Auteur Topic: Weet niet hoe ik dit piepen moet oplossen  (gelezen 7557 keer)

ede

• Gast
Re: Weet niet hoe ik dit moet oplossen
« Reactie #30 Gepost op: juli 28, 2007, 11:17:34 am »
Ik denk dat bijna iedereen met een probleem gaai dat wel es denkt!

Goed dat je er voor wilt vechten!  :thumsup: :thumsup:

Bij een oudere BBtje krijg je weer problemen van een ander op je bord!  ;)

Bettie

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juli 28, 2007, 12:06:05 pm »
Citaat
Bij een oudere BBtje krijg je weer problemen van een ander op je bord!  Knipoog

Dat is zo maar wat is het beste voor Jopie, en wanneer heb je de meeste kans van slagen dat het maatjes worden met een oudere gaai of een jong?

Jammer dat nog niemand zich meld met meerdere gaaien die ook schreeuw problemen hebben.
Of zijn die er niet.  :a036: :a036: :a036:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #32 Gepost op: juli 28, 2007, 12:14:27 pm »
Schreeuwproblemen.. Ik heb er nu momenteel drie zitten, één logé er bij. En ze hebben gemiddeld 2 x per dag een schreeuwuurtje (zo noem ik het maar, in feite is het veel korter dan een uur!). Het is meestal als ik de kamer uitga of de honden uit ga laten of bij de buren zit! Het is een vreselijke herrie dan in huis. Maar persoonl;ijk vind ik dat dus niet erg... Het gaat weer over en het hoort er bij in mijn ogen. Eigenlijk vind ik het wel lachen!! :)

giggles

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: juli 28, 2007, 12:31:20 pm »
Een papegaai erbij voor je andere gaai is niet de juiste reden om een papegaai erbij te nemen.
De kans dat dit lukt is erg klein en in sommige gevallen verdubbel je je probleem.
Een andere gaai erbij is prima, maar het is niet de oplossing van je probleem. Probeer eerst dit op te lossen...

Hier kunnen ze ook te keer gaan en geloof mij. 1 papegaai maakt veel minder herrie als meerdere papegaaien.
Vogels maken herrie, dat hoort erbij... Hoge schelle piepgeluidjes is negatief gedrag...
Negatief gedrag moet je negeren, positief gedrag moet je belonen.
Als je gaai vervelend is, moet je hem niet met kooi en al ergens anders neerzetten. De kooi is een vertrouwde omgeving.
Zet haar idd op de wc (wel met licht aan en de klep naar beneden natuurlijk) en laat hem daar zitten tot hij rustig is. Dan wacht je een paar minuten, tot ze echt helemaal stil is. Het duveltje heeft echt wel door dat als die leuk begint te beppen dat ie weer naar binnen mag. Neem je hem weer mee naar binnen en hij begint weer negatief gedrag te vertonen dan zet je hem weer op de wc. Weer wachten tot hij stil is en nu een paar minuten langer.

Doek over de kooi is geen oplossing, omdat je hiermee de gaai uit zijn dag/nacht ritme haalt. Doek over de kooi betekent dat het donker is en dat ze moeten gaan slapen. Daarom worden ze stil. Haal je de doek weer weg dan denken ze dat het weer dag is, dus beginnen ze hun ochtendritueel, waar een beetje schreeuwen vaak ook bij hoort...

Plantenspuit hebben ze mij ook aangeraden, maar voor mij was dit geen succes.
Ik zet de vogels apart als ze TE luidruchtig worden. Aangezien ze altijd bij elkaar zitten vinden ze dit niet leuk.
Nu moet ik erbij zeggen dat mijn edel blijft schreeuwen als ik hem apart zet en als ik hem naar 10 minuten weer in de kamer zet dat hij dan wel rustig is...

Probeer ook de kooi is op een andere plek neer te zetten. Het liefst op een plek dat je wel contact kan hebben met de vogel, maar niet zo dat hij de hele tijd in je gezichtsveld staat. Verder vinden ze het prettig om de kooi tegen een muur aan te hebben.
Als je er niet bent, heb je dan wel een radio aanstaan? Vogels zijn gek op kleuren en geluiden. Stimuleer dat, zodat ze ook wat te doen hebben als je er niet bent.

