Om je een hoop kosten en gezeur met formulieren te besparen!
Dit had hooijmeijer, als hij gewoon eerlijk was geweest, je allang kunnen vertellen!! (ik begin steeds meer aan zijn naam te twijffelen, dit zijn algemene feiten die iedere "vogelarts" hoort te weten, zeker als deze ook nog eens gedragstherapie geeft!
Dit is broeds gedrag!Mannelijke kaketoes kunnen met de broedperiode (als ze geslachtsrijp zijn) zeer agressief worden tegenover de pop. Dit kan een HELE lange tijd gewoon goed gaan, maar er kan een dag komen dat de pop zo word toegetakeld dat ze het niet overleeft.
Er zijn hier echt HEEL veel artikelen over te vinden op internet, vooral afkomstig uit amerika.
1 bijvoorbeeld:
http://www.maars.org/news/petstory.phpDit is 1 van de verhalen die mij heel erg hebben doen schrikken. Daarnaast is het heel normaal om poten af te bijten. Dit zie je ook erg vaak bij popjes!
Oplossing? Ze niet meer samen zetten in de broedse periode. Ook ervoor zorgen dat ze als ze in de kooi zitten GEEN contact met elkaar kunnen maken (denk aan dat kaketoes nogal vaka hun poten buiten de kooien houden om naar iets te grijpen wat in de buurt zit).
Blijf er constant bij, vertrouw je het niet? Zet ze niet samen!
Broedsgedrag komt meestal pas rond maart/april/mei voor. Maar als het een zachte winter is, of een lange zomer dan kan dit nog wel eens verschillen..
Ik vind het echt heel jammer dat Hooijmeijer je feitelijk gewoon zit op te lichten.
Dit is heel normaal kaketoe gedrag, dit is ook 1 van de redenen waarom er vrij weinig goede kaketoekwekers bestaan.