Auteur Topic: Tam maken timneh  (gelezen 5476 keer)

Jarie

• Gast
Tam maken timneh
« Gepost op: juli 17, 2006, 14:55:56 pm »
Hallo mijn naam is Mar en ik heb sinds een maandje nu een grijze roodstaart.Er is denk ik heel wat met het beestje gebeurd maar ik wil toch proberen een zo,n goed mogelijk band met hem-haar te krijgen.Hij -zij heet Jarie en is helemaal verkeerd gekortwiekt door mensen , ze hebben nl pennen en al eruit getrokken(hoe dom ken je zijn) met als gevolg dat Jarie weinig vertrouwen meer heeft in de mens.(terecht)Op de dag is hij erg schuw en angstig en s,avonds mag je een beetje en heel voorzichtig koppie krouwen,ik probeer hem met lekkere dingen over te halen en naar me toe te krijgen,maar hij word dan zo nerveus(gaat een soort blazen)en valt dan van zijn stok af, met als gevolg dat zijn borst dan weer open lig want hij kan niet vliegen....Maar zo als ik al zei s,avonds gaat het beter als het wat donker word en dan praat ik heel zachtjes tegen hem en doe dan mijn hand zo vlak onder zijn borst(zodat die op mijn hand kan stappen)maar hij bergrijp er volgens mij niets van.HELP
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2006, 19:33:38 pm door Loes »

charon

• Gast
Re: Tam maken timneh
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2006, 14:59:50 pm »
Hoi
zelf kan ik je niet helpen maar ik wil je sowieso suc6 wensen met jarie !

P.S.
Ik denk dat je het beste even een aparte topic speciaal voor Jarie kan openen
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2006, 19:34:01 pm door Loes »

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2006, 15:06:10 pm »
Oei, dat klinkt best heftig.
Ik denk dat je veel geduld en liefde moet opbrengen voor Jari. En dan zal het langzaam beter gaan!

Die hand in de kooi is denk ik nog wat bedreigend voor hem.
Misschien zou je de kooi es kunnen open zetten, kijken of hij zelf op onderzoek uit gaat. Wat meer vertrouwen krijgt enzo!
Dat zachtjes praten kan fijn voor ze zijn.  :thumsup: maar ga dan wel naast hem zitten en niet recht voor hem!

Ik denk dat je de eerste poosje niets moet doen wat bedreigend over kan komen.

Maar er zijn hier meer mensen die een schuwe gaai tam hebben gekregen. Ik hoop dat die reageren!
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2006, 19:34:20 pm door Loes »

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2006, 18:59:15 pm »
Hallo mijn naam is Mar en ik heb sinds een maandje nu een grijze roodstaart.Er is denk ik heel wat met het beestje gebeurd maar ik wil toch proberen een zo,n goed mogelijk band met hem-haar te krijgen.Hij -zij heet Jarie en is helemaal verkeerd gekortwiekt door mensen , ze hebben nl pennen en al eruit getrokken(hoe dom ken je zijn) met als gevolg dat Jarie weinig vertrouwen meer heeft in de mens.(terecht)Op de dag is hij erg schuw en angstig en s,avonds mag je een beetje en heel voorzichtig koppie krouwen,ik probeer hem met lekkere dingen over te halen en naar me toe te krijgen,maar hij word dan zo nerveus(gaat een soort blazen)en valt dan van zijn stok af, met als gevolg dat zijn borst dan weer open lig want hij kan niet vliegen....Maar zo als ik al zei s,avonds gaat het beter als het wat donker word en dan praat ik heel zachtjes tegen hem en doe dan mijn hand zo vlak onder zijn borst(zodat die op mijn hand kan stappen)maar hij bergrijp er volgens mij niets van.HELP

dag mar,

jouw verhaal lijkt een beetje op het mijne kijk maar eens hierhttps://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,24428.msg139694.html#msg139694

gr  sandra
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2006, 19:34:39 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2006, 19:36:16 pm »
Je hebt het heel goed in de gaten dat hij makkelijker is als het donker is! Er zijn hier nog veel meer verhalen over bange vogels, ik zal eens zoeken.. ;)

Jefta

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2006, 19:56:00 pm »
hoi... ik zou ook graag even willen reageren ... ik heb zelf al meer dan 100 vogels tam gemaakt en heb zelf ook 2 timney's dus hoop dat ik je een stukje op weg kan helpen...

