Auteur Topic: willen tamme bonte boeren wel kweken?  (gelezen 7234 keer)

lineola

• Gast
willen tamme bonte boeren wel kweken?
« Gepost op: augustus 10, 2008, 09:17:09 am »
hallo ;) ben een tijd niet geweest...
maar heb even wat vragen over de  bonte boer,
we hebben net een jonkie aangeschaft, een natuurbroed, tis echt een lieverd en we willen hem/haar graag tam maken, maar zodra hij is gestest,  willen hem ook een maatje geven om er  uiteindelijk ook mee te kweken, is dit een goed idee, of is het beter om hem niet zo tam te maken zodat ze later beter kweken? of maakt dat niets uit?, (bij de pyrrhura's wilde het gewoon niet omdat de pop tam was geweest, zodra ze ons dan zag liet ze het nest in de steek) heb namelijk nog geen ervaring met papegaaien en mijn idee hierover was dus om dan 2 tamme gaaien in de huiskamer te laten kweken...
wie heeft hier ervaring mee en zou mij er iets over willen vertellen?

groetjes marjan

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: willen tamme bonte boeren wel kweken?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2008, 09:26:52 am »
tamme vogels willen goed kweken, mits ze de mens niet als soortgenoot zien. Ik heb zelf verschillende soorten aan tamme vogels gehad en uiteindelijk ging het kweken met allemaal, behalve de vogels die met de hand waren grootgebracht en toen geen omgang hadden met soortgenoten. Een aantal ( lees aantal ook niet allemaal) van deze vogels gingen zich teveel aan mij hechten, waardoor het kweken niet meer ging.

groetjes Jeannette

lineola

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:58:13 am »
hoi:) bedankt voor je reactie, dan zullen we proberen een middenweg te vinden, want het is niet de bedoeling dat ie ons als soortgenoot gaat zien, dus handtam maken is dan wat mij betrefd wel van de baan, en gaan we gewoon meteen op zoek naar een maatje voor m' zodat ie toch de nodige aandacht krijgt, misschien dat we ze dan met z'n tweeen nog redelijk tam kunnen krijgen terwijl ze wel op elkaar zijn gefixeerd en niet op ons....

groetjes marjan

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:18:11 am »
Klinkt als een goede middenweg!  :thumsup:

lineola

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2008, 08:20:15 am »
hoi,  :-[ oja nog even een vraagje..
is het normaal dat hij op z'n rug gaat liggen  en dan met z'n pootjes in de lucht gaat spartelen? ik zie het honden weleens doen, maar een vogel? , hij gaat dan eerst een kuil graven in de hoek van z'n kooi en dan liggen spartelen... ???

groetjes marjan

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2008, 14:37:26 pm »
Hahahaha, ja hoor, dat is normaal. Mijn jardine en meyers doen het ook. ;D

lineola

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2008, 10:35:24 am »
hahaha, gelukkig, ik dacht al, zou ik weer eentje hebben met een steekje los en een hondensyndroom  ;D

jip

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2008, 10:45:59 am »
het is eerder raar als ze het niet doen lijkt het wel :)

heb er hier een die het niet doet en een wel.......wat betreft dat fokken,joya heb ik van een kweker die alleen kweekt met handopfokvogels en dat gaat daar reuze goed....heb hier 2 handopfok bonte boertjes bijna tegelijk aangeschaft en ze gaan goed samen met elkaar om maar zijn ook naar mij toe heel erg lief en tam,alleen of kweken lukt in een woonkamer?? meestal willen ze hiervoor toch een iets rustigere plek...

lineola

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2008, 11:15:43 am »
even een update: hij is getest op de bekende ziekten en hij is helemaal gezond en het is een man :thumsup: we hebben m spikey genoemd.
hehehe wat ie nu ook doet is met z'n rug tegen de tralies aan hangen, alsof hij er tegen aan leunt, en als hij uit de kooi is, gaat ie bij m'n man als een baby op z'n rug liggen in z'n armen, ben gewoon verbaasd hoe makkelijk hij eigenlijk tam is geworden, het was meteen goed....alleen hij moet mij niet zo, en andere mensen die langskomen ook niet....hij trekt echt heel erg naar mijn man..zijn bonte boeren wel vaker eenkennig?
ik hoop dat het kweken uiteindelijk wel wat wordt, we gaan het in ieder geval wel proberen, mocht het niets worden jammer dan, dan hebben we gewoon 2 lieve gaaien in de huiskamer voor de gezelligheid :thumsup:

greotjes marjan

jet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2008, 11:20:43 am »
super dat hij gezond is  :-* en wat een leuke naam spikey  :hart:

jip

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2008, 12:03:24 pm »
eenkennig  ;D nou en of w8 maar af als ie gaat puberen ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2008, 13:31:52 pm »
Ik dacht gelezen te hebben dat BB-tjes naar hun verzorger toe heel aanhankelijk kunnen worden en dat de rest ze niet zo heel erg interesseert...

lineola

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2008, 14:45:05 pm »
haha oke, nouja dan weet ik in ieder geval dat t niet alleen aan mij ligt, we hebben wel geprobeerd hem bij mij te laten zitten maar hij vliegt meestal snel weer weg of hij loopt meteen weer naar m'n man terug,  :) hij heeft gewoon duidelijk voor hem gekozen..
 ik hoop dat ie dan nog wel een soortgenootje kan waarderen, dus dat wordt nog even spannend

jet

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: september 25, 2008, 15:19:05 pm »
hier pakken ze pimmetje ook allemaal, maar als hij de kans krijgt zet hij het toch op een hollen mijn kant op  :hart:

lineola

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2008, 16:14:13 pm »
hehehe ik vind het toch wel schattig hoor, gisteren heb ik me trouwens kapot gelachen, spikey zat bij ons op de bank, en ik knuffelde m'n man eventjes, meneertje draait zich meteen om, krijst wat en vliegt beledigd weg ;D vervolgens heeft ie bijna een half uur tegen zijn speeltje zitten te brabbelen en wou niet terugkomen...gelukkig was ie niet lang boos op m'n man :)