Auteur Topic: Theorie Vallen  (gelezen 3245 keer)

ede

• Gast
Theorie Vallen
« Gepost op: oktober 06, 2007, 09:12:51 am »
Vanochtend viel Coco weer es van zijn stok in de kooi. Kaya schrok daar zo van dat hij ook viel.
Ik werd er wakker van en kon niet meer verder slapen en toen lag ik te denken:

de hoogte van de stok tot de bodem is ongeveer 1 - 1,5 meter. Je zou zeggen dat is niet veel. Maar als je kijk hoe klein ze zijn. ong 25 cm. dan vallen ze dus ong 5 a 6 x hun lengte naar beneden.
Als je dat omreken naar mensen. Ik ben 1.70 x 6 = ong 10 meter.
Dan kun je je toch behoorlijk bezeren en wat breken.

Maar zij klimmen gewoon weer omhoog alsof er niets gebeurd is en slapen bij wijze van spreken weer verder. (dat weet ik dan niet zeker)

Of maakt ik een denk fout met dat de val in de kooi niet zo heftig is als het nu lijkt?  :CENS :CENS
(helemaal niet belangrijk hoor maar ik zat daar over te denken en ben benieuwd wat jullie daar van denken)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Theorie Vallen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2007, 09:51:57 am »
Ik denk dat doordat een vogel toch veel lichter is, ze niet zo hard vallen als wij! ;) Doordat wij zwaarder zijn is de klap ook veel groter. :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2007, 09:56:55 am »
Ik denk dat doordat een vogel toch veel lichter is, ze niet zo hard vallen als wij! ;) Doordat wij zwaarder zijn is de klap ook veel groter. :)

Precies.

Ook is het zo dat wanneer een object dat naar beneden valt ook te maken heeft met snelheid. Een object dat een langere val heeft, gaat tijdens de val steeds meer snelheid maken.

Een object dat van 10 meter valt zal meer snelheid maken en dus harder neerkomen dan een object dat van 1 - 1,5 meter valt. Daarbij heb je dan ook nog te maken met hetgeen dat Loes aanhaalt. Gewicht.  ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2007, 09:57:57 am »
Wat een nadenktopic op de vroege zaterdagochtend   :hot:

Krijg er hoofdpijn van :seestars:

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2007, 10:00:54 am »
cheesy2

Daar zit zeker wat in.  :CENS  :CENS

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2007, 10:19:03 am »
das allemaal heel logisch

dus ik val met mijn 50kg minder piijnlijk van 10meter
dan mijn vr*** van 100kg?
leuk ga we eens moeten testen...lol

(dat z ehet maar niet leest)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: oktober 06, 2007, 13:55:36 pm »
Een zwaar en een licht voorwerp vallen precies even snel op voorwaarde dat ze tijdens hun val niets anders tegenkomen dan alleen maar de zwaartekracht.
In werkelijkheid, in de lucht, valt een zwaar voorwerp sneller omdat het veel minder last ondervondt van de luchtweerstand dan een licht voorwerp.

In de lucht vallen voorwerpen - ook de zwaarste - trager dan in het luchtledige. In het luchtledige is helemaal geen luchtweerstand. Dit betekent meteen ook dat zware en lichte voorwerpen (bijvoorbeeld een appel en een veer) even snel vallen.

De luchtweerstand hangt in sterke mate af van de massa van een voorwerp, maar ook van zijn vorm. Zo zal je veel meer luchtweerstand ondervinden, en dus trager vallen, wanneer je met een valscherm uit een vliegtuig springt, dan wanneer je het zonder probeert. De luchtweerstand neemt ook toe met de snelheid van het voorwerp, zodanig dat, naarmate de snelheid bij het vallen groter wordt, de invloed van de zwaartekracht meer en meer wordt opgeheven. Na enige tijd zijn de invloed van de luchtweerstand en de zwaartekracht even groot, zodat het voorwerp met een constante snelheid begint te vallen (en dus niet meer versneld wordt). Dit is bijvoorbeeld het geval met regendruppels en met valschermspringers.
(bron:natuurwetenschappen)

moet je voorstellen dat dit :
"Na enige tijd zijn de invloed van de luchtweerstand en de zwaartekracht even groot, zodat het voorwerp met een constante snelheid begint te vallen (en dus niet meer versneld wordt)"
niet zou gebeuren.. dan doet lopen in de regen verschrikkelijk zeer ;D

