Auteur Topic: Er gaat iets komen!!!!  (gelezen 6882 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Er gaat iets komen!!!!
« Reactie #15 Gepost op: augustus 25, 2007, 19:43:05 pm »
Dan zullen we hem moeten ontvoeren pascallo :a036: . Niks tegen Loes zeggen dan he
Niks ervan!!!!   :angry: Dat hoor ik nou weer eens eventjes he!! >:D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: augustus 25, 2007, 19:44:55 pm »
En mijn grijsje is lekker ook niet (meer) eenkennig!! :thumsup:

arnootje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 25, 2007, 20:10:01 pm »
Zoals je weet hebben wij twee roseetje, twee totaal verschillende kakrakters. Waarvan 1 van de 2 heel erg eenkennig is en zich niet makkelijk laat kroelen.
Schijnt overigens wel vaker bij roseetjes voor te komen en dan met name bij de popjes, begreep ik van mijn VA.
Hoewel we in Delft wonen ben je meer dan welkom te komen kijken, kun je meteen kennis maken bij Diesel en Jeffrey die hier ook in de buurt wonen en Amazones hebben.

En, hoewel nooit verwacht, zeker gezien zijn verleden, ook onze grijze is absoluut niet eenkennig. Ik denk dat je dat echt serieus niet moet laten meewegen in je besluit.
Wat ik wel mee zou laten wegen: roseetjes zijn erg grote manipulators. Dit klinkt niet zo erg als het is, maar dat is het wel. Hoewel je voor mijn gevoel eerder doorhebt dat er een (gedrags)probleem ontstaat dan bij een grijze, moet je constant alert zijn en je steeds afvragen of je voor de gek wordt gehouden of niet, met alle gevolgen van dien.
En Amazones kunnen heel agressief zijn (wat de Amazones die ik ken niet zijn), maar ik ken ook niet echt eenkennige grijze... Dus neem alles met een korreltje zout en zoek uit wat de punten zijn die je graag wil zien bij een gaai, wat jullie in je gezin ALLEMAAL aankunnen en ga dan pas besluiten.

Dat sla ik niet af, hierover houden we nog even contact.

En natuurlijk maak je het karakter van de vogel ook deels zelf, maar sommige vogels hebben al bepaalde soortelijke eigenschappen. Dat van die agresieve amazones heb ik ook wel eens gehoord, maar dat zal ook door de persoon komen, maar het kan ook een eigenschap zijn.
Daarom we hebben nog geen definitief besluit gemaakt over welke vogel het gaat worden. Misschien komt er wel en een caique en een rose.  :P

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2007, 20:54:36 pm »
Amazones hebben "nukken". Je kunt het gelukkig vaak wel zien. Maar ze hebben echt soms rotbuiten! :) En dat ligt niet aan de baas. Ze hebben het gewoon.. ;) Maar verder....  :hart:

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 25, 2007, 21:20:20 pm »
Wat Dorian al zei .... ook bij mij ben je welkom langs te komen om te kijken ...
Heb een grijze en amazone in 1 kooi ......

Dorian

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 25, 2007, 21:44:14 pm »
Ik denk eerlijk gezegd dat het eenkennige van een grijze meer aan de baas ligt. Een grijze is wel heeeeel eigenwijs en volhardend op een andere manier dan een rose bijvoorbeeld, waardoor hij makkelijker eenkennig wordt.... is mijn theorie dan.

Ik weet nog dat veel mensen hier zeiden dat een grijze heel anders is dan een rose en dat ik daar rekening mee moest houden.
Nou, dat is zeker waar. En, als ik toen wist wat ik nu weet, had ik het niet nog een keer aangedurfd. Als je mijn dagboek leest, weet je precies wat ik bedoel.
Als tweede en derde enzovoorts wel, maar als eerste gaai... ik weet niet of dat zo slim was achteraf (en nu hebben we er twee  :thumsup: en ik ben dol op ze hoor)

Amazones zijn in hun broedtijd soms heel agressief, zeker mannetjes. Dat is in ieder geval wel wat je er over leest. Ook daaraan kun je niet veel doen en dat ligt in de nature van de gaai.
Als iedereen in het gezin daar rekening mee kan houden en nukken kan accepteren is dat prima.

Maar hoe dan ook moet je gaan voor de soort waarvoor je valt. En dan komt het wel goed.
Maar probeer daarbij niet alleen de (voor)oordelen over de soorten mee te nemen.
Hoewel, een grote kaketoe lijkt me geen handige keuze, maar die heb je ook nog niet genoemd.

