Auteur Topic: Pinkey, ons zorgenkindje....  (gelezen 49437 keer)

Dorian

• Gast
Pinkey, ons zorgenkindje....
« Gepost op: december 23, 2006, 09:58:37 am »
Nou nou, ons eerste bezoek aan VA Bastiaanse is achter de rug.

De hele week was Pinkey wat anders dan normaal. Ze was weer naar beneden gesprongen van hoge hoogte en in haar enthousiasme vergeet ze dan te vliegen...  doh
Zehad wederom een klein wondje maar leek er geen last van te hebben. En dat had ze ook niet bleek gisteren.
Omdat ze zo zielig bleef doen, dachten we dat ze een nieuwe manier van aandacht trekken had in eerste instantie.
Maar naatmate de week vorderde, wilde ze niets meer. Ze trok geen aandacht meer, speelde niet meer, wilde niet meer kroelen... Ze at wel gelukkig.

Gisteren bij thuiskomst om half 4 zat ik haar te bekijken en ze bleef maar op 1 pootje zitten. We mochten haar niet meer aanraken, dan liet ze merken dat je van haar af moest blijven.
Omdat het vanuit Delft naar De Baronie nog ruim 3 kwartier rijden is, wat in de spits natuurlijk langer duurt, wilden we kijken of de DA/VA in Vlaardingen er was. Daar nam niemand op.
Toen het Dierenziekenhuis in Rotterdam gebeld, waar een arts is die wel meer van vogels weet. Die was er niet.

Toen toch maar naar de Baronie, om om half 6 op het spreekuur te komen met ons meiske. Wonder boven wonder geen files, we konden lekker snel doorrijden.
Ook daar in alle drukte zat Pinkey steeds op 1 pootje. Niets leek haar nog te boeien.

Bastiaanse keek naar haar en gaf meteen aan dat ze er niet lekker bij zat.
Ontlasting dus meteen checken.
Hij kwam redelijk geschrokken terug: Pinkey zat echt onder de wormen en niet zo'n klein beetje.
We moesten mee om het preparaat zelf te bekijken en in dat ene kleine stukje wat we zien konden zaten alleen al 8 eitjes. Hoefde niet eens met de microscoop op zoek naar eitjes.
Dikke paniek dus.

Bastiaanse gaf aan dat Pinkey dit ws al moet hebben gehad voordat ze bij ons kwam, omdat dit nooit van minder dan 4 maanden kan zijn (wij hebben haar half juli gekregen).
Nu heeft ze dus een wormkuur. We moeten elke dag een minimale hoeveelheid in haar mondje spuiten, gedurende 4 dagen. Woensdag moeten we contact opnemen om te evalueren en over 2 weken ga ik nog een keer met haar langs. Verder moest het extra traliebodemding in haar kooi, zodat ze niet op de bodem kan en moeten we aluminiumfolie op de bodem leggen, zodat we haar poep goed kunnen controleren, aangezien ze als het goed is nu wormpjes uit gaat poepen (vies he?).

Daarnaast wilde ik graag dat hij iets aan haar lange nageltjes zou doen. Ik moest haar vast houden. Ik heb haar nog nooit ZO hard horen krijsen. Ik stond bijna met tranen in mijn ogen naar ons zielige meisje te kijken.
Gelukkig stopte ze met krijsen toen ze doorhad dat we haar pootjes mooi gingen maken. Haha. Ze liet alles hartstikke lief gebeuren.

Bij dit alles was het korstje van haar kleine wondje afgegaan. Daar hebben we voor de zekerheid zalf voor meegekregen en mocht ze het openkrabben, wat ze tot nu toe nooit heeft gedaan, dan kunnen we haar een kraagje omdoen, wat we ook hebben meegekregen.

Maar ze was een dapper vogeltje. Ze liet alles toe. Ze beet eerst naar Bastiaanse. Dat heb ik haar niet eerder zien doen. Toen hij vroeg of ze het opstapcommando kende en dat dus probeerde hield ze meteen op met bijten en stapte netjes op. Ze deed echt haar best geloof ik.

