Auteur Topic: Plukken en schreeuwen!  (gelezen 3029 keer)

Hanke

• Gast
Plukken en schreeuwen!
« Gepost op: januari 14, 2008, 14:05:41 pm »
Bettie heeft een hele tijd geleden eens een topic geopend met de titel die ik nu ook gebruik.
Hoe het met haar gaai is afgelopen weet ik niet, ik had het graag vernomen.

Ik heb bijna exact dezelfde problemen met mijn Gijsje. Erger nog: de mijne plukt ook nog. Ik krijg steeds meer het idee, dat we wel een heel verdrietige vogel in huis moeten hebben, die zo schreeuwt om aandacht en zichzelf half kaal plukt. En ik zal je zeggen, dat doet me heel veel verdriet. Want niets is toch leuker dan een dier dat het naar zijn/haar zin heeft bij je.

Ik hoopte te leren uit de topic van Bettie. Op dit moment gaat Gijsje bij schreeuwaandacht (want bijna hele dagen negeren helpt niet) in een afgesloten kooi, afgezonderd van ons. Eerder lieten we haar daar een tijd (half uur) in, nu halen we haar eruit als ze stil is. Ze heeft er vandaag al 6 keer achtereen ingezeten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Nu zit ze bij me, begint ze te plukken. En toch kan ze ook heerlijk zitten koetelen in haar kooi. Spelen doet ze minder: eergisteren de hele kooi opnieuw ingericht met gloednieuw spul, dan hoor je haar niet. Het is zo intens genieten als ik haar dan in de weer zit. En ja, dan geef ik haar ook complimenten voor haar lieve gedrag. Een dag later: speelgoed is niet meer interessant, geschreeuw begint weer van voren af aan. Moet een vogel iedere dag nieuw speelgoed hebben?

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 14:39:27 pm door Cosch »

chantal

• Gast
Re: 2e: weet niet hoe ik dit moet oplossen
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2008, 14:16:33 pm »
Speelgoed afwisselen is ook heel balangrijk. Wij doen het elke week maar mij is aangeraden elke dag een ander speeltje op te hangen om het leuk te houden.

Hanke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2008, 15:05:33 pm »
Dank voor je antwoord, Chantal.

Om niet terug te hoeven bladeren naar de vorige topic..... Voor de volledigheid: onze Gijsje is een pop, schreeuwt heel veel om aandacht en dan vooral om die van mijn man. De vogelarts constateerde een paar maanden geleden (toen we kwamen voor de plulkkwaal voor de volledigheid...), dat ze 'verliefd' is op hem. Ik was nog wat bang en onzeker en ze raadde aan om de rollen om te draaien. Ik geef haar meer aandacht, mijn man veel minder. Resultaat is dat ik niet meer bang ben voor haar. (heel soms moet ik toegeven, dat ik wel eens mijn hand wil terugtrekken, maar ik verman me en neem haar alsnog op de hand. dat doet ze ook altijd keurig  ;))

Maar het gaat ons in deze topic om het schreeuwen. De roep om aandacht en die is dus veel duidelijker aanwezig bij mijn man dan bij mij. Maar... bij mij kan ze er ook een handje van. Geduld bewaren is heel moeilijk. Natuurlijk gebruiken we geen fysiek geweld, maar er is wel eens gemopperd op haar.

Stofzuiger leidt tot badderen of meebleren (kan ik mee leven), visite leidt tot nog meer gekrijs en telefoneren kunnen we beter een paar meter verderop doen om het geschreeuw niet zo te horen.

Wat ik me bovendien afvraag: luidruchtig tsjilpen en deuntjes fluiten, maar dan ook echt luidruchtig, is dat nu toegestaan of vinden jullie dat ook schreeuwen? Je wordt af en toe zo onzeker, dat je niet meer weet wat nog leuk en normaal is en wat niet?  ???

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2008, 15:52:37 pm »
Moeilijk hoor.

