Auteur Topic: Micks (probleem) gedrag  (gelezen 5892 keer)

Dorian

• Gast
Re: Micks (probleem) gedrag
« Reactie #15 Gepost op: februari 19, 2007, 19:37:05 pm »
eigenlijk is het niet eens echt frustratie hoor.
het is meer dat we het gewoon goed willen doen.
en naar mijn mening kan dat alleen als anderen kritisch zijn op hoe je handelt, omdat je snel in bepaald gedrag (als mens net als papegaaien) vervalt.

en dat gedrag kan soms het verkeerde zijn, terwijl jezelf denkt dat het goed gaat. of niet ziet hoe het anders kan.
en alle tips zijn welkom, alle kritiek ook.
ik leer daarvan en kan mijn gaai daardoor ook meer leren.

en jarno, wat je zegt over meerdere papegaaien samen en reacties op elkaars gedrag, hebben we ook inderdaad.
dat maakt het moeilijker, want reageren op Micks postitieve gedrag zal soms dus betekenen dat we ook reageren op Pinks negatieve gedrag.
maar daar zoeken we onze weg wel in.

ik vind het gewoon heerlijk om op te blijven letten.
om soms bevestiging te hebben en soms even terug te worden geroepen.

dus "go your gang"  :P

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: februari 19, 2007, 23:34:21 pm »
Toen ik de eerste stukjes las van dit draadje moest ik heel erg denken aan mijn start en mijn draadje: en dan heb je een gaai.  ;)

Ook Kaya heeft ons getest met vreselijk harde geluiden: autoalarm huisalarm en hij kende vele soorten!  :)
Toch was dit na een tijdje helemaal over, we hebben het harstikke genegeerd, dat wil zeggen door gaan waar je mee bezig was. Want de vraag is natuurlijk wel wanneer (en waarom) doet Mickey dat. Omdat hij aandacht wil? Dan geef je het natuurlijk juist niet, maar wel nadat hij gestopt is met dat kabaal. Of juist als je bij hem staat en met hem bezig bent: dus om je te verjagen? Dan moet je dus blijven staan en hem negeren.

Verder weet ik zeker dat je het al heel goed doet, ik heb je dagboek gelezen en de vele verhalen over jullie en jullie gaaitjes. Over een paar weken/maanden wordt je hier aan deze vragen herinnerd omdat iemand anders hier weer zulke verhalen schrijft, zo grappig iedere keer!

Ook wat het spelen betreft dat kent Kaya ook niet echt alhoewel als ik vergelijk met het begin dan speelt hij nu heel veel, maar ik moet hem blijven uitdagen. Sinds gisteren heeft hij een oude handdoek aan zijn klimboom hangen en daar kan hij uren aan knauwen, scheelt weer enkele gaten in mijn gordijnen  :)

En nog steeds neemt Kaya geen eten (pellets of zaadjes uit mijn hand aan) heel vreemd, fruit pakt hij wel aan. Net of hij dat niet goed genoeg vindt of zo, hij draait echt ze hoofdje weg als blijkt dat het een pellet of een zonnebloempit is, dat hoort blijkbaar gewoon in een bakje te liggen  ;)

Jeffrey

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2007, 00:50:37 am »
hey Door, toen ik het verhaal van je hoorde en je vertelde hoe en wat met Mickey, nou petje af hoor, blijf zo door gaan!!  :thumsup: je doet het echt super, en dat gaat helemaal goed komen met mick!! die harde geluiden gaan ook vanzelf slijten, als ze het bijna nooit meer horen en er geen aandacht aan word geschonken dan slijt dat vanzelf  haha het kan natuurlijk wel ff duren  :hot: maar met gedult berijk je het meest  ;) (gijs heeft bij een doberman gezeten die waarschijnlijk veel piepte als de baasjes allebij niet thuis waren haha en dat 'janken' kan gijs heel goed na doen, heeeeeeel hoog en hard, maar dat word ook steeds minder en hij is er nu eigenlijk mee gestopt, dus blijf moed houden dat komt wel goed  :thumsup:)
heeeel veel suc6 met Mickey!! en als hij een beetje is gewent, wie weet worden pink en mick dan wel hele goeie maatjes!!  coolthumb

Jeffrey

Africangrey

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2007, 01:33:56 am »
Ja wat is nu 2 weekjes helemaal? ;D

Even over het schreeuwen of gillen hoe je het ook noemen wilt, iedereen heeft het altijd over een soort probleemgedrag wat dat betreft.
Maar is dat wel zo? Kijk bijten, uitproberen, negatief gedrag vertonen op wat voor manier dan ook kan inderdaad als ongewenst gedrag gezien worden.
En overmatig schreeuwen hoort daar zeker ook bij.
Maar stel een papegaai gilt soms (schreeuwt) of produceert voor menselijke oortjes een iets en te vaak vervelend geluid, is dat dan ook probleemgedrag?

Ik haal dit expres even naar voren, omdat mijn grijze een hele lieve vogel is, maaaaaaar soms op bepaalde tijden van de dag vervelende ,hoge tonen uitkraamt, joh das zeker irritant :(
Maaaar papegaaien staan er bekend om dat ze zo nu en dan, op bepaalde momenten van de dag luidruchtig kunnen zijn.
Dus dat zou dan gezien hun aard (uitzonderingen daargelaten, er zitten vast zeer rustige exemplaren tussen ;D) toch als normaal beschouwd moeten worden.

Dorian, die van mij doet de telefoon na , veel harder en veeel hoger dan in werkelijkheid, die van jou andere geluiden (alarm geloof ik), maar bedenk zolang Micky dit niet constant doet, hoeft dat wat mij betreft geen probleemgedrag te zijn.

Succes met Micky verder :-*
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2007, 01:38:41 am door Africangrey »

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: februari 20, 2007, 01:39:15 am »
Ja wat is nu 2 weekjes helemaal? ;D

Even over het schreeuwen of gillen hoe je het ook noemen wilt, iedereen heeft het altijd over een soort probleemgedrag wat dat betreft.
Maar is dat wel zo? Kijk bijten, uitproberen, negatief gedrag vertonen op wat voor manier dan ook kan inderdaad als ongewenst gedrag gezien worden.
En overmatig schreeuwen hoort daar zeker ook bij.
Maar stel een papegaai gilt soms (schreeuwt) of produceert voor menselijke oortjes een iets en te vaak vervelend geluid, is dat dan ook probleemgedrag?

Ik haal dit expres even naar voren, omdat mijn grijze een hele lieve vogel is, maaaaaaar soms op bepaalde tijden van de dag vervelende ,hoge tonen uitkraamt, joh das zeker irritant :(
Maaaar papegaaien staan er bekend om dat ze zo nu en dan, op bepaalde momenten van de dag luidruchtig kunnen zijn.
Dus dat zou dan gezien hun aard (uitzonderingen daargelaten, er zitten vast zeer rustige exemplaren tussen ;D) toch als normaal beschouwd moeten worden.

Dorian, die van mij doet de telefoon na , veel harder en veeel hoger als in werkelijkheid, die van jou andere geluiden (alarm geloof ik), maar bedenk zolang Micky dit niet constant doet, hoeft dat wat mij betreft geen probleemgedrag te zijn.

Succes met Micky verder :-*

Ik geef je hierin eigenlijk volkomen gelijk!
Maar ik geef daarin tegen Kaya geen aandacht als hij zo'n overdonderende geluiden maakt, die maakt hij nu ook nog wel eens eventjes, en dat is prima hoort bij een gaai.  Maar toen hij net hier was een uur aan 1 stuk door  :seestars:

ede

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2007, 06:55:02 am »
Het is alleen zo dat dit 'onschuldig' probleemgedrag wel kan overgaan in echt probleem gedrag.
Dat hij het bijv zo vaak gaat doen dat je echt gek er van word. Of dat je niet meer te verstaan bent voor de visite of aan de telefoon!
Enzovoorsts. En zo iets moet je wel in het begin aanpakken.