Elke vogel is anders, dus probeer  verschillende dingen, maar probeer niet te veel verschillende dingen achter elkaar. Geef het wel de tijd.... Negatief gedrag afleren gaat veel tijd in zitten en consequent zijn is erg belangrijk.... Geduld en consequent zijn...
Ze zijn niet dom en zijn een meester in manipuleren en ik weet het hoor het is makkelijker gezegd dan gedaan...  :S

Ik vind het goed dat je je best blijft doen voor het vogeltje. Helemaal als je bedenkt dat als jij hem weg wilt doen om deze reden de volgende eigenaar er ook niet lang plezier van zal beleven en waarschijnlijk de vogel ook weer te koop zal zetten  :cry:

Succes en hou ons op de hoogte...

Met vriendelijke groet,

Jarno

Dorian

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 30, 2007, 13:19:07 pm »
ik heb dit hele topic ff doorgespit omdat wij ook een schreeuwende grijze hadden. zijn schreeuwen bestond uit hoge telefoongeluiden, brandalarm en magnetronpiep. en dat kon hij HEEL lang volhouden. vaak ook in reactie op onze rose kaketoe, die daar dan weer op reageerde en dan bleef dat maar doorgaan.
wij hebben deze grijze, mickey, overgenomen op 10 jarige leeftijd en hij heeft een heel verleden. zeker de laatste maanden voordat hij bij ons kwam. hij leefde toen vrijwel hele dagen onder een doek.

en bij ons heeft het wel degelijk gewerkt, langzaam, maar toch: negeren en belonen.
en nog iets heel anders: regelmaat. een gaai die hele dagen uit zijn kooi mag is niet zeker weten een gelukkige gaai. aandacht is iets anders dan los uit de kooi.

zoals het bij ons ging: beide gaaien stonden niet (nu hebben ze een aparte kamer, net als die van giggles) in ons gezichtsveld, dat op de eerste plaats.
iedere ochtend door de week mogen ze er om 7 uur uit en gaan ze om 8 uur terug in de kooi. pas rond half 5 kunnen ze er weer uit. daarna gaan ze rond 9 uur naar de kooi en krijgen ze nog een klein beetje zaadjes. om half 10 doek erover.
nu was onze grijze gewend hele dagen onder een doek te zitten, dus voor hem betekende dit niet het einde van de dag en dus ging hij rustig tot 12 uur door met kletsen en schreeuwen. stug volhouden en een koptelefoon op dus. in de ochtend begon hij om 6 uur keihard alle hoge tonen te doen die hij kende (dat was de tijd dat hij bij zijn vorige baasjes soms aandacht kreeg). kussen over je hoofd en stug volhouden. zelfs oordopjes in af en toe.
tijdens het koken waren we uit zicht en ook dan werd het gillen. alles wat niet gillen was werd beloond. en daarna weer een stapje terug. alles wat leuk een aangenamer is belonen. en dan weer een stapje terug: alles wat jij leuk vindt en aangenaam klinkt belonen.

hij is nu een half jaar bij ons en het gaat geweldig, maar ik geloof dat ik dat pas een maandje kan zeggen. het heeft dus 5 maanden gekost om het echt tot een minimum terug te brengen. en nu nog, zoals bijvoorbeeld vandaag, als alles dan anders is dan normaal valt hij meteen terug in zijn krijsgedrag.

inmiddels hebben we 2 rosekaketoes en dus de grijze mickey. het is vaak een heel gekwetter, maar nu is het onderlinge communicatie en geen aandacht vragen. daar kun je niks aan doen en dat moet je accepteren vind ik.
een tweede vogel verergert het probleem dat je nu hebt waarschijnlijk alleen maar, en je hebt ook nog eens de kans dat de nieuwe het geluid van de eerste over gaat nemen. bij ons was de kaketoe die er al was een lieve goed opgevoede kaketoe zonder problemen en kwam er een krijser bij. andersom lijkt me drama.

