Auteur Topic: kieskeurige jonge grijze roodstaart  (gelezen 10008 keer)

ede

• Gast
Re: kieskeurige jonge grijze roodstaart
« Reactie #30 Gepost op: juli 14, 2007, 16:58:04 pm »
zo moet hij wel honger krijgen, want volgens de kweker weet hij duvels goed dat die pellets eten zijn maar wil hij gewoon zijn zin, dus enkel fruit, zaadjes (liefts heel veel) en pap (ook liefst veel)

wat vinden jullie van het advies van de kweker?

Klinkt als een goede kweker!  ;)

Echt hier moet bijna iedereen wel door heen. Je moet echt hard worden. De gedachte dat hij je voor de gek houd, helpt misschien wel.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #31 Gepost op: juli 15, 2007, 22:56:41 pm »
hey rita

na het verhaal dat je me verteld hebt van de kweker en van de test die je hebt gedaan ,ben ik er zeer zeker van dat je een kweker hebt met hart voor zijn dieren en een hart voor de nazorg ervan
en idd ,te teerhartig en gizmo heeft dat al goed door ,zei ik je toch  ;)

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 15, 2007, 23:52:30 pm »
en dat tere hartje is nog steeds week  :cry:

Vandaag heeft hij vanmorgen een pruim en een stuk appel gekregen en 10 pellets in zijn bakje!!!
Geen denken aan dacht hij dat ik die viezigheid ga eten!!! dus de appel en de pruim waren in geen tijd op samen met het eivoer! Maar de pellets gunt hij geen blik waardig!
Vanavond om 8 uur 1 eetlepel zaadjes! En toen ik tegen 10 uur zijn papje ging maken viel hij me bijna aan van de grote honger  :cry:!!!

Dit moet echt geen dagen gaan duren hoor  :cry: want dan ken ik er eentje die zwicht  :-[

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #33 Gepost op: juli 15, 2007, 23:55:09 pm »
tjah het is makkelijk zeggen hé ,volhouden ,maar ozoo moeilijk
maar toch proberen

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #34 Gepost op: juli 16, 2007, 00:02:32 am »
zeker weten volhouden hoor.
het zijn en blijven eigenwijze grijzen.  :)
je heb kans als je even niet kijkt dat hij dan stiekem toch eet.

ik wens je veel sterkte

jos

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 16, 2007, 07:57:18 am »
onze jacko kregen we met twaalf weken en zou nog een pretvoeding moeten hebben sàvonds.
de eerste avond pakte jacko nog 30ml maar de dagen erna bijna niets meer.
dus ik ben gewoon gestopt met pap geven maar heb wel wat meer zaadjes in zijn bak gedaan.
en sinds afgelopen woensdag heb ik pellets bij jacko staan.
dus jacko mag kiezen wat hij wil eten en ik denk dat het voor onze gaai het beste is.
hij eet nu de nutribird(als ik het goed heb)elke dag een stuk of 5 maar jacko eet ook van de zaadjes.
elke dag doe ik er een pellet bij en kijk wel wat hij ermee doet wel doe ik steeds minder zaadjes in zijn bakje.
maar ik ben geen kenner wat betreft het handvoeren maar met de pap daar zou ik zo spoedig mogelijk mee stoppen.

jos

Franny71

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 16, 2007, 08:33:13 am »
Diesel is nu ruim 13 weken en gisteravond hebben we voor het eerst geen pap meer gegeven.
Hij kreeg in plaats daarvan een stukje banaan en hij vond het prima.
Verder eet ie vogeljungle zaad en verspreid over de dag wat fruit en groente zoals mais,tomaatjes,kersen,komkommer en nu dus ook banaan.
We proberen steeds weer wat nieuws uit en we hebben het idee dat ie lekker in zijn vel zit.
Wordt steeds speelser en klets lekker.

We doen nog steeds pellets bij zijn zaadjes maar die laat ie echt links liggen.
Ik vind het prima zo,als hij blij is zijn wij het ook.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #37 Gepost op: juli 16, 2007, 08:49:57 am »
Je hebt nu een aantal reacties gekregen van mensen met kieskeurige grijsjes. Het stoppen met de pap vind ik nu een van de belangrijkste dingen, dus zou ik meer zaadmengsel gaan aanbieden. Sommige grijsjes eten van begin af aan pellets, sommige wat later en anderen nooit. Je kunt andere merken proberen en proberen of geweekte pellets meer effect hebben. Blijf gewoon aanbieden en geef het overal doorheen, door het fruit, zaadjes etc. Wie weet gaat het dan wel goed. Pika vertikte de pellets en bleef daarom ook langer aan de avondpap, na aanbieden meer zaad,fruit en groente was de avondpap er na 2 dagen af.

groetjes en veel succes met je eigenwijsje

jeannette

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 16, 2007, 09:57:54 am »
bedankt allemaal voor de reacties

we proberen nog enkele dagen met de pellets en weinig zaad, maar langer dan enkele dagen zie ik dat niet zitten!  Daarna zal ik idd moeten aanvaarden dat onze Gizmo een zaadetertje is.  Kan altijd later nog es proberen hem op pellets te krijgen

ede

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: juli 16, 2007, 10:28:14 am »
En Gizmo denkt:  :a036: makkie! Als ik iets niet hoef dan doe ik het gewoon niet. Vind die zonnebloempitten veel lekkerder.

