Auteur Topic: Onze jonge grijze wellicht kds  (gelezen 10046 keer)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Onze jonge grijze wellicht kds
« Reactie #15 Gepost op: september 21, 2010, 19:52:12 pm »
Ja idd, zou fijn zijn als je ons even op de hoogte brengt Jainy ;)

Offline Jainy

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #16 Gepost op: september 27, 2010, 09:23:44 am »
Sorry, dat we niet eerder gereageerd hebben. Maar het is ook niet echt gemakkelijk geweest de afgelopen weken.
Ons grijsje was getest op alle ziektes.
Pbdf, chlamidia polyoma en ook op kds/pdd'
Deze testen waren allemaal negatief.

Toch ontwikkelde Micah(ons grijsje) zich niet goed.
Na ons bezoek bij de dierenarts werd ons ook verteld dat hij waarschijnlijk een gebroken pootje heeft gehad. Een pootje stond behoorlijk scheef. :( 
Dat hadden wij ook al opgemerkt, maar wij dachten dat dat nog de onbeholpenheid was.
Maar hij moest maar eens eerst opknappen van zijn darminfectie wat hij op dat moment zeker had. En we moesten de nieuwe test op kds afwachten.

De 2de test op kds was zeer zwak positief.
Dus moesten onze jardines ook getest worden. Misschien zouden zij drager kunnen zijn van het virus zonder zelf ziek te zijn ervan.
ze mochten ook niet meer bij elkaar.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #17 Gepost op: september 27, 2010, 09:29:58 am »
O jee, wat erg! :cry: En nu? Heel veel sterkte!!! console

Offline Jainy

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #18 Gepost op: september 27, 2010, 09:42:02 am »
Een hele klus om de beestjes uit elkaar te houden. Wij hebben echte huiskamervogels die de hele dag vrij op de speelboom zitten en niet in hun kooi.
Gelukkig bleek de uitslag van de jardines negatief te zijn.

Met Micah ging het ondertusen op en neer. Het ene moment was hij actief en ook wel speels, het andere moment doodmoe hij kon echt overal in slaap vallen.
Het eten ging ook niet echt beter. Maar hij was echt ontzettend lief en genoot echt als hij bij je was en hem vertroetelde.
hij liep steeds slechter en zat echt scheef op zijn stok. Wel kon hij inmiddels vliegen. ( lastig als je de vogels uit elkaar moet houden  :CENS)

Bij een volgende bezoek aan de dierenarts ( inmiddels in Breda bij dr Bastiaansen) ( Wij zijn daar naartoe gegaan omdat Hedwig gewoon niet te bereiken is als je ze nodig hebt)
werd toch besloten een foto van zijn poot te maken, omdat het duidelijk was dat hij met deze poot zich niet echt kon ontwikkelen tot een "normale"vogel.

Het klimmen in de kooi en op de boom was niet mogelijk. Zitten op een poot kon hij niet en eten vasthouden met zijn pootje al helemaal niet. dan viel hij om.
Erg lastig dus als je vogel bent.

Offline Jainy

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #19 Gepost op: september 27, 2010, 10:06:31 am »
Dr Bastiaansen heeft toen een foto gemaakt. Van de uitslag zijn we echt heel erg geschrokken.
De poot van Micah bleek niet gebroken.... maar zijn hele skelet zat vol vergroeiingen.
Er zat een knik in zijn ruggewervel. In elke schouder en in zijn poot zaten 4 vergroeiingen waaronder een knik van gewoon 90 graden. :cry:

Het was duidelijk dat er met Micah dus echt vanalles mis was en dat hij zich niet goed kon ontwikkelen.
Maar je neemt nu eenmaal geen vogel om hem daarna weer af te moeten geven. Je bent na al die weken tobben en proberen ontzettend aan zo'n beestje gehecht.

Met de dierenzaak was inmiddels al afgesproken dat we zonder meer een nieuwe vogel konden krijgen. Zij volgen het ook op de voet en vinden dit allemaal ook verschrikkelijk. Vraag ons ook niet naar de naam want we willen hun echt geen schade berokkenen. ze zijn echt MEGAGOED. Zij zijn ook getroffen!! Dit wil niemand voor zijn zaak. Zij ook niet!!!