overigens kan de wc als wegzetplekje prima werken. wij gebruiken dit ook voor het "straffen" van bepaald gedrag. alleen niet voor schreeuwen, gewoonweg omdat mick dan bijna constant op de wc had moeten vertoeven. hij schreeuwde met name als wij uit zich waren. dan moesten we dus eerst naar hem toe en dan naar de wc brengen. dat zou betekenen dat hij indirect wel zijn zin had gekregen.

maar het kan dus wel, het is alleen helemaal niet gemakkelijk en het kan heeeeel erg lang duren. hoewel wij (ik, mijn vriend en mijn gaaien) veel aan dit forum hebben gehad en aan de kennis van de kweker van onze eerste rose, heeft met name het boekje van Bonny Talsma (gek van mijn vogel) ons er doorheen geholpen. daarin staan alle basisprincipes beschreven en leer je ook de voorwaarden kennen om een papegaai een goed leven te bieden: dus waar moet het leven van de gaai eerst aan voldoen, voordat je daardwerkelijk met het gedragsprobleem aan de slag kan. je gaai verkeerd benaderen bijvoorbeeld kan al de oorzaak van bijten of schreeuwen of plukken zijn. dan heb je niks aan negeren en belonen inderdaad. dus begin bij de basis...

heel veel succes en niet opgeven.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #35 Gepost op: juli 30, 2007, 13:56:09 pm »
Een pluim op jullie hoed hoor, ik vind eht geweldig wat jullie met Mick bereikt hebben! :thumsup:

Bettie

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 30, 2007, 16:08:03 pm »
Allemaal bedankt voor het reageren, ik zal de tips gaan gebruiken.

Weet nog niet of er een vogel bijkomt, daar ben ik nog over aan het twijfelen omdat hij toch wel heel vaak begint  als iedereen bij hem wegloopt.
Zitten we gezellig bij hem is hij lekker rustig, maar zodra we uit het gezichtsveld zijn is het mis.

Bettie

billy

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: juli 30, 2007, 23:04:26 pm »
ik heb dit hele topic ff doorgespit omdat wij ook een schreeuwende grijze hadden. zijn schreeuwen bestond uit hoge telefoongeluiden, brandalarm en magnetronpiep. en dat kon hij HEEL lang volhouden. vaak ook in reactie op onze rose kaketoe, die daar dan weer op reageerde en dan bleef dat maar doorgaan.
wij hebben deze grijze, mickey, overgenomen op 10 jarige leeftijd en hij heeft een heel verleden. zeker de laatste maanden voordat hij bij ons kwam. hij leefde toen vrijwel hele dagen onder een doek.

en bij ons heeft het wel degelijk gewerkt, langzaam, maar toch: negeren en belonen.
en nog iets heel anders: regelmaat. een gaai die hele dagen uit zijn kooi mag is niet zeker weten een gelukkige gaai. aandacht is iets anders dan los uit de kooi.

zoals het bij ons ging: beide gaaien stonden niet (nu hebben ze een aparte kamer, net als die van giggles) in ons gezichtsveld, dat op de eerste plaats.
iedere ochtend door de week mogen ze er om 7 uur uit en gaan ze om 8 uur terug in de kooi. pas rond half 5 kunnen ze er weer uit. daarna gaan ze rond 9 uur naar de kooi en krijgen ze nog een klein beetje zaadjes. om half 10 doek erover.
nu was onze grijze gewend hele dagen onder een doek te zitten, dus voor hem betekende dit niet het einde van de dag en dus ging hij rustig tot 12 uur door met kletsen en schreeuwen. stug volhouden en een koptelefoon op dus. in de ochtend begon hij om 6 uur keihard alle hoge tonen te doen die hij kende (dat was de tijd dat hij bij zijn vorige baasjes soms aandacht kreeg). kussen over je hoofd en stug volhouden. zelfs oordopjes in af en toe.
tijdens het koken waren we uit zicht en ook dan werd het gillen. alles wat niet gillen was werd beloond. en daarna weer een stapje terug. alles wat leuk een aangenamer is belonen. en dan weer een stapje terug: alles wat jij leuk vindt en aangenaam klinkt belonen.

