Auteur Topic: Papegaai erbij  (gelezen 9615 keer)

Mork

• Gast
Papegaai erbij
« Gepost op: januari 25, 2008, 01:53:09 am »
Hallo allemaal  :P  woohoo

Mijn papegaai Mork is al 18 jaar waavan ik hem of haar al 7 jaar heb.
De vorige eigenaren keken niet naar Mork om daardoor heeft die ook nooit een band met mensen gehad en ook nooit kunnen imiteren/praten.
Ik heb het idee dat Mork heel erg eenzaam is want Mork zit constant aan zichtzelf te plukken.
Ik heb al Harrison voer besteld en een UV birdlamp en dat wil ik eerst gaan proberen.
Mork krijgt tot nu toe altijd goedkoop voer ik wist niet dat dat dus niet goed was.
De ontlasting is groen/wit en vaak waterig en is nooit vast.
Mocht de Harrison voer en de UV lamp niet helpen dan zit er niks anders op dan nog 1 papegaai erbij te nemen.
Mijn vraag is kan een papegaai die 18 jaar geen andere vogels of soortgenoten heeft gezien nog 1 kunnen accepteren?
Ik heb altijd van die waanideeen dat Mork dan die andere vogel verwond of zelfs dood bijt kan dat? want hij/zij kan heel erg aggeressief zijn en nogal erg hard bijten hij/zij is overigens heel eenkennig.

Ik hoor wel wie ervaringen/antwoorden heeft.
Je zou me er een groot plezier mee doen!  :thumsup:

Lantas  :pics:

« Laatst bewerkt op: januari 25, 2008, 01:55:21 am door Mork »

cosch

• Gast
Re: Papegaai erbij
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2008, 06:51:27 am »
Welkom op Parkieten-land.

Oh wat balen dat Mork plukt. Heb je es overwogen om naar de Vogelarts te gaan en lichamelijke oorzaken eerst uit te sluiten?
Misschien heeft hij een mijt ofzo en heeft hij jeuk waardoor hij plukt.
Ik denk dat als je het uitsluit dat je idd met een 2e papegaai erbij een hoop goed doet.
Helaas kan dit, zoals je zelf al zegt, ook verkeerd uitpakken. Ik had een 20 jaar oude papegaai gekocht voor bij mijn Coco van 4. Die van 20 is ook erg agressief en kan niet bij de andere. Dus hij staat nu in een aparte kooi naast Coco. Zo hebben ze toch veel aan elkaar. Dus houd er altijd rekening mee dat ze niet bij elkaar in de kooi kunnen. Kan en wil  je nog een kooi kwijt? dan is er niets wat je tegenhoud.

Als je een 2e koopt zou ik geen jonkie doen maar een wat oudere gaai zodat ze wat gelijk zijn en misschien een kpppeltje worden. Zo heeft mork er meer aan dan een heel jonkie!

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2008, 06:59:43 am »
welkom  :-*

kan er niets meer aan toevoegen,
dus veel lees en type genot hier op het forum.

heu heb je een foto?  ;)

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2008, 07:33:34 am »
Welkom op het forum!! :thumsup:

Hierboven is het al gezegd. Eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten ;)

Maaruh.... :pics: ?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: januari 25, 2008, 10:08:02 am »
Welkom op Parkieten-land.

Oh wat balen dat Mork plukt. Heb je es overwogen om naar de Vogelarts te gaan en lichamelijke oorzaken eerst uit te sluiten?
Misschien heeft hij een mijt ofzo en heeft hij jeuk waardoor hij plukt.
Ik denk dat als je het uitsluit dat je idd met een 2e papegaai erbij een hoop goed doet.
Helaas kan dit, zoals je zelf al zegt, ook verkeerd uitpakken. Ik had een 20 jaar oude papegaai gekocht voor bij mijn Coco van 4. Die van 20 is ook erg agressief en kan niet bij de andere. Dus hij staat nu in een aparte kooi naast Coco. Zo hebben ze toch veel aan elkaar. Dus houd er altijd rekening mee dat ze niet bij elkaar in de kooi kunnen. Kan en wil  je nog een kooi kwijt? dan is er niets wat je tegenhoud.

