Ik heb toevallig vorige week zitten expirimenteren met de temperatuur. Ik heb een thermostaatkraan in de douche, dus ik kon mooi aflezen wat de standen waren.
Ik heb Orrie (Geel voorhoofd amazone) als proefkonijn gepakt. Ik ben op 30 graden begonnen. Dat accepteerde hij, maar hij hield de vleugels tegen zijn lichaam aan. Bij de 25 graden gingen zijn vleugels iets open, maar echt uit zijn dak gaan deed hij niet. Temperatuur naar de 20 graden gaf voor hem geen verschil. Pas toen ik hem tussen de 20 en de 25 zette ging hij volledig uit zijn dak.
Van de grijsjes houdt alleen Cocootje van douchen. Japie houdt er niet van, dus dat is dan geen goed voorbeeld. Cocootje ging ook tussen de 20 en de 25 graden uit haar dak.
Mijn conclusie is dat het verschilt per vogel en per vogelsoort. Gewoon een beetje uittesten. Zolang ze na het douchen maar genoeg tijd hebben om op te drogen en dat ze niet op de tocht staan en/of in een koude ruimte terugkomen als ze kleddernat zijn.
Veel papegaaien vinden het ook heerlijk om na het douchen geföhnd te worden. Let wel op dat er in de föhn geen teflon is verwerkt, want dat is natuurlijk weer slecht voor de vogel.