hij is nu een half jaar bij ons en het gaat geweldig, maar ik geloof dat ik dat pas een maandje kan zeggen. het heeft dus 5 maanden gekost om het echt tot een minimum terug te brengen. en nu nog, zoals bijvoorbeeld vandaag, als alles dan anders is dan normaal valt hij meteen terug in zijn krijsgedrag.

inmiddels hebben we 2 rosekaketoes en dus de grijze mickey. het is vaak een heel gekwetter, maar nu is het onderlinge communicatie en geen aandacht vragen. daar kun je niks aan doen en dat moet je accepteren vind ik.
een tweede vogel verergert het probleem dat je nu hebt waarschijnlijk alleen maar, en je hebt ook nog eens de kans dat de nieuwe het geluid van de eerste over gaat nemen. bij ons was de kaketoe die er al was een lieve goed opgevoede kaketoe zonder problemen en kwam er een krijser bij. andersom lijkt me drama.

overigens kan de wc als wegzetplekje prima werken. wij gebruiken dit ook voor het "straffen" van bepaald gedrag. alleen niet voor schreeuwen, gewoonweg omdat mick dan bijna constant op de wc had moeten vertoeven. hij schreeuwde met name als wij uit zich waren. dan moesten we dus eerst naar hem toe en dan naar de wc brengen. dat zou betekenen dat hij indirect wel zijn zin had gekregen.

maar het kan dus wel, het is alleen helemaal niet gemakkelijk en het kan heeeeel erg lang duren. hoewel wij (ik, mijn vriend en mijn gaaien) veel aan dit forum hebben gehad en aan de kennis van de kweker van onze eerste rose, heeft met name het boekje van Bonny Talsma (gek van mijn vogel) ons er doorheen geholpen. daarin staan alle basisprincipes beschreven en leer je ook de voorwaarden kennen om een papegaai een goed leven te bieden: dus waar moet het leven van de gaai eerst aan voldoen, voordat je daardwerkelijk met het gedragsprobleem aan de slag kan. je gaai verkeerd benaderen bijvoorbeeld kan al de oorzaak van bijten of schreeuwen of plukken zijn. dan heb je niks aan negeren en belonen inderdaad. dus begin bij de basis...

heel veel succes en niet opgeven.

Super geschreven Dorian en gefeliciteerd met je Rose  :thumsup: Leuk hoor.

Hier was het weer iets anders, de amazones zijn zowieso drukker als grijsjes, tenminste drukker als Ric.
Sjakie heeft altijd gereageerd op buitenvogels met een harde snerp, maar die snerp werd erger, ook werden de amazones steeds drukker ( ze zaten toen nog apart, maar wel samen op de klimboom, zodra ik thuis was )
Ook met buiten zitten zat Sjakie steeds te loeren naar de buitenvogels en te snerpen, ze knokten meer kortom een beetje boel druk allemaal.
Dus eens even het gedrag aangekeken en alles veranderd  :)

De amazones zitten nu samen en dat gaat heel erg goed, ze mogen pas op de klimboom als ze rustig zijn, idem met terug in de kooi, gaan ze druk ( te druk ) doen gaan ze weer in de kooi en dan maffen ze met 5 minuten, ik kijk het per dag aan, ze bepalen het eigenlijk zelf, zijn ze druk in de kooi en ik zet ze meteen op de boom is het knokken en vervelend doen, wacht ik tot ze rustig zijn gaat het uren goed .

Wat het snerpen van Sjakie betreft heb ik het anders gedaan, negeren had geen zin omdat het niet gaat om mij of wel of geen aandacht, ik had een standaard in de gang staan en na 3 snerpen zei ik klaar Sjakie  en ging hij door ging hij 5 minuten op de gang, consequent en heel strak , ook als ik bv zat te bellen of wat dan ook, na 5 minuten mocht hij weer naar binnen.
Nu is een klaar Sjaak al genoeg.

