Auteur Topic: Kleuren en kleurvererving  (gelezen 26354 keer)

Ciska

• Gast
Re: Kleuren en kleurvererving
« Reactie #45 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:43:23 pm »
Ík vind het jammer dat dit hier wordt ontkend..
Een kenmerk van inteelt vogels is bv dat zij kleiner zijn als zou moeten en zo zijn er nog meer genetisch bepaalde veranderingen en dat gebeurd ook met de vererving van kleuren, daar zit dan ergens een genfout bij de nakomelingen...

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #46 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:44:26 pm »
Maar dan komt het toch neer op wat Henk zei? Spontane mutatie. Iets wat jij maar vreemd vond dat hij dat kon zeggen...

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #47 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:45:41 pm »
dat een afwijkende kleur, in dit geval blauw, een genetische fout betreft wordt hier niet ontkend.
Alleen de stelling dat mutaties op te wekken zouden zijn door inteelt te gebruiken klopt in dit geval niet.

Ciska

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:50:02 pm »
Ik heb ook niet beweerd dat ze bewust bij elkaar zijn gezet om dat te laten gebeuren ik zei dat het een ongelukje was, een foutje...

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #49 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:51:17 pm »
Ik heb ook niet beweerd dat ze bewust bij elkaar zijn gezet om dat te laten gebeuren ik zei dat het een ongelukje was, een foutje...
dus spontaan........

Ciska

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:51:48 pm »
Het gaat hier om de eerste blauwe pakiet met wit masker die werd geboren uit 2 groene parkieten met een geel masker, zoals bekend bestaat de kleur blauw bij parkieten van oorsprong niet..
Heel wat mensen zijn gaan terugrekenen om er uit te komen maar het lukte niet en ik heb daar eens over nagedacht en nu kwam ik erachter dat de eerste blauwe grasparkiet is geboren in gevangenschap en lijkt het me heel logisch dat het eerste blauwe jong een inteeltjong was, een ongelukje, een foutje...
Een mutatie eigenlijk maar hoe is zoiets als een blauwe uit 2 dominant groene parkieten dan mogelijk?
Ik denk dat misschien ook de groene parkieten geboren kunnen zijn uit inteelt, in ik meen 1870 dat dit gebeurde, in Engeland waren er nog relatief weinig parkieten en men wilden kweken omdat de parkietjes zo grappig en leuk waren en dus populair..
Het lijkt erop dat bij een paring met 2 groene dominant groene parkieten met beide een dubbeldominant gen voor zwart, door die dubbele genetische factor een geheel nieuwe mutatie onstond, de blauwe grasparkiet met wit masker want zwart is zo ik dacht een pigmentgen zodat het masker zich aansloot bij de nieuwe mutatie en dus meemuteerde in wit..

Ciska

Hier staat het..

Ciska

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:53:22 pm »
Ik zei ook niet dat ik wist dat het inteelt was maar dat het me vrij logisch leek...

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #52 Gepost op: oktober 21, 2008, 21:58:27 pm »
Maar het lijkt er op dat je een beetje als een politicus bezig bent, door wat je in je reactie neerzet lijkt het er op dat wat je daar zet overeen komt met wat Henk zegt (wat niet overeen komt met de post waar je het topic mee bent begonnen) maar niet wilt toegeven dat je uiteindelijk hetzelfde zegt...

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #53 Gepost op: oktober 21, 2008, 22:00:58 pm »
Hoe weten we zo zeker dat de eerste blauwe in gevangenschap is geboren?
Ik ben daar niet zeker van. Het kan net zo goed in de vrije natuur geweest zijn maar daar hebben wij geen weet van.
Wat beschreven staat is de eerste blauwe die in gevangenschap gekweekt werd. Kwekers zijn daar heel zuinig op maar in de natuur is zo'n vogel een prooidier door zijn opvallende, afwijkende kleur. Ga maar na, zijn schutkleur is hij kwijt, hij valt erg op. Een mutatie zal in de natuur dus niet lang leven en waarschijnlijk ook niet voor nageslacht zorgen waardoor de mutatie vaak snel uitsterft.

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #54 Gepost op: oktober 21, 2008, 22:08:50 pm »
Hoe weten we zo zeker dat de eerste blauwe in gevangenschap is geboren?
Ik ben daar niet zeker van. Het kan net zo goed in de vrije natuur geweest zijn maar daar hebben wij geen weet van.
Wat beschreven staat is de eerste blauwe die in gevangenschap gekweekt werd. Kwekers zijn daar heel zuinig op maar in de natuur is zo'n vogel een prooidier door zijn opvallende, afwijkende kleur. Ga maar na, zijn schutkleur is hij kwijt, hij valt erg op. Een mutatie zal in de natuur dus niet lang leven en waarschijnlijk ook niet voor nageslacht zorgen waardoor de mutatie vaak snel uitsterft.

He George jij snapt het  ;), anders leg ik het  nog wel een keer uit  ;D

« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2008, 22:10:43 pm door broto »

Ciska

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: oktober 21, 2008, 22:11:31 pm »
Ik zal het eens opzoeken maar ik vond een stuk waarin gezegd werd dat het wel haast zo moest zijn dat de eerste in gevangenschap geboreren moest zijn geweest maar of de schrijver van dat stuk gelijk heeft weet ik natuurlijk ook niet zeker want ook wat jij zegt kan waar zijn, niemand kan ons daarin vertellen wat nou waar is, helaas..
Nee , ik ben geen politicus, beslist niet en ik dacht dat ik gelijk had maar zo te zien is dat toch niet helemaal zo..

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #56 Gepost op: oktober 21, 2008, 22:17:33 pm »
Het is nu eenmaal een moeilijk onderwerp... Er is er maar een enkeling die het begrijpt wat ook wel te merken is aangezien er maar 1 is die ook echt wat weet te zeggen, ok 2, maar Henk was George nu eenmaal voor in dit topic :)

Je hebt in ieder geval wel een stel hersens! Mag ik vragen of je met school/werk ook bezig bent met genetica enzo?

Naast zo'n zwaar onderwerp is het misschien leuk om een wat luchtiger onderwerp te beginnen in het voorstel-gedeelte om ons met jou kennis te laten maken  ;)

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #57 Gepost op: oktober 21, 2008, 22:18:37 pm »
PPfffffff, is het me dan toch gelukt je te overtuigen  ;)  :hot:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot