Auteur Topic: Graag jullie mening over de voeding.  (gelezen 12796 keer)

fkbmac

• Gast
Re: Graag jullie mening over de voeding.
« Reactie #60 Gepost op: november 09, 2006, 18:38:05 pm »
Het ging mij er om of de boontjes gekookt moesten worden maar dat had ik ook niet duidelijk aan gegeven. Heb dat namelijk wel eens ooit gelzen dat je bonen en aardappels alleen gekookt mocht geven. Maar die discussie hebben we hier al eens gehad  ;)

volgens mij kan je hier antwoord vinden op je vraag(en)

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,26114.0.html

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #61 Gepost op: november 25, 2006, 15:12:46 pm »
Ja ik heb weer een tekstje gevonden!! Ik heb alleen vergeten de bron-schrijversnaam te copieren  :-[ maar omdat ik de tekst te belangrijk vondt heb ik hem toch maar geplaatst.

Sperciebonen bevatten rauw blauwzuur dus even koken!.
Gekookte aardappen mag ook (zonder zout) maar rauw is giftig voor je papegaai omdat aardappel familie van de Nachtschade is en die is zeer giftig

Ik heb even terug gebladerd op mijn computer en de tips zijn afkomstig van de Kliniek voor Vogels, te Meppel.  ;)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 15:15:48 pm door Dianne »

Cosch

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: november 25, 2006, 16:13:35 pm »
Daar hebben we wat aan!  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #63 Gepost op: november 25, 2006, 17:05:12 pm »
Nee, daar heb je niks aan want het klopt niet! De aardappel plant is idd giftig, maar de aardappel zelf niet. Ik geef Sjakko al jaren rauwe aardappel en ze is er dol op. Dit fabeltje blijft maar rondgaan! ;)

Van de sperziebonen weet ik niet of het klopt, maar als de aardappelinformatie niet klopt, kan de sperziebooninfo ook wel niet kloppen! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: november 25, 2006, 17:39:49 pm »
Daar hebben we wat aan! :thumsup:

Ohh. Daar hebben we niks aan Dianne!  :)  :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #65 Gepost op: november 25, 2006, 18:34:19 pm »
ik zal het een keer moeten vragen waar ik het over dat blauwzuur en kiwipitten heb gevraagd misschien krijg ik daar ook wel antwoord op

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #66 Gepost op: november 25, 2006, 18:45:25 pm »
Oke ik sta open voor andere ervaringen  ;) Maar het maakt mij wel nieusgierig daarom heb ik dit even opgediept bij het voedingscentrum. Ook bij de mens wordt afgerade rauwe aardappelen te eten:

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/voedselveiligheid/veiligheidsnormen/vragen+over+veiligheid/natuurlijke+gifstoffen.htm

Tommy

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: november 26, 2006, 14:52:43 pm »
Rauwe aardappel is net zo giftig als de rest van de plant als...de delen groen (dus onrijp) zijn (telt ook voor tomaat) en als de aardappel uitlopers heeft. Alleen aardappels die geen uitlopers krijgen zijn vaak weer behandeld...en dat is ook niet goed. Groene stukken niet geven en uitgelopen aardapel ook niet ;) Persoonlijk geef ik voor de zekerheid helemaal geen rauwe aardappel, maar soms pikken ze wel eens een stukje bij t schillen :)

kijk , hier staat het ook:
Aardappelen en tomaten (alkaloïden)

Alkaloïden die van nature voorkomen in aardappelen en onrijpe tomaten, zijn in grote hoeveelheden giftig voor de mens.

Solanine is een alkaloïde dat van nature voorkomt in aardappelen, met name in de schil van onrijpe aardappelen, maar ook zit in de uitlopers van wat oudere aardappelen. In tomaten die nog niet rijp zijn, zit de stof tomatine, die aan solanine verwant is en een vergelijkbare werking heeft.

In grote hoeveelheden is solanine giftig voor de mens. Te veel solanine kan koorts, slaperigheid, lusteloosheid, buikpijn, diarree, overgeven, zwakheid en depressie veroorzaken. Niet iedereen is even gevoelig voor solanine.

Zorgvuldig behandelen en goed schillen

Het solaninegehalte van aardappelen kan sterk variëren. Tegenwoordig worden aardappelrassen geteeld met lagere solaninegehaltes. Door beschadiging of het bewaren van de aardappelen in (zon)licht of in een koude en vochtige omgeving, kan het solaninegehalte van aardappelen echter stijgen. Het zorgvuldig bewaren en behandelen van aardappelen voorkomt dit. Ook wordt een groot gedeelte van de solanine verwijderd door de aardappelen te schillen en bruine, beurse en groene plekjes weg te snijden. Snijd plekjes ook goed weg wanneer de aardappelen in de schil worden gegeten. Het is verder belangrijk de uitlopers van aardappelen ruim weg te snijden.
  bron:http://www.voedingscentrum.nl/

Tommy

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: november 26, 2006, 14:56:00 pm »
Oh ja, hier een stuk over sperziebonen:

Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op. Het nut van lectinen

Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën, schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken

Lectinen worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken. Bij roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten worden. Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente.
bron:http://www.voedingscentrum.nl

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #69 Gepost op: november 26, 2006, 15:59:44 pm »
Kijk zo komen we weer wat verder! Het is zo raar, we hebben het hier zo vaak over en nog steeds was het niet duidelijk. Groene stukjes in een aardappel zijn voor ons ook niet goed, dat wist ik wel, dus zou dat Sjakko ook nooit geven. Ik denk trouwens wel dat Sjakko hartstikke dood zou moeten zijn als het echt giftig was, want ze krijgt het vaak! ::) Altijd als ik aardappels eet, dus ongeveer 2 x in de week! Ik ga voor de zekerheid dan toch maar de kook er over laten en dan eruithalen en daarna pas zout toevoegen. Het kan geen kwaad om die voorzorgsregel dan maar te nemen!

fkbmac

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: november 27, 2006, 00:15:17 am »
Ik stel er toch de nodige vraagtekens bij....

ik heb nog nooit in Afrika een grijze roodstaart zijn groenten zien koken en ook de Amazone's in Zuid Amerika doen dat niet.