Wij zijn 2 weken geleden wel naar de zaak teruggegaan om Micah om te ruilen voor een gezond exemplaar.... Maar ik kon het niet.. en ben ook weer met Micah naar huis gekomen. Toch weer proberen. Maar hij bleef afvallen. Zijn gewicht was inmiddels terug gevallen van 428 gram naar nu nog 322 gram.
DE afgelopen week was heel erg moeilijk. Je probeert te genieten van elke kleine vooruitgang,  (en keer echt goed gegeten, heel even op één pootje gezeten, een beetje klimmen en zelfs  8 gram in gewicht toenemen) Maar een dag later weer 12 gram verliezen, niet eten, en continu noodlandigen maken in zijn kooi, omdat hij zich niet goed vast kan houden.

Offline Jainy

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #20 Gepost op: september 27, 2010, 10:23:30 am »
In overleg met de dierenzaak hebben we afgelopen zaterdag dan toch besloten om Micah terug te brengen.
Komende vrijdag wordt hij naar Dr Bastiaansen in Breda gebracht. Hij zal nog een keer opnieuw getest worden op kds( maar ik geloof niet dat hij dat heeft) en er zullen nog een keer fotos gemaakt worden om te kijken of een operatie nog zinvol is. Hij zal trouwens eerst flink aan moeten sterken alvorens ze kunnen opereren. en de vraag is of dat gaat gebeuren.
Ik heb immers alles wat eetbaar is al  geprobeerd. Er klopt ergens gewoon iets niet met zijn spijsverteringsorgaan, MAAR WAT????

Wij zijn nu inmiddels de trotse bezitters van een gezonde grijze roodstaart, die geweldig eet, speelt en slaapt.
Maar alles is wel heel erg dubbel. We zijn erg verdrietig om Micah, maar ook blij met ons nieuwe kleintje.
Het ging gewoon niet meer. ook niet met de jardines. We hadden geen rust meer, waren alleen nog maar bezorgd. daar neem je geen vogel voor, toch?

Ik hoop dat we nu langzaam kunnen gaan genieten!
We houden jullie op de hoogte.
Nogmaals sorry dat dit allemaal zo lang geduurd heeft, maar wij konden niet anders.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #21 Gepost op: september 27, 2010, 11:22:22 am »
......... wat ontzettend erg :cry: :cry: :cry: Ik zit hier te janken achter m'n scherm.. echt rot voor jullie! Ik hoop dat er nog wat voor Micah gedaan kan worden.. en hoop ook dat je nieuwe kleintje je een beetje kan troosten.. echt verschrikkelijk voor jullie! Veel sterkte!

Vlada

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: september 27, 2010, 11:28:53 am »
tja ..........

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #23 Gepost op: september 27, 2010, 12:23:57 pm »
 :cry: Wat ontzettend moeilijk voor jullie. Je los scheuren van Micah, dan nog proberen te genieten van de nieuwe grijze zonder je schuldig te voelen. :cry:

Ik kan me niet in jou verplaatsen, maar het lijkt me een verscheurd gevoel. Heel veel sterkte.

Offline spritetje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #24 Gepost op: september 27, 2010, 12:41:13 pm »
Eerst en vooral vind ik dit enorm erg voor jou en je familieleden.

Maar wat ik mij afvraag en dit is niet om jou af te breken  ;) ,als dit een vooraanstaande papegaaienzaak is ,waarom verkopen ze dat vogeltje,zij hadden toch moeten zien dat er iets niet klopte en het dier niet in de verkoop laten circuleren.Wat gaan ze nu met Micah doen in die zaak?Weer proberen te verkopen,houden? Dit is echt geen negatieve vraag naar jou toe,jij kon dit alles waarschijnlijk niet weten.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #25 Gepost op: september 27, 2010, 13:18:37 pm »
Ik vind het een dubbel verhaal ...
Natuurlijk begrijp ik dat je een gezonde vogel wilt, zéker wel maar ...
Als blijkt dat hij wel kds heeft, dan is het goed mogelijk dat jouw
nieuwe grijsje het ook heeft of ontwikkelt. Evengoed als de andere
vogels die in die dierenwinkel zitten.
Je hebt al twee "gezonde" vogels, dus ik zou afwachten wat het
verdere vervolg is met Mica.
De winkel is dus ook echt niet zo'n mega goeie  :(

Offline sylvia

• Net geringd
« Reactie #26 Gepost op: september 27, 2010, 15:20:27 pm »
wat erg heel veel sterkte ermee

