidt).

Nee ik heb ook geen ervaring mee, maar naar mijn bescheiden mening is verzuring niet nodig gegeven
vogels zijn onder normale omstandigheden gehuisvest. Effecten zijn alleen bekend voor vee, pluimvee en proefdieren
die in het algemeen niet ouder dan 2 jaar worden en langere termijn effecten zijn onbekend.
Als je een bedrijf hebt met duizenden vogels dan is het logisch dat je dit soort maatregelen treft.

Hedda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 14, 2006, 17:31:44 pm »
Allereerst.
Ik heb geen ervaring met aanzuren van water.
Ik hoor er voor het eerst van.
Maar: Elke dag een glas water met een theelepeltje appelazijn, reinigd je van binnen.

Niet lekker, maar is heel goed voor je gezondheid. Reinigende werking.
Als dit nu voor een mens goed is waarom zou het voor vogels, maar dan in een veel dunnere verhouding niet de zelfde werking hebben.
Ik vind het niet zo slecht idee.

Het zou ook nog wel eens nier en blaas gruis kunnen voorkomen.

Gekke gedachte?????

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2006, 20:16:55 pm »
Hai,

wij zuren op advies van onze beide vogelartsen ons water met appelazijn.
Ondanks dat bijv. onze rose's buiten zitten hebben we nooit last van verkeerde poepjes bij controles.
Terwijl mensen die met volierevogels niet zuren, vaker moeten ontwormen en last hebben van bacterie vorming.
Waar Pluisje wel een beetje gelijk heeft dat het nut voor huiskamer vogels minder is. Maar voor volierevogels zeer aan te raden  :thumsup: ,

mvg Frank

J. Santegoeds

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2006, 20:28:40 pm »
Hallo,

Oké Vivke, bedankt in ieder geval voor je reactie!
Op het www is i.d.d. veel te vinden over het aanzuren van drinkwater.
Maar het ging me hier even om de gebruikerservaringen......

Al pratende kom je tot de conclusie dat er veel verschillende methoden zijn die door verschillende liefhebbers worden toegepast.
Toevoegen van verschillende zuren (appelazijn, "huishoud"azijn, citroenzuur, zoutzuur, etc, etc,....)
Ook de bereikte (aanbevolen) pH waarde verschilt enorm.
Wat echter wél opvalt; dat vrijwel ál de verhalen een positieve toon hebben!
Ook de opgewonden "wonderverhalen" kom je tegen, hier zet ik echter mijn vraagtekens bij......

(om de groei van Pseudomonas aeruginosa en andere gram negatieve bacteria (E. coli) in water te remmen).
Grampositieve bacteriën worden niet goed er mee geremd, die hebben een steviger celwand en kunnen beter tegen een zuur milieu.

Dit is i.d.d. één van de redenen waarom het water wordt aangezuurd, de darmflora van onze (zaadetende!)vogels bestaat blijkbaar uit gram-positieve bacteriën.
Door het water aan te zuren worden de (schadelijke) gram-negatieve bacteriën tegengewerkt en zodoende krijgen de gram-positieve bacteriën méér kans zich te handhaven/herstellen.

Deze stelling wordt gedeeltelijk onderbouwd door je uiteenzetting, Pluisje.
Je haalt echter naast de beruchte e-coli, óók de Pseudomonas aeruginosa aan als voorbeeld, hoewel ik weinig weet van deze bacterie lijkt het de stelling dus te bevestigen dat aangezuurd water kan helpen om het gebruik van o.a. antibiotica terug te dringen, (denk aan het "tot in den treure" kuren met Esb-3 en andere geneesmiddelen).

Zonder hierin een stelling te willen innemen, ben ik dan tóch benieuwd wat je argumentatie is om géén water aan te zuren.
Begrijp me goed Pluisje, ik pleit er dus niet voor dat je dat wél zou moeten doen, maar ben gewoon benieuwd omdat ik van deze materie zelf té weinig kaas heb geeten....

