Auteur Topic: Papegaaiencursus verplicht?  (gelezen 4414 keer)

billy

• Gast
Re: Papegaaiencursus verplicht?
« Reactie #15 Gepost op: maart 30, 2007, 20:57:45 pm »
Verplichten zal niet helpen, maar het zou wel een goede start zijn, maar er zitten ook tig honden in asiels, de mensen die impuls aankopen doen en niets willen leren bereik je nooit, of het nu om honden of papegaaien of wat dan ook gaat.
Alleen door te laten zien dat het ook anders kan en een gesprek aan te gaan, heeft misschien ook wel effect.

Groetjes Els

Nyah

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maart 30, 2007, 21:08:11 pm »
tsja, je kan mensen nooit verplichten tot een crsus of iets dergelijks. kan bij honden ook niet en lang niet iedereen gaat et z'n hond naar een cursus. bij een deel gaat het dan mis ja, maar met velen gaat het wel goed omdat ze gewoon een hond kunnen opvoeden. ik zou zelf nooit naar een papegaaien cursus gaan omdat ik er niet van houdt als anderen mensen gaan zeggen hoe het moet. maar voor anderen kan het weer heel handig zijn als ze er niks van weten. Ik vind wel dat de fokker/winkel hen info zou moeten geven waar cursussen of iets dergelijks gegeven wordt.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: maart 30, 2007, 22:34:32 pm »
tsja, je kan mensen nooit verplichten tot een crsus of iets dergelijks. kan bij honden ook niet en lang niet iedereen gaat et z'n hond naar een cursus. bij een deel gaat het dan mis ja, maar met velen gaat het wel goed omdat ze gewoon een hond kunnen opvoeden. ik zou zelf nooit naar een papegaaien cursus gaan omdat ik er niet van houdt als anderen mensen gaan zeggen hoe het moet. maar voor anderen kan het weer heel handig zijn als ze er niks van weten. Ik vind wel dat de fokker/winkel hen info zou moeten geven waar cursussen of iets dergelijks gegeven wordt.

Wat een apart antwoord. Voor een ander kan het nuttig zijn, maar voor jou niet omdat je er niet van houdt als men je verteld hoe je iets moet doen?  :CENS  ???

Oftewel ik weet het zelf (beter) met het risico dat je het dus helemaal niet weet.  :CENS

ede

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maart 30, 2007, 22:48:36 pm »
Een cursus gaat nu natuurlijk niet alleen om opvoeden. maar ook: hoe herken ik ziektes? Hoe kan ik mn vogel bezighouden? Wat voor soort eten mag hij wel en wat niet? Enzovoorts!

Nuttig voor iedere papegaaieneigenaar!  ;)

Nyah

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: maart 30, 2007, 23:26:04 pm »
oh dat geloof ik graag, maar dat zijn ook dingen die ik kan lezen.
voor de rest...ik weet helemaal niks beter. Maar ik heb al heel wat dieren in handen gehad, heel wat ieren op handfok gehad (geen papegaaien) en dat allemaal gedaan zonder iets te lezen en iedereen heeft het overleefd. misschien omdat ik mijn gezonde verstand heb gebruikt. ik lees natuurlijk de nodige dingen die ik moet weten over voeding, ziektes en andere bijzonderheden. Maar ik heb geen zin in gedoe over wie hier het meeste van papegaaien weet.
Ik krijg soms echt het gevoel hier dat ik eerst moet afstuderen aan de uni eer ik voor een papegaai kan zorgen. Maar als ik dan mijn gezonde verstand tevoorschijn haal krijg ik opeens door dat het ook wel lukt zonder dat iemand mij voorschrijft hoe ik met mijn dieren om moet gaan...
En waw....de dieren die ik tot nu toe heb leven nog!!!

ede

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: maart 30, 2007, 23:34:36 pm »
Op parkieten-land proberen we elkaar te helpen. Om ook de andere kant van dingen te laten zien + ervaringen en leuke dingen uitwisselen. Helemaal als het je eerste papegaai is.. zul je dingen tegen komen waar je zo snel geen oplossing voor weet. Dan is het handig om van anderen te horen hoe zijn er mee om zijn gegaan!

Maar het is je goed recht om daar anders over te denken!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #21 Gepost op: maart 30, 2007, 23:35:46 pm »
En waw....de dieren die ik tot nu toe heb leven nog!!!

Tja. Ik heb een zoontje van 10 jaar. Ik geef hem al sinds zijn 3e jaar alleen maar frieten te eten. Tot nu toe leeft ie nog.

Doe ik het dan goed? Nee.

Dat de beestjes nog leven wil niet zeggen dat je het goed doet. En gezien we het hier het beste met de kromsnavels voor hebben, lijkt het misschien alsof je afgestudeerd moet zijn. We hebben liever dat je teveel weet, dan dat je in jouw geval maar iets doet wat je gevoel zegt dat je moet doen.

