Prima toch, staan waar je voor staat, maar altijd blijven nadenken en met een kritische blik kijken.
Ennuh ik heb nooit gezegd dat je kortzichtig bent,
mvg Frank
Ik ook niet Corina!

Ik had zowiezo al een beetje mijn twijffels bij zijn gedragstherapieeen enz enz, omdat er vaak gewoon niet ver genoeg word gekeken naar natuurlijk instinct. Vooral nu met dit onderwerp valt daar niet over te discusseren, wat de schat betreft is gewoon een stukje natuurlijk instinct wat door ons mens echt niet met een theorie of stappenplan opgelost kan worden.
Ik wil niet zeggen dat hooijmeijer gelijk een zeer slechte dierenarts is, ik heb alleen twijffels over de manier waarop hij handelt qua gedragstherapie.
Ik denk eerder, en dat is misschien iets om over na te denken, dat het 5 stappenplan eerder een plan voor ons is dan voor de vogels. Immers, als je ergens heel sterk in gelooft, dan ga je er met volle 100% voor, zeker als je hoort dat het vaker effect heeft gehad.
Ik denk dus dat het 5 stappenplan er meer is om ons zekerder te maken tegenover de vogel, dan dat we wat aan de vogel veranderen. Het is vaak meer een questie van lef hebben, en je angsten vergeten.
Denk maar aan kaya, sommige dingen zijn gewoon niet te veranderen. Maar tot hoever mogen wij gaan? Hoeveel mogen wij van een vogel zjin/haar natuurlijke gedrag afpakken om het maar zo goed mogelijk te doen in de huiskamer?
We willen allemaal het beste voor onze vogels, maar in sommige gevallen is de natuur nu eenmaal NET even wat sterker dan een 5 stappenplan....... en hier mag ik met ervaring over praten, Kodi zal NOOIT Bart aardig gaan vinden, zolang Kodi mij nog als een partner ziet. Dit kan echt geen enkel 5 stappenplan of theorieetje veranderen. Het enige wat wij moeten doen is een beetje aanpassen voor de vogels, ofwel: Bart zal Kodi niet meer lastig vallen, proberen op te laten stappen, enz enz enz....
Daarom ben ik zo verschrikkelijk blij met de amerikaanse boekjes die ik heb aangeschaft op bol.com.
Guide to Companion Parrot Behavior
Guide to a Well-Behaved Parrot
The Guide to Owning a Cockatoo
Ze zijn allemaal van dezelfde schrijfster, en leest ongelovelijk makkelijk weg. Ze heeft een hele reeks "guides", die ik echt kan aanraden. Overigens heb je nog een heleboel van dat soort engelstalige boeken op bol.com! Binnenkort ga ik er weer een paar bijbestellen!
Er word vooral gekeken naar waar een probleem ontstaat, en niet waar het moet worden opgelost. Het kost je wel even wat, maar ik ben zo blij dat ik die informatie allemaal al had voordat ik uberhaupt Kera (mijn eerste kromsnavel en kaketoe) kreeg.
Ik hoop dat alles echt goed gaat komen, dit is een probleem wat vaak voorkomt, maar niet genoeg over word geinformeert