Groeten, J. Santegoeds

J. Santegoeds

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2006, 10:02:41 am »
Hallo,

Sorry Wickingh ik had je antwoord nog niet gelezen toen ik mijn eerdere reactie plaatste.
Mag ik vragen hoe je je water aanzuurt?

Volgens Drs. van der Horst kan het beste elke dag worden aangezuurd tot een pH van 4.
Ik heb hierbij een beetje m'n twijfels.....

Van wat ik begrepen heb; wordt door een dagelijkse toediening van aangezuurd water (zéker van een ph van 4) de klier die normaal zorgt voor de aanmaak van het zuur in het lichaam van de vogel (krop) hierdoor in-actief.
Hierdoor degenereert deze klier als het ware.
Op zich niet zó erg, áls de vogel maar elke dag het aangezuurde water tot zich neemt.

De problemen komen dan, in mijn ogen, als de vogel verhuisd naar een nieuwe eigenaar die minder of zelfs géén aangezuurd water aan z'n vogels geeft....

Dus Wickingh; met welk product zuur je je water aan, en tot welke pH-waarde én wat is je schema (dagelijks óf dmv een interval)?
En kun je me ook aangeven waarom je de bewuste behandelwijze volgt?

Groeten, J. Santegoeds.

ps; de eerder genoemde Pseudomonas aeruginosa bacterie, is dat een bacterie die veelal in de "kromsnavelwereld" bekend  is? wordt deze bacterie via wormen overgedragen?

vragen-vragen-vragen.......... ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 15, 2006, 11:03:10 am »
Hai,

wij zuren met appelazijn van het merk Carbonel en gewoon een paar druppels (op advies van Hedwig v/d Horst) elke dag vorheen om de dag. Ik heb nog nooit de PH-waarde gemeten . Dat zal ik binnenkort toch eens doen,

mvg Frank

Pluisje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 15, 2006, 22:28:25 pm »
Zonder hierin een stelling te willen innemen, ben ik dan tóch benieuwd wat je argumentatie is om géén water aan te zuren.
Begrijp me goed Pluisje, ik pleit er dus niet voor dat je dat wél zou moeten doen, maar ben gewoon benieuwd omdat ik van deze materie zelf té weinig kaas heb geeten....

Hoi,
Ik heb in principe mijn argument al genoemd: lange termijn effect is onbekend, ervaring vooral uit vee/pluimvee hoek.
Daarbij voor de vee/pluimvee wordt vaak geen drinkwater gebruikt maar oppervlakte- of regenwater uit economische overwegingen,
en dat is niet te vergelijken met zuiver drinkwater, daar zitten veel meer micro-organismen.
Ik wist niet dat door aanzuring van water de kliermaag laks wordt. Zuren zijn trouwens niet gemaakt in de krop maar in de kliermaag (proventriculus).

antwoord op jouw vraag over Pseudomonas:
Dat is een bacterie die woont in waterpijpen, flessen en vaten. Dat is een van de micro-organismen die verantwoordelijk
is voor slijmlaag in watercontainers die al lang niet ververst zijn.
Het maakt cellen kapot inclusief rode bloedcellen. Het beschadigt de lever, en veroorzaakt bloedingen in de lever, milt en nieren.
Als het in het lichaam pathogeen wordt, veroorzaakt het diaree, dehydratie en uiteindelijk de dood.
Als het zich vermenigvuldigt in ademhalingswegen kan het een piepende, zware ademhaling veroorzaken,
slijm uitscheiding en ontsteking van neusgaten.

Maar dat allemaal heeft niks te maken met gezonde vogel. Vogels hebben, (zoals je ook al zegt) in spijsverteringsstelsel
heel veel eigen bacteriën. Een vreemde bacterie die naar binnen sluipt heeft geen kans omdat het zeg maar al vol zit en die gaat er zo uit (simpel gezegd). 
Zieke of zwakke vogels help je niet met verzuren van water omdat er ook genoeg bacterien in de lucht zit.
(en die zijn vaak veel gevaarlijker)

Trouwens ergste bacteriën zijn niet gramnegatief. Denk aan listeria en antrax deze zijn grampositief, of de ‘vleesetende’ streptokok.