Dat laatste is in mijn ogen spelen met een leven in de hoop dat het goed gaat.

Africangrey

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: maart 30, 2007, 23:44:07 pm »
Eeen cursus verplicht stellen?, dat lijkt me niet :(
Maar begin nooit onvoorbereid aan een papegaai, aan geen enkel dier overigens.
Je hoeft trouwens niet afgestudeerd te zijn hoor om voor een gaai te kunnen zorgen ;D
Maar bedenk goed, ik denk dat een papegaai het meest moeilijke huisdier is, door zijn intelligentie is hij in staat zijn verzorger te manipuleren, dag in dag uit moet je in staat zijn dit in goede banen te kunnen leiden :)

Nyah

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: maart 30, 2007, 23:50:22 pm »
maar als je je zoon van 10 jaar alleen maar friet geeft zie je dat ie dikker wordt en er dus iets mis is. mijn dieren zijn in uitstekende conditie.
Weet je, ik geloof echt wel dat je altijd tips van anderen kan gebruiken, dat het goed is om er over te lezen enz. maar ik vind het jammer dat ik voor mijn gevoel in andermans ogen (lees: in de ogen van papegaailiefhebbers of wat dan ook) het nooit goed genoeg zal doen. Ik heb mijn eigen parkiet zelf met de hand opgetrokken zonder er veel over te lezen of raad te vragen, het is perfect gegaan en het is een mooie jongen geworden die kerngezond is. Ik weet dat veel liefhebbers daar een hartverzakking van krijgen en zeggen dat dat niet kan, maar toch deed ik het en kan het dus. En dat is geen geluk maar gewoon omdat ik wist dat ik het kon.
Ik wil heel graag een grijsje, ik heb dan het beste met hem voor. Maar ik wordt straal depressief en zeer onzeker als anderen mensen alleen maar gaan verkondigen hoe moeilijk het wel niet is ....ik kies een tussenweg, ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover. Maar luister nog het meest naar de vogel en mezelf...

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #24 Gepost op: maart 30, 2007, 23:59:33 pm »
maar als je je zoon van 10 jaar alleen maar friet geeft zie je dat ie dikker wordt en er dus iets mis is. mijn dieren zijn in uitstekende conditie.
Weet je, ik geloof echt wel dat je altijd tips van anderen kan gebruiken, dat het goed is om er over te lezen enz. maar ik vind het jammer dat ik voor mijn gevoel in andermans ogen (lees: in de ogen van papegaailiefhebbers of wat dan ook) het nooit goed genoeg zal doen. Ik heb mijn eigen parkiet zelf met de hand opgetrokken zonder er veel over te lezen of raad te vragen, het is perfect gegaan en het is een mooie jongen geworden die kerngezond is. Ik weet dat veel liefhebbers daar een hartverzakking van krijgen en zeggen dat dat niet kan, maar toch deed ik het en kan het dus. En dat is geen geluk maar gewoon omdat ik wist dat ik het kon.
Ik wil heel graag een grijsje, ik heb dan het beste met hem voor. Maar ik wordt straal depressief en zeer onzeker als anderen mensen alleen maar gaan verkondigen hoe moeilijk het wel niet is ....ik kies een tussenweg, ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover. Maar luister nog het meest naar de vogel en mezelf...

Bla Bla Bla. Wat kom je eigenlijk op een forum doen als je alles al weet? Je hebt nu een paar berichten geplaatst en dat gevoel van jou erger ik me nu al aan.

Ga in een blauwe jurk in een hal met veel mensen staan. Misschien dat je je goede gevoel in dat gezonde verstand van je over kan brengen op andere mensen.

In mijn ogen breng je mensen op het verkeerde spoor met je verhalen over het op gevoel dingen doen en dat dat toevallig tot nu toe altijd is goed gegaan.

Je bent verkeerd bezig en dat is het laatste wat ik erover zeg.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2007, 00:42:13 am door Pascallo.NL »

Dorian

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: maart 31, 2007, 10:23:31 am »
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het idee krijg dat je niet weet waar je het nu eigenlijk echt over hebt Nyah.
Over heel veel andere dieren die je in huis houden kunt is heel erg veel meer bekend dat over papegaaien.
Jij zegt eigenlijk dat al die mensen waar het opvoeden van een papegaai bij mis gaat, dus niet kunnen nadenken. Geen gezond verstand hebben. Uiteindelijk vind jij jezelf dus degene die het beter weet, en dat nog zonder ervaring ook.

Er zijn hier erg veel mensen die al heel erg lang gaaitjes hebben en nog iedere dag bijleren.
Er zijn heel veel ziektes die je bij papegaaien niet zult herkennen, wanneer je je niet wil verdiepen. Heel anders dan bij de dieren die jij tot nu toe hebt.

