Auteur Topic: Eisen aan Buitenvolière?  (gelezen 4124 keer)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Eisen aan Buitenvolière?
« Gepost op: mei 17, 2008, 18:56:37 pm »
Heb mn vriend als deadline 21 juni gegeven voor het plaatsen van mijn buitenvolière. Jaja, kan hem zomaar die opdracht geven, hihi. Onbeschoft eigenlijk he om hem daarvoor nog een deadline te geven ook  :-[

Heb het ook zonder moeite voor elkaar gekregen om een volière van 3m breed/lang te 'krijgen' in plaats van de geplande 2 meter!  :thumsup: Zag dat de garage waarlangs die geplaatst gaat worden, toch wel lang genoeg is daarvoor. Zat ook met een luxeprobleempje... het binnenhok. Er zitten in de muur ramen en bedacht eigenlijk om er 1 weg te halen om daar een binnenhok achter te plaatsen, maja, eigenlijk niet ideaal... Nu kan ik die extra meter gebruiken om het nachthok te plaatsen!

Daar heb ik nu dus eigenlijk een vraag over. Ik vind niet echt feitjes over een nachthok... Mijn eigen 4 grasjes komen er in, en nog 2 van mn nicht die ze kwijt wil. Daarnaast nog een koppel valkparkieten en wil ook een koppel catharina's. Hoe groot moet dat nachthok dan zijn (dus voor10 parkieten)? Moeten er verschillende ruimtes voor de soorten zijn ook al kunnen ze in de vlucht wel bij elkaar? Hoe hoog moet dat hok geplaatst zijn? Ik wil namelijk een soort van kist die wat lager geplaatst wordt en daarboven een soort plateau met speelruimte.

Hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen, heb wel al op het forum en op internet gezocht, maar nog geen bevredigende antwoorden gekregen...

Alvast bedankt!  :-*

Eigenlijk is mijn beeld van een nachthok nog een beetje troebel en weet niet wat ik me er precies bij voor moet stellen en wat nou de eisen er aan zijn  :-[ behalve dat het tocht- en vorstvrij moet zijn, weet ook dat er speciaal witkalk voor is dat tegen het hout aan moet worden geschilderd, maar verder...  ???

Edit Cosch: Titel iets verduidelijkt.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2008, 21:19:25 pm door Cosch »

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
Re: Eisen aan Buitenvolière?
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2008, 22:18:44 pm »
Heb gisteren met thewolf even zitten babbelen en k heb besloten om em 1m x 1m x 1m te maken. Daar moeten ze dan met 10 in en eventueel grut dat uitvliegt als ze gaan broeden (wel met waarschijnlijk een koppel in een aparte kooi voor het geval alle nestjes slagen en ze op elkaar gepropt zitten ;) )

Nu wil ik het gedeelte met het nachthok zoals op het tekeningetje dat ik heb gemaakt. De rest valt nu nog even moeilijk te bepalen, weet niet precies hoe de panelen ingedeeld zijn en hoe ik de stokken kan plaatsen aangezien er aan de achterzijde ramen in de garagemuur zitten.

De bedoeling is om boven het hok een speelruimte te maken die eventueel weggehaald wordt als er broedhokken geplaatst moeten worden. Eronder is dan mooi plek om veilig een badderschaal te plaatsen waar niet in gescheten kan worden.

http://members.lycos.nl/oomster/voliere.JPG (zie dat ie op de pagina niet helemaal goed wordt weergegeven...)

Nu moet ik nog weten met wat voor materiaal het hok gemaakt moet worden. Kan dit gewoon met multiplex van 0,8 à 1cm ofzo? De voorzijde ga ik zo doen dat die open kan scharnieren om die mooi schoon te kunnen maken. Kleur weet ik ook al, zwart! Vallen de vogeltjes mooi op  :hart:

Zit ook nog te dubben over de bodembedekking voor buiten. Dacht eerst om schuiflades te maken voor zand, maar las over vocht enzo en dat dat niet gewenst is. Nu lijkt het me eigenlijk makkelijker om een afvoerputje te maken in het cement en dan grind er over te doen wat afgespoeld kan worden bij het schoonmaken (indien nodig ook even een bezem er overheen). Kan dit?? Geef dan uiteraard wel grid en kiezel in een apart bakje...