Dit is allemaal niet om iemand te overtuigen wat wel of niet te doen, voor mij zou het geen optie zijn – mening.
Je moet je beslissing (die is overigens volgens mij al genomen) op je eigen overwegingen baseren.
Groetjes,

J. Santegoeds

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 16, 2006, 13:10:36 pm »
Hallo,

Dit is allemaal niet om iemand te overtuigen wat wel of niet te doen, voor mij zou het geen optie zijn – mening.
Je moet je beslissing (die is overigens volgens mij al genomen) op je eigen overwegingen baseren.
Groetjes,

Nou, Pluisje, dat zit tóch een beetje anders in elkaar....
Inderdaad is er (bij mijn weten) weinig onderzoek gedaan naar de effecten van het aanzuren van drinkwater bij volièrevogels.
Echter, deze handelwijze neemt wél steeds meer toe.
De manier van aanzuren (wélk product, wélke pH-waarden) verschilt echter nogal, net als de frequentie waarin het aangezuurde water wordt gegeven, mét/zonder interval.

Ik ben er voor mezelf nog hélemaal niet aan uit....
Voor de goede orde; ik zuur sinds een jaar of twee het drinkwater voor m'n vogels aan.
Dit doe ik met een frequentie van twee dagen (week-end) per week.
Ik zuur dan aan, tot een pH-waarde van +/- 6.

Deze vraag, hier op het forum, is bedoeld om ervaringen van ándere kwekers/liefhebbers (positief én negatief) te krijgen.
Met name het verhaal van Drs. van der Horst dat zij een dagelijkse toediening van aangezuurd water met een pH van +/- 4 aanraad, heeft mij doen besluiten deze vraag hier te stellen.
Ik ben namelijk benieuwd wat er gebeurd als zo'n vogel naar een andere liefhebber verhuisd waar b.v. géén water wordt aangezuurd.
De overstap lijkt me namelijk héél groot voor zo'n beest..... :CENS

Daar staat tegenover, dat er overwegend positieve verhalen de ronde doen over het aanzuren van water.
Maarrrrrr, in hoeverre bestaan die verhalen uit het "napraten" van anderen?
Ook wordt er vaak "maar wat gedaan", zonder te weten waarom en hoe.
Bijvoorbeeld; op een bepaald merk appelazijn is als dosering sprake van één soeplepel per liter water.
Hierbij wordt compleet voorbijgegaan aan de hardheid van het (lokale) water, en de grote van de (lokale  ;) ) soeplepel.....
Dus als de gebruiker deze dosering handhaaft is hij, in mijn ogen, zomaar wat aan het doen, terwijl hij/zij juist denkt het goed te doen.....

Dus, graag had ik van méér mensen reactie gehad over de handelwijze die zij hier toepassen.
Negatief of postief....

Groeten, J. Santegoeds

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2006, 13:38:55 pm »
Hai,

en ik ben idd meebenieuwd.
Aangezien mijn bron dus ook H.v/d Horst is en ze dagelijks een paar druppels adviseert, ben ik er van uit gegaan dat mijn methode juist is.
Ik wil dat wel eens gaan meten qua zuurgraad.
Voor de rest heb ik in de praktijk geen klachten over het zuren, gezonde vogels en bij controle ook gezonde ontlasting.

mvg Frank

old john

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2006, 14:27:06 pm »
hallo toen ik nog duiven had gebruikte wij al jaren appelazijn in het drinkwater ter voorkoming van bacterien en ziekte zoals colli wij deden een flinke scheut op 2 liter drinkwater en nooit een ziekte op de kooi gehad terwijl er toch bij andere liefhebbers ziekte op de kooi heerste en onze duiven daar toch mee in contact kwamen tijdens wedvluchten voordat deze liefhebbers het wisten bij onze papagaaien hebben wij het nog niet gebruikt vraag me niet waarom nog niet bij stilgestaan

groetjes old john ???