Auteur Topic: Valkparkiet eenkennig?  (gelezen 13799 keer)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Valkparkiet eenkennig?
« Reactie #30 Gepost op: september 14, 2007, 00:49:05 am »
Klinkt misschien een beetje dom..maar ik heb mijn pietjes nog nooit laten testen.  :fool:
De 2 grasparkietjes niet, en binky niet. Oops..Dan is het toch verstandiger om de nieuweling even apart te houden, en te laten testen.
Krijg je meteen de uitslag? Of zitten daar een paar dagen tussen?

als je de nieuweling laat testen, en de anderen zitten nog geen half jaar bij elkaar, kan het net zo goed zijn dat 1 van de "oudjes" (die er al zijn dus :) )
iets onder de leden heeft en de nieuwe gezond is, dus ik zou eerder ze allemaal bij elkaar doen en een mix test laten uitvoeren.. of denk ik nu verkeerd.. :CENS
aangezien de andere 3 al bij elkaar hebben gezeten heeft het geen nut om die apart te gaan zetten en apart te testen, als ze ziek zijn hebben ze het allemaal of allemaal zijn ze gezond toch?? even deskundigen aub ;) uitslag van een test duurt een paar dagen hoor ;)

Euh ja..Nicole...dat klopt! Maar na deze valk, laat ik het erbij hoor. Twee grasjes, en twee valkjes. Twee hamstertjes, en cavia, een pup, en nog een zee-aquarium...hoe bedoel je verslaafd??  ;D Er komen dan echt geen beestjes meer binnen....hahahahaha

:CENS ja ja dat zeggen ze allemaal ;D
« Laatst bewerkt op: september 14, 2007, 01:01:53 am door 180sonic »

ede

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: september 14, 2007, 07:02:48 am »
Klinkt misschien een beetje dom..maar ik heb mijn pietjes nog nooit laten testen.  :fool:
De 2 grasparkietjes niet, en binky niet. Oops..Dan is het toch verstandiger om de nieuweling even apart te houden, en te laten testen.
Krijg je meteen de uitslag? Of zitten daar een paar dagen tussen?
Daar kan wel een paar weken tussen zitten met een beetje pech.
KLinkt helemaal niet dom hoor ;)
De testen zijn duur en vaak niet in verhouding met de prijs van bijv een gras of valkparkietje.

Blijkbaar zijn de vogels die je nu hebt gezond? Maar je weet idd nooit wat je in huis haalt.
Ikzelf zou dat risico niet durven nemen.

miekje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: september 14, 2007, 10:21:49 am »
De grasjes en Bink zitten al in een mega grote kooi (pas nieuw)

Dus ze komen met zn allen in 1 kooi?
Dan moet je mijn tips niet alleen met Binky doen, maar met zn allen ;)
Dus met zn alles kennis laten maken.
Dat kan je wel tegelijk doen hoor, maar opletten dat ze niet "samen sterk" gaan doen  ;)

Dus het zal niet echt grote gevechten worden?

Dat verwacht ik niet, valkjes zijn meestal heel lief en vreedzaam voor elkaar  :hart:
Ik ben eerder bang dat de grasjes wat feller zijn,
Goed oppassen  :thumsup:

Heleen

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: september 14, 2007, 23:55:53 pm »
Nou, het is nu 23.43 uur en ik ben net terug van het halen van onze nieuwe valk. Bij die vrouw, zat hij samen met een vlaamse gaai. Echt een heel mooi beest is dat!
Die vrouw had allerlei soorten vogels zitten, in een grote voliere, in kooien in de woonkamer, echt overal. Dus ik ben niet de enige met een dierentik! :fool:
Ik zal even vertellen wat hij anders heeft als bink. Hij heet trouwens Kuifje (zo had die vrouw hem al genoemd). Hij is iets kleiner, hij is wat donkerder, hij heeft aan zijn topje van zijn snavel nog een beetje zwart. (had koko het grasje ook) en verder heeft hij een iets kortere staart, omdat de vlaamse gaai zijn staartje heeft bijgewerkt. Verder ziet hij er goed uit. Hij is echt heel knuffelig. Ik heb hem wel apart gezet in een kooi, want ik was zo laat thuis, dat ik morgen ga kijken hoe bink reageerd. |Net zat bink al heel uitbundig te fluiten naar kuifje, maar Kuifje is zo moe, dat hij al op een pootje zit te slapen. :)

