Auteur Topic: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara  (gelezen 10716 keer)

giggles

• Gast
Re: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara
« Reactie #60 Gepost op: juli 03, 2007, 21:10:26 pm »
Hahaha, iederee promoot zijn lievelingssoort  ;D
Makkelijk topic voor mij, want het zijn alle 4 mijn lievelingssoorten  :P

Dat de ara er niet helemaal mooi bij zit, kan ook iets positiefs zijn hoor. Dat betekent misschien ook wel dat hij/zij superfanatiek aan het spelen is in de kooi en die staart die roetst dan constant langs de tralies en daar wordt dat ding niet mooier van. Bij Lola is dat net zo. :)

En het verliefd worden op het soort dat je tegenkomt dat ken ik... (hoe dacht je dat wij er aan 4 komen  ;D )

En gaaitje, ik denk niet dat je je te blind moet staren op de prijs. Zoek liever een goede kweker of dierenspeciaalzaak.
De gezondheid van het beestje kan niet op tegen de prijs, want die ben je de volgende dag vergeten, maar een ziek gaaitje vergeet je niet in een dag.
Het verschil tussen natuurbroed en handopvoed is dat bij natuurbroed het kuiken met rust gelaten wordt door de kweker en helemaal wordt opgevoed door de ouders. Dit in tegenstelling tot handopvoed, waar de gaaitjes uit het nest worden gehaald na een paar weken en dan opgevoed worden door mensen. Soms gebeurt dit uit noodzaak, maar vaker omdat het gaaitje eerder aan mensen gewent is.
Wat de voor en nadelen zijn van natuur- en handopvoed is een hele andere discussie die je ook wel op het forum terug kan vinden. Voor we een hele nieuwe discussie hierover krijgen zal ik even een linkje plaatsen, zodat je IEDEREEN hun mening hierover kan lezen  ;)

Discussie over handopfok, voeding vs plukken en probleemgedrag

Probeer ook na te denken over het karakter van de vogel en die van je hondjes... Welke denk je dat het beste bij elkaar zal passen...

BTW ik vind het erg goed dat je je er zo in verdiept...

Groeten Jarno

Caiolinda

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: juli 03, 2007, 21:42:58 pm »
Hoi Gaaitje bij natuurbroed word het gaaitje door de ouders opgevoed en als ze zelfstandig zijn worden ze uitgevangen meestal zo rond 12 weken. En gaan na even wennen of gelijk naar de nieuwe eigenaar toe.

Prijsverschil geen idee eigenlijk wij hebben ze bij een hele aardige in onze ogen goede kweker vandaan die veel om zijn vogels geeft en er ook uren heerlijk over kan vertellen dat vinden wij belangrijk.

Groetjes Linda en succes

ede

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: juli 03, 2007, 22:52:05 pm »
De gezondheid van het beestje kan niet op tegen de prijs, want die ben je de volgende dag vergeten, maar een ziek gaaitje vergeet je niet in een dag.

Heel mooi gezegd!  :a036:  :a036:  :thumsup:

die veel om zijn vogels geeft en er ook uren heerlijk over kan vertellen dat vinden wij belangrijk.

Dat is helemaal waar! Uuuuuuren!!!  :P
(En hij is niet bang voor Kaya  :P )

Kees!  :-*  :-*

Sorry grapje tussendoor!

gaaitje

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: juli 04, 2007, 11:41:26 am »
Hee Giggles,bedankt voor de link en de info.
Ik heb de discussie een stukje gelezen over natuurbroed en handopfok en ik heb al gezien dat er hier vele verschillende meningen over zijn :CENS
Enne helemaal mee eens hoor wat je zegt over de prijs,maar ik vroeg het me gewoon af omdat je zo ook al soms van die prijsverschillen ziet,maar een gezond gaaitje is natuurlijk het belangrijkste :thumsup:
Ben trouwens wel een beetje jaloers op je dat je alle 4 de soorten hebt wat ik leuk vind ;D[grapje hoor]

Caiolinda ook jij bedankt voor de info :-*

Morgen als het goed is komt mn papegaaienboek,dus dan ga ik daar eens in liggen lezen en iemand had misschien nog een adres van een ara kweker uit de buurt,ben benieuwd ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #64 Gepost op: juli 04, 2007, 11:54:13 am »
Tuurlijk is een gezond gaaitje het belangrijkst.
Maar bij sommigen maakt de prijs ook uit hoor! Dan kan het zo een paar maanden schelen, sparen he? :)

gaaitje

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: juli 04, 2007, 12:27:53 pm »
Dat klopt inderdaad ook Lejah.
Als ik uiteindelijk misschien zou kiezen voor een ara of een kaketoe,zal ik toch ook nog even 'aan de spaar' moeten ;)
Maar als het zover is betaal ik dan wel liever iets extra's,[lees iets,niet het dubbele ofzo]en dat ik zeker weet dat ik een gezonde vogel heb bij een goede kweker dan dat ik bijvoorbeeld minder betaal maar geen zekerheid heb over de gezondheid van de vogel ;)

ede

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: juli 04, 2007, 12:44:05 pm »
Ik vraag me af wat je gevoel zegt over het soort vogel. (dus niet wat je verstand zegt over kenmerken enzo).

Want weet je.. hoe meer je bezoekt, hoe meer verschillende verhalen je krijgt. Geen een gaaitje is hetzelfde. De ene grijze is een knuffel en de andere is weer heel grappig of praat weer. Je weet nooit wat voor een soort vogel je treft. Tuurlijk zijn er algemene kenmerken. Maar nog wil dat niet alles zeggen over de vogel die je krijgt!

