Mijn mening is dat NEE zeggen bij honden, kinderen , vogels etc alleen werkt als ze t goed geleerd hebben en je die NEE ook waar kunt maken (telt trouwens voor ieder commando) Gaat dit niet, zorg er dan voor dat je het geen dat niet mag opruimt of voorkomt. Dat voorkomt veel frustraties voor beide partijen en ook dat t NEE commando zn kracht verliest. Ik gebruik t bij de vogels niet vaak, want ik weet dat als ik even niet kijk ze het toch doen.

Mijn hond bv blijft wel van iets lekkers af als ik nee zeg, maar zou ik weglopen dan pakt hij het alsnog. Dat wil ik voorkomen , dus zolang ik dat niet erg goed met hem getraind heb ruim ik het gewoon op. Anders zou hij immers ongehoorzaam zijn en verliest t nee zn kracht.

Een kind tussen kostbare spullen zetten en dan de hele tijd nee roepen werkt bv ook niet echt positief. Je kunt beter dingen neer zetten waar ze wel mee mogen spelen en dat belonen. Voor papegaaien zie ik dat persoonlijk precies zo

Vlinder stuur ik nu naar de stoel als we eten en hij op tafel wil om eten te stelen. Hij gaat ook direct naar de stoel als ik t zeg, maar is nog lang niet zo ver dat hij daar lang blijft zitten. Ik stuur hem dus naar zn stoel en beloon hem en haal hem dan zelf weg als ik geen tijd heb te oefenen met langer wachten op de beloning. Zo heeft hij altijd gehoorzaamd en dat maakt t verder trainen en t rekken van de tijd dat hij daar zitten blijft een stuk makkelijker.