Frank, ik zie het zeker niet als een aanval en ik zie jou reactie ook niet als een weerwoord, maar meer als een aanvulling.
Zoals ik al zei... ik maak me er zelf ook schuldig aan, door vogels in een kooi te houden.
En ik ben het met je eens, vogels horen in de natuur te vliegen.
Mensen houden huisdieren voor hun eigen plezier. De huisdieren hebben geen keuze.
Wat betreft de voortplanting en het in stand houden van de soort. Ik denk niet dat dieren daar bewust mee bezig zijn.
En ik denk ook echt niet dat bedreigde diersoorten zich bewust zijn van het feit dat ze bedreigd zijn en dat ze dus moeten w

ppen als konijnen voor volk en vaderland

Dieren handelen naar instincten volgens mij. Vogels in gevangenschap worden daarom ook misleidt door speelgoed in hun kooi te hangen en ze uit te dagen door met ze te trainen. Kortom wij sturen hun behoeftes in een andere richting. Wij leiden ze af van hun natuurlijke gedrag en als dit niet lukt leidt dit tot probleemgedrag.
Zolang als kweker of vogelhouder de vogel blijft uitdagen denk ik dat de vogel wel een gelukkig leven kan leiden. Ik denk dus niet dat het de vogel meer of minder gelukkig zal maken of deze bij een kweker of vogeleigenaar is, mits deze de vogel goed verzorgt/traint/uitdaagt.
Maar uiteindelijk horen vogels niet in kooien thuis en ik denk dat iedereen die hier lid is en/of andere forums zich daar bewust van zijn en daarom hun best doen om hun vogel(s) een zo goed mogelijk leven te geven.