Auteur Topic: De aanpak van autisme en het houden van gaaien  (gelezen 2873 keer)

Dorian

• Gast
De aanpak van autisme en het houden van gaaien
« Gepost op: december 05, 2007, 18:34:54 pm »
Zoals velen van jullie weten heb ik 2 jaar gewerkt met onder andere kinderen met autisme.
Toen al heb ik zelf ervaren dat de omgang met die kinderen op veel punten overeen komt met de omgang met papegaaien.

Nu zie ik vaker op ook andere fora die vergelijking voorbij komen.
Ik ben nieuwsgierig of jullie daar ook een mening over hebben...

biankie

• Gast
Re: De aanpak van autisme en het houden van gaaien
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2007, 18:49:16 pm »
de aanpak van een papagaai is vergelijk baar met het op voeden van een peuter .maar ik kan me voorstellen dat je veel uit de gaai haalt die ook bij autistise kinderen zijn .en is toch mooi om er mee vergelekken te worde gaaien zijn inteligent en mooi  wat wil je nog meer? groet bianca

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2007, 18:52:55 pm »
ik heb zelf een authist in huis (gehad)
maar hij is nu buiten wegens te aggressief
ik heb ook een gaai en kan geen vergelijking maken hoor

ik zou eerder zeggen dat een gaai makkelijker is iets aan te leren
dan een authist.
om het cru te zeggen , na een jaartje had Pepi al wat geleerd, na 10 jaar de zoon nog steeds niets
al begrijp ik het wel, een gaai is gewoon een peuter
een authist kan ik zelfs geen peuter noemen.

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2007, 18:56:24 pm »
Ik weet niet zo heel veel van autisme. Wat ik denk te weten is dat je ook daarin verschil hebt.
Je hebt autistische kinderen die zich echt terugtrekken uit contacten, in ieder geval moet er heel veel moeite gedaan worden om contact te krijgen/maken.
Je hebt ook autistische kinderen die jan en alleman aanspreken en dus super vrij (ongeremd?) zijn.

Als ik er met het bovenstaande naast zit hoor ik het wel, kan makkelijk. :CENS

Zo heb je ook verschil van papegaaien. Mijn meyertjes zijn heel vrij, gaan heel makkelijk bij jan en alleman zitten.

Mijn jardine, daar krijg je veel moeilijker contact mee als buitenstaander.

Hierin zie ik dus zeker vergelijkbaarheid.

Ook hebben papegaaien, net als ieder kind (vind ik) structuur nodig: nee is nee en ja is ja.
Maar kinderen met ADHD en autisme nog veel strakker.
Herhaling is heel belangrijk bij beiden.

Tja, ik zit hier echt hardop te denken hoor. Het kan heel goed dat ik er naast zit maar zo'n onderwerp spreekt mij iig wel aan.
Ik ben benieuwd naar andere reacties.

TWEETY

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2007, 19:00:38 pm »
zelf ken ik er niet veel van , moest tweety dus authistisch zijn zou ik het zelfs niet herkennen  ???
maar ik ben altijd bereid om bij te leren

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2007, 19:19:57 pm »
Biankie, ik vind jouw reactie super. Ik vergeleek de aanpak. Maar zoals jij het omschrijft is het gewoonweg geweldig.

Wat betreft autisme: mensen met autisme hebben moeite met het uiten en omschrijven van hun gevoel.
Maar ze hebben wel gevoel, alleen is het voor mensen met autisme moeilijk te herkennen en begrijpen.
Wat ook kan leiden tot agressief gedrag.
Ze hebben behoefte aan structuur, duidelijkheid en rust. Regelmaat is dus zeer belangrijk.

Nu is het natuurlijk zo dat ook een mens met autisme een individu is en dus een eigen karakter heeft.

Maar nu komt mijn vergelijking.

Wanneer je een gaai hebt met een gedragsprobleem, is duidelijkheid, structuur en rust zeer zeer belangrijk.
En ze moeten zelfverzekerder worden.
In mijn optiek vraagt een gaai met een gedragsprobleem om hulp, net als een mens met autisme door bijvoorbeeld wiegen of slaan om hulp vraagt.

Veel gaaien kunnen slecht tegen veranderingen, ook bekend van autisme.
Echter kan een verandering vaak niet voorkomen worden.
Dus betekent dat dat je daarna je aanpak moet aanpassen op de situatie die er dan is ontstaan.

Bij zowel autisme als gaaien, betekent dat dat er ruimte en begeleiding moet zijn om te wennen aan de nieuwe situatie.
Dat betekent dus dat er behalve de verandering verder zoveel mogelijk ritme en duidelijkheid moet zijn.

Wat betreft leerbaarheid.
Zowel een gaai als een autist kan vaak moeilijk (niet) lezen.
Voor autisten is abstract echt moeilijk te begrijpen, aangezien ze alles letterlijk opvatten.
Een gaai kan gewoonweg niet lezen, laat staan abstract omzetten tot iets concreets.

Beiden zijn gevoelig voor beloningen en ander gewenst gedrag aangeleerd/aangereikt krijgen.
En negatief gedrag bestraffen heeft geen zin, negeren echter wel.

