Nu ik dit lees, brengt het me ineens op een idee!
Dus als ik het goed begrijp, zn warmtelamp die goed is voor mensen, kan ik dus ook gebruiken voor me vogeltjes? Zover ik weet hebben wij wel zn lamp. We hebben er ook 1 in de zonnebank zetten, maarja die ga ik niet helemaal uit klappen voor 4 vogeltjes 
is zn lamp dan beter dan een 5 watt lampje waar ik ze nu mee probeer warm te houden??
Hou er rekening mee dat de infrarood werking bij de mens door de huid zijn werking heeft.

Ergo onderhuids in ons lichaam merk je de warmte in bijvoorbeeld ene spier. Die ligt redelijk onderhuids weggestopt.
Als je de diepte van de ligging van die spier nu projecteert op een vogellichaam, en je bewust bent van het feit dat dit met warmte te maken heeft. Loop je een redeklijk risico als je dit langdurig op een vogel laat schijnen. Ze moeten zelf uit de straling kunnen en op die wijze de noodzakelijke temperatuur zelf kunnen kiezen.
Verder veel vocht ter beschikking houden, want die kleine lijfjes hebben niet zoveel vocht als wij mensen.........
bij mensen is een IR lamp op ca. 35 cm werkzaam .......... denk dat dit te dichtbij voor vogels ........
Maar dit is een kwestie van proberenen heel goed opserveren wat de vogel doet.