Hij -zij heet Jarie en is helemaal verkeerd gekortwiekt door mensen , ze hebben nl pennen en al eruit getrokken(hoe dom ken je zijn) met als gevolg dat Jarie weinig vertrouwen meer heeft in de mens.

het feit dat de vogel slecht gewiekt is en dat dat slecht is zal ik nooit ontkennen uiteraard... maar of de vogel door die daad geen vertrouwen in de mensen heeft betwijfel ik altijd zeer...
heel simpel omdat het om een handeling ging en handelingen vaak makkelijk en snel vergeten kunnen worden of verbeterd kunnen worden.. tuurlijk is dit lichamelijk en komt er daardoor een extra moeilijkheids graad aan te pas... maar ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat een vogel de mens iets kwalijk neemt omdat de mens (lichamelijk) iets verkeerd heeft gedaan... maar wel op het psychisch gevolg van de losse handelingen uiteraard....
de vogel echter reageert naar mijn mening wel op de handelingen van de mens... maar das allemaal psychisch en dat zijn geen lichamelijke oorzaken met uiterlijke reacties...
het gedrag wat je beschrijft getuigt ook eerder van een slecht (of zeg gerust) niet opgevoede vogel dan van het kwalijk nemen van....
het klinkt mij meer in de oren als manipulatie gedrag en als onzekerheid dan als waakzaamheid en angst.... waarvan ik van mening ben dat dat namelijk normaliter niet voorkomt... bij een gezonde opvoeding... en ook zeker niet zijn oorzaak vind in lichamelijk handelingen daar de kromsnavel altijd van nature een trots en dominante vogel is
maar over dat soort onderwerpen staat vast wel meer op dit forum...
hoe je dit kan oplossen???

is lastig uit te leggen.. maar lees even het 5 stappen plan door ....dat moet al een goeie 1ste stap zijn naar de oplossing...
en het lijkt me niet geheel onverstandig om het beestje even mee te nemen naar een expert.... die hem even de gezondheid kan checken

hij word dan zo nerveus(gaat een soort blazen)en valt dan van zijn stok af, met als gevolg dat zijn borst dan weer open lig want hij kan niet vliegen....

valt hij van zijn stok af??? of laat hij zich vallen of springt hij een beetje...
er zit namelijk zeer veel verschil tussen... en het antwoord op deze vraag geeft in mijn ogen ook het antwoord op de totale kwestie!!!

dus dat zou ik graag nog even kunnen weten zodat ik iets meer duidelijkheid krijg over het gedrag en dus ook oorzaak en mogelijke oplossing....

ik hoop in ieder geval dat je hier wat aan hebt..
gr Jefta

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2006, 22:17:28 pm »
Ik heb nog een topic gevonden over het tm maken van een timneh: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,6982.0.html
Ik weet niet of je re wat aan hebt, ik heb het niet doorgelezen.... ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: juli 17, 2006, 23:02:37 pm »
veel succes hoor met je gaaitje
en als je twijfelt,stel je vraag maar,ook al vind je ze zelf dom
een domme vraag is degene die niet word gesteld

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2006, 00:00:00 am »
Hoi hoi :-* Wat fijn dat je met je nieuwe vogel aan de slag wilt om hem een fijner leven te geven. Ik heb oa een wildvang timneh tommy , maar zijn verhaal kun je lezen in de link die Loes hier heeft geplaatst ;)

Je hebt idd goed door dat hij in t duister relaxter is en die momenten kun je aangrijpen om het opstappen te oefenen ;)
Ik zou hem wel laag zetten en in een kleinere ruimte met weinig vlucht en wegklim routes, dan stapt hij nml eerder op je arm. 1 en ander staat duidelijker in t boven genoemde topic.

Ik wil alleen wel even zeggen dat ik t , hoewel ik in veel dingen achter de door hem gebruikte methode sta, niet eens ben met Jefta zn idee over dominantie en angst. Van nature is een papegaai een prooidier en die kennen wel degelijk angst! Of ze werkelijk dominant gedrag kennen is maar de vraag...mensen als Hooimeijer, bonny talsma en andere gedragsonderzoekers zeggen van niet ;). Om hier nu tegaan doen alsof je een onopgevoede dominante acteur in een kooi hebt zitten die geen angst kent gaat dus te ver en lijkt me in dit geval ook niet waar. Als je dat zou denken zou je t idee kunnen krijgen dat alles met harde dwang anders wordt en dat is niet zo (is ook niet wat jefta bedoelt, maar toch). Uit angst kun je natuurlijk wel proberen de situatie zo te manipuleren dat hij anders wordt en dat is wat hij doet. Hij wil jou weg hebben door zo paniekerig te doen...gewoon omdat hij nu denkt dat dat fijner is, niet omdat hij dominant is.