Ik vroeg me trouwens af, waaraan je kunt zien dat een vogel niet goed is, of enge ziektes heeft. Want inderdaad, de 2 grasjes en bink heb ik dus nooit getest, en ik zie nog steeds niks raars ofzo..Ik heb de pietjes nu zo'n maand of 4 maanden. Zou ik dan al wat moeten zien, als ze iets engs onder hun leden hebben? Of komt dat pas op latere leeftijd tot uiting?
En, wat kost zo'n test dan?

Ik zal morgen foto's maken als het even mee zit, dan laat ik ook meteen onze pup zien (zo'n poepie!!) :hart:

miekje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: september 15, 2007, 10:39:30 am »
Gefeliciteerd met je aanwinst!  :-*
Ik ben benieuwd naar de foto´s  ;)

Ik vroeg me trouwens af, waaraan je kunt zien dat een vogel niet goed is, of enge ziektes heeft. Want inderdaad, de 2 grasjes en bink heb ik dus nooit getest, en ik zie nog steeds niks raars ofzo..Ik heb de pietjes nu zo'n maand of 4 maanden. Zou ik dan al wat moeten zien, als ze iets engs onder hun leden hebben? Of komt dat pas op latere leeftijd tot uiting?

Als ze een ziekte onder leden hebben, kan het zijn dat ze gewoon drager zijn, dan zie je in eerste instantie niks, en KAN het pas later naar buiten komen. Als ze zich echt ziek voelen zitten ze met hun veren allemaal bol, stil in een hoekje en willen ze waarschijnlijk niet veel eten of drinken. Maar dan is het meestal al ver heen, aangezien vogels prooidieren zijn, en dus niet moeten laten merken dat ze ziek en zwak zijn.

En, wat kost zo'n test dan?

Toen ik een valkje liet testen bij de dierenarts, is hij getest op PBFD, Polyoma en Chlamydia.
De prijs was inclusief het consult en de verzendkosten en was ±110,00 euro (ik weet het niet meer precies)

ede

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: september 15, 2007, 11:10:21 am »
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!  :thumsup:

Heleen

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: september 17, 2007, 16:43:43 pm »
Zo, hier komen dan eindelijk de beloofde foto's.

Voordat ik ze laat zien, wil ik even laten weten, dat ik vanmorgen de vogelarts heb gebeld, en gevraagt of ik Kuifje de nieuwe valk moest laten testen. Ik heb heel de situatie uitgelegd, dat ik dus 2 twee grasjes en een valkje had, en dat ik die nog nooit had laten testen. Hij zei mij ook, dat het weinig zin had om de nieuwe te testen, omdat ik Kuifje in een aparte kooi had staan in de woonkamer, waar de rest van mijn pietjes dus ook zitten. Hmm...dus mocht er iets zijn, dat de besmetting al heeft plaatsgevonden. Dom van mij natuurlijk maar totaal niet aan gedacht!!  ??? Mocht er onverhoopt toch iets geks zijn, dan moet ik ze alle 4 meenemen naar de VA.
Nu maar hopen dat alles goed gaat met ze, en dat er geen enge dingen gebeuren.

Kuifje en Bink hebben elkaar nu ontmoet, en ik moet zeggen, dat het best wel redelijk gaat. Ze " happen" wat naar elkaar, en Bink bied steeds zijn koppie aan, maar daar moet Kuifje nog totaal niks van weten  :) Ook met de grasjes gaat het goed, alsof er voor hun niks veranders is lijkt wel. Kuifje fluit een heleboel deuntjes, ik leg dan helemaal in een deuk. Hij zit graag bij me, en wil dan lekker kroelen tegen mijn wang. Bink is ontzettend jaloers, en die gaat nu steeds op mijn hoofd zitten. (doet is anders noooooooooit shootme) Ik merk aan bink dat hij nu ook wat meer durft als voorheen. Blijft ook op mijn hoofd zitten, als ik naar de (open) keuken loop met Kuifje op mijn schouder. Hij wil er nu ook bij horen. Kuifje is niet gewiekt, dus laat ik Binky toch ook maar niet wieken.
Nou genoeg getypt...hier komen de vogels en natuurlijk ook onze pup!