Verder zijn er ook nog veel Ara-soorten. Ook heel leuk  :hart:

Laat maar weten wanneer jullie kunnen. Zijn (bijna) altijd welkom.

arnootje

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 25, 2007, 22:17:14 pm »
@dorian de grote kaketoes en ara's vallen allemaal af vanwege geluid en ruimte.
Ik weet nog dat veel mensen hier zeiden dat een grijze heel anders is dan een rose en dat ik daar rekening mee moest houden.
Nou, dat is zeker waar. En, als ik toen wist wat ik nu weet, had ik het niet nog een keer aangedurfd. Als je mijn dagboek leest, weet je precies wat ik bedoel.
Als tweede en derde enzovoorts wel, maar als eerste gaai... ik weet niet of dat zo slim was achteraf (en nu hebben we er twee  :thumsup: en ik ben dol op ze hoor)

Wat bedoel je hiermee te zeggen, was dat toen je een grijze aan ging schaffen of een rose?

arnootje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 25, 2007, 22:29:55 pm »
Wat Dorian al zei .... ook bij mij ben je welkom langs te komen om te kijken ...
Heb een grijze en amazone in 1 kooi ......

Dat is mooi, ik kom hierop nog over terug

Dorian

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 25, 2007, 23:25:58 pm »
Geen rose  :-[

We hebben zoveel met haar meegemaakt, met Pinkey. Voor een deel veel pech, maar als ik zie hoe zij daar nu nog misbruik van probeert te maken...
Eigenlijk denk ik dat het nog wel ruim 2 a 3 maanden gaat duren voor ik niet meer steeds denk dat ze ziek is.
Inmiddels weet ik zeker dat dat niet zo is, maar ik blijf soms twijfelen.

Als we niet in de buurt zijn of niet opletten is lekker aan het spelen, maar zodra ze merkt dat we een beetje op haar letten, verandert haar gedrag.
En Puck neemt dat over.

Over dat manipuleren: ik heb gezien op de meeting wat hij doet.
Een keer per ongeluk vallen leverde aandacht op.
Puck werd door iemand terug gezet en liet zichzelf meteen weer naar beneden vallen.
De volgende zei ooooooooooh en raapte hem op en ging kroelen met hem en zette hem toen terug.
2 minuten later lag meneer weer op de grond, klaar om (zielig zielig) opgeraapt te worden en lekker kroelen. shootme
Hij heeft daarnaast ook door dat als hij zileig doet aandacht (kan) krijgt.
Omdat ik dan alles van Pink voorbij zie komen en alweer bijna paniekeer.
En hoe bewust ik me hier ook van ben, het is erg moeilijk om dat los te laten.
En daar maken zij heeeeeel veel meer (en anders dan een grijze) misbruik van.

Mick is wat stabieler (de grijze).
Die doet lekker zijn ding, stapt bij iedereen op enz. Heeft ook zijn buien, maar ook die zijn redelijk stabiel.

Wat ik wil zeggen: ik heb hier steeds gezegd dat een rose redelijk makkelijk is, en dat is het ook wel.
Maar de consequente manier van aanpak die je nodig hebt bij een gaai, heb je meer nodig bij een rose denk ik.

Ik raad het je absoluut niet af, maar zo ben je wel op de hoogte van hoe en wat.
Het kan dat Vivke en Jarno (Giggles) je iets heel anders vertellen...
Het ligt natuurlijk ook wel in het aard van het beestje (ik in dit geval) om je zo snel zorgen te maken.

Jeffrey

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 25, 2007, 23:51:57 pm »
ik zal effe de plussen en minnen van Lorrita voorje neerzetten (ik kan natuurlijk niet voor alle surinaamse geelvoorhoofd amazone's praten dus doe ik het maar even over Lorrita  ;) )

eerst de plussen  :thumsup:;
ze kletst heel veel en is echt een gezelligheidsdier
ze houd van kroelen (wel met de mensen die ze kent en niet te vaak)
is absoluut niet storend aanwezig (niet hard door me heen gaan praten) en heeft bij mij nog nooit een gil gegeven
niet manipulatief
een diertje wat gauw tevreden is (kwa aandacht, eten, speelgoed)
leert snel (woorden, nieuwe dingen zoals opstappen)
onderzoekend (in het begin is het allemaal eng, maar ze kan het na een tijdje toch niet laten op alles uit te proberen ;D)

de minnen;
als ze iets niet leuk vind laat ze dat merken door te dreigen met haar snavel (maar bijt nooit)
Koppig ( als er iets in zit dan krijg je het er moeilijk uit ;D)

Ik ken ook iemand met een jonge geelvoorhoofd, en dat is helemaal een makkenlijk beesie :thumsup:
Nu vind ik wel dat ze weinig kroelen... maar nu ben ik ook wel heel erg verwent met m'n kaketoes  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: augustus 26, 2007, 00:46:06 am »
Dorian, even over als eerste een grijsje nemen, dat dat niet verstandig lijkt.. Ik ken heel veel mensen die als eerste en grijze namen en wat gewoon heel goed gegaan is. Mijn eerste was ook een grijze en ik wist er eigenlijk niets over. Ook was het geen jonge en geen makkelijke grijze, maar toch kwam het goed. Als je een jonge grijze neemt en je weet er niets van, kan het ook helemaal fout gaan als ze wat ouder worden. Kennis van gedrag van papegaaien en van opvoeding is altijd gewenst!! ;)

NB Dit relaas is absoluut niet om Arno en Marijke ervan te overtuiigen dat ze een grijze moeten nemen!! ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #26 Gepost op: augustus 26, 2007, 01:10:02 am »
Ik zal mijn ervaringen met mijn gaaien en dan vooral de verschillen ook even neerzetten.