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: oktober 06, 2007, 13:57:06 pm »
dus uiteindelijk vallen wij harder, omdat de aantrekkingskrachtveld van ons, de cm2 van ons, groter is dan van onze gevederde vrienden ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2007, 14:58:00 pm »
Een zwaar en een licht voorwerp vallen precies even snel op voorwaarde dat ze tijdens hun val niets anders tegenkomen dan alleen maar de zwaartekracht.
In werkelijkheid, in de lucht, valt een zwaar voorwerp sneller omdat het veel minder last ondervondt van de luchtweerstand dan een licht voorwerp.

In de lucht vallen voorwerpen - ook de zwaarste - trager dan in het luchtledige. In het luchtledige is helemaal geen luchtweerstand. Dit betekent meteen ook dat zware en lichte voorwerpen (bijvoorbeeld een appel en een veer) even snel vallen.

De luchtweerstand hangt in sterke mate af van de massa van een voorwerp, maar ook van zijn vorm. Zo zal je veel meer luchtweerstand ondervinden, en dus trager vallen, wanneer je met een valscherm uit een vliegtuig springt, dan wanneer je het zonder probeert. De luchtweerstand neemt ook toe met de snelheid van het voorwerp, zodanig dat, naarmate de snelheid bij het vallen groter wordt, de invloed van de zwaartekracht meer en meer wordt opgeheven. Na enige tijd zijn de invloed van de luchtweerstand en de zwaartekracht even groot, zodat het voorwerp met een constante snelheid begint te vallen (en dus niet meer versneld wordt). Dit is bijvoorbeeld het geval met regendruppels en met valschermspringers.
(bron:natuurwetenschappen)

moet je voorstellen dat dit :
"Na enige tijd zijn de invloed van de luchtweerstand en de zwaartekracht even groot, zodat het voorwerp met een constante snelheid begint te vallen (en dus niet meer versneld wordt)"
niet zou gebeuren.. dan doet lopen in de regen verschrikkelijk zeer ;D
wow!
natuurkunde gestudeerd?  ;D

Grecia

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2007, 15:03:53 pm »
mooie theorie, ik vind het fantastisch, en zo vroeg op de dag :)
Ik lees het in de middag en heb het al snel opgegeven. Ben nog niet bij, in het weekend ben ik sloom.  :)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2007, 15:20:23 pm »
wow!
natuurkunde gestudeerd?  ;D

nou anw (algemene natuurwetenschappen) en natuurkunde vond ik altijd de leukste vakken,
lekker proefjes doen en theorietjes testen enz. en het gaat over vanalles, van zwaartekracht, de kip en het ei tot het ontploffen van water :)

het hele stuk heb ik van de website van mijn oude natuurkunde leraar af, omdat ik niet alles meer precies wist ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2007, 16:52:54 pm »
het hele stuk heb ik van de website van mijn oude natuurkunde leraar af, omdat ik niet alles meer precies wist ;)

betrapt!  :P

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: oktober 06, 2007, 17:06:30 pm »
betrapt!  :P

ow nee hoor :)
ik had er toch bij gezet (bron: natuurwetenschappen) ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 06, 2007, 20:24:54 pm »
ow nee hoor :)
ik had er toch bij gezet (bron: natuurwetenschappen) ;)
grappie  ;)
wel interessant om te lezen, we leren altijd weer wat bij zo  :thumsup:

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: oktober 06, 2007, 20:45:40 pm »
grappie  ;)
wel interessant om te lezen, we leren altijd weer wat bij zo  :thumsup:

ja idd! zo leren we van alles eigenlijk :)