Dit is dus onze nieuwe Kuif!

Hier zitten ze dan met z'n viertjes in de speelboom. Links Kuifje, rechts Binky, de groene Koko, en de blauwe Japie

Dit is dus de kooi, waar ze in zitten. Zoek de pietjes!

Onze boxer pup Loena

Loena in het bos  ;)

miekje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: september 17, 2007, 16:50:51 pm »
Wat een leuke foto´s!  :hart:
Kuifje is een mooi pietje, en Loena een lief pupje  :)

Je moet trouwens oppassen met de pietjes op je hoofd en schouders te laten zitten hoor,
in verband met de dominantie.  ;)
James (het mannetje hier) mag ook absoluut niet op mn hoofd of schouders, want ik merk dan goed dat hij zich vreselijk belangrijk voelt.
Als ik dan wil dat hij opstapt, of een ander "oefeningetje" doet, doet hij dit niet, en probeerd zijn zin door te drammen.
Zodra ik hem op mijn hand vervoer, op borsthoogte, gaat het daarna een stuk beter, en luisterd hij goed.  :thumsup:

Waarom laat je Kuifje en Binky niet kortwieken?

Heleen

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: september 17, 2007, 17:15:54 pm »
Je moet trouwens oppassen met de pietjes op je hoofd en schouders te laten zitten hoor,
in verband met de dominantie.  ;)

Betekend dat dominantie? ik dacht dus hoog en veilig  :fool: Is het een reden dus om het te leren? En zo ja, hoe doe ik dat? Ik probeer Bink dan wel met mijn hand er af te halen, maar dan zit hij alweer omhoog te kijken hoe hij op mijn hoofd kan jumpen.

Waarom laat je Kuifje en Binky niet kortwieken?

I.v.m. met hond willen we nog even wachten. (de vogels en de bench van de hond staan in dezelfde kamer n.l.) We proberen de vogels uit de kooi te doen, op het moment dat Loena in de bench ligt te slapen, en als ze dan toch wakker is, dan doen we haar nu aan de riem, en als ze dan naar de vogels wilt gaan, dan roepen we "nee Loena!" want ze moet tenslotte straks beseffen dat de vogels ook een deel van ons gezin uitmaakt. En dat het straks de gewoonste zaak van de wereld dat de vogels vliegen. Deze tip hadden we gekregen van een stel die altijd bij ons in de winkel komt.
Tja, ik vind het ook heel moeilijk hoor. Aan de ene kant wil ik ze wel kortwieken, maar aan de andere kant nog niet, omdat ik bang ben, dat de pup ze te pakken krijgt...dus mensen met pups...Tips altijd welkom!!!

[/quote]

Dorian

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: september 17, 2007, 18:04:27 pm »
de meningen zijn er ook nog over verdeeld of hoog zitten (schouder en hoofd) daadwerkelijk dominantie betekent.

miekje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: september 17, 2007, 18:06:09 pm »

I.v.m. met hond willen we nog even wachten. (de vogels en de bench van de hond staan in dezelfde kamer n.l.) We proberen de vogels uit de kooi te doen, op het moment dat Loena in de bench ligt te slapen, en als ze dan toch wakker is, dan doen we haar nu aan de riem, en als ze dan naar de vogels wilt gaan, dan roepen we "nee Loena!" want ze moet tenslotte straks beseffen dat de vogels ook een deel van ons gezin uitmaakt. En dat het straks de gewoonste zaak van de wereld dat de vogels vliegen. Deze tip hadden we gekregen van een stel die altijd bij ons in de winkel komt.
Tja, ik vind het ook heel moeilijk hoor. Aan de ene kant wil ik ze wel kortwieken, maar aan de andere kant nog niet, omdat ik bang ben, dat de pup ze te pakken krijgt...dus mensen met pups...Tips altijd welkom!!!

Oké, dat is idd een goede keuze  :thumsup:

de meningen zijn er ook nog over verdeeld of hoog zitten (schouder en hoofd) daadwerkelijk dominantie betekent.

