Hoi hoi

Wat fijn dat je met je nieuwe vogel aan de slag wilt om hem een fijner leven te geven. Ik heb oa een wildvang timneh tommy , maar zijn verhaal kun je lezen in de link die Loes hier heeft geplaatst

Je hebt idd goed door dat hij in t duister relaxter is en die momenten kun je aangrijpen om het opstappen te oefenen

Ik zou hem wel laag zetten en in een kleinere ruimte met weinig vlucht en wegklim routes, dan stapt hij nml eerder op je arm. 1 en ander staat duidelijker in t boven genoemde topic.
Ik wil alleen wel even zeggen dat ik t , hoewel ik in veel dingen achter de door hem gebruikte methode sta, niet eens ben met Jefta zn idee over dominantie en angst. Van nature is een papegaai een prooidier en die kennen wel degelijk angst! Of ze werkelijk dominant gedrag kennen is maar de vraag...mensen als Hooimeijer, bonny talsma en andere gedragsonderzoekers zeggen van niet

. Om hier nu tegaan doen alsof je een onopgevoede dominante acteur in een kooi hebt zitten die geen angst kent gaat dus te ver en lijkt me in dit geval ook niet waar. Als je dat zou denken zou je t idee kunnen krijgen dat alles met harde dwang anders wordt en dat is niet zo (is ook niet wat jefta bedoelt, maar toch). Uit angst kun je natuurlijk wel proberen de situatie zo te manipuleren dat hij anders wordt en dat is wat hij doet. Hij wil jou weg hebben door zo paniekerig te doen...gewoon omdat hij nu denkt dat dat fijner is, niet omdat hij dominant is.
Jij moet hem echter duidelijk maken dat dat niet nodig is. Je moet zn angst dus eigenlijk negeren, maar er wel rekening mee houden, zonder dat je hem zielig vindt

Ga dus niet weg als hij schreeuwt, maar blijf bv rustig staan tot hij stopt. Kijk hem niet te veel aan en al helemaal niet strak alsof je hem wilt vangen

Reageer ook niet op het vallen of wegspringen, want wat het ook is...je wilt niet dat hij dat WEL gaat misbruiken en met opzet steeds weer herhaalt. Oefen eerst vooral op de relaxte momenten zodat hij later ook op andere momenten minder bang is door de goede ervaringen. Praat vaak even tegen hem en vertel iets over een dingetje of over hem. Doe alsof iedere handeling gewoon is, maar overhaast niets. Heb je veel geduld , doorzettingsvermogen en liefde ...dan kom je er wel

Dit is een beetje kort vertelt

Ik hoop dus dat je ook de moeite neemt dat andere topic door te lezen en nog verder te zoeken, want er staan best heel veel tips en vaak zijn de verhalen al eens vertelt

Als je vragen hebt...stel ze gerust! En verder wens ik je veel succes