Auteur Topic: Kleuren en kleurvererving  (gelezen 26348 keer)

Ciska

• Gast
Re: Kleuren en kleurvererving
« Reactie #105 Gepost op: oktober 29, 2008, 05:57:46 am »
Hij ontwierp een indeling die algemeen toepasbaar was. Een heel belangrijk punt is, dat zijn classificatie niet beperkt is gebleven tot zijn studie object alleen, de toenmalig bekende mutaties de groene grasparkiet. Deze indeling is ook bruikbaar voor andere groene vogels. De indeling houdt ook rekening met bruine vogels die geen psittatine pigment bezitten en geen veren hebben met blauwstructuur of vogels die naast het melanine ook psittacine pigment bezitten maar geen blauwstructuur, zoals de valkparkiet. Hij houdt rekening met het feit, dat verschillende vogelsoorten verschillende eigenschappen bezitten.

Hij ontwikkelde een universeel schema voor zowel bruine als veelkleurige vogels. Dit wil zeggen dat het overzicht gebruikt kan worden voor vogels met een zeer verschillend bezit aan kleurbepalende genen. Zo'n schema noemen we een classificatie.

Interessant is dat Steiner Duncker prijst, omdat deze als een van de eersten vergelijkingen trof tussen geheel verschillende vogelsoorten. Duncker legde accent op de ideeën van Haecker om te pleiten voor vergelijkend erfelijkheids onderzoek van diverse vogelsoorten. Het doel hierbij isde verandering in kleur bij verschillende dieren te onderzoeken om zo de werking van het gen, dat daarvoor verantwoordelijk is, op het spoor te komen. Ook deze gedachte is zeer modern. Met de toename van mutaties in allerlei vogelsoorten is dit idee zeer actueel geworden..
http://www.bourkes-parakeet.nl/pg/Steiner.html

Het gaat dus helemaal niet om het pigment, pigment kan geen mutatie laten zien, een gen wel en dat is wat ook hier weer verteld wordt...

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #106 Gepost op: oktober 29, 2008, 08:51:51 am »
ik geef het op  :(

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #107 Gepost op: oktober 29, 2008, 11:10:25 am »
ik geef het op  :(

ik niet :)

Het gaat dus helemaal niet om het pigment, pigment kan geen mutatie laten zien, een gen wel en dat is wat ook hier weer verteld wordt...

Chromatoforen zijn cellen die biologische pigmentkorrels bevatten en ook licht reflecteren.

(...)

De eerste beschrijving van pigmenthoudende cellen (chromoforo) was in een Italiaans wetenschappelijk tijdschrift in 1819.[1] Later werd de term chromatofoor gebruikt om pigmentcellen afkomstig uit de neurale lijst van koudbloedige vertebraten en inktvissen aan te duiden.

Pas in de zestiger jaren van de twintigste eeuw werd de structuur en de kleuring van chromatoforen goed genoeg begrepen om een classificatiesysteem te kunnen maken. Deze classificatie bestaat ook nu nog, hoewel is gebleken dat sommige biochemische eigenschappen van de pigmenten bruikbaarder kunnen zijn bij een wetenschappelijke beschrijving van de manier waarop de chromatofoor functioneert.[2]

Kleuren worden geproduceerd op twee verschillende manieren met behulp van biochromen en semochromen:

De biochromen zijn de echte pigmenten zoals carotenen en pteridines. Deze pigmente absorberen selectief gedeeltes van het visuele spectrum, waardoor nog alleen het niet geabsorbeerde gedeelte van het witte licht het oog van de waarnemer bereikt.
De semochromen of structurele kleuren produceren kleur door interferentieverschijnselen door de interactie van het licht met de structuur van de eiwitkristallen in de cellen. Hierdoor kunnen bepaalde golflengten selectief worden uitgedoofd en worden ze vermengd met direct gereflecteerd en verstrooid licht. De lichtinval is in dit geval erg bepalend voor de kleur.

Alle chromatoforen bevatten pigment tenzij er een mutatie is opgetreden die voor een erfelijke afwijking heeft gezorgd, zoals albinisme of xanthisme. Rode bloedcellen en dwarsgestreepte spiercellen bevatten ook pigment in de vorm van hemoglobine en myoglobine.

Boeit hier niet of het over mensen of honden of vogels of wat voor dier ook gaat

In de biologie is de cel de kleinste eenheid waaruit ieder organisme of levend wezen is opgebouwd en die alle genetische informatie van dat organisme bevat.

DNA is de drager van erfelijke informatie. Op het DNA liggen de afzonderlijke genen. Eén gen bevat over het algemeen de instructies voor het synthetiseren van één bepaald eiwit. De eiwitten zijn uiteindelijk bepalend voor de biochemische activiteiten van de cel.

Het aantal genen kan per organisme verschillen. Planten hebben de meeste genen, rond de 50 duizend. Zoogdieren als de mens, de muis en de rat hebben ongeveer 25 duizend genen, insecten en wormen tussen de 10 duizend en 20 duizend genen. Alle genen van een organisme worden samen het genoom genoemd.

Bij de celdeling (mitose) wordt het DNA in de oorspronkelijke cel gekopieerd, en elke dochtercel krijgt een kopie van het het totale genoom. Bij meiose, een vorm van celdeling waarbij de geslachtscellen (gameten) ontstaan, krijgt elke dochtercel slechts de helft van de DNA in de moedercel. Omdat geslachtscellen als ze versmelten ook hun DNA samenvoegen, heeft het nieuwe organisme dat hieruit ontstaat, weer de normale hoeveelheid DNA. De eigenschappen van het nieuwe organisme zijn op deze wijze van beide ouders afkomstig.