Ik dacht lekker veel eruit enz maar ze hebben ook een soort van rustpunt nodig of hoe je het ook wilt noemen en het gaat perfect zo  :thumsup:

Groetjes Els

Dorian

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 31, 2007, 14:51:49 pm »
Thanx Loes en Els...

Els, jij hebt ook van die uitdagende gekkies in huis. geweldig zoals je ermee omgaat.

En Bettie: zoals je kon lezen in mijn bericht: bij ons ging Mick ook schreeuwen wanneer we de kamer uitwaren. Het is wel op te lossen.
En Mick ging schreeuwen als Pinkey (onze rose) begon te kletsen, of we nu in de kamer waren of niet.

Dus nu de vraag: waarom denk je dat een gaai erbij gaat helpen? Zoals veel voorgangers zeiden, inclusief ikzelf, de kans op verergering is groter. En om het probleem op te lossen moet je het zeker niet doen. Een 2e gaai vervangt jullie aandacht namelijk helemaal niet. De kans is heel groot dat je zelfs een tweede gaai met hetzelfde probleem krijgt.
Het klinkt cru, maar een gaai leert dit gedrag aan, meestal door de houding en reacties van zijn eigenaren. Achterhaal dus eerst de oorzaak, los het probleem op en ga dan verder met nadenken over een 2e gaai. Als je het probleem niet oplost, is de kans heel groot dat je hetzelfde gedrag ook bij de tweede gaai ziet ontstaan, omdat jullie houding dan nog hetzelfde is. En als je 1 gaai hebt die krijst, dan weet je hoe het zal klinken als je er twee hebt die krijsen wanneer je de kamer verlaat.

Blijft in mijn ogen feit dat 2 gaaien altijd beter is dan 1. Maar niet om je probleem op te lossen, want dat gaat niet lukken op die manier.
Buiten dat heb je nog de (grote) kans dat het niet klikt tussen de 2 gaaien.

Mag ik vragen hoe je inmiddels probeert het probleem op te lossen?

Bettie

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: augustus 05, 2007, 14:41:19 pm »
Citaat
Mag ik vragen hoe je inmiddels probeert het probleem op te lossen?

Negeren en we merken toch wel dat het al wat beter word, alleen het probleem is dat hij dus vaak begint als iedereen bij hem wegloopt en dat valt dus niet op te lossen.
Zolang als iedereen bij hem is dan is hij heel tevreden, maar laten we hem alleen of als het druk is in huis dan begint hij dus ook.

Maar even afwachten en hopen dat het nu beter word.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #40 Gepost op: augustus 06, 2007, 11:28:44 am »
Hier gaan ze ook lawaai maken als ik wegga.. ze stoppen heus wel hoor als je langer wegblijft! ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: augustus 06, 2007, 14:22:54 pm »
Wachten tot hij stil is voor je terug gaat. ook als je heeeeeeeeel lang moet wachten.
en zeggen dat je zo terug bent tegen hem, dus bij het weglopen even wat zeggen.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #42 Gepost op: augustus 07, 2007, 08:00:51 am »
Pika is hier er ook aan gewend dat er wat wordt gezegd als ik wegga. Dit komt mede door de hond, die kon in het begin nog niet zo goed tegen alleen zijn. Dus standaard zinnetje "vrouwtje komt zo terug" reactie van Pika "nou doei! " Dit is er zo ingeslopen dat als ik de achterdeur uitloop ze niet reageerd, ze weet dat ik dan bij huis ben, maar loop ik de voordeur uit en zeg ik niets dan komt er toch een geluid uit dat beestje  :)

gr jeannette

Dorian

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: augustus 31, 2007, 19:45:55 pm »
Hoe gaat het inmiddels?
Daar ben ik echt heel benieuwd naar...

Jeffrey

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: augustus 31, 2007, 23:22:48 pm »
Hoe gaat het inmiddels?