Auteur Topic: gek gedrag  (gelezen 8179 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: gek gedrag
« Reactie #60 Gepost op: februari 26, 2009, 22:39:44 pm »
In de natuur eten de vogels veel gevarieerder, inderdaad ook kevertjes, insecten bessen, vruchten zaden enz en veel vaker dan nu: jong gekiemd voer (waar veel meer vitamientjes in zit dan in zaad). Door de variatie hebben ze een vele beter basis dan de vogels die het puur om zaad moeten doen, en van ons af en toe wat groen en eivoer erbij krijgen. Vandaar dat men zo op pellets stuit, deze bevatten veel meer voedingsstoffen dan het zaad; dat eigenlijk al veel te lang in pakhuizen ligt en door verscheping en vracht, opslag endergelijke al veel aan hun vitaminen verloren hebben, en vergeet niet dat het vaak ook nog eens behandeld is met bestrijdingsmiddelen. Het liefste zou ik al mijn vogels op pellets zetten, maar vooral voor de buiten vogels is dat eigenlijk geen doen, ook al heb ik een binnenvoliere de ruimte is er in deze periode toch te vochtig om er pellets te voeden. Maar voor binnen vogels zeg ik: doen!  ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #61 Gepost op: februari 27, 2009, 17:45:47 pm »
Het zijn idd vlees eters, haha, 1 van mijn pietjes zag een spinnetje over mijn mouw lopen....hap weg spinnetje!  :o

Offline Merel

• Eendags kuiken
« Reactie #62 Gepost op: februari 27, 2009, 19:43:05 pm »
hahaha,
ik heb nu nog zaad met eivoer en maagkiezel en dat werkt goed, ik heb het hem nog maar één keer zien doen, heel kort dus ik moest gewoon verder met maagkiezel geven.
het lijkt me toch het beste om niet met pellets te beginnen, als het dan nog niet helemaal over is dan kan ik er altijd nog aan beginnen.
pellets is volgens mij wel voor papagaaien maar niet voor grasparkietn denk ik.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #63 Gepost op: februari 27, 2009, 21:55:02 pm »
Sommige merken hebben wel pellets voor de kleinere etertjes. Weet zo niet precies welke wel en welke niet. Geef niet te veel maagkiezel, want men vergist zich vaak met grit. Maagkiezel vergruist namelijk niet en grit wel. Als ze te veel maagkiezel eten kunnen ze verstopt raken! Een korreltje of 3 per vogel per week is voldoende!

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #64 Gepost op: februari 28, 2009, 12:47:04 pm »
Ik heb verschillende soorten grit en maagkiezel gemengd in de volière staan, de vogels nemen naar behoefte er van, beetje moeilijk om in een volière er voor te zorgen dat elke vogel maar 3 korreltjes krijgt.  :CENS
Soms denk ik dat we de beesten te veel naar de mensenhand willen zetten, in de natuur nemen en doen ze ook wat ze zelf willen zonder inmenging van onze ideeën, toch?
We kunnen de vogels in gevangenschap zoveel mogelijk geven van wat ze in de natuur ook hebben of kunnen en voor de rest moeten ze het zelf maar doen of laten.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #65 Gepost op: februari 28, 2009, 13:03:01 pm »
Klopt wel wat je zegt, we willen de vogels onbedoeld te veel naar de mens zetten. Maar er zijn vogels gestorven die na bleek (na sectie) hun maagje vol te hebben met maagkiezel. Sommige vogels houden misschien van een vol gevoel  ??? In ieder geval wordt afgeraden om een volle bak met kiezel te plaatsen, dit kan dus wel met grit. Maar maagkiezel geef je gewoon af en toe een beetje bij. Daarbij zijn er merken grit waar maagkiezel in verwerkt zit dus zou je bij deze al helemaal geen maagkiezel meer bij mogen voegen. Dacht dat het bogena was (witte bus met rode deksel) daar zit dus al maagkiezel in zit.