Auteur Topic: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag  (gelezen 15788 keer)

giggles

• Gast
Re: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag
« Reactie #30 Gepost op: augustus 22, 2006, 21:01:16 pm »
Plukgedrag ontstaat vaak door onwetendheid van de eigenaar. Als jij dan een verhaal gaat plaatsen en je krijgt commentaar over het feit dat je SOMMIGE dingen niet doet wat voor de papegaai het beste is hoef je niet gelijk andere mensen te gaan kleineren. We zijn hier om van elkaar te leren en ervaringen uit te delen. En je papegaai een beetje pap blijven voeren vanaf een lepel is idd helemaal niet erg, maar wees wel helemaal duidelijk en vertel idd waarom je dit doet en dat je papegaai ook aan het vaste voer zit.
Iedereen hier heeft het beste met zijn papegaai voor, maar we zijn ook allemaal erg begaan met de gezondheid van andermans papegaaien. Vandaar denk ik de geschokte reacties hier.
Probeer dus duidelijk te zijn in je verhalen en val mensen niet aan op hun commentaar, want ze proberen je te helpen.
Waarom zet je anders je verhaal hier neer?

Met vriendelijke groet Jarno  ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: augustus 22, 2006, 21:09:04 pm »
 :o Proppertje..ik mag toch hopen dat je dat van dat plukken en doodschamen ed niet meent he? Man...de meesten incl jij!!! en ik komen nog maar pas kijken in de gaaienwereld...hoe DURF jij daar uitspraken over te doen. En je zou je WEL doodschamen voor een geplukte gaai...maar NIET voor t uit t nest rukken van een jong?  shootme Natuurbroed wordt wel tam...echt tam ...nog hulpeloze babys uit t nest rukken is niet tam maken...dat is dwang en afhankelijkheid!!! t dier KAN immers niet anders...anders gaat hij dood :( (sorry voor de mensen die aan handopfok doen...ik bedoel t niet zo hard als t nu klinkt,. maar t gaat me even om de vergelijking naar prop)

Yoghurt is idd niet slecht (pindas WEL!!!)...en dat jij je vogels een beetje pap geeft tot weet ik hoe lang vind ik helemaal niet raar ...niet als hij verder zelfstandig is ;). Maar breng het dan direct duidelijk. t Kan nooit de bedoeling zijn dat iemand die net een handopfok vogel heeft genomen jouw onduidelijke stuk leest en denkt he, oke, ik voer een half jaar pap ::) Riboet had iets milder kunnen reageren..dat vond ik ook.

Maar nu jij in de verdediging schiet ga je veeeellll te ver!!!! Als jou gaaitjes ooit gaan plukken...dan ga jij je domweg doodschamen? Pfff dan ben je lekker bezig zeg en daar help je je vogel mee. t Dier lijkt me belangrijker dan wat anderen denken of vinden (tenminste ik neem aan dat je je daarom dood zou schamen toch? :CENS) en in plaats van doodschamen zou ik er maar t beste van proberen te maken, van de vogel houden en proberen te leren van je eventuele fouten. Trouwens weet jij echt niet hoe mensen met plukkende vogels zich voelen shootme

Bah, ik vond je reactie tegen Riboet echt heel gemeen :cry: en helaas voor jou wek je hiermee juist de indruk dat je nog heeellll veel moet leren, maar dat zelf niet eens wilt zien :(

Mensen neem een natuurbroed.  :hart:
Helemaal mee eens!!!! :thumsup: :a036: :good:

russelltje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: augustus 22, 2006, 21:16:29 pm »
Nou nou nou, een beetje relativeren mag wel en proppertje helemaal de grond in stampen hoeft toch ook weer niet?

Riboet is ook niet altijd even subtiel met zijn uitspraken hoor.  ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #33 Gepost op: augustus 22, 2006, 21:19:12 pm »

Tommy

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 22, 2006, 21:21:16 pm »
Riboet met HAAR uitspraken ;)
En idd proppertje mag wel eens meer relativeren ;D Dan zegt ze dat soort dingen ook niet weer (want wie stampt hier nou wie in de grond ::) )...en begrijpt ze vast ook dat wij niet zomaar zo reageren ::)