Ik zelf ben redelijk gevoelig voor geluid en vind iets al snel te schel of te hard. Ik ken andere papegaaien liefhebbers die veel meer kunnen verdragen dan ik.
Maar zij zouden misschien weer gek van iets worden waar ik zoiets heb van: wat maakt het uit.
Met andere woorden. Als jullie het tsjilpen en deuntjes fluiten irritant en te hard vinden dan is dat zo. ;)

De moeilijkste manier maar ik denk wel de effectiefste is het negeren. Dus niet in de straf kooi maar gewoon niet reageren. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen was net als je zou doen als hij lief zit te spelen. -> is hij stil voor een paar minuten -> heeel uitbundig aandacht gaan geven. klappen, zingen, springen, gek doen.
Zo leert hij dat het veel leukere dingen gebeuren als hij stil is. Want als jij daar staat te springen vinden ze heel interessant hoor.

Doe desnoods oordopjes in om het te kunnen negeren. Als jullie beide daar consequent in zijn, weet ik zeker dat het stukken minder zal worden of misschien wel over zal gaan.

Pluk gedrag is wel een stuk moeilijker. Hebben jullie al eens gedacht aan een maatje voor je gaai? Ik merk aan mijn eigen grijsjes dat ze echt opknappen van het 'samenwonen'. Ze richten zich veel minder op hun baasje (worden niet minder tam hoor maar ze kunnen zich beter met elkaar vermaken)
+ het is een heeel leuk gezicht om te zien hoe ze met elkaar leven!
Misschien iets om over na te denken!

Hanke

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2008, 16:18:44 pm »
Dank Cosch,

We hebben zelf ook al eens nagedacht aan een tweede gaaitje. Ze is namelijk altijd heel erg enthousiast als ze met een andere kennismaakt. Zie de topic van Rianne waar Rhody en Gijsje kennismaken > Re: Toch een rose kaketoe gekocht!
Het is dus een hele sociale vogel. Maar ik ben bang, dat waar 1 kan schreeuwen/plukken er 2 het alleen nog maar erger maken. En dan zit je wel met twee vogels die je gek maken.

En dat negeren: ik vind het vreselijk om te moeten zeggen, maar dat hebben we al zo lang geprobeerd. Wanneer is negeren nog uit te houden? Misschien moeten we het nog langer toestaan hoor.... wie zal het zeggen.
Trouwens, nu ze zo lekker beneden zit te peuzelen, is ze superlief. Het is naar mijn gevoel pure verveling. Maar ik ben toch niet in dienst om mijn gaai de hele dag bezig te houden? Dat moet ze toch zelf kunnen? Wat vind jij van iedere dag een nieuw speeltje? Overdreven of slim?

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #5 Gepost op: januari 14, 2008, 16:27:35 pm »
mijn gaai krijgt niet elke dag een nieuw speeltje, zelfs niet elke week
ze zitten als ik ga werken ook alleen
en toch heb ik niets/nooit van deze fenomenen gehad
Chiko zit hier al acht jaar zo, zonder problemen.

zou het kunnen liggen aan een medisch probleem? pijn?
slechte plaatsing kooi? te weinig licht? afleidingen (buiten de kooi) ?

ik denk maar luidop hoor.

Hanke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2008, 17:35:46 pm »
Tuurlijk heb ik daar ook al over nagedacht. Tsja, de kooi staat in onze woonkeuken, waar onze honden ook vaak zijn. Als we aan het werk zijn staat de radio aan en zijn de twee honden bij haar. Ze staat weliswaar met haar rug naar een raam, maar dit is hoog en er staan twee grote vazen en een deel gordijnen voor. Aan de zijkant is deels muur en deels raam, zodat als ze wil ze in het zonnetje kan zitten (wat ze graag doet) en als ze wil in de schaduw kan zitten.

De vogelarts heeft geconstateerd na een minionderzoek dat ze niks mankeert. Volgens haar was het plukgedrag pure frustratie naar mijn man, waarop ze verliefd is. Vandaar dat we dit contact wat verminderd hebben en ik haar meer aandacht geef.
Afleidingen? Bedoel je teveel of juist te weinig afleidingen? Ik zou het niet weten: ze zit aan de straatkant, een vrij drukke weg door het centrum van het dorp. Misschien te druk? Maar eerst zat ze aan de achterkant van het huis, aan de tuin en vonden we het juist te rustig voor haar. Nu kan ze wat zien tenminste.

Bedankt voor hardop meedenken en ik neem alle reacties mee in mijn gedachten. (de schat zit overigens nu weer heeeeel lief te spelen met een speeltje, dat ik er eergisteren in hing en vandaag weer eens tevoorschijn toverde....)

Africangrey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2008, 18:35:28 pm »
Ja speelgoed afwisselen is heel belangrijk.
Probeer uit te vinden wat haar favoriete speeltje is en die dan altijd laten hangen en de andere vaak vervangen.
De mijne vindt dat speeltje met veters en kralen eraan het allerleukst, de kralen kan je steeds vervangen/vernieuwen.

Ik heb ook een grijze, ook een pop, hoe oud is die van jou?
Echt dit verhaal van jou zou het mijne kunnen zijn, ook een luidruchtige gaai, zeer druk, ontzettend nadrukkelijk aanwezig zeg maar.
En ook verliefd op mijn man, ja echt waar :)
En echt waar, je wil het niet geloven, de laatste 2 weken gaat het langzaam wat beter :a036:
Ik ben zo ontzettend blij, ik heb ook vanalles geprobeerd, voor straf in de kooi/wc/gang, dat hielp allemaal voor geen meter.
En negeren heb ik ook gedaan natuurlijk, maar ik besefte zelf niet dat ik dat niet volledig genoeg deed of niet consequent genoeg was.
Ik heb mezelf er helemaal voor getraind zeg maar :) en echt als je heel serieus bezig bent, word je er goed in.
Terwijl Jamie bezig was door gillen of op een andere manier mijn aandacht vroeg, ging ik behalve negeren ook zachtjes zingen of neurien in mezelf ;D om haar het idee te geven dat ik mezelf en mijn bezigheden heel belangrijk vond.

Eerst als er visite kwam en Jamie zat toevallig in de kooi, mocht ze eruit, omdat we elkaar anders niet verstaanbaar konden maken.
Nu laat ik haar in de kooi, negeer haar volledig en ook de visite zegt niks tegen haar, dat hielp natuurlijk niet meteen, maar later wel en als de visite weg was, haalde ik haar uit de kooi om haar te belonen dat ze rustig was.
Maar de ene gaai is van nature drukker en luidruchtiger dan de andere.
Die van mij is gewoon druk en sommige harde/schelle geluiden zal ik moeten accepteren, dat is haar aard zeg maar.
Maar dat hele erge heb ik er (bijna) uitgekregen, echt geweldig :thumsup:
Ik hoop echt voor je dat het bij jou ook gaat lukken, echt volhouden, denk eraan je houding ik ook erg belangrijk.
Veel succes :thumsup:
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2008, 18:38:30 pm door Africangrey »

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2008, 18:37:35 pm »
Hoi Hanke,

Heel veel is al gezegd.
Ik wil daarom beginnen met je vertellen dat ik het super vind zoals jij je vragen hier stelt, zoals je erover nadenkt en zoals je open staat voor ideetjes en meningen.
Wees daar maar trots op, want zo vaak kom je dat niet tegen op fora... in de wereld eigenlijk.

Over de plek van de kooi: je zou nog een keer kunnen proberen of een rustigere plek prettiger voor haar is.
Misschein is het verontrustend voor haar dat ze zoveel hoort. Ik weet het echt niet, ik roep maar wat.

