Auteur Topic: warm of koud douchen  (gelezen 3459 keer)

Hennie

• Gast
warm of koud douchen
« Gepost op: november 24, 2007, 23:12:26 pm »
Ik weet niet of het hier al eens besproken is en zo ja mijn excuses. :-[
Mijn vraag is welke temperatuur water vinden grijsjes het lekkerst om te douchen?
Ik liet Rocky altijd badderen in water dat net lauw was, maar van de week ontdekte ik dat hij veel liever koud water heeft. Hij ging helemaal uit zijn dak toen ik hem met koud water nat spetterde en deed hij zelf zijn kopje onder de sproeier, met lauw water wil hij het liefst van het aanrecht weglopen.
gr.v.Hennie

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: warm of koud douchen
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2007, 23:20:07 pm »
in de douche doe ik meestal ongeveer hun lichaamstempeartuur
maar wat ik heb ondervonden als ze een bad nemen in hun bassin ,de grijze het liever kouder heeft, soms maar net de koude gebroken

maar nu ik het hier zo neerschrijf ,overdenk ik om eens te proberen om een frisse douche te geven ipv een warme, misschien genieten ze er dan meer van  :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2007, 23:43:01 pm »
Ik douche ze met lauw water, niet te koud, niet te warm! ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2007, 00:05:37 am »
Ik heb toevallig vorige week zitten expirimenteren met de temperatuur. Ik heb een thermostaatkraan in de douche, dus ik kon mooi aflezen wat de standen waren.

Ik heb Orrie (Geel voorhoofd amazone) als proefkonijn gepakt. Ik ben op 30 graden begonnen. Dat accepteerde hij, maar hij hield de vleugels tegen zijn lichaam aan. Bij de 25 graden gingen zijn vleugels iets open, maar echt uit zijn dak gaan deed hij niet. Temperatuur naar de 20 graden gaf voor hem geen verschil. Pas toen ik hem tussen de 20 en de 25 zette ging hij volledig uit zijn dak.

Van de grijsjes houdt alleen Cocootje van douchen. Japie houdt er niet van, dus dat is dan geen goed voorbeeld. Cocootje ging ook tussen de 20 en de 25 graden uit haar dak.

Mijn conclusie is dat het verschilt per vogel en per vogelsoort. Gewoon een beetje uittesten. Zolang ze na het douchen maar genoeg tijd hebben om op te drogen en dat ze niet op de tocht staan en/of in een koude ruimte terugkomen als ze kleddernat zijn.

Veel papegaaien vinden het ook heerlijk om na het douchen geföhnd te worden. Let wel op dat er in de föhn geen teflon is verwerkt, want dat is natuurlijk weer slecht voor de vogel.

Hennie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2007, 00:24:58 am »
Okee, bedankt voor de informatie. Ik zal Rocky ook eens mee de douche innemen, daar hebben we ook een thermostaatkraan en toevallig heb ik van de week een stok geknutseld om over het bad te zetten, maar nog niet uit geprobeerd.
gr.v.Hennie

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2007, 00:34:06 am »
Okee, bedankt voor de informatie. Ik zal Rocky ook eens mee de douche innemen, daar hebben we ook een thermostaatkraan en toevallig heb ik van de week een stok geknutseld om over het bad te zetten, maar nog niet uit geprobeerd.
gr.v.Hennie

Leuk. Bij mij gaan ze altijd mee de douche in. Scheelt een hoop troep wanneer je ze sproeit met de plantenspuit. Kooi zeiknat. Vloer een waterballet  :(  De douche is echt handig.  :thumsup:

Ben benieuwd wat Rocky ervan vindt.  :CENS  Probeer de straal niet te hard op hem te komen. Ik breng de druk altijd terug tot de helft. Ze moeten er niet bang van worden. Bij mij vinden ze het vooral lekker wanneer de straal wat zachter is en wanneer de straal niet continue op ze staat. Ik maak dus de beweging met de sproeier alsof ik de planten in de tuin aan het besproeien ben. Elke keer over ze heen maar niet continue op ze.

Succes.

arnootje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2007, 08:50:44 am »
Het schijnt dat als je te warm doucht je dan de natuurlijke was laag van de veren beschadigd, geldt ook voor shampoos en dergelijke.