Als je een 2e koopt zou ik geen jonkie doen maar een wat oudere gaai zodat ze wat gelijk zijn en misschien een kpppeltje worden. Zo heeft mork er meer aan dan een heel jonkie!

Beter had ik het niet kunnen zeggen  ;)

Wat voor papegaai heb je trouwens ? Ennuhhh fotooooo's  :thumsup:

Mork

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 25, 2008, 17:08:51 pm »
Hai allemaal leuk dat jullie reageren!
Foto's heb ik voorlopig niet ik beloof jullie dat als Mork weer goed in veren zit dat ik dan foto's maak!
Ja ik probeer ook eerst eventuele lichamelijke klachten uit te sluiten door dus de UV lamp te gaan gebruiken en de Harrison voer.
Mocht Harrison niks worden dan probeer ik Zupreem en mocht dat niks worden dan probeer ik nog Roudybush voer.
Mocht dit allemaal niet werken dan een papegaai erbij maar waar kan ik een papegaai van 20 jaar krijgen? bij een dierenasiel misschien hoewel die ook vaak problemen hebben en dus misschien ook weer nadelig is voor Mork.
Aan andere kant vind ik het heel eng een 2de papegaai want ik wil absoluut niet riskeren dat Mork die andere dood bijt wordt er helemaal eng van.
We zien het wel voorlopig eerst de lamp en het voer
O ja mogen papegaaien op de schouder in dit weer naar buiten of kunnen ze niet tegen kou?

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2008, 17:13:57 pm »
hoi lantas, welkom op het forum!
wat goed dat je informatie zoekt :thumsup:
veel lees en schrijf plezier! en succes met Mork!

Ja ik probeer ook eerst eventuele lichamelijke klachten uit te sluiten door dus de UV lamp te gaan gebruiken en de Harrison voer.

ik zou je toch een bezoekje aan een arts willen aanraden hoor.
aangezien een uvlamp en ander eten niet tegen alle kwaaltjes en ziektes helpen.
Als hij lichamelijk gezond verklaard is, zit het dus in het gedrag, en is het niet van ziekelijke aard.

succes!! :-*

Dorian

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 25, 2008, 19:04:36 pm »
Wat Nicole hier zegt is zeker van belang. De kans dat je gaai plukt door medische redenen, zou eigenlijk hoe dan ook uitgesloten moeten worden.
Een zieke gaai wordt inderdaad niet per se beter van een lamp en pellets, hoewel dat hoe dan ook geen kwaad kan. Gewoon goed is.
Maar issie ziek... Dan kan het dat als je wacht, dit alleen maar dramatischere gevolgen hebben, met zelfs de dood als gevolg.
Gaaien laten niet snel merken dat ze ziek zijn. Niet in gedrag, niet in hoeveelheid eten, soms niet eens een gewichtsverandering.
De kans dat dit plukken een uiting van een ziekte is, is zeker niet nihil.

Een gaai kan mee naar buiten in dit weer. Maar een geplukte gaai heeft geen warme vacht, dus echt slim zal dat niet zijn (ligt wel aan de ernst van het plukken).
Is een gaai helemaal gezond, dan kun je ook met dit weer naar buiten.
Mits je het opbouwt en steeds wat langer en nooit te lang (dat kun je zelf het beste inschatten).

Een tweede gaai erbij is hoe dan ook in mijn ogen een goede optie.
Ze zullen altijd veel aan elkaar hebben. Reactie op elkaar is afhankelijk van karakter van elkaar, maar ook zeker van opvoeding.
Bij elkaar in de kooi gaat heel erg vaak niet goed. Ga er dus vanuit dat je een tweede kooi nodig hebt.
In het geval van een tweede gaai, wordt een bezoek aan de VA (vogelarts) hoe dan ook noodzakelijk.
Je zult je gaai dan moeten laten testen op PBFD, chlamydia en polyoma.
En de tweede gaai voordat ie on contact komt met de gaai die je al hebt ook.
Niet dat de kans dat een 18 jarige gaai dit heeft zo groot is, maar zonder testen is het ook niet uitgesloten.