Wat betreft een tweede gaai.
Ik denk niet dat een tweede gaai hetzelfde gedrag gaat vertonen, omdat Gijsje het ook doet.
Maar het kan wel dat jullie gedrag bij een tweede gaai hetzelfde veroorzaakt. Ik zeg niet dat dit zo is, maar het kan natuurlijk wel.

Wij hebben hier voordat Mickey, toen 10 jaar, bij ons kwam wonen het boekje van Bonny Talsma gekocht.
Dit omdat we vermoedde dat Mick niet makkelijk zou zijn.
Mick bleek inderdaad moeilijk en ik was zoooooooo blij dat we het boekje hadden.
De tips die er instaan hebben ons geholpen bijt-, partner- en schreeuwgedrag te verklaren, te begrijpen en uiteindelijk op te lossen.
Mickey kon uren schreeuwen, als de telefoon ging, als we de kamer uitgingen, als de tv aanstond, als onze rose aandacht kreeg, als als als. Hij deed dan een brandalarm na. Afwisselend met een flipperkast in overtreffende trap. En dat hield hij makkelijk 3 uur vol. We hebben zelfs een keer een hele avond in de keuken doorgebracht, daar zelfs aan het aanrecht staan eten, om niet terug te lopen naar de ruimte waar hij toen stond, om hem maar niet te bevestigen in zijn gedrag.
Mickey beet mij tot bloedens toe, op alle mogelijke manieren. Ik heb nog littekens van zijn beten. Hij was voor mijn gevoel ronduit gemeen.
En hij gaf standaard voer op als Menno (mijn vriend) in de buurt kwam. Heel soms heeft hij die neiging nog als mijn vriend hem kroelt. Maar dan moet hij terug naar de speelboom en houdt hij op. In het begin kotste hij dan alles onder en zat echt hijgend en gek draaiend op zijn kooi. Dat hield soms een half uur aan.

Mick is nu bijna een jaar bij ons. Hij valt soms nog terug in zijn oude gedrag, maar inmiddels kan ik makkelijk zeggen dat hij een erg lieve grijze is.
Ik durf hem bij iedereen op te laten stappen, ik mag hem op zijn kop houden, hij stapt bijna altijd bij mij op, hij geeft voer op, maar niet meer tegen mijn vriend en schreeuwen doet hij nog maar zelden.

Heel veel succes Hanke.
Ik kan je tips gaan geven over hoe je het zou kunnen aanpakken. Dat is dan slechts een herhaling en samenvatting van wat een ander geschreven heeft.
Eigenlijk raad ik je aan het boekje te kopen: Gek van mijn Vogel, geschreven door Bonny Talsma. Lekker leesbaar en echt heel goede tips. Ook meerdere oplossingen voor 1 probleem. Ik vind het echt een geweldig boekje.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2008, 18:45:22 pm door Dorian »

arnootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2008, 18:55:49 pm »
Ik heb nog niet zoveel ervaring met gedragsproblemen met papegaaien, maar zoals Corina al zegt het positieve belonen en het negatieve negeren. Ik zie dat hier ook, als onze pyrrhura op de standaard zit en wij lopen samen de kamer uit dan wil ze mee dus vliegt ze ervan af, eerst liep ik elke keer terug en zette haar zonder te kijken en iets te zeggen terug tot wel 10 a 15 keer. Nu doen we het anders, en belonen we haar elke keer als we terug in de kamer komen als ze nog op de standaard zit. Dit heeft een tot nu toe positieve uitwerking geleid.

Ik denk dat krijsen met negeren, niet kijken, niet diep zuchten, niks zeggen heel goed is af te leren. Maar stimuleer het positieve juist extra overdreven, en dan niet alleen van jou maar ook van de rest van het gezin.

Eigenlijk raad ik je aan het boekje te kopen: Gek van mijn Vogel, geschreven door Bonny Talsma. Lekker leesbaar en echt heel goede tips. Ook meerdere oplossingen voor 1 probleem. Ik vind het echt een geweldig boekje.

