Auteur Topic: Harrisons: compleet of van alles erbij geven?  (gelezen 17613 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Harrisons: compleet of van alles erbij geven?
« Reactie #15 Gepost op: mei 05, 2005, 21:56:30 pm »
Beste Linda,

Het voordeel van een goede pellet, is dat de vogel niet alleen zijn lekkere voeding oppakt maar ook de andere [ gezonde ] voedingstoffen, die hij zou laten liggen als hij de keuze kreeg.
Het nadeel is waarschijnlijk , dat de vogel zijn spiermaag niet meer hoeft te gebruiken om de zaadjes te vermalen.In hoevere de pellet verder niet goed zou zijn op de lange termijn is pure speculatie/vermoedens, hierover kan nog niet veel zinnigs worden gezegd omdat de pellet nog niet zolang gebruikt wordt.Ik denk dat je de waarheid in het midden moet zoeken, zaden en fruit is te weinig en pellets en fruit is te eenzijdig,

mvg Frank

lin-da

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 05, 2005, 22:29:39 pm »
Ben het wel eens met de aanvulling hoor, en ik deel ook je mening wat betreft de spiermaag. Een vogel is er nu eenmaal op gemaakt om zaad te verteren en te vermalen.
Bij mij krijgen ze een heel klein beetje zaad, als basis de H-pellet en als aanvulling fruit, elke dag andere.

Maar hoe zit dat met de pesticiden die gebruikt worden voor het zaad. Dit is natuurlijk niet goed? En ondanks ik ze het wel geef ben ik er niet echt blij mee te weten dat de zaden bespoten worden. Het voordeel van de H pellet is dat het biologisch is.

En hoe voeren jullie zaad en pellets? Geven jullie ze dit tergelijk, of apart, of eerst 's ochtens pellets en 's avonds zaad?
Ik had nl mijn bonte boertje die overigens nog maar 14 weken is en gewend was zaad te eten overgezet op pellets, dit at ie binnen een dag. Maar twee weken later dacht ik hij zit nu goed op de pellet ik ga hem er zaad bij geven. Ik gaf hem 's ochtends z'n pellets en 's middags een heel klein beetje zaad, met als gevolg dat ie de avond en de dag erop vertikte zijn pellets te eten.
Ik ben nu een beetje aan het uit proberen wanneer ik hem het beste het zaad kan geven zonder dat ie z'n pellets laat staan.

gr linda

Cosch

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 06, 2005, 08:53:35 am »
Mijn grijze krijgt ongeveer om de 2 dagen een handje zaad en dat doe ik dan bij de Harrisons pellets in het bakje!
'sochtends. En 'savonds krijgt hij dan alleen de harrisons pellets nog!

Waarschijnlijk was jouw vogels nog niet lang genoeg op de pellets om al zaadjes bij te geven. Ik zou hem toch zeker een paar weken alleen pellets geven omdat hij anders mischien niet meer wil eten (zoals je merkte). Waarschijnlij kweet tie nu al dat hij toch weer die overheerlijke zaadjes gaat krijgen!  ;D

Hoeveel pellets geven jullie op een dag?
Ik gaf Coco 50 pellets (2x 25) en ik heb begrepen van Frank dat dat wel een beetje erg veel is! Maar hij eet het wel op!
Dus maar even wat minder geven en wat meer fruit. Ga ik proberen!

Gr Corina

Nanda

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: mei 06, 2005, 10:23:50 am »
Hoi,

Ik geef Tatoo dagelijks een handje pallets en een schepje zaad. Hier zit ook eivoer doorheen.
Meestal blijft er nog wat in zitten. ik kan niet zeggen dat hij van het een meer eet als van het ander. Overdag zit hij over het algemeen meer zaadjes te peuzelen en 's avonds zit hij op zijn stok de pallets op te eten.
Het is wel grappig om te zien. Pakt een pallet, klimt omhoog. Als ie op is gaat ie weer naar naar beneden en zo gaat hij verder tot ie genoeg heeft.

groetjes

lin-da

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: mei 06, 2005, 11:29:33 am »
Hoi,

Mijn grijsje kreeg ook 25 per keer hoor, en dat at ie ook gewoon op incl fruit.
Mijn bonte boertje krijgt er 30 op een dag en ook hijeet alles op incl fruit.