Misschien aan de andere kant van de wereld... de kaketoes in Australië..

Ik heb wel vogeltjes bessen zien eten waar wij (mensen) normalerwijze goed ziek van kunnen worden.
Wat ik daarmee wil zeggen is... wat voor de vogel goed is hoeft nog niet voor de mens goed te zijn en omgekeerd idem dito.

Als een vogel iets eet wat hem niet goed bevalt zal hij dat de volgende keer niet eten. Als dat niet zo was waren de vogels allang uitgestorven.

Dat wil niet gelijk zeggen dat vogels alleen maar super gezond eten... zij houden ook van "junk food" net als de mens.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2006, 00:19:40 am door fkbmac »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #71 Gepost op: november 27, 2006, 09:38:04 am »
Tsja, ik heb er ook nooit aan getwijfeld dat die rauwe aardappel niet goed zou zijn! Zoals ik al zei, Sjakko zou al hartstikke dood moeten zijn..   :) Maar goed, zekerheid voor alles dan maar! ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: november 27, 2006, 15:30:51 pm »
Ik stel er toch de nodige vraagtekens bij....

ik heb nog nooit in Afrika een grijze roodstaart zijn groenten zien koken en ook de Amazone's in Zuid Amerika doen dat niet.

Misschien aan de andere kant van de wereld... de kaketoes in Australië..

Ik heb wel vogeltjes bessen zien eten waar wij (mensen) normalerwijze goed ziek van kunnen worden.
Wat ik daarmee wil zeggen is... wat voor de vogel goed is hoeft nog niet voor de mens goed te zijn en omgekeerd idem dito.

Als een vogel iets eet wat hem niet goed bevalt zal hij dat de volgende keer niet eten. Als dat niet zo was waren de vogels allang uitgestorven.

Dat wil niet gelijk zeggen dat vogels alleen maar super gezond eten... zij houden ook van "junk food" net als de mens.

Heb je ooit papegaaien aardappels zien uitgraven? ;D Veel dieren in de natuur!!! weten heel goed wat wel en niet giftig is of ontgiften hun lichaam door t eten van iets anders. Dat leren ze van hun ouders. Bij mensen opgegroeid wordt dit een stuk minder ;) Zelfs wilde konijnen leren van hun ouders wat ze kunnen eten. Tamme konijnen lang niet altijd.

Mjah, aardappel is dus niet persee giftig, maar sommige delen (groene) wel. t Is natuurlijk ook niet zo dat je bij t eten van gif direct dood gaat :) Maar dan hoeft t nog niet goed te zijn he? ;)

fkbmac

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: november 27, 2006, 17:12:23 pm »
Beste Tommy,

Globaal genomen Ja....

Veel papegaaien graven en scharrelen in en op de grond naar voedsel bestaande uit knollen, wortels, insecten, wormen, zaden, jongespruiten en noem maar op.
Aangezien de aardappel van origine uit het Andesgebied komt (zuid Amerika) geloof ik inderdaad dat er papegaaien zijn die aan de rauwe aardappelen zitten.

De papegaai opgevoed  in gevangenschap heeft nog steeds voldoende instinct om het juiste eten te zoeken.
Vogels in het wild eten beslist niet uitsluitend wat hen door hun ouders is aangeleerd.
Ze blijven expirimenteren en wat ze niet lekker vinden of waar ze ziek van worden laten ze de volgende keer gewoon liggen.

Tommy... ik denk dat je het allemaal wat ruimer moet zien.

Een beetje aardappel een beetje boontjes en een beetje van alles kan geen kwaad... zolang het maar niet eenzijdig gevoerd wordt.
Eenzijdige voeding is voor vrijwel geen enkel dier goed (uitzonderingen bevestigen de regel)
In vrijwel elke voeding zitten gifstoffen maar die worden meestal wel door het lichaam afgescheiden en verwerkt.

Een paard (en ook een papegaai) mag rustig een eikeltje eten, maar eet hij er massa's van dan gaat ie dood.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #74 Gepost op: december 19, 2006, 15:15:43 pm »
Welke Harrison geven jullie?
Ik heb zojuist een zakje opgehaald bij onze dierenarts in het dorp: High potency coarse. Ze hebben even voor me gebeld en vanwege Kaya's ziek zijn werd deze voorlopig geadviseerd, daarna was iets met Long liftime een prima opvolger. Welke van deze 2 (of een andere ?) geven jullie? En hoeveel gram of aantal brokjes geven jullie per dag?
Kaya wilde er niet eens van proeven dus heb ik zelf mijn tanden er eens in gezet waar hij bij stond, ik moet zeggen dat Kaya erg vreemd keek  :P en ik kon niet echt zeggen dat het heerlijk was, maar het was ook niet vies, er zat weinig smaak aan. Ik moet eerlijk bekenen dat ik zelf bij nutribird nooit de neiging heb gevoeld er mijn tanden eens in te zetten... vreemd van mezelf maar goed. Ik ga 's avonds op de bank maar eens lekker snacken van de Harrison  :) kijken of ik Kaya kan over halen mee te doen  cheesy2