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2007, 10:00:01 am »
Dat klopt idd.
Dus elke dag met warm water douchen is ook niet goed.
De waslaag beschermt ze. Dus als je veel naar buiten gaat met je gaaien is het zowiezo geen aanrader om ze met shampoo (lees: speciale vogelshampoo) te wassen.

Bij ons gaan ze gewoon met ons mee douchen. Dus de temp staat dan zeker niet te laag. De ene keer vinden ze het prachtig. De andere keer vinden ze er niks aan.
Als het mooier weer wordt en de vogels kunnen weer lekker met ons buiten in de tuin, besproeien we ze ook regelmatig met de plantenspuit.
Ook dit vinden ze de ene keer prachtig en de andere keer....  shootme

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2007, 11:14:06 am »
Poekie vind het ook niet echt geweldig om te douchen, ik deed de douche altijd lauw, misschien dan ook eens uitproberen dat als ik van temperatuur verander hij het misschien wel lekker vind  :CENS

Hennie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2007, 11:23:58 am »
Dat klopt idd.
Dus elke dag met warm water douchen is ook niet goed.
De waslaag beschermt ze. Dus als je veel naar buiten gaat met je gaaien is het zowiezo geen aanrader om ze met shampoo (lees: speciale vogelshampoo) te wassen.

Bij ons gaan ze gewoon met ons mee douchen. Dus de temp staat dan zeker niet te laag. De ene keer vinden ze het prachtig. De andere keer vinden ze er niks aan.
Als het mooier weer wordt en de vogels kunnen weer lekker met ons buiten in de tuin, besproeien we ze ook regelmatig met de plantenspuit.
Ook dit vinden ze de ene keer prachtig en de andere keer....  shootme

Ik zorgde altijd dat net de kou van het water af was, dus heel erg lauw.

Dorian

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2007, 11:26:58 am »
Bij ons gaan ze gewoon mee in de douche. Mick iedere dag en die vindt het iedere dag geweldig. Maar dan wel alleen met warm water...
We wisselen dit douchefestijn met hem wel af met de plantenspuit met lauw water, dus de ene dag het een en de andere dag het ander.
Beiden zijn prachtig.

De rest houdt alleen van minidouchespetters en heeft een hekel aan de plantenspuit, tenzij ze in de douche zijn.
Die gaan dus met ons mee onder de douche maar spuiten we dan nat de de plantenspuit.
Alleen Puckje kan dan soms wel enorm genieten van lekker warme douche...
Die drie gaan ook alleen in het weekend...

petra-chico

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 26, 2007, 16:03:40 pm »
hoi ik heb mijn grijsje nu bijna 3 jaar maar heb hem nog nooit gedocht it lijkt me zo,n hijsa ik moet hem mee naar boven zien te krijgen en dan in de doche cabine zetten . moet je ze ook afdrogen of doen ze de eigen drogen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: november 26, 2007, 16:17:00 pm »
Ze drogen vanzelf op hoor! ;) Ik ben zelf niet zo voor fohnen, omdat je ze juist doucht voor het vocht en omdat de slijmvliezen dan vochtig worden. Als je daarna weer met droge lucht gaat fohnen is het effect weer weg..

Ik zorg ook altijd dat ze nadat ik zelf gedoucht heb, onder een echt lauwe douche gaan, dus net zoals Hennie, de kou eraf.. ;)

Offline papadoc

• NOP Sponsor
  • Pas uitgevlogen
  • Isis is 6 jaar
« Reactie #13 Gepost op: november 26, 2007, 16:18:44 pm »
hoi ik heb mijn grijsje nu bijna 3 jaar maar heb hem nog nooit gedocht it lijkt me zo,n hijsa ik moet hem mee naar boven zien te krijgen en dan in de doche cabine zetten . moet je ze ook afdrogen of doen ze de eigen drogen.

hmm stapt die niet op dan ??

hier op laten stappen dan op de schouder of op de hand de douche in ,heb wel een dikke trui aan  ;)

dan samen douchen hehe 

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2007, 19:25:58 pm »
3 jaar en nog nooit gedouched... JE WEET NIET WAT JE MIST  ;D

Echt wel leuk  :P