Probeer voor jezelf een volgorde te maken. En dan naar je gevoel kijkend.
Tenminste dat zou ik doen!

gaaitje

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: juli 04, 2007, 13:02:26 pm »
Als ik dat wist Cosh,was het al een stuk gemakkelijker voor me ;)
Mijn gevoel zegt namelijk helemaal niks,mijn gevoel vindt alle 4 de soorten geweldig ;D
Toen ik pas begon met info zoeken zei mijn gevoel wel een grijsje,maar nu vind ik inmiddels 4 soorten heel leuk.
En net toen ik dacht dat het tussen een grijze en een roseetje zou gaan,zag ik de edels en de ara,deze laatste vond ik ook echt heel erg leuk,met zijn kreten en zijn gedrag.
Ik denk dat ik nog wat vogels in de levende lijve moet bekijken of langs wat kwekers moet gaan,dat het dan wat gemakkelijker wordt.Tot nu toe heb ik ook nog geen roseetje in levende lijve gezien.
Ik ben nog steeds aan het kijken voor een paar adressen van kwekers in Limburg,maar die zijn moeilijk te vinden :hot:
Wel heb ik inmiddels het adres van een winkel/kweker? Tropibird,dat ligt hier niet zover weg,daar hebben ze verschillende soorten en waarschijnlijk alle 4 de soorten waar ik belangstelling in heb.
Daar moet je een afspraak maken om te komen kijken en op zaterdag is het gewoon zo open,maar ik ben benieuwd,ga ik daar anders eens kijken ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #68 Gepost op: juli 04, 2007, 13:45:06 pm »
Misschien dat je juist nu naar NOP moet gaan, daar zie je ze allemaal en hoor je ze allemaal. Juist op regenachtige dagen zijn de vogels het actiefste, als het erg zonnig en warm is trekken ze zich het meeste terug en zijn ze het stilste. Dus heb je een dagje tijd gaan zou ik zeggen!  :thumsup: http://www.papegaai.org/

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #69 Gepost op: juli 04, 2007, 23:14:52 pm »
Ja, naar het NOP gaan is een goed idee!  :thumsup:
Bij het NOP heb ik voor het eerst een edelpapegaai in het echt gezien!
Wat wel grappig was: de eerste edel die ik zag had echt een enorme snavel! :o Zeg ik nog tegen Har: nou ik weet t niet hoor, zo'n snavel vind ik best eng. Zegt zo'n meneer daar, maar je kijkt nu naar een vergroeide snavel hoor, kijk maar naar de anderen! :-[

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #70 Gepost op: juli 10, 2007, 22:30:04 pm »
welkom op dit forum

en succes met je conquest

een grijsjes eigenaar en een roseetjes fan

gaaitje

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: juli 13, 2007, 13:55:02 pm »
Daar ben ik weer.
Vivke,nog bedankt voor je welkom :-*
Inmiddels heb ik nog heeeel lang lopen denken en nog wat info liggen in te winnen en ik denk dat het een grijsje gaat worden,maar 100% zeker weet ik het nog niet.
Maar toen ik net aan het overwegen was om een vogel te nemen,was mijn eerste keuze een grijsje en mijn gevoel zegt nu ook een grijsje.
Ik vind de andere soorten ook nog ontzettend leuk,maar voor mij denk ik dat een grijsje leuk is en dan misschien later nog een andere soort erbij wie weet.

Ik moet ook nog steeds een bezoekje brengen aan de NOP,er kwam steeds van alles tussen,maar het komt wel.
Maar tot zover denk ik dat het een grijsje gaat worden.
Groetjes gaaitje

ede

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: juli 13, 2007, 14:49:46 pm »
Wat goed dat het al wat duidelijk is.

De grijsjes hebben in dit topic niet veel promotie gehad. Maar nu blijkt weer dat ze zichzelf wel promoten!  :P

giggles

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: juli 14, 2007, 13:22:15 pm »
Als ik heel eerlijk ben is de grijze ook mijn favoriete.
Op de één of andere manier komt ie wat slimmer over als de rest.
Maar goed... het begint met eentje  ;D
We praten over een jaar wel weer gaaitje  :hot:

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #74 Gepost op: juli 14, 2007, 16:46:35 pm »
Zoheeeeeeeeej, in 1 adem alle 5 de pagina's uitgelezen. Het leek wel een spannend boek: WAT ZAL HET GAAN WORDEN, dacht ik bij elke pagina.

Goed van je Gaaitje, zoals je je aan het voorbereiden bent. :thumsup:

Zal ik eens olie op het vuur gooien?

WAT DENK JE VAN EEN JARDINE PAPEGAAI  (poicephalus gulielmi gulielmi). :hart:

Dat is een Afrikaanse langvleugelpapegaai. Ik had er 2 nu nog 1. Bobbie is overleden maar omdat ik 5 jaar 2 jardines heb gehad (en nu een jardine en een meyertje) kan ik wel info hierover geven.

Bobbie was een man en Dinky is een pop.
Bobbie was: ondeugend, speels, dominant, sprak als een tierelier, een grote dondersteen.
Dinky is: heel zacht van karakter, speels, een grote kroelkip, zegt af en toe perongeluk een woordje, schreeuwt niet.

Ik ben echt weg van de jardine, al is een meyertje ook erg leuk maar weer heel anders (poicephalus meyeri meyeri).

In ieder geval heel veel succes met je uiteindelijike keuze. ;)

Groetjes, Nel