Anderzijds vraag ik mij af: had het veel uitgemaakt als ik Tumtum had laten testen?? Ik bedoel, zeker nu vind ik testen wel heel belangrijk, maar dan wel in combinatie met een goede (bijna bedrijfsmatige) quarantaine.
En dat zou bij mij thuis toch moeilijk te realiseren zijn. Dat zou betekenen dat ik iedere keer dat ik bij Tumtum was geweest mijzelf had moeten douchen en mijn kleren had moeten uitwassen, maar dat sluit het risico van verspreiding via de lucht nog niet uit. Ik heb dan wel een ionisator/luchtreiniger, maar das meer dat ik iets minder hoef te stoffen, dan dat ik geloof dat het ziektes helpt voorkomen (daar adverteren die dingen namelijk wel mee). En dat beaamde dr. Hedwig ook, ook zei ze dat je PBFD al kun verspreiden door te stofzuigen in huis.
Als ik echter ervoor had gekozen om Tumtum tijdelijk bij mijn moeder te huisvesten, had dat nog niet geholpen. Want mijn zus heeft ook 2 valkjes en die neemt ze soms mee als ze een weekend bij mijn moeder gaat logeren. Dus dan zou het huis van mijn moeder een 'besmet gebied' zijn, waar mijn zus en ik ook niet meer zonder maatregelen naar toe kunnen. En om een nieuw risico te noemen, mijn zus heeft haar vogels nooit getest, en dat zal ze ook nooit doen... nou ja, je vat het wel, als ik zo verder redeneeer, komt er geen eind aan de risico's.
Dus in die zin denk ik dat je altijd wel risico loopt. Bij mij heeft het slecht uitgepakt. En de verspreiding staat en valt ook met je acties nadat je besmetting hebt geconstateerd. Zelf heb ik dan nog mijn bekenden gewaarschuwd, en ik zorg dat ik geen contact heb met andere vogels. Ik laat mijn vogels testen, en positieve vogels moet ik laten inslapen. Hoe pijnlijk ook. Daarentegen de kweker van Tumtum... ik weet het niet... ik heb geen contact meer met hem, maar hij ontkent in alle toonaarden dat hij PBFD heeft zonder dat hij zelfs maar een vogelarts heeft gezien. En daar gaat het nu net mis met het uitroeien van PBFD.
En om weer een beetje ontopic te komen, ik denk dat iedereen moet nadenken over welk risico hij/zij wil lopen met de aanschaf van nieuwe vogels. Want het enige wat 100% veilig is, is geen nieuwe vogel aanschaffen, maar als je zo redeneert kun je ook je bed niet meer uitkomen, want das ook een risico (in bed blijven liggen waarschijnlijk ook wel ergens).
Zelf wil ik, zoals ik al schreef, mijn vogels begin oktober in paren laten testen. Mocht alles goed zijn, dan ga ik met dr. Hedwig overleggen welke maatregelen nog wel en niet zinvol zijn bij de aanschaf van nieuwe vogels (in de toekomst)... tis echt lastig dit.