Gr linda

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: mei 06, 2005, 11:31:36 am »
Ik geef dus expres minder omdat ie anders geen zaad eet.. Dan hongert ie liever tot de volgende dag de pellets weer in zijn bakje komen.. :) Het voordeel van minder pellets geven is dat hij nu veel meer groente, fruit en zaad erbij eet!

Cosch

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: mei 06, 2005, 11:33:50 am »
Hoeveel geef jij dan Loes?

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: mei 06, 2005, 11:40:05 am »
Jeetje, dat had ik dus wel gezegd, maar heb weer niet op de verzendknop gedrukt zeker... dom dom dom...
Ik geef er 30 's morgens. Dan gaat ie tegen de avond zaad eten en groente en fruit. Zou ik meer geven, zou ie alleen Harrisons eten.. ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: mei 06, 2005, 15:51:07 pm »
Ik weet ongeveer wat mijn vogels eten op een dag en daar heb ik het eten op aangepast. Dat betekent hier bij drie gaaien in de binnenvoliere: 3 volle eetlepels zaad, 3 volle eetlepets pellets in aparte bakken die ik dus wel tegelijk neerzet (voederplateau).  Tegen het einde van de middag een bak met groente en fruit op de papegaaienspeelplaats. Mochten ze 's avonds laat nog honger hebben, dan gaat er nog wat zaad in het andere bakje op de papegaaienspeelplaats.

pipo

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: mei 06, 2005, 17:43:15 pm »

Juvinile is pap om de papepegaai met de hand te voeren. Je kan het echter ook geven als snackje, laat je het wat dikker en maak je er een balletje van. Je kunt er vanalles doorheen doen. De meeste gaaien vinden het erg lekker.
Het is een goede aanvulling als je gaai het wat moeilijker heeft en iets extra's nodig heeft zoals tijdens de rui.

GroetjesO/quote]Okay, bedankt

Brenda

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 06, 2005, 21:35:15 pm »
Op veel forums kom ik Harrisons tegen als zijnde geweldig voer. Zelf ken ik het niet dus kan ik er in zoverre niet over oordelen. Ik heb wel gezocht naar onderzoeken over het pelletvoer maar niet kunnen vinden in de database. Misschien zoek ik op verkeerde trefwoorden, wie weet? Er is wel onderzoek in gedaan, Amerikaans als ik me niet vergis? Maar dat onderzoek zou dan ook te lezen moeten zijn, ik wil harde feiten zien...
En dan ook, 1 onderzoek zegt ook nog niet zo veel eigenlijk.
Zoals ik al zei ken ik Harrisons verder niet, maar het zijn wel pellets dat weet ik wel, en bij pellets denk ik aan dingen als zijnde hondenbrokken (okay andere samenstelling). Een vogel heeft echter een klier en een spiermaag en is er ook niet op gebouwd om hapklare brokken te eten. Ik heb mensen horen zeggen dat de spiermaag sterk verkleind. Ik zie dat eigenlijk net als een positief punt. Het kan best dat het een goede samenstelling is met alles wat nodig is maar in de natuur zouden ze ook niet elke dag puur hetzelfde in dezelfde hoeveelheden eten toch?!? Voordeel is wel dat ze niet kieskeurig kunnen eten, maar ik ben tot nu toe eigenlijk nog niet overtuigt  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: mei 06, 2005, 22:25:42 pm »
Hai Brenda ,