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #27 Gepost op: september 27, 2010, 16:09:51 pm »
heel veel sterkt  :-* vindt het heel erg voor en het zal niet meevallen zo een beslissing te moeten maken  :cry:
maar wat gaat er nou met dat grijsje gebeuren die je hebt terug gebracht ? want als ik het zo hoor heeft dat arme diertje niet echt een kwaliteit van leven zeg maar   

Offline Jainy

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #28 Gepost op: september 28, 2010, 07:04:21 am »
Ik vind het een dubbel verhaal ...
Natuurlijk begrijp ik dat je een gezonde vogel wilt, zéker wel maar ...
Als blijkt dat hij wel kds heeft, dan is het goed mogelijk dat jouw
nieuwe grijsje het ook heeft of ontwikkelt. Evengoed als de andere
vogels die in die dierenwinkel zitten.
Je hebt al twee "gezonde" vogels, dus ik zou afwachten wat het
verdere vervolg is met Mica.
De winkel is dus ook echt niet zo'n mega goeie  :(
Wij komen al (met heel veel plezier) in deze speciaalzaak vanaf de dag dat hij bij ons in de buurt gevestigd is.
Je krijgt er altijd goed advies. De eigenaar heeft echt veel kennis van papegaaien.
Daarom vindt hij het juist ook zo erg, dat het nu zo mis is gegaan.
Al zijn jonge vogels zitten apart en komen niet in contact met andere dieren. Ze zitten in quarantaine in een baby-ruimte. Je kunt ze alleen vanachter glas bekijken.
Bovendien worden ze gelijk getest op de papegaaienziektes. Zelfs op kds. Dat doet lang niet iedereen, helaas.
Dus dat heeft hij wel goed geregeld. Ik vind niet dat hij nu veroordeeld moet worden.
Dat doen wij zelfs niet eens!!

Micah heeft zich gewoon in het begin van de celdeling niet goed ontwikkeld. Misschien moeten we het vergelijken met wat bij mensen voorkomt "het syndroom van down'.
ergens is er een chromosoom te veel of te weinig ontwikkeld. Er is in elk geval geen aanwijsbare oorzaak. De andere vogels van hetzelfde nest zijn kerngezond.
Na ons gebeuren met Micah is dat gelijk onderzocht. Wij (en Micah) hebben gewoon domme pech gehad. Dit heeft niemand in de beginfase kunnen doorzien.
Toen eenmaal duidelijk was dat er iets mis was, was het al te laat. :cry:

Dat van dat pootje had hij wel moeten zien, en dat neemt hij zich ook erg kwalijk.

Offline Jainy

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #29 Gepost op: september 28, 2010, 07:19:02 am »
Eerst en vooral vind ik dit enorm erg voor jou en je familieleden.

Maar wat ik mij afvraag en dit is niet om jou af te breken  ;) ,als dit een vooraanstaande papegaaienzaak is ,waarom verkopen ze dat vogeltje,zij hadden toch moeten zien dat er iets niet klopte en het dier niet in de verkoop laten circuleren.Wat gaan ze nu met Micah doen in die zaak?Weer proberen te verkopen,houden? Dit is echt geen negatieve vraag naar jou toe,jij kon dit alles waarschijnlijk niet weten.

Vandaag komt dr Bastiaansen terug van vakantie. Daar gaat Micah dan naartoe. Daar gaat hij nog eens goed onderzocht worden en dan pas word er bekeken wat ze gaan doen.
eerst moet duidelijk worden wat er met zijn spijsvertering aan de hand is. Het is niet normaal dat hij zo blijft afvallen.
Dit hadden we het liefst nog zelf ondernomen, maar met de jardines erbij en het mogelijke besmettingsgevaar, was dat voor ons niet meer mogelijk.
We zaten helemaal in de stress als de jardines te dicht bij Micah in de buurt kwamen, of andersom.
Micah was nog niet geknipt. Dit wilde ik niet, omdat ze slecht kon lopen wilde ik haar niet nog meer beperken in haar bewegingsvrijheid.
De nieuwe test kan pas over 3 weken. Ik kan de jardines ook niet zomaar opsluiten in hun kooi . Ze zijn hun vrijheid helemaal gewend.
Dit is gewoon het veiligste voor allemaal! Ook al is het niet leuk.