Mutaties zijn veranderingen in het erfelijk materiaal (DNA of RNA) van een organisme. Mutaties kunnen ook optreden in het DNA of RNA van virussen, hoewel virussen vaak niet tot de organismen gerekend worden.

(...)

Veel mutaties hebben weinig invloed omdat ze alleen maar in enkele lichaamscellen voorkomen. Zulke mutaties worden somatische mutaties genoemd. Somatische mutaties zijn niet erfelijk. Wanneer echter een mutatie uiteindelijk in de geslachtscellen terechtkomt, dan wordt het een germline mutatie genoemd. Germline mutaties kunnen erfelijk zijn, en zijn daarom van belang in erfelijke aandoeningen en evolutionaire processen. Germline mutaties worden lethaal genoemd wanneer ze ervoor zorgen dat een organisme vroegtijdig sterft (bijvoorbeeld in de embryonale fase).

(...)

Mutaties zijn te verdelen in enerzijds spontane of natuurlijke mutaties en anderzijds door de mens geïnitieerde mutaties, bijvoorbeeld als onderdeel van biomedisch onderzoek of geavanceerde veredelingsmethoden. Zowel straling, chemicaliën, experimentele handelingen, als virussen kunnen de mutatie tot stand brengen.

Juultje08

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: oktober 29, 2008, 11:51:01 am »
 :o
Ik ben blond

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #109 Gepost op: oktober 29, 2008, 11:56:20 am »

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #110 Gepost op: oktober 29, 2008, 11:57:32 am »
ik niet :)
Als mensen zoals Ciska zo eigenwijs zijn ga ik er geen moeite meer voor doen.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #111 Gepost op: oktober 29, 2008, 12:00:11 pm »
Als mensen zoals Ciska zo eigenwijs zijn ga ik er geen moeite meer voor doen.

Dat begrijp ik ook heel goed. Ik had wat minder moeite gedaan dan jou en Henk, maar zag nu een inkoppertje die ik niet wilde missen, dus even aan het wikiën gegaan :)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #112 Gepost op: oktober 29, 2008, 12:19:57 pm »
gooi maar in mijn pet!  ;D

jet

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: oktober 29, 2008, 12:46:29 pm »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #114 Gepost op: oktober 29, 2008, 13:32:58 pm »
Ciska als je ze goed kan zoeken, naar allerlei informatie die beweert dat wat je zegt klopt,
hou het daar dan bij en kom niet hier iemand anders zijn mening vragen en erna zijn ongelijk bewijzen, of een poging doen tot.
180sonic als lid.

Graag stel je je voor zoals gevraagd bij aanmelden en gaan we proberen om op verbeterde voet verder te gaan.
Anders kan ik niet inzien wat jij hier voor waarde komt toevoegen, aangezien je gedrag tot irritaties leidt bij meerdere leden van dit forum.
180sonic als Moderator.

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #115 Gepost op: oktober 29, 2008, 16:42:16 pm »
Citaat
Er staat namenlijk overal, de eerste blauwe grasparkiet maar NERGENS staat om welke kleurslag het nou precies gaat...

Dat zei ik dus...

Enig idee waarom die blauw genoemd wordt??
Misschien omdat we hem zien als blauw ??  :CENS
Dus de kleurslag is blauw, dat is nu eenmaal zo afgesproken, een blauwe vogel noemen we blauw.

Dit is net zo'n afspraak als dat we met elkaar af hebben gesproken dat we voor een rood stoplicht moeten stoppen.
Al heb je daarin ook mensen met een andere mening, die stoppen niet  ;D

Henk

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #116 Gepost op: oktober 29, 2008, 16:46:18 pm »
of misschien ging het niet om een spontane mutatie, maar een spontane Creatie... En opeens was daar de blauwe grasparkiet!
of, nog een wilde gok, gaat het om een totaal ander soort omdat ze een ander kleurtje hebben

:fool: shootme

Ciska

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: oktober 31, 2008, 06:46:19 am »
of misschien ging het niet om een spontane mutatie, maar een spontane Creatie... En opeens was daar de blauwe grasparkiet!
of, nog een wilde gok, gaat het om een totaal ander soort omdat ze een ander kleurtje hebben

:fool: shootme

Dus jullie vinden dat ik jullie irriteer, je weet niet half hoe BLOND jullie op mij overkomen..
Het antwoord van 1 bepaald persoon is de waarheid, dat kan natuurlijk niet he?
Wanneer gaan jullie nou eens LÉZEN of is dat nou écht te moeilijk?
Ik had het over de állereerste blauwe grasparkiet dus waren er nog geen recessief blauwe grasparkieten, deze worden als voorouders ook nérgens vermeldt!

Jullie hebben het met z'n allen over de huidige (gekweekte) groene parkiet en dat is toch héél iets anders dan een hele wilde en wildkleur parkiet!
Wie mij beweert een orginele wildkleur te bezitten noem ik een leugenaar, tenzij die naar Australië is geweest om er zelf eentje te vangen!!!!
Moeilijk he, lezen ow guttegut toch...

Ciska

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: oktober 31, 2008, 07:30:24 am »
Dat pigment verhaal, mens ik zeek in m n broek want wat je beweert is belachelijk, kleuren worden genetisch doorgegeven dus dat betekent ook de weergave van het pigment, en dat zal niet zomaar veranderen uitzichzelf tenzij je het hier over een chameleon hebt..

Goh die heeft toch ineens een aparte classificatie...

cosch

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: oktober 31, 2008, 07:45:40 am »
Ik zie dit topc nu weer pas.

Maar probeer elkaar met respect te behandelen.
Op die manier is de discussie nuttig en leuk voor iedereen.
Als dit van allerlei kanten niet normaal verder kan gaan, dan zal er een slotje op moeten.  :(