Dorian

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2007, 08:22:12 am »
Wat jij zegt Africangrey, dat weet ik. Alleen doet Mickey het echt om aandacht te krijgen. Zodra wij uit de buurt zijn gaat haar alarm aan. Als we erbij zijn brabbelt ze gezellig en kletst je de oren van de kop (wat we ook belonen).

Als wij aan het koken zijn, dan doet ze het heel erg. Ook dan belonen we alles wat ze wel mag door iets terug te zeggen en bij de heel leuke dingen loopt 1 van de 2 af en toe even naar de kamer om even met haar te kletsen. En dan merk je dat het alarm maar minimaal voorkomt.

Ik zit nu in de woonkamer en als ik opsta om even iets te gaan pakken, dan gaat het alarm aan. Ik ga dus pas terug als ze stopt en een acceptabel geluid kiest. Met alle enthousiasme die daar bij hoort uiteraard.

De oorzaak is dus bekend Dianne. Ze wil ons in de buurt houden. We geven haar nu ook wc rollen, natte (schone) vaatdoekjes en dat van die handdoek waar jij het over had, Dianne, is misschien ook een goed idee.

Jeff, ik had er met jou gisterochtend al over. Dat jij kon lachen om dingen die ik zei over Mick, laat ons dan achteraf ook weer lachen. Gelukkig maar. Want het is toch belangrijk dat je je er niet aan gaat ergeren. Ook dat merkt Mickey natuurlijk en als ik het goed begrepen heb ("gek van mijn vogel" er ook nog eens op nageslagen) reageren ze daar heel sterk op.

Ik vind dit echt leuk. Dat jullie meedenken en ik zo oplettend en kritisch blijf. Thanx  :-*

Oja, Africangrey, ik denk net als Corina, dat zelfs al maakt je vogel op gezette tijden geluid, je dat in ieder geval ook negeren moet. De link naar dat geluid maken om aandacht te krijgen is door een gaai snel gelegd. En dan is het wel probleemgedrag.

jos

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: februari 22, 2007, 09:58:27 am »
Ik zie hier een beetje ons eigen probleem in wat wij met coco mee gemaakt hebben.
Toen we coco kregen was hij al op een flinke leeftijd  35 jaar.
De meeste verklaarden ons voor gek want met een oude grijze kun je volgens hun niets meer aanvangen.
Hij was overal bang voor had als voeding alleen maar witte zonnepitten en  alleen een bel en een kooi die eigenlijk te klein was.
En schreeuwen dat hij deed om gek van te worden ik en mijn vrouw konden niets aan hem geven zonder eens flink in de handen te worden gebeten.
En maar steeds negeren een doek over de kooi hielp even tot meneer het door had om er een gat in te maken en dan de doek van de kooi te trekken.
Na veel gedult hebben we bereikt dat hij in iedergeval rustiger is geworden hij heeft diverse speeltjes(trappen sloopt hij in een dag)ik kan in zijn kooi komen hem aaien en uit de kooi pakken van mijn vrouw neemt hij alleen maar de pinda`s en palmnoten aan maar verder moet hij niets van haar hebben.
Wij zijn er achter gekomen dat met veel gedult en negeren je het verste komt met hem/haar
Hij praat wel niet veel fluit eigenlijk alles maar daar hebben we geen moeite mee.

jos

Dorian

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: februari 25, 2007, 09:39:53 am »
Zo even een kleine updeet.

Het gaat beter met Mick. Alweer eigenlijk.
Ze is er nu 3 weken.

Gisteren heeft ze voor het eerst iets uit mijn had aangepakt en het in ieder geval kapot gebeten.
Ze at het helaas nog niet op, maar het is weer een klein stapje.

De alarmgeluiden komen veel minder voor. Kwamen moet ik zeggen.
Er zat duidelijke verbetering in, maar nu Pinkey ook lawaai begint te maken gaan ze tegen elkaar op krijsen.
Terwijl Pinks eerste geluid vaak is omdat ze gewoon ontzettende jeuk heeft en daar boos over wordt.

Dat maakt het wel een stuk moeilijker. Het belonen van Micks goede gedrag is vaak een beloning van Pinks negatieve gedrag.
Ik heb nog eens zitten bladeren in het boekje van Bonny Talsma, maar helaas niks over het opvoeden van twee papegaaien.
Ik denk dat we daar pas echt aan kunnen gaan werken als Pink beter is.