Wanneer er gen medische reden te vinden is voor plukken, zul je waarschijnlijk ook goed naar je eigen gedrag moeten gaan kijken.
De opvoeding van een papegaai is absoluut geen makkelijke klus.
Waarschijnlijk kun je hier heel erg veel informatie vinden.
Zoek verder en stel zoveel mogelijk vragen.
Super dat je daarmee begonnen bent... Maar in mijn ogen kun je sowieso nooit genoeg weten.

Mork

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2008, 12:46:12 pm »
Hai we zijn al naar de dierenarts geweest en Mork heeft daarvoor medicijnen gekregen voor schimmel ziekte??
Maar dat was het ook niet.
Er zit een vogelarts hier vlak bij maar ik weet echt niet hoe ik die vogel moet vervoeren hij zal hoe dan ook erg in de stres raken.
Ik ga toch eerst het voer en de UV lamp proberen heel veel vogels zijn erg opgeknapt van de Harrison voer.
De vogel is zeker niet helemaal kaal hoor alleen de borst is wat kaal en onder de vleugels hoe dan ook hij zit wel continu aan zijn veren te trekken en te plukken maar meestal is het trekken en plukt die het niet helemaal eruit.
Dus tot nu toe is er zeker geen sprake dat de vogel bijna dood is of iets in die richting.
Als het voer en de lamp niet werken dan ga ik denk ik wat jij zegt eerst naar de vogelarts even kijken of die iets onder de leden heeft.
Maak me toch erg zorgen ben er dag en nacht mee bezig en te malen niet zozeer over ziektes maar meer om de eenzaamheid vind het zo zielig.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ga zeker met Mork aan de slag komt helemaal goed!

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2008, 14:45:13 pm »
Allereerst welkom op het forum  :-*

Goed dat je je gaat inlezen over het wel en wee van je gaai.
Ik lees dat je je zorgen maakt over het plukgedrag van je gaai.

Plukken kan ook een manier zijn van aandacht vragen. Als je je zorgen maakt en de papegaai merkt dit (ze zijn slimmer dan je denkt) heeft hij door dat als hij plukt, dat jij hem toch een vorm van aandacht geeft. Een papegaai maakt geen onderscheidt tussen negatieve en positieve aandacht.
Aandacht is aandacht  ;)

Voor het vervoeren van je gaai kan je een kattenbox aanschaffen. In een kattenbox zitten ze mooi beschut en zien ze lang niet alles. Bij ons blijven de vogels er goed rustig in in ieder geval.
Overzetten naar pellets is altijd een goed idee en ook de uv-lamp is erg goed.

Ga je wel is douchen met je gaai, of maak je hem wel is nat???
Papegaaien hebben veel stof tussen hun veren en als je je gaai niet doucht dan blijft oud stof ophopen en dat kan ook vervelend zijn voor je gaai.

Sommige gaaien houden absoluut niet van douchen, maar de truuk is om meerdere dingen te proberen. Plantenspuit/wasbak/met jou mee onder de douche/in de regen/enz...

Ik raad je ook aan om toch eerst naar een goeie vogelarts te gaan om al het lichamelijke uit te sluiten.

Een andere reden voor plukken kan verveling zijn. Heb je veel speelgoed in de kooi hangen? Zo ja, vervang je dit vaak? Richt je de kooi wel is anders in? Dit zijn allemaal dingen die de kooi iets uitdagender kunnen maken voor je gaai.

Verder over een 2e gaai erbij...
Als je er voor kiest, hou er altijd rekening mee dat ze (zeker in het begin) niet samen in een kooi willen. Als ik jou was zou ik ook op zoek gaan naar een oudere gaai.
Deze kan je vinden door hulp te vragen op fora zoals deze en marktplaats e.d. in de gaten te houden.
Wat Dorian ook zei. Het laten testen van je oude gaai en eventuele toekomstige gaai is erg belangrijk, want hoewel hij nergens last van heeft, kan hij wel een drager zijn van ziektes.

Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan het forum en dat je veel leerzame dingen vindt en ons gaat verblijden met leuke verhalen en foto's van je vogel.