Jij moet hem echter duidelijk maken dat dat niet nodig is. Je moet zn angst dus eigenlijk negeren, maar er wel rekening mee houden, zonder dat je hem zielig vindt ::) Ga dus niet weg als hij schreeuwt, maar blijf bv rustig staan tot hij stopt. Kijk hem niet te veel aan en al helemaal niet strak alsof je hem wilt vangen :) Reageer ook niet op het vallen of wegspringen, want wat het ook is...je wilt niet dat hij dat WEL gaat misbruiken en met opzet steeds weer herhaalt. Oefen eerst vooral op de relaxte momenten zodat hij later ook op andere momenten minder bang is door de goede ervaringen. Praat vaak even tegen hem en vertel iets over een dingetje of over hem. Doe alsof iedere handeling gewoon is, maar overhaast niets. Heb je veel geduld , doorzettingsvermogen en liefde ...dan kom je er wel :-*

Dit is een beetje kort vertelt  :) Ik hoop dus dat je ook de moeite neemt dat andere topic door te lezen en nog verder te zoeken, want er staan best heel veel tips en vaak zijn de verhalen al eens vertelt ;) Als je vragen hebt...stel ze gerust! En verder wens ik je veel succes :-*

Patyar

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2006, 01:01:25 am »
Ik heb nog een topic gevonden over het tm maken van een timneh: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,6982.0.html
Ik weet niet of je re wat aan hebt, ik heb het niet doorgelezen.... ;)

ja mijn Topic van vorig jaar. Met de mijne gaat het erg goed maar ben er nog steeds niet. chanel (waar dat topic over ging althans over begon) stapt nu op de stok en eet nootjes uit de hand verder vind ze het nog een beetje eng als je in de buurt komt maar gromt dan alleen nog en beetje maar is erg nieuwsgierig naar alles en likt aan je hand hahaha net n hondje...

Patyar

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2006, 01:06:08 am »
Oei, dat klinkt best heftig.
Ik denk dat je veel geduld en liefde moet opbrengen voor Jari. En dan zal het langzaam beter gaan!

Die hand in de kooi is denk ik nog wat bedreigend voor hem.
Misschien zou je de kooi es kunnen open zetten, kijken of hij zelf op onderzoek uit gaat. Wat meer vertrouwen krijgt enzo!
Dat zachtjes praten kan fijn voor ze zijn.  :thumsup: maar ga dan wel naast hem zitten en niet recht voor hem!

Ik denk dat je de eerste poosje niets moet doen wat bedreigend over kan komen.

Maar er zijn hier meer mensen die een schuwe gaai tam hebben gekregen. Ik hoop dat die reageren!

Idd wat Cosch zegt laat je vogel los. Woij hebben ook een timneh en zijn met haar bezig we hebben ook een amazone tam gekregen. Wij laten Chanel iedere avond los en zetten haar vlak naast ons en alles wat we doen vertellen we haar zonder haar direct aan te kijken. Wij zijn wel al een jaartje verder nu hoor. in tussen tijd zijn we verhuisd en is mijn moeder erg ziek geworden dus hadden we een paar maanden iets minder tijd voor haar gehad helaas. gelukkig had ze Coco en zitten ze samen in een kooi en zijn ze dikke maten... Maar als je vragen hebt ik hoop dat ik je kan helpen of Tommy, die heeft er ook 1 tam gekregen... Succes

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2006, 10:11:08 am »
He Yara, wat leuk om te zien dat er in een jaar tijd zoveel verbetering is he?

Het is ook een kwestie van geduld. Jammer genoeg!  :(

Patyar

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2006, 21:21:49 pm »
He Yara, wat leuk om te zien dat er in een jaar tijd zoveel verbetering is he?

Het is ook een kwestie van geduld. Jammer genoeg! :(

we hadden verw8 dat het sneller zou gaan maar de omstandigheden waren er niet naar helaas...

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2006, 21:28:19 pm »
Ja als dat er niet tussendoor was gekomen washet mischien sneller gegaan. maar toch is het al een verbetering!  :thumsup:

Patyar

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2006, 22:16:20 pm »
Ja als dat er niet tussendoor was gekomen washet mischien sneller gegaan. maar toch is het al een verbetering! :thumsup:

Ja gelukkig wel, heb steeds meer plezier aan dr ;p