Dat is zo, maar ik merk bij James dat het gewoon beter is als hij niet op n hoofd of schouder mag.
Of in ieder geval als IK bepaal wanneer hij ergens mag zitten, dus niet wanneer hij dat wil  ;)

Heleen

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: september 27, 2007, 21:45:37 pm »
Zo, ik ben een ruim weekje even niet zo aktief geweest op het forum, druk druk druk.....maar ik wil toch even vertellen, dat het harstikke goed gaat met de nieuwe valkparkiet. Hij zit lekker te keuvelen in de kooi, en s'avonds wil hij alleen maar bij me zitten en kroelen. Hij kan wel vliegen, maar hij wil het gewoon niet.

Binky (de andere valk) is echt wel jaloers, en die doet nu ook de raarste dingen!!!  :) Komt lekker bij me zitten, zit ook aan mijn oorbellen te peuteren, en met mijn knoopjes te spelen. Ik weet echt niet wat ik meemaak hier! Dit doet hij alleen als Kuifje ook bij me zit hoor, want alleen durft hij niet  ;D

Ook gaat het heel goed met de grasparkietjes samen in 1 kooi. Ik heb wel een los voerbakje erbij moeten kopen, want 4 vogels en 3 voerbakjes werkt niet he!  ;) Ze hebben nu alle vier een eigen bak, en dat werkt heel goed.

Bink en Kuif, gaan ook goed samen, het is niet zo dat ze lekker knuffelen met elkaar, maar ze vliegen elkaar ook niet in de veren. Af en toe happen ze een beetje naar elkaar. Kuif kan heel wat deuntjes fluiten, vooral s'avonds heeft tie daar een handje van, en bink wil hem dan nadoen, maar die komt niet verder als...fuut fuut...lijkt af en toe wel een ouwe vent die schoor is..hahahahaha

Zo nu ga ik nog even andere berichtjes lezen hier op het forum..groetjes, Heleen

miekje

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: september 28, 2007, 13:13:20 pm »
Wat leuk dat het zo goed gaat!  :a036:
En Binky zal idd wel een beetje jaloers zijn af en toe  :) Maar daar moet je juist van profiteren, en zijn angst proberen te overwinnen  ;)

TWEETY

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: september 28, 2007, 18:25:06 pm »
tof dat het zo goed gaat  :thumsup:
dat wordt echt genieten van je vogels nu  :hart:

Heleen

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: november 20, 2007, 22:54:52 pm »
Hoi allemaal!

Ik ben even een tijdje uit de running geweest, vanwege winkel, website, je kent dat wel..
maar....Ik zal jullie even vertellen hoe het met de 2 valkjes en de 2 grasjes gaat.
De nieuwe valk (kuifje) is een brutaal ding. Komt heerlijk bij me zitten, het liefst de hele avond, en praat er op los. Bink de andere valk, neemt letterlijk alles van hem over...zo fluiten ze nu het deuntje van de adams familie, zegt lekker kusje, lekker koekie, en lekker bakkie.
 :)En zo heeft Kuifje 1 keer de videoclip gezien van de valk, met het bekende batope (vrouwtje met klompjes aan, en valk staat vrolijk mee te tappen) Nou, dat hoor ik dus nu de hele dag....batope batope, batopeeeeeeeee...wat blijkt nu weer....sinds een dag of 3.....en jaja...daar komt het....ik kwam dus beneden, en de vogels zatten heerlijk de kooi te kwetteren. Afijn, ik hoor dus weer dat deuntje...batope, met daaraan het deuntje de adams familie, dus ik zeg nog....zoooo maak je er een remix van? Wat blijkt nou???
Dat doet nu de blauwe grasparkiet!!!!!! Met z'n drieeen aan het zingen, fluiten, en allemaal het zelfde!! hahahahahaha :a036:
Koko de groene grasparkiet, is nog steeds in de rui, die komt er volgens mij nooit overheen. Wel is ze enorm lief geworden voor Japie de blauwe, ze hikkepikt niet meer, en gaat lekker zitten snavelen met Japie. :hot:
Loena onze pup van inmiddels 5 maanden, gaat er al aardig aanwennen dat de vogels los vliegen  in de avond-uren. Maar ik moet nog steeds oppassen dat koko niet op de grond fladderd.. :CENS
Verder gaat de toppie hier!!!