Hierbij sluit ik me bij dorian aan

cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2008, 21:28:46 pm »
En negeren heb ik ook gedaan natuurlijk, maar ik besefte zelf niet dat ik dat niet volledig genoeg deed of niet consequent genoeg was.

Dat is het vaak he? het echte echte negeren is ook heel moeilijk. En je eerste neiging is al in elkaar krimpen en dat kan al beloning genoeg zijn.

Maar dat hele erge heb ik er (bijna) uitgekregen, echt geweldig :thumsup:

Wat gaaf voor je zeg. Ik heb wel es gelezen dat je het er best moelijk mee had he? En nu gaat het gewoon beter :yahoo: echt blij om te horen! Daar mag je echt trots op zijn.

Hanke

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2008, 16:08:06 pm »
Iedereen: bedankt voor jullie meedenken.  :thumsup:
Wat betreft negeren: ik had er geen weet van, dat zelfs in elkaar krimpen al een reactie is en dus een beloning op het gedrag. Daar ga ik eens extra op letten. En dan eens wat voor me uit fluiten of zingen om te laten zien hoe leuk ik het met mezelf heb  :)

Vandaag is Gijsje erg lief. Later op de dag gisteren ging het ook al stukken beter.
Volgende stap voor me is het boekje van Bonny Talsma kopen. Ik zoek even op internet waar ik het vinden kan.  :CENS

Rianne83

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 15, 2008, 16:21:43 pm »
Hey Hanke!
Super dat je je vragen hier gesteld hebt! Ik had je er ook niet mee kunnen helpen, heb geen ervaring met grijsjes of schreeuwende vogels. Hopelijk kun je hier weer mee verder!  :thumsup:

Hanke

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 15, 2008, 22:03:09 pm »
Hey pumpgirl.

Tja, je zit wel eens met je handen in het haar..... rare vogels!  :) Hoop niet dat je ooit met een kleine schreeuwlelijk te maken krijgt. Het is zooo frustrerend als je van een vogel houdt ipv vogels houdt  ;D

giggles

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 15, 2008, 22:38:10 pm »
Hé Hanke,

meer tips als hier staan kan ik je niet geven.
De belangrijkste tips zijn al gegeven.
Wat Dorian ook zei, zou ik ook proberen om de kooi toch op een rustigere plek neer te zetten.

Ik was vorige week ziek, maar wilde het ritme van mijn vogels niet veranderen, dus zaten ze overdag op hun eigen kamer in hun kooi en merkte dat mijn ara gigantisch zat te brullen. Deze staat dus bij het raam, en de dag daarna heb ik mijn grijze en edel bij het raam gezet en de ara bij het raam weg en ze was gelijk een stuk rustiger.

Negeren is echt moeilijk... Ook als je geen probleem gaai hebt, maar gewoon af en toe een drukke gaai...
Wat je zegt over een eventuele 2e gaai erbij, zegt ook iets over je instelling. In je reactie, kan ik opmaken dat je er al vanuit gaat dat een gaai hoort te schreeuwen en plukken, terwijl dit natuurlijk niet zo is.

Ik kan ook niks anders doen dan het boekje van Bonny Talsma aanraden. Het staat echt boordevol met praktijkvoorbeelden en oplossingen.

Je kan ook even kijken op Parrotbunch. Het is een website met heel veel basisbeginselen van het houden van een gaai.
Zo kan je voor jezelf controleren of je misschien ergens in de basis al een fout maakt.

Ik vind het echt super dat je via een forum een oplossing zoekt voor je probleemvogel en dat je hem niet verkoopt.
Neem mijn petje voor je af en geef je dan ook het stempel echte gaaiengek  :thumsup:

Ik hoop dat je ons op de hoogte gaat houden van je vorderingen.

Groeten Jarno