Auteur Topic: Kleuren en kleurvererving  (gelezen 26368 keer)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
Re: Kleuren en kleurvererving
« Reactie #15 Gepost op: oktober 21, 2008, 16:50:47 pm »
en hoe zit het dan met blauwe geelmaskers?  :-[

Oke gaan we nog ff verder

Een geelmasker is wat we bij andere soorten parkieten noemen Aqua of Turquoise
Dit noemen ze par blue , dit wordt veroorzaakt door gedeeltelijke beletting van het geel psitacine.
De vogel krijgt hierdoor ook een zeegroene kleur

Henk

Ciska

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: oktober 21, 2008, 17:36:13 pm »
Niet alle geelmaskers zijn groen..

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #17 Gepost op: oktober 21, 2008, 18:18:40 pm »
Niet alle geelmaskers zijn groen..

Klopt, maar allen hebben wel een licht gele onder kleur, ( gereduceerde  psitacine bezit.)
Mocht dit psitacine geheel verdwenen zijn heb je dus een blauwe parkiet over, eventueel met een donker factor

ff een stukje tekst  ;)

Geelmaskerfactor.

Bij de blauwe grasparkiet is sprake van een totale reductie (verdringing) van het psitacine . Bij de geelmasker is sprake van een
gedeeltelijke reductie en vindt de reductie van het psitacine vooral plaats in de haakjes. Er zijn twee verschillende mutatie
bekend, waarbij gedeeltelijk het psitacine is gereduceerd. Wanneer de reductie zich in de lichaamsbevedering heeft beperkt
tot de haakjes, ontstaat een zeegroene kleur, waarbij het masker nog vrij diep geel is gebleven. Bij de meeste vogelsoorten,
waarbij sprake is van gedeeltelijke reductie van psitacine, spreken wij over een zeegroene. Bij de grasparkieten wordt deze
mutatie echter "geelmasker" genoemd.

Bij de andere geelmasker mutatie, is er sprake van bijna een totale reductie van psitacine uit de lichaamsbevedering en in
een veel mindere mate uit het masker. Uiterlijk zijn dit blauwe grasparkieten, met een lichtgeel masker. Om de "zeegroene"
geelmasker en de "blauwe" geelmasker uit elkaar te houden, spreken wij over geelmasker type 1, als wij het hebben over de
"blauwe" geelmasker en over geelmasker type 2, als wij het hebben over de "zeegroene" geelmasker.

In de kweekpraktijk is gebleken, dat de blauwfactor en de geelmasker-factoren een meervoudige mutatiereeks (multiple
allelomorfe) vormen. De volgorde van dominantie is: Wildfactor is dominant over geelmasker 2-factor, geelmasker 2-factor is
dominant over geelmasker 1-factor, geelmasker 1-factor is weer dominant over de blauwfactor.
Als symbool voor de geelmasker-factor is gekozen byf (yellow face). De mm-reeks is dus: b+ - byf2 - byf1 - b. De formule voor een geelmasker type 1 is
b//byf1. Een grasparkiet, met de formule byf1//byf1, is genotypische een dubbelfactorige geelmasker, maar uiterlijk (fenotypisch)
een blauwe grasparkiet.
Het merkwaardige doet zich namelijk voor, dat de dubbele geelmasker factor zo sterk het carotenoide
reduceert, dat het dezelfde uitwerking heeft als de dubbele blauwfactor. U moet er dan ook niet gek van staan te kijken, als u
uit twee blauwe grasparkieten 100% geelmaskers kweekt. In formule ziet zo'n paring er zo uit: (byf1//byf1) x (b//b) = byf1//b.

Henk
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2008, 18:26:24 pm door broto »

Ciska

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: oktober 21, 2008, 18:33:43 pm »
Bij wat ik schreef bleven de blauwe nakomelingen geen geel masker hebben maar deze zijn wit..

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #19 Gepost op: oktober 21, 2008, 18:38:37 pm »
Bij wat ik schreef bleven de blauwe nakomelingen geen geel masker hebben maar deze zijn wit..

Dit is dus een vogel die geen of nauwlijks geel psitacine bezit, dus of een blauwe of een DF geelmasker

Citaat
Een grasparkiet,  is genotypische een dubbelfactorige geelmasker, maar uiterlijk (fenotypisch)
een blauwe grasparkiet.
Het merkwaardige doet zich namelijk voor, dat de dubbele geelmasker factor zo sterk het psitacine
reduceert, dat het dezelfde uitwerking heeft als de dubbele blauwfactor. Je moet er dan ook niet gek van staan te kijken, als je
uit twee blauwe grasparkieten 100% geelmaskers kweekt.

