Ik heb wel vaker gemerkt dat wanneer je er een vogeltje bij neemt voor een reeds tam of gewend beestje ze er helemaal niet zo blij mee zijn. Je denkt het voor hun te doen maar ik heb vaak genoeg gehad dat de eerste vogel er helemaal niet blij mee was.
En het hoeft ook niet altijd te klikken, het zijn net mensen, haha.
In een volière met meerdere vogels is het dan weer anders dan kunnen ze ook op zoek naar een vogeltje waar het wel mee klikt.
Ook zie ik daar heel goed het verschil tussen beetje tam of huiskamer vogeltjes en volière vogels die zelf uit het blok begonnen zijn, die laatste zijn veel socialer.
Ik heb laatst een parkietenpopje voor iemand opgevangen die uit een huiskamer kooitje kwam, niet echt tam maar ook niet super schuw. Het duurde best wel een paar maanden voor ze echt contact ging maken met de anderen, ze zat de eerst tijd vrij afgezonderd, nu is ze met een paar andere grasjes in contact en laat zich zelf voeren door 1 mannetje. Wat wel opvalt is dat ze de zelfde kleur-soort uitkiest als zijzelf is, groen, ze gaat niet om met blauw of grijs dus.
Ook een hele afwijkende kleur dan het beestje zelf zou mee kunnen helpen aan het niet 'klikken'. Althans dat is mijn ervaring. Soort zoekt soort en kleur zoekt kleur, haha.