Riboet

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: augustus 22, 2006, 21:50:47 pm »
Riboet vond de reactie tegen zichzelf niet eens zo gemeen, hoor. Riboet vond het vooral erg kwetsend voor de mensen die een plukker hebben overgenomen en nog niet weten waar de oorzaak van het plukken gezocht moet worden. Riboet zag in het plukken van Favo namelijk ook wel een soort van falen van zichzelf als opvoeder. Tot ze zich afvroeg waarom maar 1 van de 4 gaaien is gaan plukken, terwijl ze alle vier dezelfde behandeling krijgen. Waarom plukte Favo wel, maar Middel, Riboet en natuurbroedje Chico niet? Omdat Favo van een ander karakter is. Misschien is Favo zelfs wel drie keer intelligenter dan mijn andere drie gaaien en dus extra gevoelig voor mijn stemmingen. Met die kennis in mijn achterhoofd vind ik de beschuldiging dat je je dood moet schamen als je een plukker hebt, een zeer kwetsende. Je mag niemand aanvallen, op het feit dat ie nou eenmaal een gaaitje heeft dat geen doorsnee karakter heeft. Als je een dergelijke uitspraak doet, getuigt het van het gebrek aan kennis van papegaaienkarakters. Niet dat ik die kennis heb, Favo is voor mij nog steeds niet altijd makkelijk te doorgronden en natuurbroed Chico is ook totaal anders in doen en laten dan mijn tamme huiskamergaaien, maar het is mij wel duidelijk dat ieder gaaitje een individu is en dat ze dus ieder apart een andere benadering eisen.

Ik ben nog steeds trots op mijn Favorietje. Ik heb een lange weg met haar afgelegd. Een weg met vallen en opstaan met veel kuilen. Een weg van leren, falen en opnieuw beginnen (en nog moet ik opletten dat ze niet in het oude patroon vervalt). Ik gun niemand die weg, echt niemand.

Ik had vanmiddag een heel verhaal getikt, maar toen ik zag dat door afsplitsing het eigenlijke topic weer terug was (en ik eigenlijk ook heel tevreden was met hoe de modjes het een en ander gesplitst hadden  :thumsup:), vond ik het niet echt meer nodig om dit te plaatsen. Ik doe het nu dan alsnog maar omdat ik vind dat het geen kwestie is van een goed vogelhouder zijn als je geen plukker hebt. Het is een kwestie van geluk. NIEMAND, maar dan ook echt NIEMAND moet zich schamen als hij zij een plukker treft of een gaai met een ander gedragsprobleem (zouden grijzen zonder spraaktalent ook onder die categorie vallen, die van mij hebben nog steeds geen grote woordenschat haha  :)).

Ik bied mijn excuses aan Proppertje aan voor de felheid waarmee ik heb gereageerd vanmiddag  :-[.

Ik had in mijn verhaal vanmiddag ook nog gereageerd op de vraag van Pika, dus dat wil ik alsnog even doen:

Citaat
Wat de gedragsproblemen met handopfok zijn zie je volgens mij pas als ze volwassen zijn?

Nee hoor, ik heb bij een handopfokgaaitje van een half jaar al (pluk)problemen gezien. Handopfok is 1 ding, maar de opvoeding is de tweede. Wel zie je dat veel kwekers geen handopfokgaaien voor de kweek willen inzetten, omdat deze door het veel te vroeg uit het nest plukken geen inprentingsfase van de ouders hebben meegekregen en dus niet weten wat ze met een ei moeten doen (behalve voetballen) en hun eerste legsels dus lang niet altijd meteen een succes zijn.

Natuurbroedjes worden ook tam. Mits daar voldoende tijd in geinvesteerd wordt. De meesten hier op het forum hebben inmiddels wel ervaring met een of meer gaaien en ik denk dat het de meesten wel lukt om een natuurbroedgaai tam te krijgen (ik ben bij Chico gestopt, omdat zoals hij nu is al zo ontzettend leuk is dat ik de moeite niet neem om hem versneld tam te krijgen, hij mag het lekker op zijn eigen tempo doen, hihi, ik zie hem wel eens aan voor Middel en dan zit ik maar aan te dringen om hem op te laten stappen en het enige dat ik voel is een snavel die probeert met zachte dwang die hand weg te werken, het bijten is al lang over haha), maar iemand die geen ervaring heeft met een gaai is toch wel gebaat bij een handopfokje EN een goede begeleiding van de kweker en van dit forum bv. Er is dus voor beide kanten wat te zeggen. Wel moet ik zeggen dat het tam krijgen van reeds uitgevlogen vogels een veeeeeeeel grotere voldoening is dan een jong uit het blok plukken  :a036:.

(ps: oke, volledig offtopic  :offtopicninja: maar weten jullie waar Riboet voor staat?

Nee?

Ech niet?

Ook niet na vanmiddag?

Riboet is Maleisisch voor drukte, ruzie, rotzooi ;D ;D........)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #36 Gepost op: augustus 22, 2006, 22:16:31 pm »
Riboet.

:thumsup:   :-*   :good:

Heel goed verwoord zo.