Niet dat die nu alles mag, maar het maakt het wel wat makkelijker.
Tot die tijd hoop ik dat jullie met goede ideeen komen om twee papegaaien met hetzelfde probleem op te voeden.

Bij Mick ligt de grens in wat ze mag bij kletsen.
Bij Pink bij pruttelen.

De beloningen komen dus op twee verschillende momenten en twee verschillende gedragingen.
Pink is makkelijk te corrigeren door geen aandacht te schenken aan wat ze doet. Ze houdt dan vrij snel op.
Mick is redelijk makkelijk te corrigeren door haar geklets te belonen.

Maar die twee beloningen hebben invloed op elkaar. Want als we niks zeggen, begint Mick te alarmeren.
En als we wel wat zeggen gaat Pink gillen.  cheesy3

Eigenlijk zet ik dit niet eens per se hier neer omdat ik verwacht dat er mega-oplossingen komen.
Ik weet dat iedereen mee zal denken, ervaringen zal denken en tips zal geven.
Nog leuker is het om op deze manier ook zelf de vooruitgang te zien.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat er bij ons nog helemaal geen sprake is van frustratie.
Ik moet er eigenlijk wel om lachen, want het is een nieuwe ontwikkeling tussen de twee meiden en dat is gewoon geweldig.
Het is meer een heeeeele grote uitdaging. Geen frustratie dus. Nog niet in ieder geval.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2007, 09:41:39 am door Dorian »

ede

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: februari 25, 2007, 12:22:09 pm »
Ik merk bijv heel erg dat ze hier wel reageren op de naam.
Als ik zeg 'goed zo Coco' dan zie ik in mn oog hoek kaya niet reageren en andersom.

Ik zou zelf in dit geval zorgen (lijkt me moeilijk maar het proberen waard) dat je met de rug naar de ander staat zodra je hem beloond met de stem + naam noemen. 

En als dat niet lukt zou je ze kunnen belonen als ze beide stil zijn. Dat is een stapje verder denk ik!

Maar ik denk idd, wat je zegt, dat je er beter echt goed mee kunt beginnen als pinkey weer van de kraag af is.

Dorian

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: februari 25, 2007, 12:43:45 pm »
Thanx Corina, da's inderdaad ook een idee.

Het is helaas vooral veel lawaai als we allebei niet meer in de kamer zijn.
Het terugkomen naar de kamer is dus al een beloning op zich.
Ook voor degene die nog lawaai maakte.

Misschien moeten we een keer nadenken, maar dat dus echt pas als Pink beter is, over de plek van de kooi.
Zodat als je naar de ene toe wil, de ander volledig kunt negeren...

(vrees dat ons huis daar te klein voor is)

billy

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: maart 01, 2007, 19:32:55 pm »
Hoe gaat het nu Dorian?

Groetjes Els

Dorian

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maart 02, 2007, 08:44:49 am »
Het begint beter te gaan.
Het alarm wordt minder, ze bijt mij ook niet meer.

Soms doet ze het alarm ineens weer, maar ik denk dat we zijn aangekomen in de fase van: hmmm werkt het echt niet meer?
En ze kletst met Pink  :hart:

Verder heeft ze al twee keer wat uit mijn hand aangepakt  :hart:
En ze leert allemaal nieuwe woorden: hmmmmmmm lekker warm (onder de douche), gezellig he?, Menno, Dorian en gisteren voor het eerst Welterusten.
Ze lijkt ook meer contact met ons te maken. Door dit soort dingen te zeggen enzo. In plaats van alarm.
En ze loopt graag door de kamer. Alleen niet als Pink erachter aan loopt.

Kortom: veel vooruitgang dus... :hart: :hart: :good: :thumsup: woohoo

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #28 Gepost op: maart 02, 2007, 08:50:40 am »
Wat moooi om te horen dat er veel vooruitgang in zit  :yahoo:  :thumsup:

En nu vooral volhouden he  ;)

TWEETY

• Gast