Nou, ik had een heel verhaal getikt, maar dat wilde niet geplaatst worden omdat het topic verplaatst was.
Ik wil toch even iets kwijt en dan in algemene zin. En wel het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit scholen gezien heb waar de dieren het goed hebben! Ik heb zelfs erg slechte ervaringen met scholen in dier'management' (het woord alleen al).
Dieren horen niet thuis op scholen, simpelweg omdat er geen continuiteit in verzorging is. Het ene jaar doet die klas het, het daarop volgende jaar die etc.. Ik heb meegemaakt dat ik de stagaire die ik voor een week snuffelstage had in de winkel na die week meer wist dan zijn eigen lerares in jaaaaaaaren!!! Ik heb haar ook even goed de les gelezen. Ze zetten daar een aquariumstelling neer. Ja, want dan kunnen we de leerlingen laten zien dat er alg komt etc.. Ik zeg nog: kan je diezelfde leerlingen ook vertellen WAAROM de alg verschijnt? En vooral HOE je die alg laat verdwijnen. Nee, dat wist ze niet. Vervolgens vertelt mijn leerling haar precies hoe ze het wel moest doen en wat er allemaal verkeerd was aan die stelling op school (en trots dat ik op hem was en verbaasd dat ie het zo snel opgepakt had tijdens zijn werk bij ons!)
En zo kan ik nog wat voorbeelden opnoemen van zulke scholen. De leraren moeten les geven over iets waar ze zelf geen verstand van hebben. De genoemde lerares uit bovenstaand voorbeeld was er trots op dat ze 100 mg nitraat in haar aquarium thuis had. Nou, wees er maar trots op dat je vissen zwemmen in een voor hun dodelijk niveau nitraatgehalte (ter vergelijking: 50 mg nitraat in leidingwater is al verboden). Hoe ze het moest verlagen, dat wist ze ook niet. En zo iemand moet dan iets over aquaristiek vertellen aan leerlingen? DRAMA!
Wij hebben als speciaalzaak meerdere keren aangeboden aan de school om workshops te geven, om uit leggen hoe het wel zit in de aquaristiek (net als de vogelwereld een ondergeschoven kindje op dergelijke scholen). Tot op heden hebben we niets gehoord op ons aanbod. En dan vinden mensen het raar dat dierenspeciaalzaken geen kennis van zaken hebben. Nee, de school die ze voor dergelijk 'management' opleiden heeft ook geen kennis, maar erger nog: wil het dus ook niet opdoen!
Ik vind het overigens niet netjes van de topic starter om hier iemand op het forum op een zo laffe manier aan te vallen. Ik heb begrepen dat Mieke het juist heel goed bedoelt met de vogels. Het is de school die niet de juiste omstandigheden schept. Leer die school dus zelf waar ze op moeten letten. Schop tegen hun, niet hier op het forum tegen iemand die daar op die school juist eens verandering wil brengen (ze zal tegen een muur oplopen, dat geloof ik best, die ervaring hebben wij ook).
Mijn reactie is dus geen instemming met wat de topic starter schrijft over het desbetreffende koppel vogels, maar helaas wel een instemming met het feit dat dieren op een school niet ideaal is. Maar dat komt door de ervaring die ik met dergelijke scholen en hun leerlingen heb.