Grijsjes kunnen echt heel moeilijk zijn met eten maar geef je toe.... dan is het einde zoek. Echt waar.
Ze zijn gewoon hartstikke eigenwijs. Wil je dat doorbreken moet je nog eigenwijzer en slimmer zijn.
Hoe jong ze ook zijn, ze weten precies hoe ze het voor elkaar moeten krijgen.

Nogmaals zolang jij fruit en eivoer en pap ga geven... zal hij het heeeeeel lang vol kunnen houden. Hij heeft immers geen honger genoeg. Hij weet dat die pellets eten is... je bent al zoveel stappen vooruit op de anderen.

En geloof me we moeten er allemaal door als we ze pellets willen geven. En het is ons ook gelukt.. dus zal het jou ook lukken.

Echt waar. Laat em nou maar es honger hebben. Geen fruit, geen eivoer. Alleen 's avonds een eetlepel zaadjes.
Ik weet zeker dat de klus dan heel snel geklaard is!

Succes!

chantal

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: juli 16, 2007, 10:39:54 am »
Daar ben ik het volkomen mee eens. Ik weet nog wel dat ik in het begin Chico helemaal geen zaadjes of andere dingen gaf alleen maar pellets en hij at ze echt. Op een gegeven moment wilde hij niks anders meer en hij was ook al met 10 weken ofzo van de pap af . Zaadjes vond hij ook niet lekker maar dat is nu wel anders hoor nu eet hij die als eerst eruit  :) Maar ja deze grijze is het natuurlijk al gewend om ander eten te krijgen dus dat maakt het een stuk moeilijker maar het is echt heel belangrijk voer.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #41 Gepost op: juli 16, 2007, 10:44:08 am »
En Gizmo denkt:  :a036: makkie! Als ik iets niet hoef dan doe ik het gewoon niet. Vind die zonnebloempitten veel lekkerder.

Grijsjes kunnen echt heel moeilijk zijn met eten maar geef je toe.... dan is het einde zoek. Echt waar.
Ze zijn gewoon hartstikke eigenwijs. Wil je dat doorbreken moet je nog eigenwijzer en slimmer zijn.
Hoe jong ze ook zijn, ze weten precies hoe ze het voor elkaar moeten krijgen.

Nogmaals zolang jij fruit en eivoer en pap ga geven... zal hij het heeeeeel lang vol kunnen houden. Hij heeft immers geen honger genoeg. Hij weet dat die pellets eten is... je bent al zoveel stappen vooruit op de anderen.

En geloof me we moeten er allemaal door als we ze pellets willen geven. En het is ons ook gelukt.. dus zal het jou ook lukken.

Echt waar. Laat em nou maar es honger hebben. Geen fruit, geen eivoer. Alleen 's avonds een eetlepel zaadjes.
Ik weet zeker dat de klus dan heel snel geklaard is!

Succes!

Helemaal mee eens.. Juist bij een jonge vogel miet je het nú doen. Ik kreeg een 30 jaar oude amazone ook in een week helemaal op de pellets en dat was moeilijk, want die vertikte het ook. Kreeg alleen 's avonds koffeischepje zaad en de volgende morgen weer alleen pellets in het bakje. Hij hongerde echt tot het schepje zaad, maar op een gegeven moment stortte hij zich toch maar op de pellets... ze moeten wel! Het is niet makkelijk, maar je moet er gewoon doorheen!!

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: juli 16, 2007, 10:44:57 am »
ok dus ook geen fruit meer smorgens?

dan ben ik vandaag al verkeerd bezig geweest  :-[ 

Vanaf morgen dus echt Weight Watchers voor Gizmo : pellets, pellets en nog es pellets!!!   :)

en nu maar hopen dat ik niet ga zwichten

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #43 Gepost op: juli 16, 2007, 10:46:13 am »
sorry Cosh ik weet dat je een groot voorstander bent van pellets. Ik daarentegen ben nog altijd sceptisch bij een jonge vogel. Een jonge vogel kun je heel veel dingen leren te eten. Een oudere vogel die nog op "ouderwets" voer staat (lees alleen zaad geen fruit/groente gewend) zal idd baat bij pellets hebben. Immers dan hoef je ze maar te leren om 1 ding te eten wat ze niet kennen, daarna blijf je met deze vogels ook proberen om ze fruit/groente ed lekker te laten vinden. Mijn schoonouders hebben een grijsje die idd alleen maar zaad lust en verder niets! Die heb ik ook aangeraden om pellets te gaan geven. De vogel is wel vrolijk en kletst, maar is dof en plukt soms. Kan het ook zo zijn dat als een jong grijsje alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgt het daarom vertikt om de pellets te gaan eten? Kijk maar eens bij kleine kinderen die weten in het begin verdraaid goed wat ze wel of niet kunnen hebben, vooral als ze zich niet lekker voelen. Later verdwijnt dit omdat de grote mensen zo goed weten wat goed voor ze is. (laatste een beetje met een  ;) lezen)

gr jeannette

Wickingh

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: juli 16, 2007, 10:49:15 am »
Ik hoop ooit nog te mogen meemaken dat er geen onzelfstandige jongen verkocht meer mogen worden.
Als ik dit gehannes met jonge vogels lees word ik zo droevig.

Een grijze roodstaart is niet zielig!!!!!
Een grijze roodstaart manipuleert.
Een grijze roodstaart is een meester in het lezen van non-verbale communicatie.
(geldt trouwens ook voor alle andere kromsnavels).

Ga je mee in het gedrag van de vogel dan worden het uiteindelijk kleine terrorristen die jou de baas zijn in huis.

De beste regel in deze is dan ook eigenwijzer zijn dan je papegaai,

mvg Frank