Nu weet ik wel Leon, dat dat nogal kan verschillen wanneer je het over de echt zwaardere autisten hebt.
Dan nog geldt het wel dat herhaling, structuur, benoemen van ongewenst en gewenst (soms slechts door een nee en een goed zo), belonen, negeren, duidelijkheid en rust belangrijk is.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2007, 21:13:33 pm »
ik geef je helemaal geen ongelijk,
op vele punten heb je het wel juist ,
maar het geldt enkel voor lichte authisme (vind ik)
maar tja elk mens en elke vogel is anders
dus blijft het zowiezo moeilijk. bij de ene zal het beter kloppen dan bij de andere
maar je het het wel juist met de beredenering in generale situatie
ik kan je wel volgen erin.
 :thumsup:
« Laatst bewerkt op: december 05, 2007, 21:20:59 pm door Leon »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2007, 21:19:48 pm »
Ik vind het erg boeiend om zo te lezen wat jullie er van vinden, maar weet er echt ook te weinig van.. ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2007, 21:55:26 pm »
Er zit misschien wel iets in deze theorie maar ik vind dat je een gaai evengoed
zou kunnen vergelijken met een adhd-er, vooral als je de bij sommige gaaien aanwezige
over-aktiviteit en de niet langdurige consentratie erbij betrekt.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: december 05, 2007, 22:22:52 pm »
Biankie, ik vind jouw reactie super. Ik vergeleek de aanpak. Maar zoals jij het omschrijft is het gewoonweg geweldig.

Zo zie je maar hoeveel mensen er zijn en hoeveel vormen van autisme. Want ik vind deze opmerking een beetje pijnlijk. Uit de reactie merk ik heel goed dat het niet zo bedoeld is.
Leon heeft waarschijnlijk een hele andere vorm meegemaakt (of maakt hij nu nog mee); ik maak weer een hele andere vorm mee.
Mijn kind is erg intelligent (en leest als een trein) en zoekt heel veel contact, maar alleen bij vertrouwde personen en op zijn eigen manier, maar hij heeft er wel veel behoefte aan.
Ik denk dat de basis manier van opvoeden overal hetzelfde is, of het nu gaat om een gemiddeld kind, een kind met extra zorg of een dier of een dier met extra zorg. Volgens mij is het grote punt van verschil de gradatie van konsekwent zijn.
Toch kan ik je wel in aantal punten volgen hoor. Bepaalde dingen leer je aan door stapje voor stapje, de stapjes zijn veel kleiner dan gemiddeld en hoe snel dat dan gaat is afhankelijk van het individu. Je kan ook niet veronderstellen dat er iets vanzelf begrepen wordt. En idd het moeilijk kunnen reageren op veranderingen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2007, 23:07:58 pm »
moeilijk vind ik dit

mijn schoonzusje heeft een autist van nu bijna 32 jaar ,verstandelijk zit hij echter op het niveau van 3 jarige
dingen doen met hem vraagt veel energie ,veel meer energie dat omgaan met gaaien ,geloof ik
maar als er iets is wat hij heel graag doet,vb meerijden in de auto ,heb je de ganse dag een hele lieve peuter

als gaaien iets mogen doen dat ze graag doen , zijn ze ook lief

ja ,ik denk wel dat er vergelijkingspunten zijn

intressant om dit te volgen

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #11 Gepost op: december 05, 2007, 23:30:22 pm »
Ik heb geen enkele ervaring met autistische mensen. Ik kan hierin dus geen mening geven. Vind het wel interessant om te lezen hoe jullie het ervaren en dat de een wel en de ander geen vergelijking ziet.

Africangrey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 05, 2007, 23:38:55 pm »
Er zit misschien wel iets in deze theorie maar ik vind dat je een gaai evengoed
zou kunnen vergelijken met een adhd-er, vooral als je de bij sommige gaaien aanwezige
over-aktiviteit en de niet langdurige consentratie erbij betrekt.

Ja, dat vind ik ook.
Ik zie de vergelijking met autisme niet zo..
Wel de aanpak natuurlijk, maar diezelfde aanpak wordt ook vaak gebruikt bij kinderen, mensen en soms dieren in allerlei situaties, waarbij dat noodzakelijk is.
Even het onderwerp straffen en belonen, dat zou zelfs van toepassing kunnen op een doorsnee volwassen mens :)
Voorbeeld: Stel je wordt constant op je fouten gewezen en er wordt vervolgens nooit iets positiefs gezegd als je iets goed doet, daar word je niet vrolijk van en je krijgt een negatief zelfbeeld.
Ik bedoel je kan overal wel vergelijkingen mee maken en des te meer je dat doet des te vaker het klopt.
En maak nou de vergelijking: opvoeding en aanpak van een dwarse peuter/kleuter :CENS lijkt er veel op toch?

Jeffrey

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2007, 09:42:32 am »
Ik zie de vergelijking ook goed, de structuur die je iemand met autisme moet bieden, is ook zo belangrijk bij de opvoeding van papegaaien. Ook worden veel mensen met autisme onterecht onderschat, wat dus ook bij papegaaien gebeurt. Terwijl zowel autisische mensen als papegaaien zo ongelofelijk slim (kunnen) zijn! :thumsup: Sommige autisische mensen blinken echt uit op bepaalde vlakken (vooral omdat ze zo gefocust zijn op een bepaald onderwerp/ding)
« Laatst bewerkt op: december 06, 2007, 09:46:46 am door Jeffrey »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2007, 10:31:46 am »
Sommige autisische mensen blinken echt uit op bepaalde vlakken (vooral omdat ze zo gefocust zijn op een bepaald onderwerp/ding)

dat kan ik wel beamen, mario onze autitische neef die ik eerder zei , verstandelijk 3 jaar , kan je echt niveel mee aanvangen,maar geef hem bloem,boter ,eieren en een pan , je hebt nog nooit zo'n lekkere pannekoeken gegeten als hij die bakt , ongelooflijk
maar die taak is afgelopen en dan is het ook weer voorbij