Ik wil iets vragen, maar ik ben heel bang dat je deze vraag vervelend vindt.
KDS is toch niet vast te stellen bij een levende vogel?
Ik heb dat tenminste altijd wel zo begrepen. En misschien dan wel verkeerd begrepen.
Maar ik was na dit berichtje nog eens gaan zoeken op KDS. En toen vond ik dat het niet is vast te stellen als de vogel nog leeft, slechts vermoedens van kunnen worden uitgesproken.
En zelfs na sectie vaak geen tekenen van KDS te vinden zijn... (hoe ze dat weten, weet ik dan ook weer niet, want als er niks vast te stellen is, kun je ook niet stellen dat het wel KDS is, maar goed)
KDS is niet vast te stellen of 100 % uit te sluiten op een levende vogel, dat klopt.
Dat het niet op overleden vogels is vast te stellen is nieuw voor mij, zelfs op levende
vogels is via een bioptie-onderzoek (niet 100 %) soms aan te tonen dat er ws KDS aanwezig is.
Als een vogel een vergrote kliermaag heeft is dat wel te zien op een foto, zeker met contrastvloeistof.
Aangezien er niks te zien was gaan we er vanuit dat er niks aan de hand is.
Bij Max had ik gezien de symptomen aangenomen dat het zo was, daarom heb ik hem achteraf
ook niet op het KDS virus laten testen, maar misschien had hij wel iets heel anders waardoor zijn
kliermaag niet goed was, er zijn meer (evt niet besmettelijke) ziektes die veel narigheid kunnen
veroorzaken.
Het virus kan ook al verdwenen zijn, lang voor de symptomen opkomen.
Bij mijn andere drie overleden vogels is totaal geen verdenking op KDS aangetoond en Jack is daarbij
ook nog eens uitgebreid onderzocht door iemand die hier veel over kent dus voor mij is het KDS verhaal
hiermee klaar, al zullen veel mensen mijn vogels nog steeds (onterecht) als ziektebron zien, al komt dat
door anderen die denken er ook van alles over te weten.
Ik ga me nu ook verder niet meer willen verdedigen in het hele KDS verhaal.