er werd ook nog iets gezegd over giftige stoffen in bonen en patatten,die vraag heb ik daar dus ook gesteld,ik was het bijna vergeten daarom duurde het zolang eer ik ging kijken naar het antwoord
bij deze kopieër ik dus weer het antwoord
bewering;Sperciebonen bevatten rauw blauwzuur dus even koken!.
Gekookte aardappen mag ook (zonder zout) maar rauw is giftig voor je papegaai omdat aardappel familie van de Nachtschade is en die is zeer giftig
Wat is hier van waar ?
groetjes vivke.
Antwoord 1
Beste Vivke,
Wat de bonen betreft dat is waar. Rauwe bonen (en ook de peulen) bevatten inderdaad blauwzuur dat zeer giftig is met bloederige maag en darmontstekingen tot gevolg soms zelfs met dodelijke afloop (ook voor mensen). Het kookproces verwijderd het blauwzuur inderdaad uit de bonen en de peulen zodat ze na koken toch eetbaar zijn. Bonen zijn overigens zwaar verteerbaar daarom dat sommige mensen er maagzout (zou ik niet voor de vogels gebruiken) ,salie of bonenkruid meekoken. Ook voor kleine kinderen word lang gewacht voor ze de eerste maal bonen mogen eten daarom zou ik aan de vogels ook maar in beperkte maten bonen verstrekken zeker als er jongen in het nest liggen. De aardappelplant is inderdaad giftig (bevat solanine) maar niet de gehele plant. De bloemen, bessen en alle groene delen alsook de knolscheuten zijn giftig (dodelijke afloop is mogelijk). Met alle groene delen worden dus ook de nog niet rijpe en dus nog groenige aardappels bedoeld. Deze giftigheid gaat echter niet weg door te koken. Een gedeelte van het gif komt wel in het kookwater terecht maar niet alles. Ook de scheuten die zich ontwikkelen op de aardappels als deze een tijd hebben gelegen bevatten deze gifstof. Rijpe aardappels bevatten geen enkele gifstof meer en kunnen dus zonder problemen gebruikt worden. Ik zou wel aanraden de plant te schillen (het laatste groen bevind zich meestal net onder de schil, dit kom je af en toe nog wel eens tegen bij nieuwe patatjes). Rauwe aardappels zijn overigens zeer gezond. Zo word het sap van rauwe aardappels vaak gebruikt als men last heeft van maagklachten. De vogels zullen rauwe blokjes aardappel ook lekkerder vinden dan gekookte aardappel.
Vriendelijke groeten,
Dirk Loodts
weer ff leerrijk