En nu... ineens is ze een stuk vrolijker. Toevallig hebben we gisteren ook Harrison pellets aangeschaft omdat ze de scenic en ecobird allebei niet van harte eet. Deze verslint ze. We stonden gisterenmiddag in de winkel en konden ook kiezen voor de pellets, die bedoeld waren voor revaliderende vogels. Nee, die hoeven we niet. Wij hebben geen zieke gaai. Achteraf echt maf, want dat hebben we nu dus wel. Ik weet niet of het mogelijk is dat een gaai door heeft dat je met haar naar de dokter bent geweest om haar te helpen, maar ze zit meteen vandaag een stuk beter in haar vel.

Ik ga voor de zekerheid wel vandaag contact opnemen met haar kweker. Ze is op vanalles getest en daar hebben we ook een heel boekje van, maar bij het checken van ontlasting staat geen kruisje. Het lijkt dus zo te zijn dat dat niet is gebeurd. Ik weet niet waarom niet. Misschien dat je dat toen toch nog niet kon zien, maar ik denk dat het toch belangrijk is even navraag te doen.

En nu maar hopen dat ze snel beter wordt. Elke dag spuitje erin. Alles megagoed schoonmaken. Eindelijk pellets die ze lekker vindt. En ze is weer wat vrolijker.

Een heel avontuur dus. Toen we thuis kwamen mocht ik haar weer lekker kroelen en toen kwamen de tranen. Wie weet wat er was gebeurd als ik gisteren niet keihard dat doorgedramd dat we echt NU ONMIDDELLIJK naar de VA moesten, omdat ik dacht dat er wat aan de hand was met ons meiske....  :o Als het slechter lijkt te gaan mogen we trouwens meteen bellen en dan kunnen we ook meteen terecht met haar, ook al is het Kerst.  :thumsup: Hoop dat dat niet hoeft...

Edit Cosch: titel veranderd op verzoek van Dorian
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2007, 20:06:23 pm door Cosch »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pinkey heeft wormpjes
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2006, 10:02:48 am »
Jeetje  :o wat een verhaal en goed dat er meteen actie ondernomen is.
Erg hè, dat gaaien ziek kunnen zijn, zonder dat je dit opmerkt  :(

Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop!!!  console

Dorian

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2006, 10:09:42 am »
Ik dacht gisteren ook al: het moet wel HEEL erg zijn, aangezien ze het aangaf. Maar hoe lang voelt Pink zich al slecht? Dat moet echt lang zijn.

Ben benieuwd hoe ze is als ze straks weer helemaal beter is. Denken wij dat we een netjes opgevoede papegaai hebben, blijkt ineens dat dat alleen zo leek, omdat ze misschien al al die tijd ziek was....  doh

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2006, 10:11:39 am »
ja zeg wat een verhaal  :o

arme pinkey, stel je voor dat je je gaai verliest door stomme wormen  :cry:
ze zal nu wel snel beter worden, ze is een dapper meisje geweest bij de va, en ik wens jullie een vredig kerstfeest  :-*

san

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2006, 10:25:13 am »
Hai,

ik vind het vreemd, Hedwig controleert 100 % zeker ook de ontlasting bij de gezondheid-check.
Maar meldt het wel bij Thiely, dan kan die haar vogels controleren.
Ik heb zelf een jonge rose van het jaar daarvoor met haar geruild en daar was geen enkel probleem mee,

mvg Frank

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2006, 10:32:29 am »
Ik vind het ook vreemd Frank. Je kent de boekjes van Thiely dan waarschijnlijk ook en daar staat gewoon geen kruisje bij controle van ontlasting.
Wel bij die met een gekleurd preparaat.

Dus ja... Ik zal het maar gewoon navragen. Zowel voor haar handig om te weten dat er wormpjes waren en ze voor de zekerheid hun gaaien kunnen checken, als voor ons om nog meer duidelijkheid te krijgen.
Maar ik vind het ook moeilijk. Ze is nooit in aanraking geweest met andere vogels sinds ze bij ons is en ik heb geen idee wat we anders hebben kunnen doen, waar ze dit vandaan heeft.
Plus dat Bastiaanse eigenlijk heel duidelijk was: het moet er langer zitten dan 4 maanden...  ???