Hoe kan het dat jij, want je was nog niet eens aangesproken, je hebt nog geen enkele tip gevraagd, zo hard loopt te roepen overal dat je geen zin hebt om je zover in te lezen en dat mensen het allemaal denken beter weten? Niemand zegt toch dat ze het beter weten. Jij wel.

Wat kom je hier dan doen als je het allemaal al kan?
Ik geef het je te doen hoor, een opvangpapegaai.
En ieder zijn eigen mening, maar je schopt nogal wat mensen, in ieder geval mij, tegen het (zere) been.

Eigenlijk zeg jij namelijk, dat als mensen die hulp vragen/nodig hebben/het niet zelf kunnen/bij willen leren/het beste van het beste voor hun gaai hebben/ervaring delen/tips geven, dus hun verstand niet gebruiken.
Dat is nou pas geen inzicht hebben. En dat is pas je verstand niet gebruiken.

Cursussen, verplicht, lijken mij een goed idee. Dan is het namelijk zo dat iedereen in ieder geval aangezet wordt tot echt goed nadenken.
Haalbaar zal het niet zijn nee. Maar misschien zou het wel problemen voorkomen.

Overigens, Nyah, was jij volgens mij degene die toen je me voor het eerst zag, ook vond dat mensen maar eens een cursus moesten doen, voordat ze kinderen kregen.
Dus blijkbaar weet je zelf ook niet zo goed wat je wil en vindt.

giggles

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: maart 31, 2007, 18:15:49 pm »

Hoe weet je dat jou vogels in uitstekende conditie zijn dan? Bij kromsnavels zie je het niet zo snel als de aderen dicht slippen, door te vet eten, maar het gebeurt wel.

Weet je, ik geloof echt wel dat je altijd tips van anderen kan gebruiken, dat het goed is om er over te lezen enz. maar ik vind het jammer dat ik voor mijn gevoel in andermans ogen (lees: in de ogen van papegaailiefhebbers of wat dan ook) het nooit goed genoeg zal doen.

Niemand zegt hier op het forum hoe jij iets MOET doen. Wel worden er hier tips gegeven over hoe je het zou KUNNEN doen. Ik zit hier nu al ruim een half jaar te forummen, maar ik heb bijna nog niemand iemand zien veroordelen, omdat ze een andere aanpak hebben als de rest. Iedereen heeft het recht om het op zijn eigen manier te doen, maar hier heeft iedereen de de gezondheid van zijn huisdier als hoogste prioriteit. Dus als iemand hier om tips vraagt of een verhaal verteld zullen mensen altijd reageren vanuit het oogpunt van het betreffende huisdier.
Iemand kan wel denken dat hij/zij het heel goed doet en hier trots zijn verhaal vertellen en dan ineens van alle kanten te horen krijgen dat hij/zij het eigenlijk helemaal niet goed heeft gedaan al die tijd. Mensen zullen je echt niet veroordelen, als jij onbewust je gaai schaadt op wat voor manier dan ook. Wel zullen mensen je tips geven over hoe het beter kan.
Als mensen dan gaan reageren van; "Ja, ik weet het allemaal beter dus jullie kunnen me wat," dan denk ik dat je op een forum niks te zoeken hebt.

Ik heb mijn eigen parkiet zelf met de hand opgetrokken zonder er veel over te lezen of raad te vragen, het is perfect gegaan en het is een mooie jongen geworden die kerngezond is. Ik weet dat veel liefhebbers daar een hartverzakking van krijgen en zeggen dat dat niet kan, maar toch deed ik het en kan het dus. En dat is geen geluk maar gewoon omdat ik wist dat ik het kon.

Er zijn meer mensen die zelf hun vogel opvoeden. Hier zijn de meningen idd over verdeelt. Voorstanders van het zelf opvoeden hebben waarschijnlijk nog geen of weinig verhalen gehoord, gelezen, of meegemaakt over hoe vaak het fout kan gaan en hoe erg als dat is voor de eigenaar, als voor de vogel.
Bij jou is het goed gegaan en je zegt dat het geen geluk is. Ik neem aan dat je me dan kan vertellen wat alle gevaren van zelf pap voeren kan zijn. En als je dit weet dan heb je deze informatie toch ergens vandaan gehaald en dus toch (of je het wilt of niet) naar advies van anderen geluisterdt.

Dat doet iedereen hier toch ???