Henk
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2008, 18:41:55 pm door broto »

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Welkom op de site
« Reactie #20 Gepost op: oktober 21, 2008, 18:40:26 pm »
Ik heb ook een blauwe .
Hij noemt Choco en is wel een beetje koppig en nerveus.
Hij is blauw en wit.
 ;)

Ciska

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 21, 2008, 19:44:24 pm »
Citaat
Een grasparkiet,  is genotypische een dubbelfactorige geelmasker, maar uiterlijk (fenotypisch)
een blauwe grasparkiet.
Het merkwaardige doet zich namelijk voor, dat de dubbele geelmasker factor zo sterk het psitacine
reduceert, dat het dezelfde uitwerking heeft als de dubbele blauwfactor. Je moet er dan ook niet gek van staan te kijken, als je
uit twee blauwe grasparkieten 100% geelmaskers kweekt.

Mijn beste

Ik heb het er niet over hoe je geelmaskers krijgt uit twee blauw maar hoe er ooit een blauwe kwam uit een orginele wildkleur...

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #22 Gepost op: oktober 21, 2008, 19:51:11 pm »
dat heeft henk toch al eerder beantwoord ???

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #23 Gepost op: oktober 21, 2008, 19:55:04 pm »
Mijn beste
Ik heb het er niet over hoe je geelmaskers krijgt uit twee blauw maar hoe er ooit een blauwe kwam uit een orginele wildkleur...

Wat denk je van een spontane mutatie , zoals ik eerder schreef??  :CENS
De baarden van de lichaamsbevedering zijn van het structurele type, deze bezitten dus de zgn. blauwstructuur, dit is altijd zo geweest.
Blauw structuur is geen mutatie

Ciska

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: oktober 21, 2008, 19:58:11 pm »
Dat verhaal van die gele en paarse veertjes, meen je echt dat dat het antwoord is?
Een orginele wildkleur waar allen de genen voor wildkleur kunnen worden doorgegeven die heeft niemand in z n volliere, dat is tenwoordig niet na te bootsen want zelfs de groene varianten zijn gefokt en heeft niets te maken met de wildkleur van oorsprong maar ik hb het over de eerste blauwe ever, dus toen in 1870 zonder kleurmutaties in zich te kunnen hebben maar dat is door inteelt dus wél gebeurd, dáár heb ik het over en dan klopt dat verhaal helaas niet...

Ciska

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: oktober 21, 2008, 20:01:25 pm »
Dat beestje was blauw dat hoorde niet  en pas jaren later zijn ze zich dat eens gaan afvragen maar nu in 2008 heeft nog zo n echte wildkleur?
Er wordt gereageerd op de vogels van nu met de kweekresultaten van nu, kweekresultaten van al gekweekte broedkoppels..

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #26 Gepost op: oktober 21, 2008, 20:04:32 pm »
Spontane mutatie heeft niets te maken met wat de aanleg is, anders was het niet spontaan meer  :CENS

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #27 Gepost op: oktober 21, 2008, 20:07:56 pm »
Dat verhaal van die gele en paarse veertjes, meen je echt dat dat het antwoord is?
Een orginele wildkleur waar allen de genen voor wildkleur kunnen worden doorgegeven die heeft niemand in z n volliere, dat is tenwoordig niet na te bootsen want zelfs de groene varianten zijn gefokt en heeft niets te maken met de wildkleur van oorsprong maar ik hb het over de eerste blauwe ever, dus toen in 1870 zonder kleurmutaties in zich te kunnen hebben maar dat is door inteelt dus wél gebeurd, dáár heb ik het over en dan klopt dat verhaal helaas niet...

ok even heel duidelijk zijn,

Als je zo zeker weet dat dit dus WEL inteelt is.. en dit verhaal van henk NIET klopt..
Is dat dan jou idee er over? Is dat dan de blauwe parkiet uit 1890 werkelijkheid?

Onderzoek je dus iets waarop jij het antwoord al denkt te weten :CENS

Spontane mutatie heeft niets te maken met wat de aanleg is, anders was het niet spontaan meer  :CENS
filosofisch!!  :)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #28 Gepost op: oktober 21, 2008, 20:13:29 pm »

Is dat dan jou idee er over? Is dat dan de blauwe parkiet uit 1890 werkelijkheid?

Onderzoek je dus iets waarop jij het antwoord al denkt te weten :CENS

Eveneens filosofisch ;)

Is de blauwe parkiet werkelijkheid als het niet mogelijk is dat er uit een groene een blauwe ontstaat? Is het gezichtsbedrog?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #29 Gepost op: oktober 21, 2008, 20:15:18 pm »
Is de blauwe parkiet werkelijkheid als het niet mogelijk is dat er uit een groene een blauwe ontstaat? Is het gezichtsbedrog?
Dat kan ik ook!!!! komt ie:

zo ie zo is het kleurenspectrum wat wij zien niet de werkelijkheid want het is een weerkaatsing van het licht op het object dat door ons oog gelezen wordt,
voor jou groen? voor mij blauw!