ik heb ooit een topic geopend over het nut van goede voeding, ik hoop dat je dat nog eens wilt bekijken.Die 2 foto's zeggen mij heel veel , daar heb ik geen onderzoek voor nodig.Ook geef ik aan dat ik denk dat alleen pellets niet goed is maar wel de basis voor een gezonde vogel. In hemels naam kom ook niet met verhalen van ik heb gehoord van papegaaien die erg oud werden alleen op zonnebloempitten. Mijn grootvader heeft zijn hele leven gerookt en is 89 jaar geworden, dit betekend nog steeds niet dat roken gezond is. Hetzelfde geldt voor papegaaien op minder goede voeding kunnen ze het best lang goed doen, maar een goed dieet is op de lange duur beter,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: mei 07, 2005, 11:04:15 am »
Toch trek ik me op aan die verhalen, zoals die van je opa...  :-[

Brenda

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: mei 08, 2005, 13:31:17 pm »
Citaat
ik heb ooit een topic geopend over het nut van goede voeding, ik hoop dat je dat nog eens wilt bekijken.Die 2 foto's zeggen mij heel veel , daar heb ik geen onderzoek voor nodig.Ook geef ik aan dat ik denk dat alleen pellets niet goed is maar wel de basis voor een gezonde vogel. In hemels naam kom ook niet met verhalen van ik heb gehoord van papegaaien die erg oud werden alleen op zonnebloempitten. Mijn grootvader heeft zijn hele leven gerookt en is 89 jaar geworden, dit betekend nog steeds niet dat roken gezond is. Hetzelfde geldt voor papegaaien op minder goede voeding kunnen ze het best lang goed doen, maar een goed dieet is op de lange duur beter,
Verhalen over alleen op zonnepitten zul je niet van mij horen, dat soort verhalen gelden inderdaad ook voor mensen en voor andere dieren (supermarktvoer voor honden, ik noem maar wat).
Dat topic van jouw heb ik al eens gelezen en ik ben ervan overtuigd dat goede voeding belangrijk is, ook voor papegaaien.
Dat Harrisons een goede basis is kan best, zoals ik al zei ken ik het verder niet om daarover te kunnen oordelen. Er wordt soms echter beweerd dat Harrisons de enige goede pellet is en het enige goede voer.
Het zal best een goede samenstelling kunnen hebben maar ik denk, een vogel is niet gebouwd op het eten van brokken  ???
Tuurlijk krijgen ze zo in 1 keer alles binnen wat ze nodig hebben, maar weegt dat op tegen andere factoren  ???
En als ik het me goed herinner voer jij ook niet alleen pellets, maar daarnaast ook zaadmengsel en fruit etc.
Als alleen de pellet genoeg was dan zou dat ook niet nodig zijn. Een goede basis is wel weer wat anders dan een volledig voer (en daarmee zeg ik niet dat zaadmengsels wel een volledig voer zijn).

En ja ik kan begrijpen dat als je een dier zo ziet verbeteren dat je dat dan als bewijs ziet. In feite is dat eigenlijk eenzelfde redenatie als dat je zegt, mijn vorige papegaai kreeg pinda's en zonnebloempitten, zag er prima uit en is 80 geworden.
Maargoed, misschien komt het doordat er bij mij hard op is gehamerd dat je altijd kritisch naar de onderzoeken moet kijken en tjah als ik die onderzoeken niet eens kan vinden  :-[
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2005, 13:32:49 pm door Brenda »

Wickingh

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: mei 08, 2005, 13:54:42 pm »
Hai,

het is altijd goed om kritisch te zijn , ik heb ook al her en der aangegeven dat ik denk dat een combinatie van pellets en zaden idd een goede optie is om de nadelen en de voordelen te ondervangen.

Ik geef trouwens geen Harissons maar eco-bird, ik heb wel harrisons gegeven maar ik geloof niet dat het beter is dan eco-bird. De enige pellet waar ik soms negative geluiden over hoor is [ sorry Corina ] is nutribird.

Let wel een papegaai in het wild eet niet alleen zaden maar heeft een veel uitgebreider menu,

mvg Frank