Ik vind je bericht grappig omdat je jezelf tegenspreekt. Aan de ene kant zeg je. Ik heb geen advies nodig, want ik doe het op mijn eigen manier.
Citaat
ik wordt straal depressief en zeer onzeker als anderen mensen alleen maar gaan verkondigen hoe moeilijk het wel niet is.
ik zou zelf nooit naar een papegaaien cursus gaan omdat ik er niet van houdt als anderen mensen gaan zeggen hoe het moet.
Maar aan de andere kant heb je al je kennis die je tot nu toe al vergaart hebt toch ergens anders opgedaan.
Citaat
ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover.

Nogmaals. Niemand verteld jou hoe jij iets moet doen. Zowel hier (fora) als op een cursus zullen mensen hun visie geven over hoe jij je (in dit geval) kromsnavel hoort op te voeden.
De meningen van deze mensen zijn vaak gevormt, door onderzoek, ervaring en vallen en opstaan. Dingen die een leek allemaal nog niet heeft.
Het is geen verplichting om hun adviezen op te volgen. Daar kiest een mens altijd zelf voor.

Citaat
ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover. Maar luister nog het meest naar de vogel en mezelf...

Hiermee sla je de spijker op de kop.

Groeten Jarno

Nyah

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maart 31, 2007, 19:31:14 pm »
ik denk dat ike r verder maar even niet op in zal gaan, toen ik dit allemaal plaatste was ik in een rare bui en ik meen er dus ook gee reet van op een paar dingen na. nu even mijn gewone echte mening vanuit mijn goeie kant:

als je het even goed bekijkt kan je mensen denk ik niet verplichten tot een cursus, want als je dat bij papegaaien wilt doen zou je dat ook moeten doen als iemand een hond neemt of nog beter als iemand ene kind neemt (ook dat lijkt me geen slecht idee :P)
Maar ik vind wel dat er meer info over gegevn moet worden, als ik naar een gemiddelde winkel ga om een papegaai te kopen geven ze em me zo mee en ik denk dat dan nauwelijks info kan verwachten. Bij veel mensen is het zo dat ze een huisdier nemen omdat ie er schattig uitziet of omdat die van de buurman zo leuk is en dat is bij voorbaad natuurlijk al verkeerd.
Ik vind dat fokkers/handelaren/winkels op z'n minst genoeg info moeten geven over de papegaai maar ook over waar je evntueel een ursus kan volgen enz.

umz nou ja...dat is denk ik wel wat ik erover denk...volgens mij ben ik nog wat vaag maar kom even niet goed uit mijn woorden  :oops:

giggles

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: maart 31, 2007, 19:37:00 pm »
Weet je wat je ook vaak ziet...
Als er weer eens een film met een dier erin verschijnt dat heel de wereld dan gelijk weer gek wordt van dat dier.

Ik kan me nog herinneren dat er toen op het nieuws was, dat mensen massaal een dalmatiër gingen kopen, omdat de film 101 Dalmatiërs in de bioscoop was.
Hetzelfde heb ik gezien met uilen in een documentaire. Dat deze hype was ontstaan nadat de film Harry Potter uit was gekomen.

Er zijn nog te veel mensen die idd een huis dier nemen, omdat ze er in een film zo schattig uitzien of iets dergelijks.

Dus ik ben het dit keer wel met je eens Nyah  :P
Cursus niet verplichten, maar goeie informatie inwinnen voor de aanschaf. Daar zou meer bekendheid aan moeten worden gegeven.

PS: @Nyah: Iedereen heeft wel is rare buien  :)

ludy

• Gast
Re: Kortwieken
« Reactie #29 Gepost op: maart 31, 2007, 22:49:05 pm »
Ik ben het met je eens, dat het erg goed is, dat er fora zijn over dit onderwerp, zo ben ik zelf ook met de stichtingen en Hooi in aanraking gekomen. Bij evenementen proberen we met de SPPW zo veel mogelijk mensen ons verhaal te vertellen. Wanneer mensen bijvoorbeeld naar de dag van mens en dier in Dordrecht komen op 28 juli, dan kunnen ze voor € 12,50 een toegangskaartje kopen voor een lezing van anderhalf uur over vrije papegaaien in combinatie met een stuk individuele informatie en het kortwieken van de meegebrachte vogel(s). Op 17 mei (hemelvaartsdag) dan gaan we in de Dordtse Biesbosch wandelen, enerzijds voor de gezelligheid, anderzijds natuurlijk ook om onze boodschap uit te dragen. Natuurlijk kan je zoiets moeilijk verplichten , maar het zou eigenlijk wel moeten en het kan natuurlijk ook. Hondebelasting, ruiterbewijs e.d. zijn ook ongevoerd en controleerbaar. Zo staan er dit jaar al zes evenementen en 3 wandelingen gepland en er komen er nog veel meer. Ook andere stichtingen en clubs doen hun best om dergelijke bijeenkomsten te organiseren. Des te meer mensen er op deze "moderne" manier mee bezig zijn, des te beter het is.