Orrie de Surinaamse geelvoorhoofd amazone is een totaal andere vogel als de grijsjes Japie en Cocootje.

Orrie vind alles best. Die is al tevreden als ie lekker rustig op zijn kooi kan zitten slapen, maar al laat ik hem 24 uur per dag in zijn kooi dan vind ie het ook best volgens mij.

Orrie kan op zijn tijd best wat kabaal maken. Ik zie dit gedrag niet als aandacht trekkerij. Het is echt een uitlaatklep waarbij hij zijn natuurlijke roep kenbaar maakt. Hij doet dit overigens alleen wanneer ik niet in de kamer ben. Hij zal nooit schreeuwen als ik in de buurt ben. Vaak als ik thuis kom uit mijn werk, dan hoor ik hem buiten al. Ik heb een nieuwbouwhuis wat goed geisoleerd is, dus qua decibellen gaat ie er aardig in.

Orrie kan de hele avond bij je zitten. Het liefst kruipt ie in je nek als je op de bank tv zit/ligt te kijken. Maar ook op de knie of arm kan hij lekker zitten slapen.

Orrie heeft mij 1 keer aangevallen in een broedperiode. Mijn moeder liep langs en ik wilde hem uit de kooi op laten stappen. Hij stapte op en greep me direct in de pols. Hij heeft toen een stuk vlees geperforeerd en een zenuw geraakt waardoor ik ruim 1 jaar geen gevoel heb gehad in de bovenkant van mijn hand.

Wat betreft de grijsje. Deze zijn zeer druk. Zeker samen zijn ze altijd wel in de weer met geluid produceren. Schreeuwen doen ze niet, maar ze zijn altijd aan het fluiten, zingen en kletsen. Het imiteren van geluiden als een claxon van een auto vind Cocootje bijvoorbeeld ook leuk.

De grijsjes zijn bij mij vele malen actiever dan de amazone. De grijsje moet ik nog weleens corrigeren als ze weer eens iets uitvreten wat niet mag. Orrie hoef ik eigenlijk nooit op te letten. Dat is echt een brave Harrie.

Wat betreft interactie met de gaaien merk ik dat de grijsjes daar beter in zijn als de amazone. Maar ook dat kan weer het karakter van het beestje zijn.

De amazone hadden wij als eerste en pas toen ik op mezelf ben gaan wonen heb ik een grijze erbij gekregen en 2 jaar later nog een grijze.

Als ik zou moeten kiezen welk soort ik zou nemen als eerste papegaai. Dan zou ik toch voor de amazone gaan. Het karakter van de amazone is zo machtig mooi. De lichaamstaal van een amazone vind ik persoonlijk ook makkelijker te vertalen dan die van een Grijze. Grijsjes zijn best druk en hebben in mijn ogen meer aandacht nodig als de amazone.

Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta om een papegaaiensoort te kiezen.

Ik hoop dat ook mijn verhaal in je puzzeltocht naar een gaaiensoort gebruikt kan worden. Wanneer je toch een keer naar grijsjes wilt kijken, dan ben je uiteraard van harte welkom. Ik begreep van Loes dat je in Zuid woont, dan het is 10 minuutjes met de auto naar mij toe.

ede

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: augustus 26, 2007, 08:11:03 am »
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28150.0

Misschien heb je hier nog wat aan m.b.t. de rose en de verschillen t.o.v. de andere gaaien!

arnootje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 26, 2007, 10:07:59 am »
En bedankt allemaal, nu weet ik het niet meer :P.

Neehoor, heb alles even goed in me opgenomen. Moet het alleen allemaal nog op een rijtje zetten.

Nog even een ander punt. Zoals loes wel weet hebben we 1 kamer waar ik kweek met mijn Pyrrhura's, dit is echt de vogelkamer en ook goed op ingericht. Nu willen we straks deze kooi ook daar neerzetten, en zolang wij niet thuis zijn moet ie dus in de kooi en snachts natuurlijk. Zodra wij thuis zijn mag ie in de huiskamer, op een standaard of speelboom(weet nog niet precies).
Hoe omschrijven jullie deze situatie, niet kijkende naar het kweken van de Pyrrhura's.

Wij zelf zijn van mening dat dit een hele goede situatie is, met name vanwege opvoeding. Hij/zij is dan helemaal uit gezichtsveld als ie stout  :angry: is of iets doet wat niet mag, hij/zij heeft een hele eigen plek, erzijn andere vogels om hem heen. Een hele vast dagritme, vanwege dimmer/tijdschakelaar op licht.

Brand maar weer los, alvast weer bedankt. :thumsup:
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2007, 10:09:44 am door arnootje »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: augustus 26, 2007, 10:18:17 am »
Het lijkt mij niet verkeerd!! Hij weet waar hij aan toe is, omdat de gang van zaken altijd zo is, van het begin af aan. Er is leven om hem heen, hij heeft speeltjes in de kooi etc. etc.  ;)