Allereerst welkom op het forum

Goed dat je je gaat inlezen over het wel en wee van je gaai.
Ik lees dat je je zorgen maakt over het plukgedrag van je gaai.
Plukken kan ook een manier zijn van aandacht vragen. Als je je zorgen maakt en de papegaai merkt dit (ze zijn slimmer dan je denkt) heeft hij door dat als hij plukt, dat jij hem toch een vorm van aandacht geeft. Een papegaai maakt geen onderscheidt tussen negatieve en positieve aandacht.
Aandacht is aandacht

Voor het vervoeren van je gaai kan je een kattenbox aanschaffen. In een kattenbox zitten ze mooi beschut en zien ze lang niet alles. Bij ons blijven de vogels er goed rustig in in ieder geval.
Overzetten naar pellets is altijd een goed idee en ook de uv-lamp is erg goed.
Ga je wel is douchen met je gaai, of maak je hem wel is nat???
Papegaaien hebben veel stof tussen hun veren en als je je gaai niet doucht dan blijft oud stof ophopen en dat kan ook vervelend zijn voor je gaai.
Sommige gaaien houden absoluut niet van douchen, maar de truuk is om meerdere dingen te proberen. Plantenspuit/wasbak/met jou mee onder de douche/in de regen/enz...
Ik raad je ook aan om toch eerst naar een goeie vogelarts te gaan om al het lichamelijke uit te sluiten.
Een andere reden voor plukken kan verveling zijn. Heb je veel speelgoed in de kooi hangen? Zo ja, vervang je dit vaak? Richt je de kooi wel is anders in? Dit zijn allemaal dingen die de kooi iets uitdagender kunnen maken voor je gaai.
Verder over een 2e gaai erbij...
Als je er voor kiest, hou er altijd rekening mee dat ze (zeker in het begin) niet samen in een kooi willen. Als ik jou was zou ik ook op zoek gaan naar een oudere gaai.
Deze kan je vinden door hulp te vragen op fora zoals deze en marktplaats e.d. in de gaten te houden.
Wat Dorian ook zei. Het laten testen van je oude gaai en eventuele toekomstige gaai is erg belangrijk, want hoewel hij nergens last van heeft, kan hij wel een drager zijn van ziektes.
Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan het forum en dat je veel leerzame dingen vindt en ons gaat verblijden met leuke verhalen en foto's van je vogel.
Groeten Jarno en Ilona