Pascal

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #37 Gepost op: augustus 22, 2006, 22:24:49 pm »
kben blij dit topic te hebben gelezen,je kan er van leren en deze keer over mensen gedrag niet voor gaaiengedrag

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #38 Gepost op: augustus 22, 2006, 22:28:28 pm »
kben blij dit topic te hebben gelezen,je kan er van leren en deze keer over mensen gedrag niet voor gaaiengedrag

;D Die Vivke

giggles

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: augustus 22, 2006, 22:29:17 pm »
Dit Topic? Wat dacht je van dit forum (e.a. ook natuurlijk)
Internet roels!!!!  :cool:

Koko

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: augustus 23, 2006, 02:33:51 am »
Iedereen die aan handopfok noodgedwongen of niet heeft gedaan heeft zo z'n eigen ervaringen. Daarom is een forum zo leuk om de verschillen te horen en de mogelijke problemen. Als iemand de antwoorden niet goed leest of begrijpt krijg je misverstanden. Ik probeer daarom in mijn antwoorden zo duidelijk mogelijk te zijn ook met hoeveelheden, ben het misschien wel niet eens met het yoghurtpapje maar de hoeveelheid doet ook een boel. Wat de pinda betreft en vetten het hangt er ook vanaf hoeveel beweging een vogel krijgt. Heeft proppertje niet een grote voliere tot z'n beschikking? Sorry  :offtopicninja:

ja Proppertje de Amazone zelf heeft een voliere van 10 bij 4 meter, dus die vliegt die 1 pinda er wel af  :)

Groetjes
Boudewijn

Koko

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: augustus 23, 2006, 02:39:39 am »
ik zelf zou mij ook doodschamen als 1 van mijn gaaien een plukker wordt, om de dood simpele reden dat ik iets niet goed doe
dan laten we verder dus gezondeheid en voeding is oke, IK  doe iets waar door de gaai zich ongelukkig voelt en gaat plukken dus

en ik denk dat Proppertje dit ook bedoelt

is het trouwens ook niet zo dat de mens /baasje een probleem heeft en niet de gaai, want de mens zegt mijn gaai heeft probleemgedrag, ik heb een gaai het zelf nog nooit horen zeggen :)

Groetjes
Boudewijn

Cosch

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: augustus 23, 2006, 06:53:08 am »
ik zelf zou mij ook doodschamen als 1 van mijn gaaien een plukker wordt, om de dood simpele reden dat ik iets niet goed doe
dan laten we verder dus gezondeheid en voeding is oke, IK doe iets waar door de gaai zich ongelukkig voelt en gaat plukken dus

Een gaai kan plukken om zo veel redenen. Waarvan de helft niet eens is omdat hij ongelukkig is!
Denk aan een huidaandoening, aandacht vragen en krijgen, slaaptekort, verkeerde voeding, angst.

En zodra je je 'dood gaat schamen' voor je geplukte gaai zal de kans op verbetering nihil zijn. Want jij hebt er een probleem mee. En dat voelt de gaai gegarandeerd. Ik vind het echt heel erg dat dit allemaal gezegd word. Nogmaals een gaaitje die plukt, is niets om voor te schamen.

ja Proppertje de Amazone zelf heeft een voliere van 10 bij 4 meter, dus die vliegt die 1 pinda er wel af :)
En nog is 1 of 2 pinda's per dag slecht voor de vogel.
Ik zou me doodschamen als ik andere mensen bewust op het verkeerde been zet door halve informatie te geven. Die denken nu: oh zie je wel, een pinda kan best! Terwijl er hele andere levensomstandigheden zijn!

TWEETY

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: augustus 23, 2006, 08:33:25 am »
tweety is handopfok,  nog voor ik het forum ontdekte wou ik een gaai.
ik dacht toen dat een kleintje met de hand voeden alleen maar goed is voor de band tussen baasje en vogel en ik haar zo een lang gelukkig leven kon schenken.
ondertussen val ik nog alle dagen van de ene verbazing in de andere ::)
ik meng mij nooit in zware discussies omdat ik vind dat vergeleken met veel mensen op het forum ik niet genoeg afweet van de onderwerpen, ik vind dat men bescheiden moet zijn en blij dat we zoveel kunnen leren van die mensen.
als zo iemand zegt dat pindas slecht zijn dan geef ik dat gewoon nooit meer,  als ik tweety er nu voor de lol 1 geef gooit ze hem weg en zegt jakkes kakka  cheesy2
heb ik haar zo geleerd voor het geval een vreemde er haar 1 aanbied.
dus zeg ik bedankt voor alle info :-*
en probeer een beetje bescheiden te blijven als je niks afweet van gaaien ;)

san

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #44 Gepost op: augustus 23, 2006, 08:39:13 am »
ben het volledig met San eens. Iedereen heeft zoveel verschillende meningen en opvattingen. Ik denk dat het grote probleem  is dat men nog veel te weinig weet van wat goed en slecht is voor papegaaien het staat nog steeds in de kinderschoenen. Ik wist bv wel dat pinda's niet zo goed waren, maar zo slecht  :o Zodoende leert men hier iedere dag bij.  woohoo