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2008, 22:26:51 pm »
Zwart? Ik heb juist alles wit geschildert anders zie je geen klap hoor!  :)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2008, 22:27:50 pm »
De kleuren van de vogeltjes steken dan lekker af ;)
De binnenkant wel van dat witkalk, anders zien de vogeltjes niets :P

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2008, 22:29:37 pm »
 :thumsup: ziet er toppie uit meid!
ben benieuwd wat je wederhelft vind  :)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2008, 22:36:35 pm »
Ik zeur niet over zijn levend wild, mag hij t ook niet over t mijne  :) Maar hij vindt t allemaal prima hoor. Het neemt al lang niet zoveel ruimte in als al het zijne  :CENS Grote bak (iets van 1.60m lang) voor zn waterschildpadden waar ie er nu iets van 8 of 9 van heeft (4 of 5 grote en 4 kleintjes, zitten overigens nog niet bij elkaar hoor), 2 middelgrote honden, een oranje kanarie genaamd Arie, hij wil ook nog een kameleon voor in een klein terrarium die hij nog heeft en hij heeft een dochtertje die een eigen kamer heeft... Dan hoeft ie over mijn 3m² (6m³) niet te zeuren ;) Alleen moet ie t gaan plaatsen he... maja, hij wil dat ik naar daar kom, dus moet ie er ook wat voor doen  ;) (al wil ik ook dolgraag naar daar hoor  :hart: )

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2008, 22:54:50 pm »
goed zo meis!

hij wil dat ik naar daar kom, dus moet ie er ook wat voor doen  ;) (al wil ik ook dolgraag naar daar hoor  :hart: )

maar dat pas laten blijken als het staat he :)

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2008, 21:36:37 pm »
Een nachthok is leuk, heb er zelf ook eentje in de voliere gemaakt.
Maar echt er gebruik van maken doen ze hier niet, zelfs in de winter en s'nachts blijven ze gewoon buiten het nachthok zitten en slapen.

Maarja het voer staat in elk geval wel droog  ;D

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2008, 21:44:11 pm »
Ja, ik hoop dus dat ze het wel gaan doen, maar op deze manier heb ik ook een beetje gecompenseerd door er een speelruimte bovenop te doen ;)

Maar niemand die kan zeggen of er meer nodig is dan een paar planken? Of wat voor bodembedekking het makkelijkst/geschikst is? (uit ervaring dan, k zie zoveel dingen staan die er in kunnen)

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2008, 21:48:52 pm »
Ik denk dat het belangrijkste is, dat het nachthok tocht-en waterdicht is.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2008, 21:59:09 pm »
Ik heb ook vernomen dat kiertjes tussen hout voor bloedluis zorgt. Daarom wil ik er deuvels voor gebruiken EN de verbindingen verlijmen. Dat lijmen dicht ook gelijk tochtkiertjes. De enige openingen gaan dan de 2 gaten van 15 x 15 zijn aan de voorzijde. 2 aangezien er zoveel vogels in komen die anders in de rij moeten staan om er in of uit te gaan. Zal er misschien wel bordjes boven hangen 'IN' en 'UIT' :P 'Pas op: nooduitgang vrij houden'  ;D

Dus dan zal ik em gewoon van multiplex maken en schilderen zodat hij geschikt is om buiten te staan met slechter weer.

Nu alleen nog nadenken over de bodembedekking buiten...

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2008, 22:20:57 pm »
als bodembedekking zou je kunnen denken aan rivierzand heb hier zelf goede ervaring mee

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2008, 22:25:38 pm »
En waarom heb jij liever rivierzand dan wat anders?

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2008, 08:07:25 am »
In eerste instantie heb ik zelf ook beton gehad.
Maar dit vond ik maar niets daar er als het regende alles bleef liggen waardoor de vogels te nat werden.

Daarna ben ik overgestapt op rivierzand en dit bevalt me erg goed en het water blijft niet liggen.
Daarnaast merk ik ook dat de vogels het veel leuker vinden. Ze zijn dan ook in de weer om met de steentjes die in het zand liggen te verplaatsen.

Daarnaast hoef je het niet zo vaak te vervangen omdat je het zand kan harken en het licht weer goed.
Alleen onkruid wieden is zo nu en dan wel gewenst als je daar niets aan doet.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2008, 09:32:40 am »
Dat is wel erg leuk ja!
Waar haal je dat dan? Jatten langs de rivier? :P
Heb je dan geen afvoerputje in de ondergrond?