Auteur Topic: Maatje voor een grijze  (gelezen 2839 keer)

Anique

• Gast
Maatje voor een grijze
« Gepost op: november 05, 2007, 00:50:05 am »
Heb al het 1 en ander doorgespit, maar ik kon niet echt de antwoord vinden op een vraag. Wat is het meest geschikte "maatje" voor een grijze roodstaart? Nou ja, meer een maatje voor ons beiden, maar hij/ zij moet natuurlijk wel geschikt zijn om met een grijsje samen te leven.

tzt wil ik namelijk misschien toch wat erbij nemen. Een grotere parkietensoort misschien, of een aga? Iedere suggestie is welkom, dan kan ik mij verder in gaan lezen.

Ze zouden dan btw ieder een eigen kooi krijgen.

ede

• Gast
Re: Maatje voor een grijze
« Reactie #1 Gepost op: november 05, 2007, 00:52:50 am »
Ik zou qua formaat zeker niet kleiner gaan dan een Bonte Boertje.
Bij mijn weten kan er vanalles bij een grijsje. Een soortgenoot of bijv amazone. Kaketoes durf ik niet te zeggen.

Anique

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2007, 01:24:08 am »
Bont Boertje lijkt me ook vreselijk leuk. Alleen lees ik overal dat het geen geschikte vogels zijn voor beginners, en dat maakt me toch redelijk onzeker, ook al ben ik niet helemaal een beginner meer.

Dus dan zouden aga's ed toch al wel afvallen?

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2007, 06:48:55 am »
Als ze niet bij elkaar kunnen en zullen komen is het geen probleem. Maar zodra ze bij elkaar komen moet je ze wel in de gaten houden. De grijze kan bij wijze van spreken de aga in 1 hap verwonden/doden als hij zou willen. Alleen daarom zou ik het niet doen.
Als ze echter niet bij elkaar gaan komen is een aga uiteraard ook een optie.

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 05, 2007, 11:05:55 am »
Bij ons zit de grijze samen met een edelman in een kooi.
Zoals je misschien gezien hebt op foto's ed, dit zijn echt de dikste maatjes!
Ze spelen samen, kroelen elkaar... De edel gaf zelfs gister voer op voor de grijze  :o

Als je kooi ruim genoeg is, zou ik gewoon als je thuis bent proberen bij elkaar in te zetten, zien hoe ze reageren...

kokosnoot

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 05, 2007, 12:13:56 pm »
dit wil ik even volgen, omdat ik misschien over een tijdje ook nog een gaaitje erbij wil  :-[

jip

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2007, 12:17:03 pm »
hadden vroeger hier grijze en patargonische rotsparkiet ...ging super samen

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: november 05, 2007, 12:36:02 pm »
Een andere gaai lijkt het makkelijkst. Maar ik krijg de indruk dat dat er niet inzit.
Een aga is een fel dingetje. Wij hebben geen grijsje, dus daar heb ik geen ervaring mee; wij hebben wel een edel. Mijn 2 tamme aga's zijn duidelijk de baas over de edel. Ze bijten Mr Darcy doodleuk in zijn poot als ie aan de kant moet ofzo. :) Ik let wel heel goed op, want in de snavel van Mr Darcy (de edel dus), daar past met gemak een agakopje in! Ik laat ze nooit onbewaakt. En ik moet zeggen, het gaat heel leuk. Nou ja, soms denkt Mr Darcy er anders over :) Maar Mr Darcy heeft wel heel veel afleiding aan ze. Maar ze mogen nooit samen in de kooi, hoewel Cody weleens de kooi van Darcy binnenglipt, maar dat vind ik eng.
Een grote parkiet lijkt me ook wel leuk. Onze valkparkiet moet helaas niets van Mr Darcy weten, maar het valkje was er eerder dan de gaai. Ik heb nu 2 pyrrhura's, niet tam, maar Mr Darcy en de pyrrhura's tonen wel heel veel interesse in elkaar.
Ik denk dat je vooral die vogel moet kiezen die je zelf het leukste vindt, maar wel in verschillende kooien. Ga er vanuit dat het niet kan klikken. Als de 2 vogels dan interesse in elkaar hebben op een leuke manier, dan is dat mooi meegenomen.
Ik ken genoeg verhalen waar een papegaai en een aga of een papegaai en een grote parkiet wel leuk samen gaan.
Het bonte boertje kan best bij een beginneling hoor. Ik heb alleen gelezen dat ze wel snel happerig zijn, maar dat is ook afhankelijk per individuutje.
Voor mezelf persoonlijk zou ik een aga kiezen, daarkan je zelf ook zoveel lol aan hebben; maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. ;)
« Laatst bewerkt op: november 05, 2007, 12:38:41 pm door lejah »

chantal

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 05, 2007, 14:42:25 pm »
Ik heb een blauwvoorhoofd amazone erbij genomen als maatje voor ons grijsje en dat gaat hartstikke goed. 

TWEETY

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 05, 2007, 17:05:50 pm »
waw dat is snel  :o
van harte gefeliciteerd  :-*
hoe ben je er op gekomen ?

gr sandra

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 05, 2007, 17:32:38 pm »
Hey Anique...

Een roseetje is ook leuk  :hart:
Maar of dat echt een combi is voor als maatje met een grijze...

Een edel wel denk ik, Amazone ook misschien wel. Maar het moet ook passen bij wat jij wil.
Je kunt ook nog kijken naar een meijertje. Die zijn schattig, maar wat kleiner...
Of gewoon een tweede grijsje?

chantal

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 05, 2007, 18:16:08 pm »
waw dat is snel  :o
van harte gefeliciteerd  :-*
hoe ben je er op gekomen ?

gr sandra

Is dit nu voor mij bedoeld?

Anique

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 05, 2007, 18:33:52 pm »
giggles, heb de foto's gezien, ge-wel-dig gewoon! Het leukste lijtk me idd om er een soortgelijke maat bij te nemen.

lejah, op zich is het een andere gaai erbij geen "probleem". Het is alleen meer dat ik toch zelf ook wel heel erg val op kleintjes. Moet zeggen dat ik mr darcy wel een onwijs gave naam vind, hoe kom je erop!

Ik ga ook eens het 1 en ander lezen over amazones, schreeuwen die niet heel veel?

Leuk om zo eens de verschillende combi's en de verhalen te horen!
Door, dankzij jullie Pinkey ben ik uberhaupt weer helemaal in love met vogels, hihihi ;D Ben alleen bang dat ik het toch wel heel erg veel geld vind :P

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 05, 2007, 18:40:44 pm »
Amazones schijnen niet zo makkelijk te zijn.
Maar wat is niet makkelijk he?

Consequente opvoeding komt hoe dan ook op de eerste plaats. Wat voor gaai je ook in huis hebt.

Maar er zijn wel verschillen inderdaad...
Denk dat je ook echt moet opletten bij wat bij jouw karakter past...

chantal

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 05, 2007, 18:43:20 pm »
Amazones schijnen niet zo makkelijk te zijn.
Maar wat is niet makkelijk he?

Ik ben benieuwd waarin ze niet zo makkelijk zijn  :-[