Auteur Topic: Eitjes kopen voor in de broedmachine?  (gelezen 4319 keer)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Eitjes kopen voor in de broedmachine?
« Gepost op: maart 18, 2008, 20:37:51 pm »
Het is bijna pasen en dan heb ik een eitjes vraag  :o

het volgende :
er zijn plaatsen waar je bvb grijze- of ara- of edelseitjes kan kopen voor 20-25euro
met garantie dat ze bevrucht zijn. Je hebt wel een broedmachine nodig desnoods zelfgemaakt
en je moet het jong volledig zelfstandig/zelfhandig grootbrengen

is dit als je ervaren ben doenbaar een jong zo groot te brengen? of is dit niet haalbaar?
kan je bvb zo een eitje bij je gaai leggen (bij de andere eitjes of onbevruchte eitjes)
en met succes een jong grootkrijgen?

Of is er een ander doel waarom ze deze zo verkopen?

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2008, 07:04:14 am door Cosch »

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eitjes
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2008, 22:36:07 pm »
Er zijn mensen die ze heel graag kopen, in een couveuse grootbrengen en de jongen dan met forse winst verkopen.

Echter, op die manier lopen de jongen een normale opvoeding door ouders mis, alsook het opgroeien met broertjes en zusjes. Hierdoor kunnen het later eerder plukkers of verenkauwers worden. Daar is een heel onderzoek naar gedaan. Ooit heb ik dat onderzoek (handopfok --> verenplukkers of -kauwers) overgetikt biij Fluffies forum. Nu ga ik zo afsluiten maar ik zal morgen een link plaatsen hier.

Over het leggen van een bevrucht ei bij een papegaai, tja, dan moet dat maar net goed uitkomen met haar broedsheid, het paren met haar partner en haar broedbereidheid. Ik denk dat de tijdsplanning heel belangrijk is. Een vogel heeft een ingebouwde klok, na 28 dagen nog geen jonkie, dan stoppen ze met broeden.

Offline Bobbie

• Aan de leg

cosch

• Gast
Re: Eitjes
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2008, 07:02:59 am »
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28826.0

Hier staat ook een hele discussie over broedmachines!

Of is er een ander doel waarom ze deze zo verkopen?

Het zal voornamelijk zijn om zo veel mogelijk te verdienen voor zo weinig mogelijke moeite.  :( :( :(

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Eitjes kopen voor in de broedmachine?
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2008, 07:58:25 am »
denk dat het winstbelang is. Pika heb ik zelf grootgebracht vanaf 1 dag uit het ei. Broedmachine gaat niet altijd goed vooral niet als je de eieren zelf moet draaien, de luchtvochtigheid in de gaten moet houden enz. Resultaat als er al iets fout gaat in de broedmachine krijg je of dode of bv kuikens met andere afwijkingen. Is dit echter goed gelukt dan krijg je te maken met handopfok, met alle mogelijke problemen van dien bv kropverzuring goede warmte/luchtvochtigheid handhaven enz. Voor leken is dit moeilijk en je maakt je constant zorgen of je het wel goed doet. Vooral omdat papegaaiekuikens een veel langere tijd nodig hebben om zelfstandig en in de veren te komen. Persoonlijk vind ik dat eieren van vogels die geen nestvlieders zijn niet mogen worden verkocht voor in de broedmachine.

jeannette

Rianne83

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2008, 12:08:08 pm »
Het is zeker winstbelang, ze halen de eitjes steeds weg zodat er maar nieuwe eitjes blijven komen. Net een legbatterij.
Handopfok is niet zomaar iets. De eerste week ben je dag en nacht bezig om het kuiken te voeren. Omgevingstemperatuur is zeer belangrijk, net als de temperatuur van de pap. Geef je te veel pap, kan de krop uitrekken wat leid tot kropverlamming. Is de pap te heet, verbrandt de krop en is het te koud, wordt het niet snel genoeg verteerd wat leid tot kropverzuring. Ook kan het jong zich verslikken en zo pap in de longen krijgen. Erg vervelend als dit gebeurd, zeker als je al 4 weken bezig bent bijvoorbeeld.

Ik geef nu noodgedwongen een valkje papvoeding, vanaf week 2. Ik moest het jong zelfs mee naar mijn werk nemen (cafe) als ik overdag dienst had anders was er niemand om het over te nemen. In het weekend wat leuks doen kan wel, maar dan vraag ik of mijn moeder wil voeren. Het is gelukkig allemaal goed gegaan tot nu toe, maar ik vraag me af waarom mensen dit zomaar voor de lol doen!

cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2008, 12:19:42 pm »
Sommige mensen denken dat ze dan tammer worden. Dat is helemaal niet zo.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat het natuurlijk is dat de vogel zich tegen de verzorger keert. Net als dat hij het nest en zijn ouders verlaat als hij zelfstanidg is.

Je neemt een hele hoop risico zonder dat er maar een voordeel aan zit.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2008, 14:04:01 pm »
Je neemt een hele hoop risico zonder dat er maar een voordeel aan zit.

Er is 1 groot voordeel, dat je ze voor een prikkie koopt zo'n ei...
Persoonlijk vind ik het meer geld belust als dier bewust ;)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2008, 15:16:54 pm »
dat is dan alvast duidelijk, ik had ook het idee dat dit echt niet tedoen is of niet goed voor het dier,
en de toestellen, nodige materiaal is ook niet van de poes.