Nou ja, voor ons is het gewoon zaak dat Pinkey nu behandeld kan worden en dat het allemaal wel goed komt.
Ze heeft nu in ieder geval een ADHD-aanval  cheesy2

TWEETY

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2006, 10:41:14 am »
.
Ze heeft nu in ieder geval een ADHD-aanval  cheesy2

dat is al een goed teken  :thumsup:

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2006, 10:44:13 am »
Hai Door,

rosekaketoes zijn bodemscharrelaars, daarom kunnen ze eerder wormen oplopen.
Dat kan ook bij je thuis achter in de tuin gebeuren, en heeft niets te maken met het niet in aanraking komen met andere gaaien.
Verwar wormen dus niet met overdraagbare ziektes, het is een parasiet en die kan iedereen overkomen.
Hiervoor en voor schimmelinfecties, adviseer ik iedereen om eens per jaar de ontlasting van de vogel te laten controleren,

mvg Frank

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2006, 10:54:38 am »
Ik weet het Frank. Dat is inderdaad zo. Ik weet dat het geen overdraagbare ziekte is. Al kan het natuurlijk dat als de ene vogel het al heeft en jouw vogel die ontlasting heeft gegeten, jouw vogel ook wormen heeft.
Maar dat is in ons geval niet zo.
En ze heeft ook nergens in de tuin gescharreld.

Plus de opmerking dat ze het al langer dan 4 maanden moet hebben gehad waarschijnlijk.
Maar inderdaad, het is goed om 1 keer per jaar een check te laten doen op ontlasting. Dat gaan wij nu zeker doen. Dat wilde ik toch al, maar nu nog meer zeker dan hiervoor.

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2006, 11:10:10 am »
Jeetje wat schrikken! Gelukkig word er nu wat aan gedaan en zal ze snel opkanppen! Arme Pink!

Maar idd kun je weer zien hoe lang ze het verborgen kunnen houden!  ::)

Geef maar een dikke knuffel aan ADHD pinkey  :)

Jeffrey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2006, 11:13:57 am »
zo dat was ff schrikken  :o..  stomme wormpies!! dat die kleine ondingen je beesie zo ziek kenne maken!! :angry:
nou ik ben wel heeeeel blij voor je dat het al zo'n stuk beter gaat :thumsup: volgens mij gaat het weer helemaal goed komen met Pinkey!! :yahoo:

Jeff

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2006, 11:18:55 am »
Nou Corina, je dikke knuffel is enthousiast in ontvangst genomen.

Ik neem ook aan dat het weer helemaal goed gaat komen, Jeffrey.

Het is inderdaad eng om te weten hoe lang ze iets verborgen kunnen houden.  ??? :o

Weet iemand trouwens of het kan dat ze door hebben dat je ze begrepen hebt en blij zijn met de hulp.
Ik snap namelijk niet hoe het mogelijk is dat ze nu alweer zo blij is.
Ze heeft vandaag nog niet haar spuitje gehad, dus daar ligt het ook niet aan. Er zit iets in wat ook zou kunnen zorgen dat ze wat vrolijker wordt, namelijk iets wat net zo zou kunnen werken als coke bij mensen  cheesy2

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2006, 11:21:15 am »
Heeft ze gisteren haar spuitje ook niet gehad?
Want dan zou het idd raar zijn!  :CENS

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2006, 11:22:30 am »
Jawel. Maar dat kan niet nu nog werken denk ik  ???

En zo wel, dan doe mij ook maar wat van dat spul  cheesy2 cheesy3 coolthumb

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2006, 11:25:54 am »
 ;D  ;D Kom je daar: meneer Bastiaanse ik denk dat ik ook wormen heb, mag ik ook wat?  cheesy2

Ik denk dat het al wel werkt hoor en dat ze zich al wat beter voelt! ;)

Doet me wel weer aan denken dat het weer tijd word om de ontlasting van Coco weer te laten onderzoeken. Dat is al een poos geleden dat die onderzocht is. En Kaya natuurlijk nog maar 1 jaar geleden omdat tie 1 jaar hiet is.
Het plan was om dat idd jaarlijks te doen. Wat Frank zei.

Bij de volgende x Harrisons halen!  :CENS