Het is zeker winstbelang, ze halen de eitjes steeds weg zodat er maar nieuwe eitjes blijven komen. Net een legbatterij.
Handopfok is niet zomaar iets. De eerste week ben je dag en nacht bezig om het kuiken te voeren. Omgevingstemperatuur is zeer belangrijk, net als de temperatuur van de pap. Geef je te veel pap, kan de krop uitrekken wat leid tot kropverlamming. Is de pap te heet, verbrandt de krop en is het te koud, wordt het niet snel genoeg verteerd wat leid tot kropverzuring. Ook kan het jong zich verslikken en zo pap in de longen krijgen. Erg vervelend als dit gebeurd, zeker als je al 4 weken bezig bent bijvoorbeeld.
Ik geef nu noodgedwongen een valkje papvoeding, vanaf week 2. Ik moest het jong zelfs mee naar mijn werk nemen (cafe) als ik overdag dienst had anders was er niemand om het over te nemen. In het weekend wat leuks doen kan wel, maar dan vraag ik of mijn moeder wil voeren. Het is gelukkig allemaal goed gegaan tot nu toe, maar ik vraag me af waarom mensen dit zomaar voor de lol doen!