Groeten Jarno en Ilona

Mork

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2008, 23:14:59 pm »
Hallo iedereen,

Het probleem is de papegaai is van mijn moeder en ik vertel haar elke dag dat Mork gewoon iets onder de leden heeft geestelijk of lichamelijk omdat Mork continue aan zichzelf zit te plukken.
Iedere keer wuift ze dit weg en zegt ze o hij is wel gelukkig en bla bla bla.
In haar ogen zeur ik erg veel.
Heb er zelfs tegenwoordig vaak ruzie over met haar terwijl ik alleen maar het goed voor heb met de papegaai.
Vandaag heb ik bijvoorbeeld gezegt dat als dit voer en die lamp niet werkt dat de vogel dan naar de vogelarts moet of een papegaai erbij moet hebben want als Mork echt niks mankeert en het voer en de lamp niet werkt dan is er maar 1 ding en dat eenzaamheid en toch komt er geen papegaai bij en Mork gaat ook niet naar de papegaaien opvang in Veldhoven.
Dus een papegaai erbij wilt ze pertinent niet en Mork gaat niet naar de vogelarts en Mork gaat niet naar de papegaaien opvang in Veldhoven zei ze dit vind ik heel erg egoistisch en dat heb ik haar ook verteld en toen was volgens mij het huis te klein net zoals de vorige keren.
Maar goed als zij er geen aandacht aan schenkt moet iemand het doen en dat ben ik terwijl het niet eens mijn papegaai is.
Ik laat het dier niet zo aan zijn lot over en ik zal vroeg uit laat uitzoeken wat het probleem is.
Ik ben een doordrammer en zeker wat betreft dieren en leg me er nooit zomaar bij neer.
Mijn moeder gaat wel is een dag weg dus neem ik de vogel zelf wel mee naar de vogelarts.
Ik denk dat jullie hetzelfde zouden doen.
Ik begrijp mijn moeder echt niet wat is er nou erg om een papegaai naar de vogelarts te brengen of naar Veldhoven zodat de papegaai een veel beter leven krijgt met zijn eigen soortgenoten.
Kan iemand mij vertellen wat daar erg aan is?
Ze zegt zelf dat ze gehecht is aan de papegaai maar ze kijkt er niet 1 minuut naar om ja heel af en toe 5 minuten op haar schouder, 5 minuten!!!!
Ik zit hier heel erg mee ik kan dit dier toch niet laten lijden?

Pfffff moeders en papegaaien geen goeie combinatie  :P

« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 00:45:53 am door Mork »

jip

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2008, 23:18:29 pm »
jammer maar je ma is ronduit egoistisch.......en wat voor lamp bedoel je ?
maar goed dat jij er nog bent....gewoon doen die vogelarts en geef hem zoveel mogelijk aandacht als je tijd kunt missen
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2008, 23:21:07 pm door jip »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2008, 23:24:28 pm »
Pfffff moeders en papegaaien geen goeie combinatie  :P

Ahum, er zitten hier meer papegaaienmoeders hoor  ;)  :)
Nee ik begrijp je wel, jouw moeder is ws nog van de oude stempel,
iemand die denkt dat je met een papegaai niet naar een arts gaat.
Ik vind hte goed van je dat je het op je wilt nemen en hem toch
een keer naar een vogelarts wil brengen  :thumsup:

Naar de gaaienopvang vind ik wel wat ver gaan, zeker als de gaai
al lang gewend is om in huis te wonen.

Heel veel succes  :-*

kokosnoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2008, 23:29:17 pm »
als het je lukt om even langs een VA te gaan met Mork zou dit top zijn  :thumsup:
ik hoop dat het lukt.
je zou je moeder ook wat info boeken kunnen laten lezen over hoe papegaaien tegenwoordig gehouden worden  ;)
enneh...passop he, ik ben ook moeder met papegaai  :angry:
  :P

wat voor soort papegaai is Mork?

jip

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2008, 23:39:00 pm »
idd de gaaienmoeders hier zijn top hoor :thumsup: en vaak is t onwetendheid