Biankie, ik vind jouw reactie super. Ik vergeleek de aanpak. Maar zoals jij het omschrijft is het gewoonweg geweldig.
Wat betreft autisme: mensen met autisme hebben moeite met het uiten en omschrijven van hun gevoel.
Maar ze hebben wel gevoel, alleen is het voor mensen met autisme moeilijk te herkennen en begrijpen.
Wat ook kan leiden tot agressief gedrag.
Ze hebben behoefte aan structuur, duidelijkheid en rust. Regelmaat is dus zeer belangrijk.
Nu is het natuurlijk zo dat ook een mens met autisme een individu is en dus een eigen karakter heeft.
Maar nu komt mijn vergelijking.
Wanneer je een gaai hebt met een gedragsprobleem, is duidelijkheid, structuur en rust zeer zeer belangrijk.
En ze moeten zelfverzekerder worden.
In mijn optiek vraagt een gaai met een gedragsprobleem om hulp, net als een mens met autisme door bijvoorbeeld wiegen of slaan om hulp vraagt.
Veel gaaien kunnen slecht tegen veranderingen, ook bekend van autisme.
Echter kan een verandering vaak niet voorkomen worden.
Dus betekent dat dat je daarna je aanpak moet aanpassen op de situatie die er dan is ontstaan.
Bij zowel autisme als gaaien, betekent dat dat er ruimte en begeleiding moet zijn om te wennen aan de nieuwe situatie.
Dat betekent dus dat er behalve de verandering verder zoveel mogelijk ritme en duidelijkheid moet zijn.
Wat betreft leerbaarheid.
Zowel een gaai als een autist kan vaak moeilijk (niet) lezen.
Voor autisten is abstract echt moeilijk te begrijpen, aangezien ze alles letterlijk opvatten.
Een gaai kan gewoonweg niet lezen, laat staan abstract omzetten tot iets concreets.
Beiden zijn gevoelig voor beloningen en ander gewenst gedrag aangeleerd/aangereikt krijgen.
En negatief gedrag bestraffen heeft geen zin, negeren echter wel.
Nu weet ik wel Leon, dat dat nogal kan verschillen wanneer je het over de echt zwaardere autisten hebt.
Dan nog geldt het wel dat herhaling, structuur, benoemen van ongewenst en gewenst (soms slechts door een nee en een goed zo), belonen, negeren, duidelijkheid en rust belangrijk is.